جلسه اول ماه رمضان ۱۴۰۱: بفرموده امام سجاد خداوند به ما نعمت می دهد، بعد به ما می آموزد که از او تشکر کنیم. بعد می گوید چون از من تشکر کردی، به تو پاداش می دهم! و خداوند بواسطه این ستایش، از ما راضی می شود. ماه رمضان مسیر رسیدن به رضای الهی است با منّت الهی. خدایی که اینگونه با بندگانش معامله می کند، چگونه می توان به او امیدوار نبود؟
جلسه سوم ماه رمضان ۱۴۰۱: خون این شهید روحانی در صحن مطهر رضوی باید پایه های جهاد تبیین را محکم کند. اعتقادات مردم را نسبت به حق و اهل حق و روحانیت مجاهد و انقلابی بیشتر کند. حرکت جهادی و انقلابی را بیشتر تثبیت کند. اگر این نباشد، خون این شهدا پایمال شده. نباید نسبت به ریخته شدن خون این شهدای غریب سکوت کرد. حق این شهدا باید مطالبه شود.
جلسه هفتم ماه رمضان ۱۴۰۱: یَهْدی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ یَهْدیهِمْ إِلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ(مائده16). کاربرد اصلی رهبر در جامعه این است. خدا بوسیله این رهبر، جریان هدایت جامعه را بسمت جلب رضایت خودش هدایت می کند. خط مشی اصلی را رهبر جامعه تعیین می کند. همان چیزی که در قانون اساسی ذکر شده؛ تعیین سیاستهای کلان جامعه.
جلسه هشتم ماه رمضان ۱۴۰۱: وَمَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده56). آخرالزمان یک مسئله برای مردم روشن می شود، آن هم اتصال به ولایت است. در نتیجه این اتصال، پیروزی نصیب حزب الله می شود. این اتصال قبل از ظهور رخ می دهد. مسئله اصلی آخرالزمان، اعتماد به امام جامعه است. مسئله اعتماد به امام باید بین مردم جا بیفتد، و الا منتظر ظهور نباشید.
وفات حضرت خدیجه - رمضان ۱۴۰۱: خدیجه کبری زمانی پیغمبراکرم را تصدیق کرد، که حتی قریش و اقوام پیغمبر هم ایشان را تکذیب می کردند. فرمود خدیجه بوسیله مالش در راه دین مرا یاری کرد. حضرت خدیجه هرچه داشت در این راه تقدیم کرد. مقام حضرت خدیجه مقام صدیقین است. شب معراج خداوند به پیغمبراکرم فرمود به خدیجه کبری سلام مرا برسان!
جلسه یازدهم ماه رمضان ۱۴۰۱: امیرالمومنین علیه السلام: وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَأُقَطِّعَنَّ أَمَلَ کُلِّ مَنْ یُؤَمِّلُ غَیْرِی بِالْیَأْسِ. خداوند فرموده هرکسی آرزو و امید به غیر از من بسته باشد، آرزو و امیدش را حتما تبدیل به یأس می کنم. نمونه های فردی و اجتماعی فراوانی از این مسئله دیده ایم. با این یک جمله ی خدا ما همیشه کار داریم؛ در تمام مسائل فردی و اجتماعی. این مهم است که به که و چه دل ببندیم.
جلسه دوازدهم ماه رمضان ۱۴۰۱: یکی از چیزهایی که خدای متعال به ما نشان می دهد تا بتوانیم نعمت های الهی را درک کنیم، و در اثر آن به خدا اعتماد کنیم و امیدوار شویم، دیدن آیات و نشانه های الهی است. بزرگترین آیه و نشانه خدا، امامت و ولایت است. حتما خدای کریم و مهربان و دلسوز و شفیقی هست، که چنین کسانی را مأمور کرده برای هدایت و سعادت بشر. این نشانه بزرگ خداست.
جلسه سیزدهم ماه رمضان ۱۴۰۱: خداوند می فرماید من أهان لى ولیّا فقد أرصد لمحاربتى. شکستن حرمت خانه خدا شکستن حرمت خداست. وَ أَنَا أَسْرَعُ شَیْءٍ إِلَى نُصْرَةِ أَوْلِیَائِی. مسلمانی که بشنود به مسجد الاقصی جسارت شده اما بی خیال باشد، مسلمان نیست! حرم خدای متعال شکسته شده، پس ما مسلمانان چکاره ایم؟! صبر کنیم تا روز قدس باز هم جنایت کنند؟ امروز باید پاسخ محکمی بگیرند.
میلاد امام حسن ماه رمضان ۱۴۰۱: برخی لیدرهای جریان اصلاحات باز گفته اند «درسی که امام حسن به ما داد این است که به مردم نباید چیزی را تحمیل کرد. ببینید امام حسن چه راحت رفراندوم برقرار کرد؛ مردم گفتند ما نمی خواهیم بجنگیم، و امام هم راحت این را پذیرفت»! فراندوم برای جایی است که یک موضوع علی السّویه است. جنگ یا صلح با معاویه که رفراندوم گذاشتنی نیست.
شب قدر نوزدهم ماه رمضان ۱۴۰۱: بفرموده پیغمبراکرم یک اتفاق مهم در شب قدر تعیین ولایت ائمه است. و دوم تشرف ملائکه به محضر امام. تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ. در همه بخشهای حکمرانی خداوند در همه عوالم، ملائکه برای تجدید عهد به زمین می آیند و محضر امام زمان می رسند. امام خلیفه و جانشین خدا نه در زمین بلکه در همه عالم است.
جلسه نوزدهم ماه رمضان ۱۴۰۱: امیرالمومنین علیه السلام در آستانه شهادت مظلومانه شان دو وصیت کرده اند: اخلاص و شرک نورزیدن به خدا، و حفظ سنت رسول خدا. اهمیت این وصایا خیلی بالاست. اگر از هر کدام او وصایای امیرالمومنین گذشتیم، از این دو توصیه حضرت نمی توانیم بگذریم؛ اگر گذشتیم، بدانیم شیعه واقعی حضرت نیستیم.
شب قدر بیست ویکم ماه رمضان ۱۴۰۱: می خواهند مردم را مأیوس کنند از اینکه دین می تواند جامعه را مدیریت کند. امیرالمومنین فرمود الشَّریعَةُ سُلطانٌ تَجِبُ لَهُ الطاعَةُ. وقتی امر در اختیار ولی عادل باشد کار جامعه درست پیش می رود. صدراسلام هم مردم را مأیوس کردند از قدرت مدیریت علی. آخرالزمان هم همان حرفها را تکرار می کنند، چون آن زمان توانستند حاکمیت را از امام عادل بگیرند.
جلسه بیست و یکم ماه رمضان ۱۴۰۱: تربیت خانوادگی و تربیت اجتماعی رابطه متقابل دارند. مردم جامعه از دل خانواده ها بیرون می آیند. اگر تربیت خانوادگی صحیح نباشد، امیرالمومنین هم اگر حاکم باشد کاری از پیش نخواهد برد. یا مردم او را خانه نشین خواهند کرد، یا اگر هم حاکم باشد نمی تواند بر اوضاع آنطور که باید مسلط شود. عنصر خانواده و تربیت خانوادگی خیلی مهم است.
شب قدر بیست و سوم ماه رمضان ۱۴۰۱: وصیت امیرالمومنین قبل از شهادت به ما چیست؟ أُوصِیک یا حَسَنُ وَ جَمِیعَ وُلْدِی وَ أَهْلَ بیتِی وَ منْ بَلَغَهُ کتَابِی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ بِتَقْوَی اللَّهِ رَبِّکمْ، فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ. کدام وصیت است که از همه مهمتر است؟ کدام تقواست که اگر نباشد مسلمان نیستیم؟! وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا. اتصال به امام؛ این اتصال شرط مسلمانی ماست.
جلسه بیست و سوم ماه رمضان ۱۴۰۱: حرف ناکثین و قاسطین و مارقین این بود که علی علیه السلام نباید حکومت کند: لَا حُکْمَ إِلَّا لِلَّه. همین حرفی که امروز تاجزاده و امثال او می زنند. امروز هم منافقین علیه علی و حکومت علی جولان می دهند. یک جبهه عظیم فرهنگی برای انحراف فکر مردم ایجاد کرده اند. اینطرف دغدغه ما حزب اللهی ها امروز چیست؟ سیسمونی خانواده فلان مسئول!
جلسه بیست و چهارم ماه رمضان ۱۴۰۱: ابن ملجم ها و خوارج زمان را بشناسیم. حرفشان هم این است که حکومت نباید دست عالم دینی باشد. یک فتنه کور 1400 ساله است. امروز اصلاحات تندروترین عنصر خود را مأمور کرده که بگوید ما اشتباه کردیم از اول انقلاب عنصر ولایت فقیه را وارد قانون اساسی کردیم. بعد دیگران بیایند و بگویند اشکالی ندارد ولایت فقیه باشد، اما در حکومت دخالتی نکند!
جلسه بیست و پنجم ماه رمضان ۱۴۰۱: رهبرانقلاب آرمان زدایی و هویت زدایی را دو خطر موجود برشمردند. آرمان انقلاب چیست؟ تحقق عدالت در جهان. کافیست به مردم بگویید این امر شدنی نیست؛ ایجاد یأس و ناامیدی. این یعنی آرمان زدایی. زمانی آمریکا و اسراییل همه زیر و بم کشور ما در دستشان بود؛ اما توانستیم اوضاع را تغییر دهیم. امروز اسراییل از ترس موشکهای حماس خواب راحت ندارد.
جلسه بیست و ششم ماه رمضان ۱۴۰۱: الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ. شما را بغیرحق از سرزمینتان بیرون راندند. إِلَّا أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ. حرف فلسطینیان این است که بزرگ ما خداست. جرم مردم فلسطین این است که حکمرانی یهود را نمی پذیرند. وحدت رویه گروههای مقاومت فلسطین در مبارزه به کابوس اسراییل تبدیل شده. امروز هیچ مسئله ای مهمتر از مسئله فلسطین برای مسلمانان نیست.
جلسه بیست و هفتم ماه رمضان ۱۴۰۱: رهبرانقلاب به مبارزین فلسطینی گفتند «امروز تنها مجموعه ای که با ترورسیم بین الملل مبارزه می کند جریان مقاومت است. شما پیشران هستید». مبارزه با تروریسم بین الملل مهمتر است یا خرید سیسمونی؟! «إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا. اینها مومنین حقیقی هستند. سَلَامٌ عَلَیْکُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ». جوانان ما کسب رضایت ولی را از جوانان مقاومت یاد بگیرند!
جلسه بیست و هشتم ماه رمضان ۱۴۰۱: إِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَ یَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ أَنَابَ. خدا کسی که به درگاهش انابه کند را هدایت میکند. ماه رمضان به اتمام رسید، اما سفره مناجات را جمع نکنیم. اگر اهل مناجات و انابه نباشیم، از هدایت دور می شویم. أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ. این آرامش بعد از انابه درِ خانه خدا حاصل می شود. امام زمان نیرویی می خواهد که اطمینان قلبی داشته باشد.
جلسه اول ایام عید فطر ۱۴۰۱: خیلی ها زیارت امام رضا می آیند و می روند، اصلا به ذهنشان هم نمی آید که امام رضا در این مکان کُشته شده اند! اصلا چرا امام ما کشته شد؟ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا(اسراء 33). به این فکر کنیم که تکلیف ما نسبت به این امام مظلوم و غریب و شهید چیست؟
جلسه دوم ایام عید فطر ۱۴۰۱: زمان امام رضا بواسطه مجاهدتهای چهار امام قبل، سطح جامعه از نظر علمی و معرفتی بالا آمده بود، و امام در جامعه جایگاه داشتند. به ولایتعهدی هم که رسیده بودند. فرمود دین شما هم مشروط به ولایت من است: و أنَا مِن شُروطِها. در این شرایط، تنها و غریب ماندن امام خیلی عجیب است! امام رضا وقتی غریب بود که جامعه حق امام را خوب می فهمید.
جلسه سوم ایام عید فطر ۱۴۰۱: امام رضا فرمود بخاطر رسول الله حقی از من به گردن شما گذاشته شده، و یک حقی هم برای مردم بر گردن ما ائمه قرار داده شده. اگر مردم حق امام را ادا کردند، بر امام واجب می شود حقی که مردم گردن او دارند را ادا کند. امام باقر فرمود حق امام بر مردم این است که حرف او را بشوند و فرمانش را ببرند. شما باید حق امام رضا را از مأمون بگیرید و به او بدهید.