جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ساعت ۲۳:۲۰

جرم مردم فلسطین این است که حکمرانی یهود را نمی پذیرند

جلسه بیست و ششم ماه رمضان ۱۴۰۱: الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ. شما را بغیرحق از سرزمینتان بیرون راندند. إِلَّا أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ. حرف فلسطینیان این است که بزرگ ما خداست. جرم مردم فلسطین این است که حکمرانی یهود را نمی پذیرند. وحدت رویه گروههای مقاومت فلسطین در مبارزه به کابوس اسراییل تبدیل شده. امروز هیچ مسئله ای مهمتر از مسئله فلسطین برای مسلمانان نیست.

در آستانه روز جهانی قدس جلسه بیست و ششم از محافل ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) پنجشنبه 8 اردیبهشت 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) قم برگزار شد.

هر مسجدی باید یک پایگاه قرآنی باشد

امیرالمومنین علیه السلام در وصیتشان می فرمایند: اللَّهَ اللَّهَ فِي الْأَيْتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا يَضِيعُوا بِحَضْرَتِكُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي جِيرَانِكُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِيَّةُ نَبِيِّكُمْ مَا زَالَ يُوصِي بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُمْ. بعد از توصیه به ایتام، حضرت به رعایت حق همسایگان سفارش می کنند. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله دائم نسبت به همسایگان توصیه می فرمودند، تا جایی که ما گمان کردیم همسایه ارث می برد. در زندگیهای امروز غربی و ساختمان سازی های سبک غربی و آپارتمان نشینی، معمولا آسایش همسایگان زائل می شود. رعایت کردن حال همسایگان واقعا کار مشکلی است. این سبک خانه سازی فریبی است که فرهنگ غرب به ما تحمیل کرده. در بیانیه گام دوم انقلاب یکی از عرصه های جهاد، مبارزه با سبک زندگی غربی است. البته بعضی شهرهای بخصوص کوچکتر کمتر به این سبک خانه سازی تن داده اند. هزینه های ساخت و اجاره منزل هم در این شهرها کمتر است.

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ(حجرات 10). برادری مومنین با یکدیگر یک دستور استراتژیک دینی است، نه صرفا یک توصیه اخلاقی. اِتَّقُوا اللّه َو كونوا إخوَةً بَرَرَةً مُتَحابّينَ فِي اللّه ِمُتَواصِلينَ مُتَراحِمينَ. در روایتی هست هر پیغمبر و امام و رهبر جامعه ای که مبعوث به امر خطیری می شود، خداوند او را بوسیله دوستان و برادران مومنش یاری می دهد. هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ(انفال 62). نمی شود آرمانخواه بود، اما رابطه مان با سایر مومنین و برادران دینی رابطه عمیقی نباشد.

وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ. این هم یک وصیت مهم امیرالمومنین علیه السلام به ماست. دیگران که به باور دینی و ولایی شما باور ندارند، در عمل به برخی رعایتهای قرآن از شما سبقت نگیرند. محال است کسی با قرآن انس نداشته باشد، اما انسان عمیق و همه جانبه گر و متعادل فکری باشد. وقتی کسی در بحر عمیق قرآن فرو می رود، در سایر بخش ها هم صاحب فکر و نظر و ایده می شود. قرآن بی نظیر و بی بدیل است. امانت سنگین پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله در اختیار ماست. ما باید برای نشر معارف قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی هرکاری از دستمان بر می آید انجام دهیم. رهبرانقلاب به تشکیل جلسات خانگی قرائت قرآن تأکید داشته اند، و گفتند هر مسجدی باید یک پایگاه قرآنی باشد. قرآن اگر نباشد، مطالبی که به نقل از هر منبعی حتی اهلبیت می شنویم، نمی شود صحت آنها را سنجید. کسیکه تسلط به قرآن نداشته باشد، از اهلبیت هم نمی تواند استفاده کند. دشمنان سالها تلاش کردند دهها هزار روایت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام را از بین بردند، و دهها هزار روایت را جعل کردند. تا قرآن نباشد نمی توان به تشخیص درستی رسید.

 

اگر به قرآن عمل می شد، حق امیرالمومنین غصب نمی شد

وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى(نجم 3و4). ارتباط خدای متعال با ما از طریق همین وحی و آیات قرآن است. ارتباط ما با خدا از طریق نماز است. هیچ نعمتی به نعمت قرآن نمی رسد. گرچه اگر انبیاء و ائمه نبودند کتب الهی و قرآن مهجورتر از این که امروز هست باقی می ماندند. ائمه هم بواسطه تأویل و تفسیر قرآن حقایق دینی را به ما منتقل می کنند. هیئت های ما نباید از قرآن خالی باشند. مساجد ما نباید به قرآن کم توجهی کنند.

مسئله و دغدغه اصلی امیرالمومنین علیه السلام عمل به قرآن است. اگر ما شیعیان امیرالمومنین علیه السلام به آیات قرآن عمل کرده بودیم، امروز دچار فتنه یهود معاند نمی شدیم. امسال جنایات را از حد گذرانده اند در هتک حرمت مسجدالاقصی و نمازگزاران. حضرت زهرا سلام الله علیها در احتجاج به دفاع از حق امیرالمومنین علیه السلام از آیات قرآن استفاده کردند: أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا(محمد 24). مگر شما تدبر در قرآن نمی کنید؟ چطور با وجود قرآن دچار چنین عهدشکنی و خیانتی شدید؟ قلوب شما قفل زده شده و نمی توانید راجع به آیات قرآن تدبر کنید. دوری از قرآن مردم را از اهلبیت جدا کرد. اگر توجه و عمل به قرآن می شد، حق امیرالمومنین علیه السلام غصب نمی شد.

لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ(نحل 44). پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله بوسیله قرآن مردم را هدایت می کند. فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا(فرقان 52). سلاح پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام قرآن بود. اگر قرآن نبود نمی توانستند تبیین انجام دهند. حقیقت دین بوسیله آیات قرآن برای مردم تثبیت می شود. جامعه ای که از قرآن فاصله بگیرد، نمی تواند بصیرت داشته باشد.

 

قبله اول مسلمین باید از دست معاندین آزاد شود

وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ. حقیقتا نماز عمود دین ماست. خدای متعال چرا این مناسک را با این فرم و اذکار خاص برای مومنین واجب کرده؟ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي(طه 14). اقامه نماز احیای امر خدای متعال است. خدای متعال باید مدام مورد توجه مومنین باشد. اَلصَّلاَةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ. انسان با نماز به خدای متعال مقرب می شود. این نزدیکی به خدای متعال اتفاقات و اثراتی دارد. انسان انرژی و قدرت پیدا می کند. توکل و اعتماد انسان به خدا بالا می رود. نماز اکسیر ناشناخته ای است.

یکی از جهات اینکه بیت المقدس برای ما مهم است، همین نماز است. قبله اول مسلمین است. بالاخره قبله اول مسلمین باید از دست معاندین آزاد شود. تاریخ فلسطین انقدر تاریخ بالنده ای است که حتی مسحیان و یهودیان در امن و امان تحت حکومت مسلمین زندگی می کردند.

الصَّلاةُ مِعْراجُ الْمُؤْمِن‌. نماز معراج مومن است. کسی مثل پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله از نماز بهره می برد؛ سایر مردم هم از این نماز بهره می برند. امام حسین علیه السلام شهادتش را یک شب عقب انداخت، برای نماز و عبادت. قم عشّ آل محمد است. مساجد شهر خودمان را ببینیم چه وضعیتی دارند. مسجد یکی از پایگاههای معنوی و دینی شهر است. اگر ما به نماز اهمیت بدهیم، برایمان شرکت در نماز جماعت هم مهم می شود؛ نماز اول وقت خواندن هم مهم می شود؛ آزادسازی قبله اول مسلمین از دست یهود معاند هم برایمان مهم می شود.

 

جرم مردم فلسطین این است که حکمرانی یهود را نمی پذیرند

وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي بَيْتِ رَبِّكُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِيتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِكَ لَمْ تُنَاظَرُوا. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید خانه خدا را خالی نکنید. اگر خانه خدا را ترک کنید، به شما رحم نمی شود. چند سال است حج تعطیل است؟ راحت تعطیل کرده اند؛ به بهانه کرونا. الان خانه خدا را چه کسی اداره می کند؟ چرا باید مدیریت مناسک حج مسلمین بدست افسرهای آمریکایی باشد؟!  الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ(حج 40). خدای متعال وعده نصرت قطعی داده برای کسانیکه دین خدا را یاری کنند. با کسانیکه حرمت خانه خدا را می شکنند مبارزه کنند. الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ. شما را بغیرحق از سرزمینتان بیرون برانند. إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ. حرف فلسطینیان این است که بزرگ ما خداست. چرا غزه محکوم شد به این همه قتل عام و نسل کشی؟ تمام مشکل غزه این است که حکمرانی یهود را نمی پذیرد. بحث شیعه و سنی هم مطرح نیست. آمریکا چقدر کشتی کشتی سلاح و بمب برای کشتار مردم غزه منتقل کرد. حتی بمبهای فسفری جزو سلاحهای ممنوعه است.

مرکز این درگیری حق و باطل یک مسجد است؛ مسجد الاقصی. مسجد در دین ما مقدس است. صهیونیست چرا دست از این مسجد بر نمی دارد؟ نماز برای دشمنان خیلی مهم است. قبله مسلمین برای دشمنان ما خیلی مهم است. چون دشمنان ما دشمنان خدا هستند. تمام مظاهر ذکر خدا را باید از بین ببرند. از قبله اول شروع کنند تا برسند به قبله دوم! اگر مقاومت و مواجهه مردم فلسطین نبود، ما حج و مکه هم نداشتیم. کربلا و نجف هم نداشتیم.

امروز اسراییل از وحشت خواب ندارد. دشمن وقتی ناچار می شود، دشمنی اش را علنی می کند. چند هفته است به مسجدالاقصی و نمازگزاران حمله می کنند. رهبرانقلاب گفتند روز قدس امسال با سالهای گذشته متفاوت است. گروههای فلسطینی با یک وحدت رویه همه جوره به صهیونیست ضربه می زنند. این وحدت در مبارزه به کابوس دشمن تبدیل شده. سال گذشته روز قدس رهبرانقلاب به گروههای مقاومت پیامی دادند، و در انتهای این پیام گفتند تحرّکوا باسم الله. این مبارزه با محوریت ولایت در طول این یکسال شکل گرفت و روز به روز مستحکم تر شده.

امروز هیچ مسئله ای مهمتر از مسئله فلسطین برای مسلمانان وجود ندارد. اصرار صهیونیست برای اشغال قدس در این چند ده سال اخیر برای چیست؟ به محض اینکه مسلمین اجازه دهند بیت المقدس پایگاه یهود شود، اصلی ترین و مقدس ترین مکان مسلمین در اختیار دشمن قرار می گیرد. دیگر مسلمانان هیچ کجای دنیا صاحب مملکت خودشان نیستند. هیچ مقدسی در هیچ جای دنیا امنیت و احترام نخواهد داشت. خیلی از مردم کشورهای غربی هنوز روز قدس نشده علیه حملات اخیر به مسجدالاقصی تظاهرات به راه انداخته اند.

 

کار اصلاحات به تطهیر اسراییل رسیده!

دو کار عمده برای نجات فسلطین باید انجام شود. اول تداوم مبارزه و مجاهده و انتفاضه. و دوم حمایت همه جانبه از مردم فلسطین است. اهتمام به روز قدس کمترین کاری است که می توانیم انجام دهیم. اصلاحاتی ها همین چند ماه پیش فیلمی را در فضای مجازی منتشر کردند، که یک سرباز اسراییلی به بچه ای محبت می کند. بعد نوشتند سالهاست به ما راجع به اسراییل دروغ گفتند! کار شما به تطهیر اسراییل و صهیونیست رسیده؟ این همه کشتار و نسل کشی را فراموش کردید؟ بعد نوشته مردم فلسطین با حاکمیت اسراییل کنار آمده اند، ما چکار به آنها داریم؟! وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْکَرُ فيهَا اسْمُ اللَّهِ کَثيراً. اگر مبارزه نکنید و انسانهای طغیانگر را متوقف نکنید، هرچه مظهر ذکر خدا و مسجد و صومعه است منهدم خواهد شد. وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ(حج 40). من حتما در این مبارزه شما را یاری می کنم.

تاریخ ننگین تشکیل صهیونیست را بخوانید. اروپاییها و انگلیس اشغال بیت المقدس را طراحی و اجرا کردند. یهودیان را ساکن فلسطین اشغالی کردند و بعد از آنها حمایت کردند. ساکنین اولیه شهرک های صهیونیستی را از شوروی آوردند و ساکن کردند. امروز تمام دنیا به اسراییل باج می دهند. دشمن در اصلِ این غصب به اتحاد رسیده؛ ما مسلمین در مبارزه با اینها نباید به اتحاد برسیم؟ اگر عده ای وارد این مبارزه شدند، باید توسط سایر مسلمین حمایت شوند. کاش کانونها و بسیج ها و هیئتها و مساجد ما بیدار بودند. نوجوانان ما باید در بین نوجوانان جهان در حمایت از مقاومت و مردم فلسطین حرکت و موج ایجاد کنند. لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ(مائده 82). یهود دشمن ترین دشمن شماست. اگر با آنها مبارزه نکنید، تمام مظاهر دینی شما را از بین می برند.

امیرالمومنین علیه السلام بعد از دفع ناکثین و مارقین و قاسطین، سراغ معاویه رفتند. سرزمین شام باید از دشمنان خدا پس گرفته شود. اگر شیعیان پای رکاب امیرالمومنین علیه السلام مبارزه می کردند و معاویه را سرنگون می کردند، این همه جنایت و مصیبت به مسلمین وارد نمی شد که تا امروز ادامه داشته باشد. علی علیه السلام که کشته شد، بنای امام کشی گذاشته شد.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است