شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت ۲۰:۱۲

خداوند می خواهد حضرت حمزه را الگوی همه عالم قرار دهد

مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(علیه السلام) با حضور هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) و به میزبانی هیئت حضرت حمزه سیدالشهدا(علیه ‌السلام) جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مسجد چهارده معصوم(علیهم السلام) قم برگزار شد.

مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(علیه السلام) با حضور هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) و به میزبانی هیئت حضرت حمزه سیدالشهدا(علیه ‌السلام) جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مسجد چهارده معصوم(علیهم السلام) قم برگزار شد.

امروز گستره شبهات دینی بی سابقه است

ما امروز خیلی به معرفت عمیق نیاز داریم. همین امروز در حوزه علمیه قم کسانی هستند که با لباس و عمامه، حتی امر به معروف و نهی از منکر در برابر کشف حجاب که حرام بیّن شر ع است را زیر سوال می برند. همینطور پیش برویم، سایر بدیهیّات را هم منکر می شوند. ولایت و امامت را هم زیر سوال می برند. خیلی باید با قرآن مأنوس باشیم، و معارف دینی مان را عمیق کنیم.

نوجوانان و جوانان ما نسبت به مسائل زیادی تردید پیدا کرده اند. از صدر اسلام تا کنون این میزان از هجمه و شبهات علیه دین مردم سابقه نداشته. امروز تک تک افراد جامعه در فضای مجازی در معرض این شبهات و انحرافات قرار دارند. روحانی نادانی که می گوید در نمازشب برای شاه دعا کنید، چون او با دین مرم کاری نداشت، این فرد کذّاب است. مدل فساد در زمان طاغوت خیلی بیشتر از امروز بود. اما دامنه فساد به اندازه توان حکومت طاغوت بود. همه مردم دسترسی به رسانه و تلویزیون و حتی رادیو نداشتند. اما امروز با فضای مجازی همه خانواده ها و تک تک جوانان و نوجوانان در معرض آسیبهای شبکه های معاند هستند.

امروز از حوزه هم انحراف و شبهات دیده و شنیده می شود. زمان شاه اینطور نبود. امروز مبارزه با فساد و بی حجابی و بی حیایی توسط برخی روحانی نماها زیر سوال می رود؛ آن هم به اسم دین. کسیکه معارفش را عمیق نکند، نمی تواند برای امام زمان ارواحنا فداه سربازی کند. باید با منطق و دلیل عقلی شبهات جوانان را پاسخ دهیم.

 

سونامی روایتهای غلط از دین در مسئله بی حجابی

باید معارف دینی مردم را عمیق کنیم

صداوسیما چه نیازی دارد که کسی مثل علیزاده را برای تحلیل سیاسی دعوت کند؟ بعد این فرد در فضای مجازی می گوید «من از رهبر ایران که تعریف می کنم، راجع به مسائل نظامی امنیتی است، و الا من مبانی فکری و عقلی آنها را قبول ندارم». در صداوسیما از رهبری حمایت می کند، اما در فضای مجازی فکر و فرهنگ و مکتب انقلاب را زیر سوال می برد. صداوسیمای ما چرا قدرت تشخیص ندارد؟ این بخاطر این است که تهیه کنندگان برنامه های ما معرفت و بینش عمیق دینی و سیاسی ندارند.

بعد می بینیم در مدارس هم گروههایی دارند که با دانش آموزان کار می کنند و می گویند چه اشکالی دارد، شما هم روابط با جنس مخالف داشته باشید، و هم به حرم ائمه و زیارت بروید. عکس یک زن بی حجاب را دست در دست یک زن چادری در فضای مجازی پخش می کنند، که بگویند بی حجابی اشکالی ندارد؛ همه می توانند با هر عقیده ای در کنار هم زندگی کنند. اینها بخاطر عدم معرفت عمیق مردم است. هیئت ها در این زمینه خیلی نقش کلیدی دارند. اگر برای بالا بردن معرفت دینی مردم و اهل محل کار نکنیم، دیگران در جهت خلاف آنها را از راه به در می کنند.

رهبر معظم انقلاب بی جهت از جنگ روایت ها نگفتند. در قضیه بی حجابی، سونامی روایت های غلط از دین را داریم می بینیم. مبارزه با فساد حکم شرعی خداست. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله اصلا برای مبارزه را فساد جامعه مبعوث شد. مبعوث شد که قدرت پیدا کند، و با یهود و مشرکین برخورد کند تا فساد در  جامعه نباشد. جریان بی حجابی هم فرهنگی است، هم سیاسی است، و هم امنیتی است. هرکس این را نفهمد، خیلی نادان است.

 

هرکس حرام الهی را توجیه کرد، در مسلمانی اش تردید هست

فقط باید حکم خدا را لحاظ کنیم و بس

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ(آل عمران 14). دارایی های دنیا برای مردم زیبا جلوه داده شده؛ از زن و فرزند گرفته، تا مرکب و حیوانات. اینها بهره های دنیوی هستند؛ اما با این دارایی های دنیوی نمی شود به سفر آخرت و نزد خدا رفت. سفر آخرت و دیدار با خدا نیازمندیهای دیگری غیر از اینها دارد.

قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ(آل عمران 15). این لذتهای دنیوی، بهترش در آخرت هست. خیلی هم بیشتر و بهتر از لذات دنیوی است، و ابدی و بی پایان هم هست. الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ(آل عمران 16). مومنین کسانی هستند که ایمان می آورند، توبه می کنند، گذشته شان را اصلاح می کنند، و از خدا می خواهند آنها را از عذاب در امان نگه دارد. این مومنین ویژگیهایی دارند: الصَّابِرِينَ. پای ایمان و تقوایشان می ایستند. وَالصَّادِقِينَ. پای امر امامشان می ایستند. وَالْقَانِتِينَ. فرمان خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله را اطاعت می کنند. وَالْمُنْفِقِينَ. برای دین خدا هزینه می کنند. بِأَبِي‏ أَنْتُمْ‏ وَ أُمِّي وَ أَهْلِي وَ مَالِي وَ أُسْرَتِي. برای اهلبیت باید همه دارایی مان را بدهیم. وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَار(آل عمران 17). مومنین اهل استغفار سحر هستند.

شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ. هیچ خدایی جز الله نیست. وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ. ملائکه و اولیاء خدا بنای قسط و عدالت در عالم دارند. قسط و عدالت محبوب همه انسانهاست؛ پس باید اولیاء الهی محبوب همه مردم باشند؛ اما چرا اینطور نیست؟ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(آل عمران 18). باز خداوند به جایگاه الوهیّت خود تأکید می کند. لابد خداوند حرف مهمی را می خواهد بفرماید: إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ. همانا دین نزد خدا فقط اسلام است.

وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ(آل عمران 19). اگر با تو مقابله کردند، بگو من و هرکسی که تابع من است تمام توجهمان به خداست. هرچه خدا بگوید. عمامه به سرش گذاشته، اما حرام بیّن الهی را جایز می داند. ما فقط باید حکم خدا را ببینیم. حضرت حمزه اینگونه بود. اصلا اهل ملاحظه و کنارآمدن نبود. هرچه خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله می خواست، همان را دنبال می کرد. هرکس امر خدا را زمین گذاشت و حرام الهی را توجیه کرد، در مسلمانی اش تردید هست.

 

معضل کشف حجاب ما را از مسائل اصلی جهان اسلام غافل کرده

تسلیم امر الهی بودن باسواد و بیسواد ندارد

فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ(آل عمران 20). می فرماید هم به اهل کتاب و اهل علم، و هم به مردم عادی بگو، اگر تسلیم امر خدا شدید هدایت می شوید. تسلیم امر الهی بودن باسواد و بیسواد ندارد. همه باید تسیلم امر خدا باشند. اما اگر از امر خدا رو برگرداندید، خودتان با عقوبت الهی روبرو شوید. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله مسئولیتی نسبت به این افراد ندارد.

فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ أُولَئِكَ الَّذِينَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ(آل عمران 21و22). کسانیکه مردم را بدون جرم به قتل می رسانند و به آیات الهی پشت می کنند، به اینها وعده عذاب الهی را بده؛ اینها اعمالشان نابود می شود، و هیچ یاوری نخواهند داشت. بازهم امروز گور دسته جمعی در بیمارستان شفا پیدا شد. بدنهای این کشته شدگان را مُثله کرده اند. بدنها متلاشی شده اند. با این بدنها چه کرده اند؟! به بهانه وجود پایگاه نیروهای مقاومت در بیمارستان، زن و بچه را قتل عام کرده اند.

مسئله به این مهمی در دنیای اسلام هست، ما باید درگیر مسئله کشف حجاب در کف خیابانهایمان باشیم. مردم کشورهای غربی هر روز مشغول تظاهرات علیه جنایات صهیونیست هستند. تاجزاده و حجاریان و مجمع مدرسین و محققین قم چرا لال شده اند، و در برابر ورود پلیس کشورهای غربی به دانشگاهها، و بازداشت و زندانی کردن دانشجویان غربی که از مردم غزه حمایت می کنند، فریادی نمی زنند؟ اینها حقوق بشر نیست؟ فقط کوی دانشگاه مسئله شما بود؟ ما را مشغول بی حجابی کرده اند، و هر جنایتی که می خواهند در غزه و فلسطین انجام می دهند. حضرت حمزه علیه السلام مصداق واقعی این آیات است.

 

خداوند می خواهد حضرت حمزه را الگوی همه عالم قرار دهد

شب قبل از جنگ احد پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله به حضرت حمزه علیه السلام فرمود ممکن است این آخرین عملیات و جنگ باشد؛ خداوند فرموده قبل از این جنگ، باید عهد مجددی از اصحاب و از شما گرفته شود. حضرت حمزه علیه السلام عرض کرد من که قبلا شهادتین گفته ام و ایمان آورده ام. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود بله، اما این عهدِ وفاست. مسلمانِ مومن هم باید وفادار بماند. بعد پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله می فرماید باید به خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام و حمزه سیدالشهدا علیه السلام وفادار باشی و بیعت کنی. حضرت حمزه علیه السلام باید به وفاداری به خودش عهد ببندد! وفای به این عهد شرط ایمان او و همه مسلمین است.

برخی برای روضه امام حسین علیه السلام گریه می کنند، اما برای ظلم هایی که به امام حسین علیه السلام و اهلبیت علیهم السلام شده، دردشان نمی آید. دستگاه انگلیسی فوق العاده فعال است. سخنران و مداح و هیئت و جمعیت درست می کند، که فقط به روضه بپردازند، نه به مکتب و آرمان امام حسین علیه السلام.

در عرش خدا نوشته: حمزه اسد الله و اسد رسوله و سید الشهداء. خداوند می خواهد حضرت حمزه علیه السلام را الگوی همه عالم قرار دهد. حضرت حمزه علیه السلام معصوم نبود، اما وقتی اسلام آورد، با همه وجود تسلیم امر خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله شد. آیات متعددی در وصف و شأن حضرت حمزه علیه السلام داریم. إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ وَهُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَى صِرَاطِ الْحَمِيدِ(حج 23و24). مدل زندگی حضرت حمزه علیه السلام مدل بی نظیری است؛ نه فقط مدل شهادت ایشان.

 

دفاع از حق را از حضرت حمزه بیاموزیم

عده ای اراذل در کوچه به رسول خدا صلی الله علیه و آله جسارت کردند و شکمبه گوسفند به سر و صورت مبارک ایشان ریختند. حضرت نزد عموی خود حضرت ابوطالب رفت و از این برخورد مردم شکایت کرد. حضرت ابوطالب حمزه را فراخواند. حضرت حمزه علیه السلام سراغ اراذل و اوباشی که این کار را کرده بودند نرفت؛ رفت سراغ سران قبیله. در پاسخ به کفار مماشات نکرد؛ رفت سراغ ریشه فتنه. مثل ما نبود، که بعد از ده روز از حمله به کنسولگری، با احتیاط و محاسبات بسیار، پاسخ آنها را بدهیم. حضرت حمزه علیه السلام سران قبیله را جمع کرد، کنار خانه خدا آورد، شکمبه شتر به سر و صورت و سبیل آنها مالید؛ و فرمود دفعه بعد اگر به محمد صلی الله علیه و آله جسارتی کنید، با شمشیر مقابل شما می ایستم. فتنه را خواباند.

اکبرنژاد گفت «انقلاب شما تنش زاست؛ دینِ پیغمبر صلی الله علیه و آله اینطور نبود». ما هنوز کاری نکرده ایم. چهل سال است می گوییم قدس را آزاد می کنیم، هنوز نشسته ایم. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله بعد از شهادت حضرت حمزه علیه السلام فرمود به تقاص خون حمزه، هفتاد هزار نفر از شما را می کشم. اباعبدالله الحسین علیه السلام عصر عاشورا به امام سجاد علیه السلام فرمود مهدی من به انتقام خون من، هفتاد هزار منافق را خواهد کشت. دین ما چنین دینی است.

لَا يَسْتَوِي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُولَئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذِينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَقَاتَلُوا(حدید 10). حضرت حمزه علیه السلام کسی است که از روز اول پای کار پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله آمد. خیلی فرق می کند با کسیکه بعد از فتح و پیروزی پای اسلام آمده. شهدای مدافع حرم با شهدای شکنجه ساواک خیلی فاصله دارند. مقام شهدای قبل از پیروزی انقلاب خیلی بالاست.

 

در جنگ روایت ها شب و روز نشناسیم

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا(احزاب 23). این آیه یکی دیگر از آیاتی است که در مقام حضرت حمزه علیه السلام نازل شده. می فرماید من بخاطر وفاداری و پایدرای حمزه پای رکاب پیغمبر، او را به مقام شهادت رساندم، تا به حمزه پاداش دهم، و منافقین را عذاب کنم. خدای متعال در قبال شهادت حضرت حمزه علیه السلام، منافقین را عذاب می کند. چون منافقینِ سپاه پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله برای قتل حضرت حمزه علیه السلام نقشه کشیدند.

برای جوانان شهر و محله مان وقت و انرژی بگذاریم. ما باید دور هم جمع شویم. جنگ است؛ جنگ روایت هاست. تا نایب امام زمان ارواحنا فداه را راضی نکنیم، نمی توانیم امام زمان ارواحنا فداه را بیاوریم. در کار برای انقلاب و اسلام شب و روز نشناسیم. فرزندان ما در فضای مجازی مورد حمله و هجمه دشمن هستند. برای فرزندانمان بیشتر وقت بگذاریم.

پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله دیگر مثل حمزه علیه السلام پیدا نکرد. به امیرالمومنین علیه السلام گفتند چرا اجازه دادید حق شما را عصب کنند؟ حضرت فرمود مثل حمزه نداشتم. امیرالمومنین علیه السلام کسی را نداشت تا از جان فاطمه سلام الله علیها و حسنین علیهماالسلام دفاع کند. مجبور شد برای حفظ جان فاطمه سلام الله علیها و حسنین علیهماالسلام به مسجد برود. شمشیر بالای سر امیرالمومنین علیه السلام گذاشتند که اگر بیعت نکنی تو را خواهیم کشت. فاطمه سلام الله علیها هرطور بود خود را به مسجد رساند. فرمود اگر علی علیه السلام را رها نکنید، نفرینتان می کنم. فاطمه سلام الله علیها جان امیرالمومنین علیه السلام را نجات داد. اگر حضرت حمزه علیه السلام بود کار به اینجا نمی رسید. در کربلا هم ابالفضل العباس علیه السلام نبود که به خیمه ها حمله کردند، و اهلبیت را به اسارت بردند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است