دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ساعت ۱۸:۲۴

بی تفاوتی در فرهنگ شیعه معنا ندارد

جلسه بیست و سوم رمضان ۹۹: کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً، وَلِلْمَظْلُومِ عَوْناً. اگر این دو اصل در جهان اسلام امروز جا افتاده بود، مشکلات ما حل میشد. در اثبات این اصل اساسی اسلام، ما خیلی آیات و روایات دیگر هم داریم. ما نسبت به دیگران نمیتوانیم بی تفاوت باشیم. اگر بنا باشد خصم ظالم و یار مظلوم باشیم باید با ظالم درگیر شویم. مومن باید همیشه برای جهاد و مبارزه آماده باشد.

جلسه بیست و سوم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۹ در مجمتع یاوران مهدی(عج) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

بی تفاوتی در فرهنگ شیعه معنا ندارد

قُولاَ بِالْحَقِّ، وَاعْمَلاَ لِلْأجْرِ. این توصیه حضرت علی علیه السلام به این معناست که عمل را برای خدا انجام دهید و توقعی از پاداش دنیایی نداشته باشید. با این نگاه خیلی از مشکلات ما حل میشود. اگر در قبال کارهایی که انجام میدهیم توقعی از دیگران  نداشته باشیم، خیلی از مشکلات و درگیریها حل میشود.

وَكُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً، وَلِلْمَظْلُومِ عَوْناً. دشمن ظالم و یار مظلوم باشیم. زندگی بی تفاوت در فرهنگ امیرالمومنین علیه السلام معنا ندارد. ما نسبت به دیگران نمیتوانیم بی تفاوت باشیم. اگر بنا باشد خصم ظالم باشیم باید درگیر شویم. ظالم که نسبت به خصمش بی تفاوت نمی نشیند، حتما میجنگد: لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ(بقره ۲۱۷). مومن باید همیشه برای جنگ خودش را آماده کند. مگر اینکه بخواهیم خصومت نکنیم با ظالم.

زندگی مومن سرتاسر مبارزه است. إنَّ الحَیاةَ عَقیدَةٌ و جِهادٌ. زندگی برگرفته از یک آرمان و عقیده، و بعد جهاد و مبارزه. بعد از خصومت با ظالم، باید کمک مظلوم باشیم. اگر این دو اصل در جهان اسلام امروز جا افتاده بود، مشکلات حل میشد. اهل سنت هم امیرالمومنین علیه السلام را قبول دارند، حالا بعنوان خلیفه چهارم؛ اما حضرت را قبول دارند. توقع انجام وصیت امیرالمومنین علیه السلام توسط مسلمانان توقع زیادی نیست. فقط هم این کلام امیرالمومنین علیه السلام نیست. در اثبات این اصل اساسی اسلام، ما خیلی آیات و روایات دیگر هم داریم.

 

تساهل و تسامح نسبت به مومنین است نه دشمن

اگر بنا باشد یار مظلوم باشیم، لابد با ظالم هم باید درگیر شویم. البته این مفهوم در روابط مومنین نیست. بین مومنین  تساهل و تسامح و گذشت باید باشد. اما نسبت به دشمن اینگونه نیست. میگویند با پنبه باید سر دشمن را ببریم. چگونه؟! با دشمن چطور میشود نرم برخورد کرد، و در عین حال حسابش را هم رسید؟! معاویه یک زمان عامل حکومت در شام بود. اما بعدها مدعی شد و ادعای حکومت بر تمام مسلمین را کرد.

خصم ظالم و یار مظلوم بودن دشوار است. 1400 سال است این اصل حل نشده. در زمان اصلاحات جزوات و کتابها و مطالب بسیاری در تجسم مسائل جنسی چاپ میشد. از آنطرف اهانت به مقدسات. برخی دوستان ما میگفتند شیوه شما غلط است که راهپیمایی میکنید و فریاد میزنید؛ با پنبه سر ببرید! به قرآن توهین میکند؛ چطور با نرمی با او سخن بگوییم؟ کسیکه توهین به رسول خدا صلی الله وآله و ائمه میکند و دین را وهن میکند و منکر عصمت ائمه میشود، چطور با پنبه سر ببریم؟ جمع زیادی از دوستان ما با راهپیمایی و اعتراضات علنی ما مخالف بودند.

ستاد ملی کرونا برای روز قدس اعلام کرده بودند شهرهای سفید در نمازجمعه اجتماع داشته باشند در روز قدس. روغن ریخته نذر امامزاده! اینکه راهپیمایی نشد. اما امروز ستاد گفته بخاطر سخنرانی مقام معظم رهبری هیچ برنامه ای در کشور نداریم. به کجا داریم میرویم؟! جهان اسلام امروز چشمش به ایران است. برگزاری مراسم و راهپیمایی چه تضادی با صحبتهای رهبرانقلاب دارد؟ یک برنامه ریزی نیاز دارد و بس.

 

بازی سازمان بهداشت جهانی با ویروس کرونا!

ما در میدان جنگیم. باید به کمک مظلوم برویم و با ظالم درگیر شویم. به مظلوم چه کسی ظلم کرده؟ اگر بخواهیم به مظلوم کمک کنیم، باید جلو ظالم را بگیریم. همه اسلام همین است: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا(روم ۳۰). دین همین است که به ظالم بگویی تو ظالمی، و مقابلش بایستی. دین دستورالعمل زندگی برای همه انسانهاست. دین که خلاصه در مباحث محدود عرفانی نمیشود.

گفتند در شبهای قدر محیط های سربسته یک چهارم محیط های سر باز باید جمعیت باشد. و بازهم همین دستورالعمل را محدود کردند که فقط یک چهارم مسجد جمعیت بنشیند. یکدفعه بگویید کسی مسجد نیاید! شبهای قدر خیلی از مساجد جمعیت کمی در مراسم احیا حضور داشتند. پس مردم کجا هستند؟ کم کم مردم بی اعتنایی پیدا میکنند نسبت به خیلی امور. همین که جان خود را نجات دهند برایشان کافی است.

قصه کرونا هم یک بازی شده. تا دیروز دانشمندان میگفتند در سطوح مختلف تعداد ساعت مشخصی ویروس دوام می آورد. حالا سازمان بهداشت جهانی گفته ویروس در سطوح نمی ماند! این همه اماکن را ضدعفونی کردیم. با دنیا بازی میکنند. در بازی اینها، ما ناچار شده ایم راهپیمایی روز قدس و مساجد و محافل مذهبی مان را تعطیل کنیم. مگر دشمنان ما دست برداشته اند، که ما بی خیال شویم؟ مگر شهرک سازی صهیونیست ها متوقف شده که ما هم از آنها دست بکشیم؟

 

نظم امر یعنی امر ولایت

إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا(فاطر ۶). امیرالمومنین علیه السلام هرچه میگوید از آیات قران است. قرآن میگوید شیطان دشمن شماست، او را دشمن بگیرید. دشمن را به چشم دشمن ببینیم. با دشمن که نمیشود سر یک سفره نشست. چقدر در طول این سالها به ما گفتند انقدر تندروی نکنید، کمی آرام باشد، با پنبه سر ببرید.

أُوصِيكُمَا، وَجَمِيعَ وَلَدِي وَأَهْلِي وَمَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي، بِتَقْوَى اللهِ، وَنَظْمِ أَمْرِكُمْ،. تقوا داشته باشید و نظم امر داشته باشید. حکومت و تشکیلات و سازمان شما با امر واحدی شکل و سازمان داشته باشد؛ یعنی امر ولایت. هرچیزی سرجای خودش؛ هرکسی جای خودش. سازمان تبلیغات اسلامی از اول انقلاب مسئولیت برگزاری راهپیمایی را برعهده داشته. امسال به سپاه گفته اند راهپیمایی را برگزار کند، آن هم فقط خودروی. سپاه هم نپذیرفت؛ و درست هم عمل کرد. روز قدس متولی خودش را دارد. هرکسی جای خودش باشد. هرکسی تکلیفش را انجام دهد.

اگر خواص حق را تصدیق کنند و عوام هم خواص را در این راه یاری کنند، حق پیش میرود. اگر خواص مسئولیتشان را انجام ندهند و عوام هم وارد میدان دفاع از حق نشوند، آنچه که صدراسلام اتفلاق افتاد رخ میدهد و حکومت امیرالمومنین علیه السلام 25 ساله عقب می افتد. هرکسی وظیفه و جایگاهی دارد. محافظت از صراط مستقیم نظام وظیفه ولایت فقیه است. در امور جزئی نباید وارد شد. هرکسی باید وظیفه خودش را به درستی انجام دهد.

نَظْمِ أَمْرِكُمْ. این توصیه یک معنای دیگر هم در پی دارد، و آن این که بعد از من علی سراغ امام بعد بروید، نه کسی دیگر. طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً لِلْفُرْقَةِ. نظام جامعه به دست ولی جامعه است. اتقوالله و نظم امرکم، یعنی تقوا پیشه کنید و سراغ امر امام جامعه بروید.

 

لزوم ادامه فضای همدلی بعد از ماه رمضان

وَصَلاَحِ ذَاتِ بَيْنِكُمْ. درگیری ها و اخلافات را باید حل کنیم. فَإِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكُمَا ـ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ ـ يَقُولُ: صَلاَحُ ذَاتِ الْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلاَةِ الصِّيَامِ. اصلاح بین مومنین از یکسال نماز و روزه بالاتر است.

اللهَ اللهَ فِي الأَيْتَامِ. یتیم در اسلام خیلی مورد تأکید است. هم در آیات: فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ(ضحی ۹). و هم در روایات بسیار. در قضیه کرونا فضایی پیش آمده که همه باید امتحان شوند. یتیم دور و بر همه ما هست. فَلاَ تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ، وَلاَ يَضِيعُوا بِحَضْرَتِكُمْ. طوری نباشد که یک وقتی یتیم گرسنه باشد و یک وقت سیر. الان ماه رمضان است، و الحمدلله رسیدگی ها خیلی خوب است. طوری نباشد بعد از ماه مبارک این ماجرا فروکش کند. شما باشید و یتیمی گرسنه بماند، نکند اتفاق بیفتد.

وَاللهَ اللهَ فِي جِيرَانِكُمْ، فَإِنَّهُمْ وَصِيَّةُ نَبِيِّكُمْ، مَا زَالَ يُوصِي بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُمْ. نسبت به همسایه توصیه موکد میکنند، که پیغبمراکرم صلی الله علیه وآله انقدر توصیه میفرمود که گمان کردیم همسایه از ما ارث میبرد. برخی مدل زندگیهای ما واقعا غیرمومنانه است. گاهی متوجه نمیشویم اصلا همسایه ما در چه حالی است.

وَاللهَ اللهَ فِي الْقُرْآنِ، لاَ يَسْبِقْكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ. دیگران در عمل به قرآن از شما سبقت نگیرند. مثل تقوا و ایمان، چطور اینها ظرفیت مسابقه دارند، قران هم ظرفیت مسابقه دارد. دیگران از شما در عمل به قرآن جلو نزنند. در عمل به قرآن از همدیگر سبقت بگیریم. نسبت به فهم و عمل به قرآن حرص داشته باشیم. متقین اینگونه اند. شهدا اینگونه بودند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است