پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ساعت ۰۴:۵۴

ابن ملجم یک شخص نیست؛ یک تفکر است

شب قدر اول رمضان ۹۹: آنچه ابن ملجم را نابود کرد، منیت او بود، عجب او بود. ابن ملجم عنصری انقلابی و موثر بود، ادعای جنگاوری و انقلابی گری داشت. ابن ملجم یک شخص نیست، یک تفکر و جریان است. حاکمیت من، حاکمیت هوی و هوس، آن هم به اسم دین و در قالب دینداری. قصاوت و شقاوت در جامعه به نابودی اصل اسلام و امامت میرسد.

مراسم احیای شب قدر اول ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(ع) سه شنبه ۲3 اردیبهشت ۹۹ در مجتمع یاوران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قم با سخنرانی و مناجات خوانی و قرآن به سر گرفتن توسط حجت الاسلام حاج احمد پناهیان برگزار شد.

نیاز معنوی مردم کجا باید اجابت شود؟

در شب قدر ملائک نوبت میگیرند برای نزول به زمین و رسیدن محضر حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف. شب قدر اختصاصا به امام عصر ارواحنا فداه برمیگردد. در شب تعظیم ولی حق، امیرالمومنین علیه السلام به قتل میرسد. شب تعظیم ولی حق میشود شب قتل ولی حق. امیرالمومنینی که همه مردم او را به خوبی میشناختند. پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله هم در غدیرخم و هم در نوبتهای مختلف نسبت به معرفی امیرالمومنین علیه السلام به مردم اهتمام داشتند. چه مشکلی در این جامعه پیش آمده که امیرالمومنین علیه السلام در این جامعه به شهادت میرسد؟

صبر رهبرانقلاب به سر آمد؛ دو شب مانده به شبهای قدر خطاب به ستاد مبارزه با کرونا گفتند اگر نیاز معنوی مردم بیشتر از نیاز مادی نباشد، کمتر نیست. نیاز معنوی مردم باید کجا اجابت شود؟ لیله القدر از دست جامعه اسلامی نرود. امام صادق علیه السلام فرمود:  لاتَخفی عَلَینا لَیلَةُ القَدرِ، إنَّ المَلائِکةَ یطوفونَ بِنا فیها. شب قدر ملائکه اطراف ما میگردند. شب قدر شب مقدرات تمام عالم است. محور و مدار این مقدرات ولی خداست. علی علیه السلام میزان یوم القیامه. چرا قیامت علی علیه السلام میزان است؟ چون در دنیا هم او میزان بوده. يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ(اسراء 71). در دنیا محور امام است، لذا در قیامت هم محور و ملاک امام است. امامت هم برای امروز و دیروز نیست.

جامعه اسلامی باید برسد به همان جامعه نبوی که امامت ولی خدا را پذیرفته:  هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصرِهِ وَبِالمُؤمِنينَ(انفال 62). پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله بواسطه امت اسلام نصرت شد و تشکیل حکومت داد. آخرالزمان هم باید همین بشود. برای تحقق این امر باید کار کنیم. شب قدر باید این خواسته را تحقق ببخشیم. مراقب باشیم رفته رفته به بهانه های مختلف توجه مردم به جایگاه امامت و ولایت کم نشود. این جایگاه جایگاه رفیعی است.

 

تا امام نباشد عبودیت نیست

امیرالمومنین علیه السلام فرمود: فَأَنَا رَحِمَكَ اللَّهُ فَرِيضَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَيْكُمْ. من فریضه هستم از طرف خدا. علی علیه السلام واجب خداست. توجه و اطاعت امام واجب است. غصه های نهان قلب علی علیه السلام را ببینید. ولایت مثل حج و زکات و نماز واجب است. اگر یک امام فعال و مقاوم و ایستاده در میدان میان مردم جامعه نباشد که احقاق حق کند، کسی نماز میخواند و روزه میگیرد و زکات میدهد؟ تا امام نباشد عبودیت نیست. اگر در قاطبه مردم جهان عبودیت بود که امروز وضعیت دنیا اینگونه نبود. مستکبرین براحتی برنامه میریزند و در دنیا خدایی میکنند؛ جمعیت دنیا را به بهانه های مختلف با یک ویروس دست ساز کنترل کنند.

بَلْ أَفْضَلُ الْفَرَائِضِ وَ أَعْلَاهَا، وَ أَجْمَعُهَا لِلْحَقِّ، وَ أَحْكَمُهَا لِدَعَائِمِ الْإِيمَانِ، وَ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ، وَ مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْخَلْقُ لِصَلَاحِهِمْ وَ لِفَسَادِهِمْ وَ لِأَمْرِ دُنْيَاهُمْ وَ آخِرَتِهِم. میفرماید برای صلاح دنیا و آخرت مردم، برای قوام دین و ایمان مردم، من علی یعنی امام جامعه اصل هستم؛ اصل در دنیا و آخرت. تا امام نباشد عبودیت نیست. اگر میخواهیم بدانیم چرا شب قدر انتخاب شده برای شهادت امیرالمومنین، بگردیم ببینیم چه کسی بیشتر از امیرالمومنین علیه السلام عاشق خداست؟

اصلی ترین رکن دنیای ما، آخرت ما، و اصلی ترین رکن ایمان و اسلام، امامت و ولایت است. تأمین کننده صلاح دنیا و آخرت ما ولایت است. فکر نکنید آن زمان مردم کوفه معنی این سخنان حضرت امیر علیه السلام نمی فهمیدند. صحبتهای ابن ملجم را ببینید، چقدر در توصیف امیرالمومنین علیه السلام زیبا سخن گفت؛ هم به شعر و هم به خطبه زیباترین و فصیح ترین جملات را در وصف امیرالمومنین علیه السلام و جایگاهش گفت. برگزیده برترین شیعیان یمن بود. شیعیان یمن حکومت امیرالمومنین علیه السلام را با اختیار و عشق پذیرفتند. ابن ملجم از میان چنین جماعتی برگزیده شد برای بیعت با علی علیه السلام. شعار ولایتمداری دادن راحت است.

 

ابن ملجم یک شخص نیست؛ یک تفکر است

آنچه ابن ملجم را نابود کرد، منیت او بود، عجب او بود. ابن ملجم عنصری انقلابی و موثر بود، جنگاور بود، فاتح بود، ادعای جنگاوری و انقلابی گری داشت. أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ(عنکبوت 2). پیغبمراکرم صلی الله علیه وآله خطاب به امیرالمومنین علیه السلام فرمود این فتنه در این آیه همان فتنه قتل توست. ابن ملجم یک شخص نیست، یک تفکر است. قصاوت و شقاوت در جامعه به نابودی اصل اسلام و امامت میرسد. میرسد به هَدَّمَتْ وَاللهِ اركانُ الْهُدي وَانْفَصَمَتْ العْرُوَةُ الْوُثقي. عروه الوثقی از هم پاره شد؛ اعلام التقی از هم گسسته شد.

ابن ملجم یک تفکر و جریان است. حاکمیت من، حاکمیت هوی و هوس، آن هم به اسم دین و در قالب دینداری. آن زمان اسلام میتوانست اوج بگیرد، که امروز در این خفت و خواری جهان اسلام درب حرمهایش را خودش با دست خودش نبندد. این درد است؛ ذلت است. با دست خودمان برای حفظ جان امت اسلام درب حرمها را بستیم. بله، باید مراعات کرد، اما اصل فتنه کجاست؟ دشمنان چطور از این نقطه توانستند به ما ضربه بزنند؟

شب قدر شب تدارک و ورق زدن سرنوشت انسانهاست. در محرومیت از مجالس عمومی، خلوتها باید رونق پیدا کند. در مناجاتمان با خدا بدانیم از خدا چه میخواهیم. حق را با علی علیه السلام بشناسیم. امام حی و حاضر امروز خود را بشناسیم. امشب همه عالم به محضر بقیه الله علیه السلام میرسند. ما حتی نتوانستیم درب مسجدش را باز کنیم. هرچه پیگیری کردیم نشد که درب مسجد جمکران در شب قدر باز شود. ما نمیتوانیم باور کنیم که امیرالمومنین علی علیه السلام در محراب و مسجد و حین نماز غرق به خون شده باشد.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است