پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ساعت ۱۹:۳۶

مبارزه و مجاهده، ملاک تشخیص منتظر حقیقی

جشن نیمه شعبان - ۲۱ فروردین ۹۹: قیام برای نجات قاطبه بشر مأموریت امت اسلام است. اصلی ترین نیاز بشر امنیت است. امروز بشریت در آستانه پذیرش حقایق اسلام است. این یعنی انقلاب اسلامی به مقصد خود رسیده. اثبات آمادگی ما برای درک ظهور، مبارزه و مجاهده ماست. اگر کسی داعیه مهدویت داشت اما در میدان مبارزه نبود، او را رها کنیم.

مراسم جشن نیمه شعبان، میلاد حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و سالگرد شهادت شهید محمدمهدی لطفی نیاسر شهید راه نابودی اسراییل و استکبار جهانی در هیئت مجازی محبین اهلبیت علیهم السلام قم چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۹ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

شرک یعنی پذیرفتن حق حاکمیت برای غیرخدا

هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ(توبه 33). ظهور دین علیرغم میل مشرکین اتفاقی است که حتما رخ خواهد داد. منظور از مشرکین کسانی است که قائلند به اینکه در کنار خدای متعال کسی دیگر هست که میتواند جامعه بشری را تدبیر کند و عالم را مدیریت کند. در این اصل مهم دینی شرک می ورزند. در تفسیر این آیه کریمه توسط ائمه علیهم السلام تصریح شده که این آیه اشاره به مأموریت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد.

از روز اول خلقت و قبل از خلقت آدم و خلقت زمین، خدای متعال نور انبیاء را آفرید، و از آنها برای حاکمیت و قدرت خودش در عالم اعتراف گرفت. اولین نوری که به قدرت ایزد منان اعتراف کرد نور وجود پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله بود. آنجا خدای متعال به مأموریت جهانی حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف تصریح کرند. بعد از اینکه رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله را اشرف انبیاء معرفی کرد، به نور وجود ایشان اشاره میکند که: کُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ(آل عمران 110). قیام برای نجات قاطبه بشر مأموریت پیغمبر اسلام صلی الله علیه وآله و امت اوست. دقت کنید این امر زمانی توسط خدای متعال مطرح میشود که پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله هنوز به این دنیا قدم ننهاده!

یملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا. خداوند بوسیله بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف جهان را مملو از عدالت و قسط میکند. ایجاد جامعه امن و استوار از روز اول تا امروز مسئله مهم عالم بوده. تحقق حاکمیت خدای متعال در عالم، توسط وجود مقدس بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف صورت میپذیرد. یکی از بشارتهای زیبا، بشارت پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله به حضرت زهرا سلام الله علیها در مورد وجود اقدس حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. جایگاه با عظمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نزد پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله و ائمه هدی علیهم السلام را ببینید. همه هستی با این میلاد گره خورده. این بشارتها ادامه داشت تا روز غدیرخم. تمام ائمه یک به یک در مورد وجود حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف مفصل فرمایشات و بشارتها داشته اند. ایجاد اشتیاق نسبت به وجود حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف و امر ظهور ایشان در سیره و فرمایشات همه ائمه مشهود است.

 

امنیت اصلی ترین نیاز بشر

آنچه در روایات و آیات قرآن قابل فهم است، خدای متعال و ائمه اطهار علیهم السلام قصد دارند برای انسان آن نیاز حقیقی شان نسبت به ظهور را گوشزد کنند. نور: وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ. خداوند وعده کرده مومنین شما و مومنینی که صاحب عمل صالح هستند، یعنی مومنینی که برای ایمانشان هزینه میدهند، این مومنین جانشین خداوند روی زمین خواهند بود؛ و در رأس این مومنین هم وجود ائمه اطهار علیهم السلام هستند.  وَ لَيُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضي‏ لَهُمْ. شما سلاطین بر روی زمین خواهید شد و دینی که برای شما در نظر گرفته ام در دنیا گسترده خواهد شد. یعنی همان آیین ولایت که 1400 سال است در عالم مهجور مانده.

وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً(نور 55). اصلی ترین نیاز بشر امنیت است. این روزها همه آحاد بشر معنی این حرف را خوب میفهمند. همین اضطراب و نگرانی که در این جنگ بیولوژیک ایجاد شده چقدر به مردم دنیا ضربه زده. خیلی ها فقط بخاطر اضطراب و ترس از ویروس کرونا دچار ضربه های مهلک روحی و حتی مرگ در اثر ترس و از دست دادن روحیه شده اند. در قلب اروپا و آمریکا برخی مردم از توبه و بازگشت به خدا دم میزنند، و سیاستهای کشورهای اروپایی و آمریکا را زیر سوال می برند. جوانی در کف خیابان فریاد میزند و مردم نیویورک را به راه خدا دعوت میکند؛ مسلمان هم نیست. نوع بشر امنیت اخلاقی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و خانوادگی اش از بین رفته. در همین فضای مجازی واقعا امنیتی برای خانواده ها باقی نماند. نمیشود فرزندان را در این فضا کنترل کرد.

1400 سال پیش در بشارت ظهور بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف خدای متعال به اصلی ترین هدف ظهور یعنی امنیت اشاره میکند. امنیت نیاز واقعی بشر است. همین امنیت در حوزه سلامت و بهداشت که امروز ما با آن به شدت درگیریم. برهی مسئولین هم که خودشان را باخته اند، و تسلیم وضعیت پیش آمده شده اند؛ مردم را هم ناامید میکنند. میگویند نمیدانیم این وضعیت تا کی ادامه پیدا میکند، و چه وضعیتی در آینده پیش خواهد آمد. این که قاعده مدیریت و فرماندهی میدان نیست.

البته بخشی از دغدغه ها هم واقع بینانه است. بعد از ماجرای کرونا، بازهم شرارتهای دشمنان ادامه خواهد داشت. این احساس ناامنی نسبت به شرارتهای دشمن واقعی است، و در همه حوزه ها هم هست. در اقتصاد و سیاست و فرهنگ و علم و سایر زمینه ها هم همین است. به دانشمندان ما جرأت بدهیدد تا وارد عرصه مبارزه با این ویروس شوند. دکتر کرمی درخواست میکند اطلاعات ویروس کرونا را در اختیارش قرار دهند تا بتواند واکسن و پادزهر این ویروس را تولید کند؛ اما اطلاعات و امکانات را در اختیارش قرار نمیدهند. در حوزه های علوم سیاسی و اقتصادی، و سایر حوزه ها هم همین است.

 

بشریت آماده پذیرش حقایق اسلام است

وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً. خداوند میفرماید بعد از اضطراب حقیقی که در آخرالزمان وجود دارد، من حتما امنیت را برقرار خواهم کرد. با ظهور بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف عقول رشد میکند. دیگر کسی نمیگوید نمیشود و نمیتوانیم. بواسطه رشد روحی و معنوی انسانها، عقل بشر هم رشد میکند. امروز بشریت در آستانه پذیرش حقایق اسلام است. انقلاب اسلامی اصلیترین عاملی بود که باور به مهدویت و فرهنگ انتظار را به مردم عالم رساند. حضرت امام رحمت الله علیه فرمود انقلاب ما نقطه شروع انقلاب جهانی به پرچمداری حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف است. ما حقیقت تجلی ظهور را در جریان انقلاب اسلامی توانستیم درک کنیم. آن هم نه قدم به قدم، بلکه جهشی و با سرعت به مقصد نزدیک شدیم.

شما ببینید طی این چهل سال انقلاب چه اتفاقی در دلها و نگاههای مردم جهان پیش آمده. وقتی قلب مردم جهان طالب حق است، این یعنی انقلاب اسلامی به مقصد خود رسیده. هدف انقلاب همین بود: رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ. مطالبه و گرایش به حق در عالم بشریت امروز ایجاد شده. وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً(أسراء 81). انبیاء و ائمه آرزوی چنین روزی را داشتند.

وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً. روانشانسی امروز میگوید تو در مشکلات و ترسها به خودت القا کن که شجاعی و ترسو نیستی! القا کردن در میدان عمل کارساز نیست. در جنگ تحمیلی همه میدانستند هدف انقلاب و جنگ چیست، و دستور حضرت امام رحمت الله علهی هم واضح بود. اما کمتر از 10 درصد مردم به جبهه رفتند. اما دین اسلام این را نمیگوید. اسلام امنیت را بعد از وجود ترس ایجاد میکند. ترس هست، اما باید بر آن فائق آمد.

وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ(ذاریات 56).  يَعْبُدُونَني‏ لا يُشْرِکُونَ بي‏ شَيْئاً(نور 55). خداوند عالم را خلق کرده برای عبادت. این هدف در زمان صدر اسلام و زمان ائمه علیهم السلام تحقق نیافت. این عبودیت زمانی تحقق پیدا میکند که ‏ لا يُشْرِکُونَ بي‏ شَيْئاً. وقتی بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف در عالم مستقر شدند این عبودیت تحقق پیدا میکند. امروز عبودیت خداوند را فقط میتوان در وجود مجاهدین اسلام مشاهده کرد.

 

غیبت قاعده نیست، اضطرار است

یک نمونه از مجاهدین همین شهید لطفی نیاسر است که سالگرد شهادت او هم هست. وقتی آرمانها و آرزوها و مطالبات این جوان را آدم می بیند، در افق نگاه و آرزوهای او متحیر می ماند. برخی مسئولین گفته بودند اگر این شهید باقی می ماند، در آینده ای نزدیک مسئول هوافضای کشور میشد. اما دوستان او اصلا از این ماجرا اطلاع نداشتند، بس که این شهید متواضع بود: أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ.

أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ. شهید لطفی نیاسر در جنگ با داعش میگفت من میخواهم اسراییلی بکشم و توسط اسراییل هم کشته شود. کسیکه بغض نسبت به دشمن اهلبیت نداشته باشد، ایمان درستی ندارد. يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ. تمام زندگی مجاهدین سعی و تلاش در جهت تحقق احکام الهی و حکومت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف است. وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ(مائده 54). ملامت در آنها اثر ندارد. وقتی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تشریف می آورند، زندگی مجاهدانه سکه رایج بین مردم میشود، و موحدین به اوج قله بندگی میرسند.

خداوند اجازه حضور و ظهور به بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف را هنوز نداده اند، چون شرایط آن هنوز فراهم نشده. برخی شبهه ها را امروز از حتی رسانه ملی هم مشاهده میکنیم. کارشناسی در شبکه قرآن علت غیبت را اینگونه بیان میکند که یک سری امور هست که مصلحت نیست انسانها بدانند، و یکی از این امور امر غیبت است. خداوند خواسته و چنین اتفاقی را ایجاد کرده! این چه سخنی است؟ این جرم ما شیعیان که ولی الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف در پرده غیبت است. مگر کم روایت داریم در این زمینه. خداوند که اصرار ندارد حجتش را از مردم پنهان کند. مگر ائمه علیهم السلام چراغ هدایت و کشتی نجات نیستند؟ غیبت قاعده نیست، اضطرار است. هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ(توبه 33). از روز اول بنا بر ظهور و جهانی شدن دین اسلام بوده و هست.

 

مبارزه، ملاک تشخیص منتظر حقیقی

إِذَا غَضِبَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ. امام باقر علیه السلام فرمود وقتی خداوند بر بندگانش غضب کند، امامش را از آنها میگیرد. غیبت عقوبت ما خلایق و شیعیان است. چون قدر ائمه علیهم السام را نشناختیم. امام حسن عسکری علیه السلام تصریح فرمود که هیچیک از ائمه باندازه من مورد شک وتردید شیعیان واقع نشد. اگر ما قدر امام عسکری و سایر ائمه علیهم السلام را میشناختیم، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در پرده غیبت نمیرفت. کدامیک از ائمه از شیعیانشان راضی بودند؟ اگر بگوییم غیبت خواست خدا بود، ما احساس تکلیف نخواهیم کرد. انتظار فرج معنا نخواهد داشت، چون اراده ما در پایان غیبت شرط نیست. وَ مَنْ‌ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ‌ فَأُولئِکَ‌ هُمُ‌ الْفَاسِقُونَ‌(نور 55). بعد از دوران ظهور اگر کسی حق را انکار کند فاسق است.

خداوند در آیه 55 سوره نور به اصلیترین نیاز آخرالزمان یعنی امنیت اشاره میکند، تا در وجود ما دغدغه ایجاد کند. با ظهور نیازهای دیگری هم برآورده خواهد شد، اما این نیاز رأس همه نیازهاست. به این آیات در عمق جانمان بیندیشیم. نیاز به امنیت و نیاز به عبودت و رسیدن به رستگاری نیاز اصلی قاطبه بشریت است.

اعلام آمادگی ما برای درک ظهور، مبارزه و مجاهده ماست. ما وقتی میتوانیم صداقتمان را به حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف ثابت کنیم، که عازم میدان نبرد با مظاهر ظلم و ستم باشیم. نبرد با حاکمیت طاغوت و کفر و مظاهر بت پرستی و فسق و فساد، از هر نوعش در عالم. اگر کسی داعیه مهدویت داشت اما در میدان مبارزه نقشی نداشت، بفرموده پیغمبر صلی الله علیه وآله او را رها کن. دین حنیف دینی است که بتواند مقابل ظالم بایستد. اگر کسی اهل مبارزه بود و اهل مطالبه حق و مطالبه عدالت بود، میتواند بگوید معتقد به مهدویت هستم و منتظرم؛ و برای تحقق این معنا هم مجاهده و مبارزه کرد.  فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدِيِ سُلطانَهُ. یاران آخرالزمان برای زمینه سازی ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در عالم تلاش میکنند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است