سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ساعت ۰۱:۳۲

باید روحیه مردم را بالا ببریم

جلسه هفتگی - ۲۳ اسفند ۹۸: برخی برنامه ها و اشخاص بگونه ای تلقین میکنند که در خانه خدا پناه ببریم و با خدا مناجات کنیم، کأن دیگر امیدی نیست و داریم نابود میشویم! توسل به خدا لازم است، اما نه از روی ناامیدی و استیصال. فرازهای دعای هفتم صحیفه سجادیه تماما امیدبخش است. ما باید برنامه هایی با این رویکرد بسازیم. مردم نباید روحیه شان را از دست بدهند.

جلسه هفتگی هیئت محبین اهلبیت علیهم السلام قم جمعه ۲۳ اسفند ۹۸ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه سلام الله علیها برگزار شد.

خسته نباشید به رییس جمهور!

يا عِبادِيَ الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضي‏ واسِعَةٌ فَإِيَّايَ فَاعْبُدُونِ(عنکبوت ۵۶). اگر نتوانستید در مکان و شهری عبودیت خدا را بجا آورید و دینتان را حفظ کنید، میتوانید هجرت کنید. فقط عبد خدا باشیم: إِيَّايَ فَاعْبُدُونِ. در اوج اخلاص بندگی کردن اگر نیازمند هجرت باشد، باید هجرت کنیم. گاهی زندگیهای ما این معانی در آنها نیست. برای ازدواج با یک طلبه خانواده دختر شرط میگذارند که در شهر دیگری زندگی نمیکنند. حب وطن خوب است، اما گاهی نیازمند بندگی مخلصانه داشتن، هجرت کردن است. خداوند این سخن را در بدو تأسیس اسلام میفرماید. آن هم در شرایط سختی که در آیات بعد ذکر میشود.

کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنا تُرْجَعُونَ(عنکبوت ۵۷). همه می میرند. شما اگر بخواهید برای گذران دو روز دنیا جایی بمانید که دینتان در معرض خطر است، ضرر کرده اید. کأن دنیا ارزش این را ندارد که بخاطر آن از بندگی مخلصانه خدا فاصله بگیریم. همان سخنی که امام حسین علیه السلام به برادرش محمد حنفیه و جوانان بنی هاشم گفتند: فَكَأَنَّ الدُّنْيَا لَمْ تَكُنْ وَ كَأنَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ.

خیلی افراد صرفا برای نگهداشتن دینشان و زندگی متدینانه داشتن به شهر قم هجرت کرده اند. این ارزشمند است. در روایات هم داریم که در آخرالزمان به قم پناه ببرید. انشاالله این شرایط سخت ویروس کرونا را هم خواهیم گذراند. لطف خدا و عنایت خدا را در این ماجرا هم میتوانیم ببنیم. مسئولین بهشت زهرای تهران میگویند آمار کلی فوتی های شهر کم شده! این جزو عنایات خداست.

آقای روحانی با هفته ای یک جلسه میخواهد چطور این اوضاع را کنترل کند؟ خیلی زحمت میکشید! رهبرانقلاب هم در جواب نامه رییس مجلس به این امر تصریح کردند که ریاست ستاد مبارزه با کرونا را باید شخص رییس جمهور بعهده بگیرند، اما بازهم رییس جمهور راه خودش را میرود! این یکی از نمونه های نادری بود که رییس جمهور مستقیما مقابل امر رهبرانقلاب ایستاد و به آن عمل نکرد. لذا رهبرانقلاب به ستاد کل نیروهای مسلح دستور دادند قرارگاه ویژه تشکیل شود.

 

صبر همراه با توکل به انسان قدرت می دهد

عبودیت فقط به انجام مناسک دینی نیست. اصل هجرت و عبودیت در تغییر حاکمیت طاغوت است، و اگر این امر ممکن نبود به محل و شهری هجرت کنیم که احکام خدا در آنجا اجرا میشود. الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُبَوِّئَنَّهُمْ مِنَ الْجَنَّةِ غُرَفاً تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلينَ(عنکبوت 58). عمل صالح یعنی سختی و زجر کشیدن پای فرمان ولی حق. اگر کسی بخاطر اینکه تحت سایه فرامین ولی حق باشد هجرت کند، خداوند بهشت را به او پاداش میدهد و برای همیشه در بهشت باقی خواهد ماند.

الَّذينَ صَبَرُوا وَ عَلي‏ رَبِّهِمْ يَتَوَکَّلُونَ(عنکبوت ۵۹). کسانیکه صبر میکنند و به خدا توکل میکنند، این صبر همراه با توکل، ماندگار است. این یک قاعده است. شاید هیچکسی مثل حضرت زینب سلام الله علیها در اوج صبر نکرد. از روز اول برای خودش هیچ شأن و منزلتی قائل نبود. سَلامٌ عَلى قَلبِ زَينَبَ الصَّبور. پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله در مورد زینب سلام الله علیها فرمود: کسیکه از کودکی تا پایان عمر شدائد و مصایب می بینید و تحمل میکند. اوج درخشش زینب کبری سلام الله علیها در سن حدود ۶۰ سالگی است. بفرموده حضرت زهرا سلام الله علیها زینب کبری سلام الله علیها وقتی از حق دفاع میکند که چیزی از حق باقی نمانده.

صبر وقتی زیاد شود و همراه با توکل بر خدا باشد، به انسان قدرت میدهد. در حین تحمل مصائب اگر به خدا توکل کنیم قدرتمند میشویم. همان چیزی که جامعه ما همیشه و بخصوص الان به آن نیاز دارد. رهبرانقلاب در نامه به ستاد کل گفتند این یک رزمایش است برای ما. این یعنی ممکن است شبیه این شرایط بازهم برای ما پیش بیاید. وقتی دشمن ببیند در این زمینه به مقصود خود رسیده و با کمترین خرج بالاترین هزینه و زحمت را برای ما ایجاد کرده، هیچ بعید نیست این میدان را در آینده هم دنبال کند.

ما انقلاب اسلامی را برپا کردیم، و باید آماده مشکلات و صبر بر آنها باشیم. ما هنوز به مرحله هجرت نرسیده ایم. اگر به جایی رسیدیم که نیازمند هجرت بود، باید توکل به خدا کنیم و هجرت کنیم؛ آن دنیا نتیجه اش را می بینیم. اینگونه هم نیست که در همین دنیا حتما نتیجه ظاهری اش را ببینیم.

 

سودای مذاکره در وانفسای کرونا!

وَ کَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُها وَ إِيَّاکُمْ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ(عنکبوت ۶۰). میفرماید رزق و روزی همه جانداران برعهده من است. وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّي يُؤْفَکُونَ(عنکبوت ۶۱). میفرماید همه زمین و آسمان را من مسخر شما قرار دادم. پس میتوانید به قدرت من اعتماد کنید. چرا برخی فکر میکنند باید به قدرتهای دیگر تمسک بجویند؟ آمریکا با اینهمه شواهد و قرائن ما را تحت فشار حداکثری قرار داده و حال این جنگ بیولوژیکی را علیه ما به راه انداخته، باز روزنامه اعتماد ملی میگوید الان فرصت خوبی است برای مذاکره و ارتباط با آمریکا! چقدر آدم باید حقیر و پست باشد. این حقارت از زمان صدر اسلام هم وجود داشت. در مشکلات و شدائد کسانیکه به خدا و رسولش نمیتوانستند اعتماد کنند، سراغ دشمنان میرفتند.

اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ إِنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ(عنکبوت 62). نترسیم، با صبر و توکل و هجرت گرسنه نمی مانیم و نابود نمیشویم؛ خدا هست. وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِها لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ(عنکبوت ۶۳). باران را چه کسی از آسمان نازل میکند و زمین و گیاهان را زنده میکند؟ همین خدا هوای بندگانش را هم دارد. خدا برای اینکه امت پیغمبرش به او اعتماد کنند و در بلایا صبر کنند، نزول باران را مثال میزند. این برای تقویت روحیه و باور مسلمین است. اگر ملتی توانست به خدا اعتماد کند، ‌پای امر امامش می ایستد، و بالعکس.

وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ کانُوا يَعْلَمُونَ(عنکبوت ۶۴). چقدر دنیا را جدی گرفته اید؟ زندگی اصلی آنطرف است. کسانیکه بخاطر مشکلات نمیخواهند تحت امر ولی خدا قرار بگیرند، بخاطر اینکه دنیا را از دست ندهند،‌ خداوند به آنها میفرماید زندگی اصلی در آن دنیاست.

برخی با دیدن مشکلات و مصائب از خدا شاکی میشوند. کأن ما آمده ایم در این دنیا زندگی راحت و بدون مشکل و ابدی داشته باشیم، و حال مشکلات مانع این امر است. این دنیا بازی است. وقتی کسی در حین مسابقه در شرایط سخت  قرار میگیرد، شاکی نمیشود! این یک بازی است؛‌ مسابقه است؛ میگذرد. دنیا هم همین است. وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ(بقره 155). همه مصیبتها جزو قواعد این بازی است. خدای متعال به امتی که بناست پای امر امامش بایستد، میگوید این مشکلات همه جزو این بازی است؛ زندگی اصلی شما در آخرت است. از دنیا انتظار روی خوش و ماندگار نداشته باشیم.

 

لزوم تشکیل کمیته جنگ بیولوژیک

دشمنان برنامه ریخته اند با ویروس کرونا چند میلیون آدم را بکشند. اما خدا آن بالا نشسته؛ این اجازه را به آنها نمیدهد. بخاطر پرخرج بودن قشر مردان مسن و بازنشسته، برنامه می ریزند که از این قشر ریزش داشته باشند، تا مخارج شرکتهای بیمه و بازنشستگی کم شود. اما به جوانان بیشتر نیاز دارند، چون نیروی کار هستند. کی جامعه جهانی بناست بیدار شود و یقه آمریکا و اسراییل را بخاطر این جنایتهای بین المللی بگیرد؟ این بیداری کار ماست. این همه آزمایشگاههای بیولوژیک در سرتاسر جهان چه میکنند؟ همین ویروس را میگویند در آزمایشگاههای گرجستان تولید کرده اند. یکبار برای همیشه باید یقه این طاغوت را بگیریم. جامعه جهانی را دچار آسیب میلیونی میکنند، هیچکس به آنها اعتراض نمیکند. این نشاندهنده تمرکز قدرت و مدیریت کفر است. همه تحت مدیریت یک قدرت هستند.

فَإِذا رَکِبُوا فِي الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَي الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِکُونَ(عنکبوت 65). میفرماید وقتی مردم در دریا در طوفان می مانند، خدا را مخلصانه میخوانند. اما وقتی نجات پیدا میکنند، باز شرک می ورزند، و سراغ طاغوت میروند. وقتی مشکلات برطرف میشود، باز میروند سراغ یونیسف و یونیسکو. حال ما در کشتی و در طوفان گیر افتاده ایم، برخی باز سراغ نهادهای بین المللی کفر میروند. سراغ صندوق بین المللی پول رفته اند برای قرض گرفتن پول. این صندوق را چه کسی مدیریت میکند؟ شرایط اعطای وامهای این صندوق را میدانید و به مردم هم گفته اید؟ اینها اگر مرد بودند که ما را تحریم نمیکردند. ما نمیتوانیم به این صندوق اعتماد کنیم. حتما شرایطی را به ما تحمیل میکنند بابت وامی که اگر بدهند. همان کسانیکه ویروس کرونا را تولید و نشر داده، همان ها هم صندوق بین المللی پول را تشکیل داده اند. این را بفهمیم!

لِيَکْفُرُوا بِما آتَيْناهُمْ وَ لِيَتَمَتَّعُوا فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ(عنکبوت ۶۶). وسط طوفان میگویند برویم سراغ کفر تا به ما کمک کند. ذره ای ایمان در وجود این اشخاص وجود ندارد. أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنا حَرَماً آمِناً وَ يُتَخَطَّفُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْ أَ فَبِالْباطِلِ يُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَةِ اللَّهِ يَکْفُرُونَ(عنکبوت ۶۷). مکه حرم امن است، اما اینها ظلم و غارت میکنند و جان و مال مسلمین را تهدید میکنند. اینها بخاطر این است که به باطل ایمان دارند و به نعمت خدا کافرند. نعمت خدا ولایت است. اینها رسول الله صلی الله علیه وآله را قبول ندارند، و باطل را قبول دارند. اینهایی که میگویند از این فرصت برای مذاکره استفاده کنیم، کاش همین یک ذره ایمانی که به آمریکا دارند، به خدا داشتند.

آقای زاکانی نماینده محترم شهر قم بهمراه عده ای افراد ذی نفوذ در قم یک کمیته مردمی تشکیل داده اند، و پیگیر امور مردمی هستند. خدا خیرشان بدهد. در کنار این کمیته ها، کمیته جنگ بیولوژیک هم باید تشکیل بدهیم. ما صنعت موشکی و صنعت دفاعیمان در طول جنگ تحمیلی شکل گرفت. الان هم در این جنگ بیولوژیک باید فرصتها و تهدیدهایمان را بشناسیم، تا کمتر آسیب ببینیم. دکتر کرمی در قرنطینه گیلان میگفت اطلاعات این ویروس را به من بدهید، همینجا روی این ویروس کار کنم و اطلاعاتش را بدست بیاوریم؛‌ در دیتابیس اطلاعات این ویروس را نمی بینم. مگر دانشمندان ما از دانشمندان غربی کم دارند؟ رشد علم پزشکی ما از متوسط دنیا جلوتر است.

 

برخوردهای منفعلانه با مشکل کرونا ویروس

تمام کشور ما قرار است به فکر تهیه مواد شوینده و ماسک باشد؟ اینکه نشد مبارزه. همه به فکر تهیه ماسک و دستکش و مواد شوینده اند. اینکه همه اش انفعال است. باید فراتر از اینها کار کنیم. رهبرانقلاب به بسیجیان گفتند شما باید حرکت بعدی دشمن را پیش بینی کنید. قبل از حرکت دشمن باید آن را پیش بینی کنیم. در میدان مبارزه باید اینگونه عمل کرد. همانطور که در جنگ تحمیلی خداوند درهای بسته را به روی رزمندگان باز میکرد، الان هم همینطور است. باید به خدا توکل کنیم. رزمندگان وقتی در عملیاتها به بن بست میرسیدند، آنجا حضرت زهرا سلام الله علیها خودش بن بست ها را برطرف میکرد. هیچکس نفهمید ۶-۷ دژ مستحکم عراقی چطور در عملیات کربلای ۵ فتح شد. این ماجرای جنگ بیولوژیک که در بسته هم نیست.

ایثار و از خودگذشتگی که پرسنل بیمارستانها در این ماجرا انجام میدهند، واقعا بی نظیر است. اینها برکات را از زمین و آسمان برای کشور میجوشاند و دفع شر و بلا از سر مردم میکند. آن هم در این شرایط سخت امکانات و اقتضائات محدود کشور ما.

وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَري‏ عَلَي اللَّهِ کَذِباً أَوْ کَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جاءَهُ أَ لَيْسَ في‏ جَهَنَّمَ مَثْويً لِلْکافِرينَ(عنکبوت ۶۸). چه کسی ظالم تر از کسی است که به خدا افترا می بندد؟ آیا جهنم جای اینها نیست؟ وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ(عنکبوت 69). اگر پای امر حق صبر و تحمل و توکل داشته باشیم، و اگر لازم شد هجرت کنیم، خداوند راه را به ما نشان میدهد و درهای بسته را به روی ما باز میکند. این افراد مجاهد هستند، و خداوند این مجاهدین را هدایت میکند. إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً. همراه هر سختی راحتی هست، فقط باید راه رسیدن به این آسایش را در دل سختی پیدا کنیم.

اگر زندگی ما همراه با صبر و توکل شد، و پای امر امام جامعه ایستادیم، خداوند راههایش را به ما نشان میدهد. برای هر مشکل و پیچیدگی خداوند راهی به ما نشان میدهد: لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا. مبارزین میدانهای مختلف جهادی هرکدام از طریقی به راه خدا هدایت میشوند. مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ(طلاق ۲و۳). از جایی که گمان نمیکنیم خداوند ما را هدایت میکند.

برخی بخاطر یک ویروس دلشان خالی شده. الان دستور این است که همه در خانه بنشینند. خب بله، رفت و آمدهای غیرضروری باید کم شود. خانه نشینی فرصت خوبی است. برای این خانه نشینی باید برنامه داشته باشیم. برنامه های طنز تا حدی جوابگوست. باقی برنامه های صداوسیما همه در مورد کروناست! هر شبکه ای میزنیم در مورد کرونا صحبت میکند. موضوع را بیش از حد برای مردم بزرگ جلوه ندهیم. این خانه نشینی فرصت خوبیست برای خانواده ها. متاسفانه حوزه علمیه ما برای این مواقع برنامه های غنی سازی برای خانواده ها ندارد.

 

باید روحیه مردم را بالا ببریم

در ماجرای شیوع وبا در سالهای گذشته در کشور ما ۹ میلیون جمعیت آن زمان کشور را از دست داد. چرا برخی برنامه ها شرایط فعلی را با شرایط وبای آن سالها مقایسه میکنند؟ بعد میگویند در خانه خدا برویم و با خدا مناجات کنیم. کأن دیگر امیدی نیست و داریم نابود میشویم، و فقط در خانه خدا باید برویم بلکه خدا ما را از نابودی نجات دهد! توسل به خدا لازم است، اما نه از روی ناامیدی و استیصال. امام سجاد علیه السلام را ببینیم چگونه و با چه بیان و روحیه ای در مناجات هفتم صحیفه سجادیه با خداوند مناجات میکند:

یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ، وَ یا مَنْ یفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ. ای خدایی که همه مشکلات را اصلاح میکنی. بیان امام سجاد علیه السلام را ببینید، مثل یک انسان صد در صد امیدوار با خدا مناجات میکند. وَ یا مَنْ یلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَی رَوْحِ الْفَرَجِ. ای کسیکه هرکه میخواهد از بن بستی خارج شود و به گشایش برسد در خانه تو می آید. این فرازها تماما امیدبخش است. ما باید برنامه هایی با این رویکرد بسازیم. مردم نباید روحیه شان را از دست بدهند. رسیدن به این باور در زندگی که با اعتماد به خدا میتوان از مشکلات عبور کرد،‌ قسمت عمده این مناجات است.

ذَلَّتْ لِقُدْرَتِک الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِک الْأَسْبَابُ. اسباب راحتی و آسایش و رهایی را خدا فراهم میکند. سختی ها و مصیبتها را خدا نابود میکند و از بین میبرد. وَ جَرَی بِقُدرَتِک الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَی إِرَادَتِک الْأَشْیاءُ. همه چیز را تو مدیریت میکنی. الان اکثر افراد ناقل این ویروس هستند. همه چیز دست خداست که چه کسی شفا پیدا کند و چه کسی بیمار شود. همانطور که در جنگ تیر و ترکش ها را خدا مدیریت میکرد که به چه کسی برخورد بکند و به چه کسی برخورد نکند.

فَهِی بِمَشِیتِک دُونَ قَوْلِک مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِک دُونَ نَهْیک مُنْزَجِرَةٌ أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا ینْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ. سرتاسر این مناجات روحیه بخش و سرشار از اعتماد به خداست. ما برای مردم باید با این رویکرد برنامه بسازیم. برای آرام کردن دلهای مردم باید تلاش کنیم. مردم باید به خدا اعتماد کنند تا آرام شوند. نقش حوزه علمیه اینجا باید خیلی پررنگ باشد.

زینب کبری سلام الله علیها کوه ایمان بود. هیچکس تصور نمیکرد زینب سلام الله علیها در گودی قتگلاه بدن برادرش را روی دست بگیرد و به خداوند عرضه بدارد این قربانی را از آل پیغمبر صلی الله علیه وآله قبول کن. زینب کبری سلام الله علیها نماینده تمام اهلبیت شد. چه بدنی را زینب به خدا تقدیم کرد؟ چه ایمان و قوت قلبی میخواهد؟ ایمان به انسان قوت قلب میدهد. زینب کبری سلام الله علیها به قدری گرسنه و تشنه و خسته بود که نماز شبش را شکسته خواند، اما مقابل یزید چنان ایستاد که یزید گفت من هذه المتکبره؟

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است