جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ساعت ۱۱:۴۱

اگر رهبر انقلاب جنگ امنیتی اخیر را مدیریت نمی کردند،‌ هزاران کشته می دادیم

میلاد امام عسکری علیه السلام - ۱۳ آذر ۹۸:‌ اگر رهبرانقلاب جنگ امنیتی اخیر را مدیریت نمیکردند،‌ ما هزاران کشته میدادیم. مگر آقای روحانی نگفت توقع ما خیلی بالاتر از این خسارات بود؟ با کمال پررویی! اگر رهبرانقلاب این فتنه را مدیریت نمیکردند، و مردم مثل فتنه ۸۸ دو طیف میشدند چه؟ اگر جنگ ملت با ملت میشد، چه اتفاقی می افتاد؟!

مراسم جشن سالروز میلاد امام حسن عسکری علیه السلام در هیئت محبین اهلبیت علیهم السلام قم چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه سلام الله علیها برگزار شد.

راه ایمنی از مستکبرین توکل بر خداست

وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ(یونس 82). خداوند بوسیله منابع قدرتش حق را احقاق میکند، هرچند مجرمین خوشایندشان نباشد. اینطور نیست که روزی حق احقاق شود که مجرمین انسانهای خوبی شده باشند. تا هست مجرمین بر جرم و فسقشان استوارند و کوتاه نمی آیند.

هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدي‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ(صف 9). منظور از مشرکین فقط مستکبرین نیست. پیروان مستکبرین هم از حاکمیت حق اکراه دارند. امروز در همین نظام اسلامی خودمان ببینید، خیلی ها از عدالت و ولایت علوی خوششان نمی آید.

آمَنَ لِمُوسي‏ إِلاَّ ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلي‏ خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفينَ(یونس 83). همراهان حضرت موسی از فرعون می ترسیدند. چون فرعون خوی استکباری داشت و در ظلم و فساد خیلی زیاده روی میکرد.

وَ قالَ مُوسي‏ يا قَوْمِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُسْلِمينَ(یونس 84). حضرت موسی خطاب به قوم بنی اسراییل فرمود اگر مومن هستید پس به خدا توکل کنید. راه برون رفت از خوف و هراس مستکبرین توکل به خداست. این توکل به خدا نیازمند ایمان به خداست. بدون ایمان نمیتوان توکل کرد. خیلی جوانهای مذهبی ازدواج نمیکنند، بخاطر شرایط بد اقتصادی. نمیتواند به خدا توکل کند. میفرماید إِن يَكونوا فُقَراءَ يُغنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ(نور ۳۲).

 

بصیرت پیش نیاز فتنه های آینده

بفرموده امام موسی بن جعفر علیهما السلام یکی از ویژگیهای یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که حکومت ایشان را محقق میکنند عَلَی رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ. است. توکل در هر شرایطی باید باشد؛‌ ایمان باید باشد. ایمان دوره ای نیست؛ همیشه در حد حداکثری لازم است. امام حسن عسکری علیه السلام دوران حکومت ۶ ساله کوتاهی داشت؛ از ۲۲ سالگی تا ۲۸ سالگی؛ در اوج جوانی. این مدت کوتاه توأمان بود با حکومت ۶ خلیفه عباسی. در زمانی کوتاه و در یک موقعیت ویژه، که بنا بود امام از جامعه اسلامی گرفته شود. مصیبتی در تراز مصیبت فقدان رسول خدا صلی الله علیه وآله. بعد از امام عسکری علیه اسلام، همین دسترسی محدود به امام هم که هست دیگر نخواهد بود؛ و این غیبت تا به امروز هم ادامه دارد، و ادامه خواهد داشت تا ظهور حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف.

در چنین شرایطی با وجود خفقان شدید، امام عسکری علیه السلام وسط لشکر دشمن محصور هستند. دسترسی به شیعیان هم خیلی محدود است. در چنین شرایطی امام حقایق شیعه را به شیعیان نسلهای بعد تا به امروز منتقل کرده اند. خیلی از انقلابی های ما ظرف ۲۰-۳۰ سال کامل از راه انقلاب برگشتند؛ آن هم در جایگاه رسمی انقلاب.

مسئله اساسی ما امروز عمق راهبردی نظام اسلامی است که تا مرزهای اسراییل هم رسیده. لذا امروز انسانهای پستی که علیه دین و رسول خدا صلی الله علیه وآله و مقدسات حرف میزنند، خیلی وقعی نهاده نمی شوند. چون ما مسئله مهمتری داریم.

اگر در سالهای اصلاحات بیداری حوزه نبود، هیچ بعید نبود که جامعه تغییر کند. اگر قم و حوزه علمیه در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد بیداری اش را از دست میداد، نسل بعدی خیلی مواضع انقلاب را اصلا نمی فهمید. همین امروز در ماجرای گرانی بنزین، خیلی از حتی حزب اللهی ها نسبت به این موضع رهبرانقلاب تردید پیدا کرده اند. پذیرفتن موضع حق با فکر نیست، با قلب است؛ بصیرت لازم است. عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي(یوسف ۱۰۸). غالب مومنین پس از ایمان به ولایت شک میکنند. با توجیه سیاسی صرف مسائل ما حل نمیشود. فردا باز فتنه و اتفاق می افتد، نیروهای حزب اللهی شک میکنند. ایمان به حجت حق قلبی است. آنچه که ولی حق می بیند را ما باید ببینیم.  هم در زمان حضرت موسی و هم امروز راه برون رفت از مشکلات توکل بر خداست.

 

تلاش برای کمرنگ کردن نقش ولایت در جامعه

فَقالُوا عَلَي اللَّهِ تَوَکَّلْنا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظَّالِمينَ وَ نَجِّنا بِرَحْمَتِکَ مِنَ الْقَوْمِ الْکافِرينَ وَ أَوْحَيْنا إِلي‏ مُوسي‏ وَ أَخيهِ أَنْ تَبَوَّءا لِقَوْمِکُما بِمِصْرَ بُيُوتاً وَ اجْعَلُوا بُيُوتَکُمْ قِبْلَةً وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ(یونس 85-87). کأن این آیات برای امروز است! حضرت موسی به خدا عرضه داشت خدایا فرعون و اطرافیانش مال و اموال زیادی دارند، و این باعث به انحراف کشیده شدن دیگران میشود. یکی از پدیده های سیستم حکومتی ما هم تجمل گرایی است. مال و اموال انسان را از راه ولایت جدا میکند. اشرافی گری و ثروت بادآورده انسان را از راه حق جدا میکند.

وَ قالَ مُوسي‏ رَبَّنا إِنَّکَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَ مَلَأَهُ زينَةً وَ أَمْوالاً فِي الْحَياةِ الدُّنْيا رَبَّنا لِيُضِلُّوا عَنْ سَبيلِکَ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلي‏ أَمْوالِهِمْ وَ اشْدُدْ عَلي‏ قُلُوبِهِمْ فَلا يُؤْمِنُوا حَتَّي يَرَوُا الْعَذابَ الْأَليمَ(یونس 88). حضرت موسی به خدا عرضه داشت خدایا اموال فرعونیان را از آنها بگیر، تا نتوانند دیگران را گمراه کنند. و البته خدای متعال این آیه را مستجاب نخواهد کرد! خداوند به هر دو طرف میدهد. مومن اگر مومن است نباید با ثروت اهل باطل منحرف شود.

چرا خیلی از نمایندگان مجلس اهل معامله و زد و بند میشوند؟ امروز رییس جمهور با کمال بی حیایی میگوید «ما دفعه قبل که رفتیم برای مذاکره، میدانستیم که اگر در فرودگاه پیاده شویم تندروها با کفش ما را میزنند، اما این کار را کردیم تا بعد بتوانیم امتیاز بگیریم. این بار هم میخواستیم این کار را نجام دهیم، اما نمیخواستیم دیگر کلاه سرمان برود. لذا گفتیم اول شما تحریمها را بردارید، بعد مذاکره میکنیم». آدم احساس میکند که بنایی هست که حرص مردم را در بیاورند! حرص انقلابی ها و مومنین را. مگر شما سیاستگذار کلان نظام هستید؟ مگر قانون اساسی نمیگوید سیاست گذار کلان نظام ولی فقیه است؟ شما با این برنامه هایتان میخواهید نقش ولایت را در جامعه نادیده انگاشته و کمرنگ کنید، تا به مرور مردم هم این نقش را کمرنگ و ضعیف ببینند.

 

اگر رهبرانقلاب جنگ امنیتی اخیر را مدیریت نمی کردند،‌ هزاران کشته می دادیم

امروز که اسلام پس از ۱۴۰۰ سال در اوج قدرت است، و حکومت هم در دست ولایت است. در این حال سعی میکنند کاری کنند که نقش امام جامعه نادیده گرفته شود. حال شما امام عسکری علیه السلام را در آن شرایط سخت تصور کنید. ایشان نامه ای نوشتند به اسحاق نیشابوری، دردمندانه از این گله میکنند که جایگاه امام در جامعه شیعی نادیده گرفته میشود. آن زمان که تقیه واجب بوده، لحن و کلام امام را در این نامه ببینید چگونه است:

شیعان زمان امام عسکری علیه السلام به امامت ایشان شک و تردید داشند. امام فرمود هیچ یک از پدران من شرایطشان مثل من نبود که شیعیانش انقدر به او شک کنند. اگر بنا بود ولایت برای زمان خاصی باشد، و کسی به ولایت شک میکرد خیلی ایرادی به او نبود. اما وقتی ولایت دائمی است چطور میتوانید به ولایت شک کنید؟ لذا بود حضرت زهرا سلام الله علیها از شک شعیان نسبت به امیرالمومنین علیه السلام ناراحت شدند. در اصل ولایت که تردیدی نیست. ولایت دائمی است. مدیریت خدا همیشه باید در جامعه تسری داشته باشد.

اگر رهبرانقلاب جنگ امنیتی اخیر را مدیریت نمیکردند،‌ ما هزاران کشته میدادیم. آقای روحانی مگر نگفت توقع ما خیلی بالاتر از این خسارات بود؟ با کمال پررویی! اگر رهبرانقلاب فتنه را مدیریت نمیکرد، و مردم مثل فتنه ۸۸ دو طیف میشدند چه؟ اگر جنگ ملت با ملت میشد، چه اتفاقی می افتاد؟

 

دغدغه ثبات قدم

امام عسکری علیه السلام خطاب به اسحاق نوشتند: وَ لَقَدْ كَانَتْ مِنْكُمْ فِي أَيَّامِ الْمَاضِي ع إِلَى أَنْ مَضَى لِسَبِيلِهِ وَ فِي أَيَّامِي هَذِهِ أُمُورٌ كُنْتُمْ فِيهَا عِنْدِي غَيْرَ مَحْمُودِي الرَّأْيِ وَ لَا مُسَدَّدِي التَّوْفِيقِ. شما در زمان ائمه قبل از من و زمان من کارهایی انجام دادید که موفقیتی نداشتید. شیعیان محکم و استواری نبوده و نیستید. حال شنیده ام که برخی شیعیان راجع به امامت من تردید میکنند.

فَاعْلَمْ يَقِيناً يَا إِسْحَاقُ أَنَّهُ مَنْ خَرَجَ مِنْ هَذِهِ الدُّنْيَا أَعْمَى«فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى‏ وَ أَضَلُّ سَبِيلًا. هرکس از دنیا کور خارج شود قیامت هم کور وارد محشر میشود. يَا إِسْحَاقُ لَيْسَ تَعْمَى الْأَبْصَارُ «وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ». منظور نابینای چشم ظاهری نیست، بلکه چشم قلب انسان باید باز شود. شناختن امام و اینکه کارش درست است یا نه، به بینا بودن چشم قلب است.

وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ حِكَايَةً عَنِ الظَّالِمِ إِذْ يَقُولُ«رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى‏ وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيراً. قالَ كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى‏»(طه 125) وَ أَيُّ آيَةٍ أَعْظَمُ‏ مِنْ حُجَّةِ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ أَمِينِهِ فِي بِلَادِهِ وَ شَهِيدِهِ عَلَى عِبَادِهِ مِنْ بَعْدِ مَنْ سَلَفَ مِنْ آبَائِهِ الْأَوَّلِينَ النَّبِيِّينَ وَ آبَائِهِ الْآخِرِينَ الْوَصِيِّينَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ السَّلَامُ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. امام عسکری علیه السلام میفرماید قیامت عده ای اعتراض میکنند که چرا ما نمی بینیم درحالیکه در دنیا بینا بودیم؟ پاسخ داده میشود  شما آیات ما را فراموش کردید، و امروز فراموش میشوید.

رهبرانقلاب مدتهاست از ثبات قدم سخن میگویند. به پیاده روان اربعین هم توصیه به ثبات قدم کردند. این یعنی خیلی ها میلغزند و ثابت قدم نخواهند ماند. اماممان را نباید فراموش کنیم. در قرآن در مورد محارب نظام صریحا آمده است که آنها را یا به صلیب بکشید یا دست و پاها را بصورت ضربدری قطع کنید. یک روحانی که لباسش را هم درآورده، در شبکه های اجتماعی اعتراض میکند که قرآن را طوری ترجمه کنید که به مردم برنخورد. که این را گفته؟ قرآن را باید همانطور که هست ترجمه و تبیین کرد. صریحا آیات قرآن را رد میکند. ترجمه صریح قرآن را منکر میشود و تحریف میکند. عده ای که ولایت را خوب درک میکردند و می فهمیدند، ولایت را فراموش میکنند، و از دایره ولایت خارج میشوند. انسان براحتی جهنمی میشود. أَیّ آیَةٍ أَعْظَمُ مِنْ حُجَّةِ اللَّهِ؟ بزرگترین آیه حجت خداست در هر زمانی.

فَأَيْنَ يُتَاهُ بِكُمْ ؟ چه میشود که انسان ولایت را فراموش میکند؟ امام عسکری علیه السلام میفرماید شما را کجا دارند می برند که امامتان را نادیده میگیرید؟ أَيْنَ تَذْهَبُونَ؟ عده ای شما را فریب میدهند، شما چرا فریب میخورید؟ كَالْأَنْعَامِ عَلَى وُجُوهِكُمْ عَنِ الْحَقِّ تَصْدِفُونَ وَ بِالْبَاطِلِ تُؤْمِنُونَ. شما از حق جدا شده و به باطل گرایش پیدا کرده اید. کسیکه امامش را فراموش کند، مومن به باطل شده. این کلام امام عسکری علیه السلام است. چون: إِنَّ الْإِمَامَةَ أُسُّ الْإِسْلَامِ النَّامِي و َفَرْعُهُ السَّامِي. اگر ولی فقیه را از دست بدهیم، اسلامی برای ما باقی نمی ماند.

 

میدان داری سلبریتی هایی که اهمیت ندارند!

حجاریان هنوز جایگاه تئوریسین اصلاحات را عملا برعهده دارد. گفت ما دیگر سراغ دانشگاهها نمیرویم، بلکه سراغ سلبریتی ها میرویم. در فتنه ۹۸ دانشگاههای ما آرام بود! فتنه امنیتی اخیر هنوز تمام نشده. می بینیم سلبریتی ها فراخوان میدهند و نامه مینویسند و سازماندهی میکنند. دشمن می بیند سلبریتی ها از دانشجویان بیشتر در بدنه جامعه طرفدار دارند. حزب اللهی ها هم دنبال این چهره ها براه افتاده اند. در برابر موضع سلبریتی ها موضع میگیرند و پاسخ میدهند و هیاهو بپا میکنند. اصلا این افراد اهمیتی ندارند! ما این سمت یک حجاریان نداریم،‌ که در جامعه موج ایجاد کند. رهبرانقلاب گفتند در جنگ نرم عکس العملی رفتار نکنید. پاسخ سلبریتی ها و سیاسی ها را دادن عکس العملی رفتار کردن است. ما را مشغول موجهایشان کرده اند.

قصه مذاکره با آمریکا را در این بحبوحه گرانی بنزین عادی سازی میکنند. شما هم باید انفعالی فقط بدنبال پاسخگویی و محکوم سازی اینها باشید. حزب اللهی ها هم موضع گیریها و حرفهای این افراد را درشت میکنند و به آن میپردازند. در زمین آنها بازی میکنند. فَأَيْنَ يُتَاهُ بِكُمْ و أَيْنَ تَذْهَبُونَ كَالْأَنْعَامِ عَلَى وُجُوهِكُمْ عَنِ الْحَقِّ تَصْدِفُونَ وَ بِالْبَاطِلِ تُؤْمِنُونَ. اماممان را رها کرده ایم، و در زمین اهل باطل بازی میکنیم.

بِنِعْمَةِ اللَّهِ تَكْفُرُونَ أَوْ تَكُونُونَ مِمَّنْ يُؤْمِنُ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَ يَكْفُرُ بِبَعْضِ«فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ»(بقره 85) وَ مِنْ غَيْرِكُمْ«إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا»(بقره 85) وَ طُولُ عَذَابٍ فِي الْآخِرَةِ الْبَاقِيَةِ. نتیجه فراموشی امام هم خواری در دنیا و هم عذاب در آخرت است. وَ ذَلِكَ وَ اللَّهِ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ إِنَّ اللَّهَ بِمَنِّهِ وَ رَحْمَتِهِ لَمَّا فَرَضَ عَلَيْكُمُ الْفَرَائِضَ لَمْ يَفْرِضْ ذَلِكَ عَلَيْكُمْ لِحَاجَةٍ مِنْهُ إِلَيْكُمْ بَلْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْكُمْ لِيَمِيزَ « الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ»(انفال، 37). میفرماید شما که امامتان را فراموش میکنید، هم دنیایتان از بین میرود و هم در آخرت عذاب طولانی دارید.

إِنَّ اللَّهَ بِمَنِّهِ وَ رَحْمَتِهِ لَمَّا فَرَضَ عَلَيْكُمُ الْفَرَائِضَ لَمْ يَفْرِضْ ذَلِكَ عَلَيْكُمْ لِحَاجَةٍ مِنْهُ إِلَيْكُمْ. میفرماید اینکه خداوند فرائض را بر شما واجب میکند،‌ که یکی از بزرگترین این فرائض ولایت و امامت است، این بخاطر نیاز خدا به طاعت ما نیست. بلکه بخاطر رحمت خداست؛‌ بخاطر اینکه خبیث از پاک در جامعه مشخص شود. کسیکه امامش را فراموش کند، بفرموده امام عسکری علیه السلام خبیث است. حال ببینید امروز ما چند عالم نمای خبیث داریم!؟ کافیست مراجعه کنید به بنیاد جهانی جریان شیرازی ها، که دفترش هم در نیویورک است. دو نامه نوشته، راجع به روز جهانی صلح خطاب به سران ۲۰، یعنی قدرتهای اقتصادی دنیا. ملاک و معیار نجات جامعه بشری را ببینید چه چیزی میداند. شما در این موضع گیری احکام خدا و دستورات دین و ولایت را می بینید؟ اصلا انقلاب اسلامی هیچ. تمام کلماتش در کنوانسیونهای یونیسکو و یونسیف هم آمده. وقتی کسی از ولایت جدا شد،‌ این میشود.

 

ما باید در ولایتمداری پیشران باشیم

وَ لِيَبْتَلِيَ ما فِي صُدُورِكُمْ. دلیل دیگر واجب شدن فرائض این است که آنچه در دلها پنهان است مشخص شود. ملاک برای تشخیص افراد در هر لباسی چیست؟ اتصال شخص به امام است و بس. وَ لِيُمَحِّصَ ما فِي قُلُوبِكُمْ لِتُسَابِقُوا إِلَى رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لِتَتَفَاضَلَ مَنَازِلُكُمْ فِي جَنَّتِهِ فَفَرَضَ عَلَيْكُمُ الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ وَ إِقَامَ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمَ وَ الْوَلَايَةَ وَ جَعَلَ لَكُمْ بَاباً تَسْتَفْتِحُونَ بِهِ أَبْوَابَ الْفَرَائِضِ وَ مِفْتَاحاً إِلَى سَبِيلِهِ. خداوند شرایط را اینگونه قرارداده تا شما ولایتی ها و حزب اللهی ها با انجام این فرائض، از یکدیگر سبقت بگیرید. شهید محسن زیارتی از همه هم محلی هایش سبقت گرفت در شهادت. خداوند این فرائض را قرار داده تا از آزمایشهای الهی سربلند بیرون بیاییم، و بعد در این مسابقه از دیگران سبقت بگیریم و بسوی درجات معنوی بالاتر اوج بگیریم.

شیعیان زمان امام حسن عسکری علیه السلام کلام امام را خوب می فهمیدند؛ اما توجهی نکردند و مشغول زندگی خودشان شدند. لذا غیبت صغری و بعد غیبت کبری پیش آمد؛ و هنوز هم نتیجه این کفران نعمت ولایت را شیعیان دارند می بینند. امروز که به منت الهی شیعه در جهان قدرت پیدا کرده و چهل سال پس از انقلاب ما را ثابت قدم نگه داشته، و پیروزیهای پی در پی نصیب ما کرده، حال در این شرایط اگر کسی در امتحان ولایتمداری بلغزد جای تعجب دارد. هُوَ الَّذي أَنْزَلَ السَّکينَةَ في‏ قُلُوبِ الْمُؤْمِنينَ لِيَزْدادُوا إيماناً مَعَ إيمانِهِمْ(فتح ۴). مع ایمانهم. موقع بحران و فتنه اتفاقا باید ایمان ما زیاد شود. چطور میشود که امروز برخی حزب اللهی ها دست و دلشان میلرزد؟! ما باید پیشران باشیم برای دیگران.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است