سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ساعت ۱۵:۱۷

عاشورا درس چگونه زندگی کردن است

روز دوم محرم ۹۸: در بیانیه گام دوم انقلاب راجع به چهل سال آینده انقلاب اسلامی سخن گفته شده. بناست در چهل سال دوم انقلاب ما به قیام حضرت بقیه الله(عج) متصل شود. هفت عرصه ذکرشده در این بیانیه، همه عرصه جنگ و جهاد هستند. در جنگ و جهاد هم الگوی ما قیام کربلاست. اگر ما میخواهیم انقلاب را به مقصد نهایی خود برسانیم، راه ما راه کربلاست.

مراسم عزداری روز دوم محرم ۹۸ هیئت محبین اهلبیت(ع) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان دوشنبه 11 شهریور ۹۸ در سالن ورزشی شهید لطفی نیاسر برگزار شد.

عاشورا درس چگونه زندگی کردن

وقتی ما میخواهیم از بیانیه گام دوم انقلاب صحبت کنیم، راجع به چهل سال آینده انقلاب اسلامی سخن میگوییم. این انقلاب یعنی دست بیعت دادن با خدا. حضرت امام(ره) این آیه را در مورد انقلاب خواندند: إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَکَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ (فتح 10). اگر ما میخواهیم انقلاب را جلو ببریم، راه ما راه کربلاست. عده ای میگویند ما باید مثل امام حسن(ع) راه صلح را در پیش بگیریم.

بناست در چهل سال دوم انقلاب کار تمام شود و انقلاب اسلامی متصل به قیام حضرت بقیه الله(عج) شود. سال گذشته رهبرانقلاب گفتند شما نسل نوجوان این انقلاب را به هدف نهایی خود خواهید رساند.

هفت عرصه ذکرشده در بیانیه گام دوم، همه عرصه های جنگ وجهاد هستند. در جنگ و جهاد هم الگوی ما قیام کربلاست. در قیام کربلا هم امام الگو بود، هم امت امام، یعنی یاران امام حسین(ع). در کربلا عیب و نقص و ایراد در قیام اباعبدالله(ع) نمی بینیم. تنها امامی که یارانش به ایشان خیانت نکردند، امام حسین(ع) است. عاشورا درس چگونه زندگی کردن است، نه درس چگونه مردن. شهادت یک مدل زندگیست. وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ(آل عمران 169). بهترین مدل زندگی، زندگی حسینی است. تمام هفت عرصه ذکر شده در بیانیه گام دوم انقلاب، نمونه اش را در کربلا میتوانیم ببینیم.

 

علم سلاح مبارزه است

علم سلاح مبارزه و مجاهده است. اَلعِلمُ سُلطان. جامعه ای که عالم پرور و دانشمند پرور نباشد، ذلیل میشود. باید مسلح به سلاح علم شویم تا بتوانیم در دنیا سر بلند کنیم، و برای تحقق دین خدا بجنگیم. باید طوری عمل کنیم که دشمن از ما و قدرتمان بترسد. شهید چمران در نوجوانی با خدا اینگونه مناجات میکرد که در فیزیک پلاسما که سخت ترین رشته وقت است، انقدر در این علم قوی شوم تا بتوانم آمریکاییها را که در این رشته صاحب منصب و قدرت هستند، به زیر بکشانم. در نوجوانی باید تصمیم بگیرم برای آینده مان، مثل شهید چمران. زندگی جهادی یعنی این. شهید چمران هم در عرصه علم و هم در عرصه رزم و نبرد سرآمد است. چون چمران عاشق است؛ عاشق خدا.

رهبرانقلاب گفتند اگر میخواهید به قله برسید، موتور محرکه شما عشق به خداست. حتی یک نفر در تشکیلات فرهنگی کشور این صحبت رهبرانقلاب را پیگیری و تبدیل به دستورالعمل نکرد. رهبرانقلاب گفتند رسیدن به این عشق به خدا هم آموزش نیاز دارد و هم تمرین. هیچکس برای این موضوع یک دستورالعمل هم صادر نکرد. مسئولین ما این حرف را اصلا نمی فهمند. لذا رهبرانقلاب دستور آتش به اختیار دادند. شهید لطفی نیاسر وقتی صحبت عمومی رهبرانقلاب را در مورد نابودی اسراییل در ۲۵ ساله آینده شنید، طرح و نقشه عملیاتی نابودی اسراییل در ۲۰ سال را نوشت و به رهبرانقلاب تقدیم کرد. در تحصیل علم در رشته مربوط به خودش سر از پا نمی شناخت.

جوانهای قبل از انقلاب یک حکومت را زائل کردند و حکومتی جدید درست کردند. امروز رهبرانقلاب به جوانان و نوجوانان میگویند این حکومت و انقلاب که جوانان گذشته ایجاد کرده اند را به سرانجام برسانید. جوانان قبل از انقلاب خدا داشتند، حسین(ع) و کربلا داشتند، فاطمه(س) و حماسه فاطمی داشتند، قرآن و دعا و مناجات داشتند؛ که همه این امکانات را ما هم داریم. تفاوت در این است که جوانان قبل از انقلاب الگو نداشتند، اما امروز ما چهل سال انقلاب اسلامی را دیده ایم. اگر کم کاری کنیم قابل بخشش نیست.

 

کم کاری حوزه و دانشگاه در تولید علوم اسلامی

امام حسین(ع) در منا علمای عالم اسلام را جمع کرد و فرمود: اعتبروا ايهاالناس بما وعظ الله به اوليا من سو ثنائه علي الاخبار. میفرماید از موعظه خدا درس بگیرید، هنگامیکه خدای متعال از بدی احبار سخن میگوید. اذ يقول : « لو لا ينهيهم الربانيون و الاخبار عن قولهم الاثم و اکلهم السحت». آنجایی که علمای جامعه در دوران بنی اسراییل جهادی عمل نکردند،‌ و علیه مستکبرین قیام نکردند.

و قال : « لعن الذين کفروا من بني اسرائيل علي لسان داوود وعيسي ابن مريم ذلک بما عصوا وکانوا يعتدون، کانوا لا يتناهون عن منکر فعلوه. عالمی که برعلیه حاکمیت استکبار مردم را برنینگیزد، به زبان قرآن کافر است؛ هرچقدر هم مستحباتش ترک نشود. چنین عالمی حقیقتی بزرگ را بر مردم میپوشاند. چهل سال است رهبرانقلاب منتظر قیام دانشگاه و حوزه و جهاد علمی هستند. بیست سال پیش به حوزه علمیه دستور تولید فکر دادند. تولید فکر یعنی حرف حق را در بیان جدید به بازار اندیشه جهانی عرضه کردن. چند ده سال است رهبرانقلاب دستور تولید علوم انسانی اسلامی را به دانشگاهها داده اند.

کار به اینجا رسیده که دولتمردان در جلسات مخفی معاهدات کثیف بین المللی مثل سند ۲۰۳۰ را امضا و اجرایی کردند. نصف جهان را حرامزاده کرده اند، حال سراغ ایران آمده اند تا بتوانند از این طریق بر جوان ایرانی سیطره پیدا کنند. دشمن به اعتراف خودش نتوانست نظرات رهبرانقلاب را عوض کند، حال سراغ مردم آمده. کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان در تهران اجلاس بین المللی سه روزه برگزار میکند، بدون پوشش خبری داخلی. کشورهای منطقه در این اجلاس حضور پیدا کردند و گزارش فعالیتهایشان را به ایران که مسئول نظارت بر عملکرد سایر کشورهای منطقه است ارائه دادند.

 

خدا چه عالمانی را لعنت کرده؟                             

لبئس ما کانوا يفعلون » و انا عاب الله ذلك عليهم لانهم كانوا يرون من الظلمه الذين بين اظهرهم المنكر و الفساد فلا ينهونهم عن ذلك رغبه فيما كانوا ينالون منهم.  مقصد علم مشخص است: تحقق امر خدا در عالم، و تبیین مدیریت خدا و اولیای خدا در جهان. علمای بنی اسراییل جلو چشمشان مستکبرین ظلم و فساد میکردند، اما آنها را نهی نمیکردند، بخاطر چشمداشتی که نزد دستگاه حکومت داشتند. امروز تشیع لندنی مخالفت با کفر که نمیکند هیچ، میگوید باید به دامن آمریکا و انگلیس پناه ببریم تا نجات پیدا کنیم. علمای بنی اسراییل بخاطر منافعان سکوت میکردند، اما امروز برخی علما علاوه بر سکوت، راه نجات را نزد حکومت کفر بیان میکنند. اینکه چنین جریان فکری در دل حوزه علمیه براحتی نفس میکشد و طرح نظر میکند، این مسئله ماست. باید انقدر نظرات واقدامات مخالف از دل حوزه علمیه ببینند، که احساس امنیت نکنند. چقدر از هیئتهای ما را همین جریان پشتیبانی مالی میکند.

و رهبه مما يحذرون. علمای بنی اسراییل میترسیدند که موقعیتشان به خطر بیفتند. عالم لعنتی در بیان قرآن کسی است که حق را نمیگوید و با باطل درگیر نمیشود، یا به طمع بهره بردن از مستکبر، و یا بخاطر ترس از مستکبرین.   يَقُولُونَ نَخْشي‏ أَنْ تُصيبَنا دائِرَةٌ(مائده 52). برخی امروز بعد از چهل سال از انقلاب هنوز در تایید انقلاب حرکتی انجام نداده اند و موضعی نگرفته اند، از ترس این که مبادا روزی ورق برگردد، و ما بخاطر حمایت از این انقلاب محکوم شوند.

بیانیه گام دوم انقلاب یعنی چگونه زندگی کردن نسل نوجوان ما. مَنْ کانَ مِنْکُمْ یَصْبِرُ عَلى حَدِّ السَّیْفِ وَ طَعْنِ الاَسِنَّةِ فَلْیَقُمْ مَعَنا وَ إِلاّ فَلْیَنْصَرِفْ عَنّا. آیا ما حاضریم در این راه درد و سختی بکشیم؟ والله يقولك « فلا تخشو الناس واخشون و قال : « المومنون والمومنات بعضهم اوليا بعض يامرون بالمعروف و ينهون عن المنكر . اباعبدالله(ع) قبل از قیام کربلا، در بدنه علما و شاخصین جامعه اسلامی قیام را آغاز کرد. علمایی که در سایه حکومت اسلامی قدرت و اعتبار پیدا کرده اند، اما بخاطر ترس از حکومت یزید اکنون سکوت کرده اند.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است