شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ساعت ۱۳:۰۲

درس امام باقر(ع) به ما: دنبال احکام خدا باشیم، نه کنوانسیونهای غرب

شهادت امام باقر(ع) - 18 مرداد 98: امام باقر(ع) بخاطر نشر احکام خدا به شهادت رسید. مبارزه امام باقر(ع) این بود ‌که شکم باطل را درید و حق را از بطن باطل خارج کرد و نشر داد. در زندگی فردی و اجتماعی بدنبال احکام خدا باشیم نه در پی اجرای کنوانسیونهای غرب، که میگویند کودک تا هجده سالگی حق دارد با هرکسی بخواهد رابطه جنسی داشته باشد و والدین حق ندارند ممانعت کنند!

در سالگرد شهادت امام پنجم شیعیان حضرت باقر العلوم(ع) مراسم عزاداری هیئت محبین اهلبیت(ع) قم جمعه 18 مرداد 98 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(س) برگزار شد.

اطاعت از خدا در قالب دستورات امام محقق می شود

وَ واعَدْنا مُوسي‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسي‏ لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني‏ في‏ قَوْمي‏. در دهه اول ماه ذیحجه خدای متعال در اوج مناسک حج، دستور به تلاوت این آیه را در نماز مستحبی میدهند. این آیه در ظاهر ارتباطی با مناسک حج ندارد. تکلیف مردم این است که از جانشین حضرت موسی(ع) پیروی کنند. ارتباط حج با امامت اینجاست. وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ(اعراف 142). نه خودت از راه ولایت خارج شو،‌ نه بگذار مردم از راه ولایت خارج شوند.

از دهه اول ذیحجه که جلوتر برویم، عید قربان است. مسئله مهم در عید قربان تولد امامت است. وَ إِذِ ابْتَلي‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً(بقره 124). حضرت ابراهیم(ع) در خواب به این فرمان هدایت شد که اسماعیل پسرش را در راه خدا قربانی کند. وقتی این امتحان سخت را حضرت ابراهیم(ع) با پیروزی پشت سر گذاشت، خداوند او را به امامت امت برگزید. عید قربان روز تولد امامت است. پایان لبیک اللهم لبیک آغاز لبیک یا حجت الله است.

ما باید خدا را اصل قرار دهیم. گاهی ناخواسته در تمجید از اهلبیت، امامت و ولایت را بر توحید مقدم میداریم. جایگاه خدای متعال مشخص است، جایگاه ائمه اطهار(ع) هم مشخص شده است. مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ. ما باید به خدا برسیم، چون هدف عبودیت و خلقت تقرب به خداست. همه چیز در این دنیا برای تقرب ما به خداست. برای رسیدن به خدای متعال باید از امام و اطاعات از فرامین امام شروع کنیم. با اطاعت از امام به مرور توحید در وجود انسان تحقق پیدا میکند. این حیطه بندی ها را باید مدنظر قرار دهیم.

گاهی ما شیعیان اهانت به ساحت ائمه(ع) را تحمل نمیکنیم و درست هم هست، اما از اهانت به ساحت مقدس خدا بر نمی آشوبیم. تحقق ولایت ائمه اطهار(ع) جزو حقوق خداست. ما در زندگیهایمان گاهی حقوق خدا را خیلی راحت نادیده میگیریم. وَ واعَدْنا مُوسي‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً. داستان امامت حضرت موسی(ع) است. امام باقر(ع) هم فرمود طواف خانه کعبه وقتی کامل است که به لقای امام ختم شود.

مناسک حج حق الله است. آل سعود پلید هستند، اما این دلیل بر ترک حج نیست. مگر ما بخاطر آل سعود حج میرویم؟ برخی زیارت کربلا را بر طواف خانه خدا ترجیح میدهند. این اشتباه است. جایگاه خانه خدا را باید حفظ کنیم و بدانیم. از خودمان دین درست نکنیم. امام حسین(ع) فرمود «من کان فینا باذلا مهجته و موطنا علی لقاء الله نفسه فلیرحل معنا» کسیکه حاضر است در راه دفاع از امام جانش را تقدیم خدا کند، با ما حرکت کند. فرمود اگر کسی ببیند سلطان جائری ظلم میکند و در برابر او اقدامی نکند، حقش است در جهنم همراه آن ظالم بسوزد. امام حسین(ع) خونش را تقدیم کرد برای اینکه حلال خدا حرام نشود و حرام خدا حلال نشود. این را فراموش نکنیم.

لبیک اللهم لبیک؛ حاجی دور خانه خدا به خدای متعال لبیک میگوید، و منتظر دستور خداست تا اطاعت کند. خداوند چگونه به حاجی دستوراتش را منتقل میکند؟ بوسیله امام. لبیک طاعت نیست، اجابت خداست. اطاعت از خدا و دستورات خدا توسط امام و فرامین امام صورت میگیرد و تحقق پیدا میکند. چون امام جانشین خدا روی زمین است. جایگاه امام اینجا معنا و مفهوم پیدا میکند. لذا امام باقر(ع) میفرماید تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام.

امام هرچه میگوید فرمان خداست وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوي‏ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحي‏(نجم 3و4). اینجا درصد ضعف و قوت ایمان ما مشخص میشود. امام اوامر و نواهی الهی را به مردم منتقل میکند. انقدر باید این ادبیات را بین مردم تکرار کنیم که ملکه شود.

 

عمل خوب هم باید فقط برای جلب رضای خدا باشد

أفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللَّهِ کَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ(آل عمران ۱۶۲). برای خدا مهم است که ما برای جلب رضایت چه کسی زندگی میکنیم. چرا الان خوشنودیم؟ بخاطر رسیدن به خواسته خودمان، یا برای جلب رضایت خدا؟ چرا الان ناراحتیم، بخاطر عدم جلب رضایت خدا ناراحتیم یا بخاطر نرسیدن به خواسته خودمان؟ ما از دو حالت خارج نیستیم، یا دنبال جلب رضایت خداییم یا دنبال خشم و عصبانیت خدا، حالت سومی نداریم.

هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِما يَعْمَلُونَ(آل عمران 163). کسانیکه دنبال جلب رضایت خدا هستند، خدا به تمام رفتار آنها آگاه است. اگر دنبال جلب رضایت نفس خودمان یا رضایت دیگران باشیم، زندگی مومنانه و مخلصانه ای نداریم. این حرفها را در نظام تربیتی فرزندانمان باید پیاده کنیم. کار خوب را باید برای جلب رضایت خدا انجام دهیم و بس.

پدر و مادری که از بچه ها درخواست دارند، دقت کنند این درخواستها درخواستهای خداست یا خواسته شخصی خودشان؟ ممکن است کار بدی هم از فرزندانمان نخواهیم، اما این بچه برای جلب نظر دیگران کار خوب انجام میدهد. این خبرهایی که از قوه قضاییه می شنویم، بخاطر چیست؟ همه استعداد دزد شدن دارند. تا وقتی نفس هست، استعداد هر جرم و جنایتی در ما هست. با مال حرام مدرسه علمیه تأسیس میکند! اختلاس گران از اول که اینطور نبودند. کسیکه از بچگی برای جلب رضایت خدا تربیت نشده باشد، در بزرگی بدنبال جلب خواسته های خودش یا دیگران خواهد بود، و در این راه از انجام اعمال خلاف شرع و قانون ابایی نخواهد داشت. کسی ولایتمدار حقیقی است که خدامدار باشد. برخی از ما حرف ولایت را تا جایی گوش میدهیم که منافعمان اقتضا کند. کسیکه حق خدا را زیرپا میگذارد، حق ولایت را هم زیرپا میگذارد.

 

شهید حججی ها ملاک سنجش ایمانند

وَ لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْکافِرينَ141أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذينَ جاهَدُوا مِنْکُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرينَ(آل عمران 141و142). جنگ و جهاد برای پاک شدن مومنین و رسیدن به درجات عالی است، ‌و کافرین هم ذلیل تر و بدبخت تر از گذشته به قعر جهنم بروند. جنگ و جهاد مرز بین حق و باطل را مشخص میکند. مجاهدین و مبارزین نمونه کامل مومنینی هستند که دنبال جلب رضایت خدا هستند. چون رضایت خدا در تقدیم جان است، و اینها جانشان را در این راه آورده اند. خیلی ها کار خیر انجام میدهند،‌ اما جانشان را برای خودشان نگه میدارند. اینجا عیار انسانها مشخص میشود.

وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ(آل عمراین 169). بنی امیه می خواستند بساط جنگ و جهاد و شهادت را از جامعه مسلمین جمع کنند. اما امام باقر(ع) اجازه نداد. فرمود جهاد و مبارزه سه ویژگی و ثمره دارد: ظَهَرَ بِهِ الدِّينُ وَ بِهِ يُدْفَعُ عَنِ الدِّينِ وَ بِهِ اشْتَرَى اللَّهُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُمْ بأن لهم الجنه. بدون جهاد و شهادت نمیتوان نظام توحیدی را برای مردم جا انداخت. بنده ی خدا را چطور میخواهیم برای مردم تعریف کنیم؟ عبد بودن را در چه چیزی میخواهیم برای مردم تعریف کنیم؟ آنجا که امر خدا دایر است بر اینکه بذل جان کنیم برای حفظ دین خدا، عیار عبودیت ما مشخص میشود.

جلب رضایت خدا را از امثال شهید حججی باید بیاموزیم. شهری در سوریه سه سال خالی از سکنه شده بود. در باغ انار خالی از سکنه و باغبان خودبخود تعدادی از درختان انار ثمر داده بود. شهید حججی از میوه این باغ نخورد. گفت نمیدانم صاحب باغ راضی است یا نه!؟ خدای متعال سر هر کسی را که نمی پذیرد! هنگام دورزدن با خودرو در کوچه اش دقت داشت که لاستیک خودروش وارد زمین خرابه همسایه نشود، چون ممکن است راضی نباشد! اگر مجاهدینی امثال شهیدحججی نبودند ما چطور می فهمیدیم زندگیمان مطابق میل خداست یا نه؟

 

بحران در غرب؛ تعیین وزیر تنهایی!

در بحث خانواده چه بلایی میخواهند سر ما بیاورند. یکی از معضلات جامعه ما عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج است که ۱۴ سال پیش تصویب شده. الان برخی رسانه ها به این موضوع می پردازند که ۱۴ سال است این قانون اجرا نشده. فقط هم دولت نیست، مجلس باید بر اجرای قوانین نظارت کند. امروز خیلی از مفسده های ما بخاطر سختی ازدواج است. با اجرای این قانون اکثر مشکلات ازدواج جوانان حل میشود. در این قانون هست که با کرایه کمتر از عرف خانه در اختیار جوانان قرار گیرد. در خرید اقلام و لوازم هم به جوانان کمک شود. اگر این قانون واقعا اجرا شود، چقدر در امر ازدواج جوانان تسهیل ایجاد میشود.

از آنطرف اصرار میکنیم که از طرق مختلف جلو ازدواجها را بگیریم. مسئول زنان ریاست جمهوری میگوید ما با بحران همسرکودکی مواجهیم. فاصله سنی ازدواج شده ۵۰ سال. اصرار میکنند که سن ازدواج را باید بالای هجده سال بیاوریم. چرا؟ چون این موضوع جزو بندهای سند کثیف ۲۰۳۰ است. مسئول امور زنان چنین ادعایی میکند، در حالیکه طبق بررسی انجام شده، در کل کشور ۵ مورد ازدواج داریم که فاصله سنی ۵۰ سال هست. بخاطر این ۵ ازدواج قانون بگذاریم که زیر ۱۸ سال کسی حق ازدواج ندارد؟! پس قانون خدا چه میشود؟ ما برای چه انقلاب کردیم؟ در صحیفه امام(ره) مکرر هست که انقلاب ما برای تحقق قانون خداست. ما بیجا میکنیم دم از امام زمان(عج) بزنیم اگر بخواهیم سند ۲۰۳۰ را بپذیریم و اجرا کنیم.

خانم ابتکار به اعتراض به سند ۲۰۳۰ اعتراض میکند! تو که هستی که مقابل فرمان و خواسته ولایت نظر میدهی؟ سند ۲۰۳۰ از کجا آمده؟ از پنتاگون، از اتاق جنگ آمریکا علیه ایران. کجای اسلام گفته که تا هجده سالگی سن کودکی است؟ کجای اسلام میگوید تا سن هجده سالگی کودک حق دارد با هرکسی بخواهد رابطه جنسی داشته باشد و پدر و مادر حق ندارند دخالت و ممانعت کنند؟!

امروز دولت بحث توانمندسازی زنان را مطرح میکند، و بدنبال ایجاد اشتغال برای زنان است. روزنامه انگلیسی نوشته: ما بررسی کردیم در ۷۵۰۰ زن شاغل، افزایش ساعت کاری زنان باعث ابتلا به سرطانهای مزمن و بیماریهای قلبی شده. و بالعکس، کم کردن ساعت کاری مردان باعث این بیماریها در مردان شده. اسلام این مشکل را حل کرده. کار بیرون برای مرد است، و کار خانه برای زن. چهل سال است که برنامه دشمن ایجاد اشتغال برای زنان است، برای این که از فضای خانه داری و فرزندداری و فرزندآوری دور شوند، و پیری جمعیت در کشور پدید بیاید.

الان با این وضعیت طلاق در کشور، بازه سازمان توسعه اقتصادی جهانی میگوید ایران در زمره کم طلاق ترین کشورهای دنیاست. برخی کشورهای غربی وزیری بنام وزیر تنهایی دارند. جوانان در این کشورها دچار بحرانی بنام تنها زندگی کردن هستند. زندگی تنها جدای از خانواده و همسر و پدر و مادر و خواهر و برادر. برای این آدمها وزیر تعیین کرده اند! بررسی کرده اند در برخی کشورها، نود درصد افراد بالای بیست سال رفیق و دوست ندارند؛ قدرت تعامل ندارند. این انسان تنها چطور میتواند خانواده و جامعه را مدیریت کند؟ حال این غرب بیاید برای ما خانواده و احکام خانواده تعریف کند؟!

امام باقر(ع) بخاطر اجرای حکم خدا در جامعه کشته شد. چرا برخی علما و نمایندگان و مسئولین ما برای حکم خدا فریاد نمیزنند؟ به این افراد جرأت ندهیم اینگونه جولان دهند. همین الان هم سن ازدواج بالا رفته و کلی مشکل داریم. احکام خدا در خانواده را باید اجرا کنیم. مشاورهای ما که فقط از نسخه های غربی استفاده میکنند. کمی اختلاف و مشکل که پیش آمد، توصیه به جدایی و طلاق میکنند.

 

درس امام باقر(ع): دنبال احکام خدا باشیم، نه کنوانسیونهای غرب

امام باقر(ع) فرمود: بليّة الناس علينا عظيمة، إن دعوناهم لم يستجيبوا لنا، و إن تركناهم لم يهتدوا بغيرنا. میفرماید ما مصیبتی داریم از دست مردم. وقتی از آنها چیزی میخواهیم اجابت نمیکنند. وقتی هم اجابت نمیکنند، غصه داریم که دعوت چه کسی را اجابت میکنند،‌ و چطور میخواهند به خدا هدایت شوند؟ اگر به مردم امر کنیم اطاعت نمیکنند، و اگر رهایشان کنیم از راه دیگری هدایت نمیشوند.

امام باقر(ع) فقط برای نشر احکام خدا کشته شد. مبارزه امام باقر(ع) این بود، ‌که شکم باطل را درید و حق را از بطن باطل خارج کرد و در جامعه نشر داد. گناه و سلاح امام باقر(ع) شکافتن علم دین بود. در تمام فضاهای زندگی فردی و اجتماعی بدنبال احکام خدا باشیم، نه در پی اجرای کنوانسیونهای غرب.

در تلویزیون میگوید فیفا گفته تا ۹ شهریور اگر استادیوم برای ورود زنان باز نشود، محرومیتها تشدید میشود. وقتی از مسئول ورزشی مربوطه میپرسیم، میگوید چنین ضرب الاجلی برای ما تعیین نشده! صاف صاف در تلویزیون دروغ میگوید! خیلی ها در مسئله کشف حجاب کوتاه آمدند، و به رهبرانقلاب هم فشار آوردند که کوتاه بیایند، اما ایشان کوتاه نیامدند. امام باقر(ع) بخاطر احکام خدا کشته شد. پای احکام خدا بایستیم. جان ما از جان امام باقر(ع) که عزیزتر نیست. امام باقری که ۵۰ سال بعد از کربلا با داغ کربلا زندگی کرده.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است