چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ساعت ۲۱:۴۸

علی(ع) در جای خودش یتیم ساز هم بود!

شب قدر بیست و سوم رمضان ۹۸: امیرالمومنین(ع) چهارهزار نفر از مردم کوفه را در جنگ کشت. خیلی از یتیم های کوفه، پدرانشان بدست امیرالمومنین(ع) کشته شده بودند! حق و عدالت همین است. امیرالمومنین(ع) یتیم نواز بود، اما در جای خودش یتیم درست کن هم بود! وقتی مقابل جبهه باطل قرار میگیرد، در راه اجرای حق و عدالت از یتیم سازی باکی ندارد.

مراسم احیای سومین شب قدر هیئت محبین اهلبیت(ع) سه شنبه ۷ خرداد ۹۸ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در سالن شهید لطفی نیاسر قم برگزار شد.

هنر چهره شناسی رییس جمهور!

قُلْ مَنْ يَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ وَ إِنَّا أَوْ إِيَّاکُمْ لَعَلي‏ هُديً أَوْ في‏ ضَلالٍ مُبينٍ(سبأ ۲۴). عالیترین مقام خدای متعال مقام الوهیت خداست. خدا روزی دهنده است. برخی هدایت میشوند و برخی گمراهی برمیگزینند. قُلْ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنا وَ لا نُسْئَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ(سبأ ۲۵). به مردم بگو شما نسبت به جرمی که ما انجام داده ایم سوال نمیشوید، و ما هم نسبت به جرم شما مورد سوال قرار نمیگیریم. بحث عدالت. هرکس نتیجه اعمال خودش را میبیند.

قُلْ يَجْمَعُ بَيْنَنا رَبُّنا ثُمَّ يَفْتَحُ بَيْنَنا بِالْحَقِّ وَ هُوَ الْفَتَّاحُ الْعَليمُ(سبأ ۲۶). خداوند روز قیامت به حق و عدالت حکم خواهد کرد و گشایش ایجاد میکند. یکی از شروط برقراری عدالت علم است. والی تا عالم نباشد نمیتواند حق را در جامعه اقامه کند. خداوند شرط عدالت خودش را هم علم بیان میکند.

آقای رییس جمهور در جلسه با اصحاب رسانه و هنر گفته «شما فکر میکنید من از مشکلات مردم خبر ندارم؟» اصلا که گفت شما خبر ندارید؟ اصلا که به شما انقدر اهمیت داد؟! میگوید «از کجا خبر دارم؟ من توی شهر بین مردم چهره ها را می بینم، از خنده و چهره مردم میفهمم اوضاع چطور است»!! شما خودتان آمار سازمان آمار را قبول ندارید؟ پایه اطلاعات شما این دست اطلاعات است؟ اصلا مگر شما چندبار از شیشه خودرو ضدگلوله تان مردم را دیده اید و مردم شما را دیده اند؟ شما مدیر اجرایی جامعه هستید. بیشتر از هر کسی از شما توقع عدالت میرود. چون قانون و بودجه و امکانات دست شماست.

میگوید «یک دلیلش این است که آنکه بیشتر از همه زجر میکشد کارمند حقوق بگیر است». خود این حرف دلیل بی خبری شما از حال مردم است. کارگری که با بسته شدن درب کارخانه از کار بیکار میشود،‌ اوضاعش خوب است؟ چرا حرفی میزنید که جمهوری اسلامی در جهان مورد تمسخر قرار بگیرد؟ اصلا شما قشر کارگر را میشناسید و برایتان مهم است؟ شما از پایه اشتباه میکنید. کسی که از آقای روحانی توقع برقراری عدالت داشته باشید، توقع بی جایی است.

 

آگاهی لازمه مدیریت

اگر میخواهیم در آینده در مسئولیتمان موفق باشیم، مدل مدیریت خداوند را در مسئولیتمان برقرار کنیم، نه مدل مدیریت غربی. غرب را که داریم میبینیم؛ از اروپا گرفته تا آمریکا، و اسراییل. تنها مکتبی که امروز برای مدیریت جهان برنامه قابل اجرا دارد و چهل سال است با این مدل پیش رفته، جمهوری اسلامی ایران است. آمریکا امروز واقعا ابرقدرت هم نیست. ابرقدرت یعنی وقتی کسیکه وقتی حرف میزند، همه بگویند چشم. امروز حرف آمریکا در کشور خودش هم خریدار ندارد.

مدیریت الهی بر اساس معیار حق است، و لازمه آن علم و آگاهی و اشراف است. امیرالمومنین(ع) در حکومتشان عیونی داشتند. یعنی کسانیکه می بینند و رصد میکنند وگزارش میدهند. رهبرانقلاب به فرماندهان سپاه و بسیج گفتند در تشکیلاتتان هیئت اندیشه ورز و هیئت رصدگر را تشکیل دهید. بدون اطلاعات جامع نمیتوان به عدالت حکومت کرد. یکی از خصوصیات ولی فقیه علم است:‌ العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس.

خیلی ها به رهبرانقلاب گفتند به صدام کمک کنیم تا آمریکا را دفع کند. اما رهبرانقلاب قبول نکردند. در جنگ سوریه خیلی از مشاوران نظامی خودمان و حزب الله به رهبرانقلاب گفتند پشت بشار اسد نایستیم، موفق نمیشویم. اما رهبرانقلاب گفتند باید بشار حفظ شود، و همینطور هم شد. این برگرفته از علم و آگاهی الهی است.

 

علی(ع) در جای خودش یتیم ساز هم بود!

قُلْ أَرُونِيَ الَّذينَ أَلْحَقْتُمْ بِهِ شُرَکاءَ کَلاَّ بَلْ هُوَ اللَّهُ الْعَزيزُ الْحَکيمُ(سبأ 27). به مشرکین بگو کسانیکه آها را می پرستید علم و توانایی دارند؟ نخیر، این خداست که توانا و داناست. یکی از چیزهایی که لازمه عدالت است،‌ عزت است. خداوند در قرآن خیلی جاها خودش را عزیز معرفی میکند. عزیز یعنی محکم، قاطع و نفوذناپذیر. وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ(منافقون ۸). مومنی که مطیع خداست عزیز میشود، مثل سنگ سرسخت و قاطع. وقتی با علم و آگاهی حق را تشخیص داد،‌ محکم پای حق می ایستد. امام زمان(عج) وقتی تشریف بیاورند هزاران فقیه و مجتهد را در همین قم گردن میزنند.

امیرالمومنین(ع) ۴ هزار نفر از مردم کوفه را در جنگ کشت. خیلی از یتیم های کوفه، پدرانشان بدست امیرالمومنین(ع) کشته شده بودند! حق و عدالت همین است. امیرالمومنین(ع) یتیم نواز بود، اما در جای خودش یتیم درست کن هم هست! وقتی مقابل جبهه باطل قرار میگیرد، در راه اجرای حق و عدالت از یتیم سازی باکی ندارد. امیرالمومنین(ع) را همیشه یکطرفه معرفی میکنیم، یتیم نواز. باید در سخنرانی مان هم عدالت را معرفی کنیم. ویل للمطففین. سخنرانی که تمام حق را نگوید، کم فروشی کرده و عدالت را رعایت نکرده است.

امیرالمومنین(ع) مگر کم محب دارد در کشور ما. چرا این محبین علی بن ابیطالب(ع) هشت سال جنگ جبهه نرفتند؟ چرا به شمشیر زدن علی(ع) در جنگها نگه نکردند؟ چون کسی علی(ع) در میدان نبرد را به مردم معرفی نمیکند. فقط یتیم نوازی علی(ع) را به مردم نشان میدهیم.

خداوند در کنار عدالت از عزت و اقتدار سخن میگوید. یکی از لازمه های مدیر موفق جدی بودن و اقتدار است. اگر بخواهیم سرباز امام زمان(عج) باشیم باید عادل باشیم. عدل و حق مداری مخصوص مسئولین نیست. اگر شما بخواهید حق گرا باشید نیاز به قاطعیت دارید. رهبرانقلاب در دیدار اخیر با دانشجویان گفتند برخی مطالبات شما در اصل درست است، اما بعضا دقیق و آگاهانه نیست؛ از هر دیوار سفارتی نباید بالا رفت. عقلانیت و علم لازم است،‌ همراه با قاطعیت. وقتی عالمانه و عاقلانه موضعی گرفتی، محکم پای این موضع حقت بایست.

 

لزوم آسیب شناسی انتخابات گذشته

وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ(سبأ ۲۸). اکثر مردم عقل کافی نسبت به مدیریت پیامبر ندارند. تقوا، علم، عزت و قاطعیت، اینها ارکان لازم عدالت است. انسانی که فکر خوبی داشته باشد اما قاطعیت نداشته باشد، نمیتواند به فکرش جامعه عمل بپوشاند.

شهردار سابق تهران اسلحه برداشته همسرش با کشته! شورای شهر تهران ما را ببین که چه کسی را شهردار تهران انتخاب کرده. از همسرش ناراحت شده، براحتی او را کشته. همین فرد در زمان اصلاحات وزیر آموزش و پرورش ما بوده! شهردارهای تهران یکی پس از دیگری دارند گل می کارند! کسیکه مسئول میشود باید عدالت داشته باشد، و برای عدالت باید علم و آگاهی و قاطعیت داشته باشد. نتیجه انتخاب غیرآگاهانه این است.

در زمان انتخابات خیلی ها واقعا هم کار میکنند، اما بعد از انتخابات می بینند مردم رایشان به کسی دیگر است. وقتی رهبرانقلاب میگویند دنبال لیدرها نروید، به این خاطر است. ما هنوز انتخابات گذشته را آسیب شناسی نکرده ایم. لیدری که میگوید باید چنین باشد، باید از او بپرسیم چرا دوره گذشته نسخه شما جواب نداد؟ خواسته های خودتان را به رهبرانقلاب هم نسبت میدهید. رهبرانقلاب گفتد لایعرف الحق بالرجال. دنبال چهره های سیاسی نروید. بعد از این صحبت رهبرانقلاب در تمام سه انتخابات بعد ما حزب اللهی ها به نتیجه نرسیدیم! این را باید بررسی کنیم. کسانیکه میگویند اتاق فکر جریان ارزشی هستند، بنشینید و بررسی کنید تا تجربه گذشته تکرار نشود. امیرالمومنین(ع) هم وقتی اطرافیان مالک سمت معاویه رفتند، او را بازخواست کرد و این آسیب را مورد بررسی قرار داد. غرور و تکبر کافیست. قبول کنیم که برخی از ما کار بلد نیستیم. بارو کنیم که خیلی مواقع هوا و هوسمان را ترجیح میدهیم.

 

مشکل مردم کوفه دنیاطلبی بود نه عدالت علی(ع)

شَكَا عَلِيٌ ع إِلَى الْأَشْتَرِ فِرَارَ النَّاسِ إِلَى مُعَاوِيَةَ فَقَالَ الْأَشْتَرُ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِنَّا قَاتَلْنَا أَهْلَ الْبَصْرَةِ بِأَهْلِ الْبَصْرَةِ وَ أَهْلِ الْكُوفَةِ وَ الرَّأْيُ وَاحِدٌ وَ قَدِ اخْتَلَفُوا بَعْدُ وَ تَعَادَوْا وَ ضَعُفَتِ النِّيَّةُ وَ قَلَّ الْعَدَدُ وَ أَنْتَ تَأْخُذُهُمْ بِالْعَدْلِ وَ تَعْمَلُ فِيهِمْ بِالْحَقِّ. امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر نامه نوشت و او گله کرد. فرمود چرا اطرافیان تو سراغ معاویه رفتند؟ مالک پاسخ داد ما با اهل بصره و کوفه توسط مردم همان شهرها جنگیدیم. مردم یک شهر را به جنگ هم فرستادیم. کسانیکه شیعه واقعی نبودند ناراحت شدند.

وَ تُنْصِفُ الْوَضِيعَ مِنَ الشَّرِيفِ وَ لَيْسَ لِلشَّرِيفِ عِنْدَكَ فَضْلُ مَنْزِلَةٍ عَلَى الْوَضِيعِ. جنگ و تلفات مردم را ضعیف النیه کرد، مردم سست شدند. وقتی هم شما حاکم شدید مثل گذشتگان بی عدالتی نکردید، و اشراف را به ضعفا ترجیح ندادید.

فَضَجَّتْ طَائِفَةٌ مِمَّنْ مَعَكَ مِنَ الْحَقِّ إِذَا عُمُّوا بِهِ وَ اغْتَمُّوا مِنَ الْعَدْلِ إِذْ صَارُوا فِيهِ وَ صَارَتْ صَنَائِعُ مُعَاوِيَةَ عِنْدَ أَهْلِ الْغِنَى وَ الشَّرَفِ فَتَاقَتْ أَنْفُسُ النَّاسِ إِلَى الدُّنْيَا وَ قَلَّ مِنَ النَّاسِ مَنْ لَيْسَ لِلدُّنْيَا بِصَاحِبٍ وَ أَكْثَرُهُمْ مَنْ يَجْتَوِي الْحَقَّ وَ يَسْتَمْرِئُ الْبَاطِلَ وَ يُؤْثِرُ الدُّنْيَا. مردم اکثرا طالب دنیا هستد. شما هوای دنیای مردم را نداشتید، مردم رفتند سراغ معاویه ای که هوای دنیای آنها را دارد.

فَإِنْ تَبْذُلِ الْمَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ تَمِلْ إِلَيْكَ أَعْنَاقُ النَّاسِ وَ تَصْفُ نَصِيحَتُهُمْ وَ تَسْتَخْلِصْ وُدَّهُمْ صَنَعَ اللَّهُ لَكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ كَبَتَ عَدُوَّكَ وَ فَضَّ جَمْعَهُمْ وَ أَوْهَنَ كَيْدَهُمْ وَ شَتَّتَ أُمُورَهُمْ إِنَّهُ بِما يَعْمَلُونَ خَبِيرٌ. اگر کمی پول خرج کنید مردم برای شما گردن کج میکنند،‌ و مخلصانه شیعه شما میشوند. مالک میگوید معاویه با پول مردم را خریده، یا علی تو هم پول خرج کن تا مردم سمت تو بیایند. علی(ع) به هر قیمتی دور خودش را شلوغ کند؟

فَأَجَابَهُ عَلِيٌّ ع فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ وَ قَالَ: «أَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ عَمَلِنَا وَ سِيرَتِنَا بِالْعَدْلِ فَإِنَّ اللَّهَ يَقُولُ: مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها وَ ما رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ وَ أَنَا مِنْ أَنْ أَكُونَ مُقَصِّراً فِيمَا ذَكَرْتَ أَخْوَفُ. امیرالمومنین(ع) در جواب نامه مالک فرمود «من میترسم آنطور که باید عدالت را برقرار نکرده باشم». تیغ عدالت علی(ع) کاری کرد که شیعیان بسمت معاویه رفتند. بازهم میفرماید میترسم عدالت را دقیق رعایت نکرده باشم!

وَ أَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ أَنَّ الْحَقَّ ثَقُلَ عَلَيْهِمْ فَفَارَقُونَا لِذَلِكَ فَقَدْ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّهُمْ لَمْ يُفَارِقُونَا مِنْ جَوْرٍ وَ لَمْ يُدْعَوْا إِذْ فَارَقُونَا إِلَى عَدْلٍ. بخاطر این نبود که من ظلمی به کسی کرده باشم و مردم از من فرار کنند، یا به عدل معاویه امید داشته باشند.

وَ لَمْ يَلْتَمِسُوا إِلَّا دُنْيَا زَائِلَةً عَنْهُمْ كَأَنْ قَدْ فَارَقُوهَا. تنها چیزی که باعث شد اینها از من جدا شوند دنیاطلبی اینهاست. عدالت من آنها را از من جدا نکرد، بلکه دنیاطلبی آنها را از من جدا کرد. این سخن مولا یعنی کسی از عدالت طلبی نباید هراس داشته باشد که اطرافش خلوت شود.

وَ لَيُسْأَلُنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَ لِلدُّنْيَا أَرَادُوا أَمْ لِلَّهِ عَمِلُوا. روز قیامت این مردم باید پاسخ دهند که بخاطر خدا از علی جدا شدید و سمت معاویه رفتید یا بخاطر دنیا؟ الان از خیلی ها باید پرسید بخاطر خدا سمت غرب رفتید یا بخاطر دنیا؟ آمریکا و اروپا همان معاویه امروز هستند بی تردید. دولت ظلم و کفر. ما مردم هستیم که نباید به مسئولین اجازه دهیم سمت دولت کفر بروند و تمایل به غرب پیدا کنند.

وَ أَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ بَذْلِ الْأَمْوَالِ وَ اصْطِنَاعِ الرِّجَالِ فَإِنَّا لَا يَسَعُنَا أَنْ نُؤْتِيَ امْرَأً مِنَ الْفَيْءِ أَكْثَرَ مِنْ حَقِّهِ. «اما این که گفتی بذل مال کن برای جمع کردن مردم، من کسی نیستم که بیشتر از حق کسی از بیت المال بدهم». عدالت نیاز به قاطعیت دارد.

وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ وَ قَوْلُهُ الْحَقُ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ. این عده قلیل یاران آخرالزمانی امیرالمومنین(ع) هستند: فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده ۵۶). علی(ع) ۱۴۰۰ سال است منتظر نسل جوان امروز است که مثل خودش آگاه و حق طلب و مقتدر باشند.

وَ بَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً ص وَحْدَهُ فَكَثَّرَهُ بَعْدَ الْقِلَّةِ وَ أَعَزَّ فِئَتَهُ بَعْدَ الذِّلَّةِ وَ إِنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يُوَلِّيَنَا هَذَا الْأَمْرَ يُذَلِّلْ لَنَا صَعْبَهُ وَ يُسَهِّلْ لَنَا حَزْنَهُ. مثل زمان پیامبر(ص) که با عده ای کم ایستاد و موفق هم شد. اگر خداوند اراده کند، عده کم ما را میتواند زیاد کند.

کسانیکه حکومت را از علی(ع) گرفتند، باعث شدند مردم طعم حکومت اسلامی را نچشند. بعد از ۱۴۰۰ سال امروز انقلاب اسلامی ما تازه آغاز راه است. مردم وقتی طعم حکومت اسلامی را بچشند، جذب امام زمان(عج) میشوند. پیش نیاز عدالت تقوا، علم و آگاهی، و قاطعیت و عزتمندی است. تمام این ملزومات در نامه گام دوم انقلاب آمده. بیانیه گام دوم مرّ اسلام در این زمان است. منشور دین است. دین یعنی مجاهده در این عرصه ها.

 

نتیجه مذاکره با آمریکا را در معامله قرن ببینیم

وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ أَلْسِنَتِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ عَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ. امیرالمومنین(ع) در وصیت خود به فرزندانشان فرمودند جهاد و ایثار و بذل جان و مال، و از هم دور نشوید و قطع رابطه نکنید و بهم بپیوندید. مومنین نباید باهم قطع رابطه کنند. سیدحسن نصرالله از مردم خواست روز قدس امسال را روز مخالفت با طرح آمریکایی معامله قرن قرار دهند. آمریکا طراحی کرده جنبشهای آزادی بخش فلسطین با اسراییل و آمریکا مذاکره کنند، شهرکهای صهیونیستی گسترش پیدا کند و یکپارچه شود. فلسطینیان در کشوری جدید در مرز اردن ساکن شوند. شهرداری فلسطین جدید با اسرائیل است. فلسطینیان تنها در مسائل علمی و آموزشی میتوانند نظر دهند. اعراب حق خرید ملک ندارند. مصر اجازه دهد برای فلسطین جدید در مصر فرودگاه و چند کارخانه احداث شود. کشورهای مورد تایید آمریکا که موافق معامله قرن هستند ۳۰ میلیارد دلار بودجه تشکیل فلسطین جدید را تامین کنند. فلسطین جدید حق داشتن ارتش را ندارد. حق داشتن سلاح را هم ندارد. گروههای جهادی و رهبرانشان هم خلع سلاح شوند. دولت فسلطین جدید بعد از یکسال حق انتخابات دارد. اسرای فلسطینی در طول سه سال بتدریج آزاد میشوند. این است نتیجه مذاکره با آمریکا!

اگر گروههای جهاد نپذیرند، آمریکا کمکهای خود به فلسطین را قطع میکند و از کمک سایر کشورها هم جلوگیری میکند. و مسئول این سازمانها مسئولیت هر اتفاقی را برعهده خواهند گرفت. توحش فوق مدرن! میگوید آمریکا اجازه نمیدهد دهها نفر سرنوشت میلیونها نفر را رقم بزنند. عجب! شما که هستید که برای یک کشور دیگر چنین تصمیمی میگیرید؟ اردن و مصر ۱۰۰ میلیارد دلار رشوه گرفته اند تا با این طرح موافقت و همراهی کنند. بخشهایی از این قرارداد معامله قرن انجام شده، و بخشهایی از آن در حال اجراست.

در زمانیکه موشکهای حماس و مقاومت پای دیوار اسراییل است، این معامله و مذاکره دارد صورت میگیرد. شرایط امروز مثل شرایط جنگ صفین است. مالک در یک قدمی پیروزی بود، اما علی(ع) را مجبور به مذاکره کردند. آن روز امیرالمومنین(ع) را تهدید کردند که اگر به مذاکره رضایت ندهی کشته خواهی شد. اما امروز قدرت امیرالمومنین(ع) از آستین نایب عام امام زمان(عج) خارج شده، و محال ممکن است تسلیم چنین شرایطی شود. کسیانیکه امروز دم از مذاکره میزنند، چه انسانهای خبیثی هستند. این اطلاعات معامله قرن توسط خود آمریکاییها اعلام شده.

هرکس شیعه و حق طلب است بسم الله. جهاد هفتگانه ای که رهبرانقلاب در بیانیه گام دوم گفتند، عرصه جهاد ماست. همه تلاشمان را باید در این زمینه ها بکار بریم. شب قدر از خدا توفیق مبارزه و جهاد در این میدانها را بخواهیم.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است