سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ساعت ۱۳:۵۰

اجازه غلبه گفتمان باطل در جامعه را ندهیم

میلاد حضرت جواد(ع) - 24 اسفند 97: اگر گفتمان باطل در جامعه غلبه پیدا کرد، از دست امام جواد(ع) هم کاری بر نمی آید. امام کسی است که مرز بین حق و باطل را مشخص میکند. دشمن کاری میکند که مردم نسبت به امام شک کنند؛ همین شک کافیست. ما با روشنگری و بصیرت افزایی در جامعه نباید این اجازه را بدهیم.

در سالروز میلاد امام جواد(ع) و حضرت علی اصغر(ع) مراسم جشن هیئت محبین اهلبیت(ع) قم جمعه 24 اسفند ۹۷ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(س) برگزار شد.

مدیریت رهبرانقلاب بر مبنای قرآن

يَوْمَ تَرَي الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ يَسْعي‏ نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ بُشْراکُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ(حدید 12). مومنین حق و باطل را میتوانند ببینند و تشخیص دهند، چون خدا این نور را در دل و چشم مومنین قرار میدهد.

يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذينَ آمَنُوا انْظُرُونا(حدید 13). خدای متعال منافقین و مومنین را در کنار هم بیان میکند، تا این دو جبهه بندی برای ما قابل تشخیص باشد. رهبرانقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان گفتند هرکس با نظر شما مخالف بود، او را دشمن یا نیروی دشمن ندانید. اما انتقادتان را هم بکنید. خدای متعال در این آیات و سایر آیات قرآن کریم همین شیوه را انجام میدهد و مرزبندی ها را مشخص میکند تا تشخیص حق از باطل برای مومنین ممکن باشد.

رهبرانقلاب در این دیدار ذکر خدا را برای فقهای خبرگان رهبری لازم شمردند. انسان باید دائم ذکر خدا داشته باشد. به این معنی که پایه های باور ما محکم باشد و در همه جا خدا را در نظر بگیریم.

آقای قالیباف میگفت رهبرانقلاب یکبار به من گفتند شما کارهایی که انجام میدهید من خیلی خوشحال میشوم و راضی هستم، ولی شما مواظب باش کاری که انجام میدهی، اینکه من راضی و خوشحال هستم برایتان حجت نباشد. باید برای کاری که انجام میدهید نزد خدا حجت داشته باشید. البته این به این معنی نیست که نظر ولایت مهم نیست. این نگاه همان نگاه قرآن و ائمه اطهار(ع) است. ائمه(ع) در اکثر سخنانشان از قرآن حجت می آوردند.

در همین دیدار مجلس خبرگان رهبرانقلاب برای اکثر سخنانشان حجتی از قرآن بیان میکردند. اینکه انسان به تهدید و فرصت باید توامان نگاه کند، یا اینکه تهدید را جدا ببیند و فرصت را جدا ببیند. انسان میتواند فعال عمل کند یا منفعل عمل کند. انسان میتواند ابتکاری عمل کند یا عکس العملی عمل کند. آدم میتواند مأیوسانه نگاه کند و میتواند امیدوارانه نگاه کند. انسان میتواند با ترس وارد عرصه ای شود و متیواند با دلیری وارد عرصه ای شود. رهبرانقلاب برای هریک از این سرفصل ها آیات قرآن کریم را بیان کردند. شیوه مدیریت رهبرانقلاب همانند ائمه اطهار(ع) است. ائمه(ع) هر حرف و تصمیمی که می گرفتند بر اساس آیات قرآن و مستند بود. حتی پیامبراکرم(ص) هم خودشان این شیوه را در پیش داشتند.

 

شهادت: یک تیر و سه نشان!

اگر کسی بر اساس ایمان به خدا ولایتمدار شد، میانه راه سست نمیشود. وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّي يَأْتِيَکَ الْيَقينُ(حجر 99). مومن هرچه جلوتر میرود ایمانش محکم تر میشود. اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَيَّنَّا لَکُمُ الْآياتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ(حدید 17). جامعه ای که امامش را میپذیرد و از او اطاعت میکند، همانند زمین مرده ای است که زنده میشود.

إِنَّ الْمُصَّدِّقينَ وَ الْمُصَّدِّقاتِ وَ أَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ کَريمٌ(حدید 18). صدقه فقط بخشیدن مال در راه خدا نیست. صدقه یعنی هر نعمتی که خدا به تو داده، آنرا در راه دین و امام حق خرج و استفاده کنی. خداوند میفرماید اگر در راه من صدقه و قرض بدهید، من آنرا دو برابر میکنم. لذاست که می بینیم عده ای جوانی و عمرشان بسیار پربرکت است. مثل عمر پربرکت حضرت امام(ره). در درس مرحوم آیت الله قاضی یک آیه شنید: قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني‏ وَ فُرادي(سبأ 46). همین یک آیه کافی بود، تا امام(ره) یک تنه قیام کند و به این آیه جامعه عمل بپوشاند.

شهدا یک جان در راه خدا میدهند، خداوند دو جان و دو زندگی به آنها میدهد: یکبار بعد از شهادت نزد خدا و ائمه هدی(ع)، و یکبار رجعت و زندگی دوباره در دنیا، و بعد با مرگ طبیعی از دنیا می روند. اگر آنچه خدا به ما داده در راه خدا صرف کنیم، خداوند دوبرابرش را به ما برمیگرداند.

وَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ(حدید 19). شهادت چیزی نیست که با یک گلوله میسر شود فقط. برخی در این دنیا شهید زندگی میکنند. همه دارایی اش را برای خدا خرج میکند. اگر زندگیمان را برای خدا خرج کنیم، سه پاداش داریم: دو برابرش را بازپس میگیریم، از خدای متعال اجر و پاداش دریافت میکنیم، و رضوان و رضایت الهی را بدست می آوریم.

 

تمام زندگی ما تحت مدیریت خداست

وَ الَّذينَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحيمِ(حدید 19). بازهم خدای متعال مرزبندی بین ایمان و کفر را بیان میکند. اگر می بینیم رهبرانقلاب مکرر میگویند مرزبندی ها باید مشخص شود، به این دلیل است. مدیریت بر اساس آیات قرآن.

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ کَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ يَهيجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَکُونُ حُطاماً وَ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَديدٌ(حدید 20). آنچه که انسان را از جبهه ایمان خارج میکند و به جبه نفاق میبرد،‌ حب دنیا و تعلق به دنیاست. دنیا بازی است. دنیا یک زیبایی ظاهری گذراست. به دارایی های مادی مان هیچوقت افتخار نکنیم. دنیا مثل درختی است که ظاهری زیبا دارد، اما بعد خشک میشود و میوه اش فاسد میشود. ماندگار نیست.

وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ(حدید 20). فریب دنیا را نخوریم. طراوت ظاهری دنیا زودگذر است. مومنینی که تابع امامشان هستند، به رضوان الهی میرسند. مومنین به محض تقابل با دنیا اگر فریب بخورند، ایمانشان را از دست میدهند.

سابِقُوا إِلي‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها کَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ(حدید 21). میفرماید برای رسیدن به مغفرت و رضوان الهی مسابقه دهید. در راه اطاعت از امام از هم سبقت بگیرید. در زیاد کردن ایمانتان به خدا مسابقه دهید.

ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في‏ أَنْفُسِکُمْ إِلاَّ في‏ کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِکَ عَلَي اللَّهِ يَسيرٌ22لِکَيْلا تَأْسَوْا عَلي‏ ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ(حدید 22و23). میفرماید هیچ مصیبت و بلایی در زمین نیست مگر اینکه در کتاب خدا محفوط بوده و هست. لذا اگر چیزی از دست دادید ناراحت نشوید. اگر هم چیزی بدست آوردید ذوق نکنید. حضرت امام(ره) فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد. رهبرانقلاب گفتند اگر جایی به مشکل و شکست خوردیم ناامید نشویم. برخی خیلی ناامیدوارانه به اوضاع کشور نگاه میکنند.

این یک قاعده الهی است. هیچ بلایی شما نمی بینید مگر اینکه خدای متعال از قبل برای شما مکتوب کرده بود. هرجا از مشکلات جانتان به لب آمد، این آیه را مدنظر قرار دهید. تمام زندگی ما تحت برنامه خداوند است. فریب دنیا را نخوریم، ناامید نشویم، از موفقیت ها هم خوشحال نشویم.

وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ(حدید 23). اگر هم به پیروزی و موقعیتی رسیدیم مغرور نشویم. الَّذينَ يَبْخَلُونَ وَ يَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَ مَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميدُ(حدید 24). کسیکه از بذل دارایی در راه خدا بخل میکند و دیگران را هم به بخل دعوت میکند، بداند که خداوند از دارایی او بی نیاز است.

 

اجازه غلبه گفتمان باطل در جامعه را ندهیم

مامون امام جواد(ع) را از مدینه به بغداد آورد تا امام را که سنشان هم کم بود هم تحت کنترل درآورد و هم با بحثهای علمی ایشان را به خیال خودش شکست دهد. و هم اینکه امام را از شیعیان جدا کند تا نکند خیالی برای قیام داشته باشند. هشتاد نفر از بزرگان شیعه دورهم جمع شدند که آیا امام جواد(ع) واقعا با این سن کم امام هستند؟ لذا خدمت امام جواد(ع) رسیدند. امام به ایشان فرمود: «و الله انی لاعلم بانسابهم من آبائهم انی و الله لاعلم بواطنهم و ظواهرهم، و انی لاعلم بهم اجمعین و ما هم الیه صائرون اقوله حقا و اظهره صدقا و عدلا و علما اورثناه الله قبل الخلق اجمعین و قبل بناء السماوات و الارضین». فرمود «من به آباء و اجداد شما و ظاهر و باطن شما بهتر از خودتان آگاهم. خداوند علم را قبل از آفرینش زمین و آسمانها به ما داده». در زمان ما هم هنوز عده ای حزب اللهی نمیتوانند به سخنان امام جامعه اعتماد کنند.

«و ایم الله! لولا تظاهر اهل الباطل علینا و غلبه دوله الکفر و توثب اهل الشرک و الشک و النفاق علینا لقلت قولا یتعجب منه الاولون و الآخرون». امام در ادامه فرمود «اگر این تظاهر اهل باطل در جامعه وجود نداشت و اهل باطل بر ما اهل حق غلبه نداشت، و اهل شک و شرک زیاد نبودند، حرفی میزدم که همه از آن تعجب کنند». اگر گفتمان باطل در جامعه غلبه پیدا کرد، از دست امام جواد(ع) هم کاری بر نمی آید. دشمن کاری میکند که مردم نسبت به امام شک کنند. همین شک کافیست. ما نباید این اجازه را بدهیم.

«ثم وضع یده علی فمه و قال یا محمدا و اصبر کما صبر اولوالعزم من الرسل، و لا تستعجل لهم». امام دست بر دهان خود گذاشتند و فرمودند ای محمد سکوت اختیار کن، همانطور که پدرانت سکوت کردند، و همانند انبیاء گذشته صبر پیشه کن.

امام رضا(ع) درباره امام جواد(ع) فرمود: «هذا المولود الذي لم يولد في الإسلام أعظم بركة منه» در اسلام برای شیعیان هیچ مولودی با برکت تر از جواد من نیست. ما تا امام جواد(ع) را داریم، همه چیز داریم.

تردید در بین شیعیان نسبت به امام رضا(ع) انقدر زیاد بود که شخصی خدمت امام آمد و گفت تو چون فرزند نداری، امام نیستی! امامت امام رضا(ع) را هم انکار کرد. امام رضا(ع) در پاسخ این شخص فرمود: «فو اللّه لا تمضي الأيّام و اللّيالي حتّى يولد لي ذكر من صلبي، يقوم مثل مقامي، يحقّ الحقّ و يمحق الباطل» بخدا زمان نمی گذرد مگر اینکه خدا به من پسری عطا میکند که حق را زنده میکند و باطل را به محاق میبرد.

رهبرانقلاب مثل امام جواد(ع) و سایر ائمه مرز بین حق و باطل را برای ما تبیین میکنند. ایشان هیچگاه به جبهه بندی اصولگرا و اصلاح طلب معتقد نبوده و نیستند. هنوز هم این جبهه بندی بین هر دو جناح وجود دارد. مرز ما اصولگرایی و اصلاح طلبی نیست. مرز ما حق و باطل است.

با یک موج عده زیادی با یک شخص دشمن میشوند، چه دشمن شدنی! ما در قرآن مومن و منافق داریم، مومن و کافر داریم. اما اصولگرا و اصلاح طلب هیچ جایگاه و مبنای دینی ندارد. امام کسی است که مرز بین حق و باطل را مشخص میکند. رهبرانقلاب در هر دوره ای یک شاخص هایی برای ریاست جمهوری اعلام میکنند. هزار گروه جمنا هم جمع شوند و کاندیدی معرفی کنند، برای ما حجت شرعی نیست.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است