یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ساعت ۲۲:۵۵

ایستادگی پای ولایت، تنها راه آسایش جامعه

اربعین ۹۷ شب دوم: اگر ما با اجتماع 25 میلیونی پیاده روی اربعین، تجدید عهد و پیمان خود با ولایت را به اثبات رساندیم، آنگاه این زیارت زمینه ساز ظهور حضرت حجت خواهد بود. کسانیکه برای امام حسین(ع) گریه میکنند، اما به فکر انتقام خون امام حسین(ع) و نابودی دشمنان نیستند، بهره ای از حقیقت قیام عاشورا نبرده اند.

مراسم عزاداری شب دوم اربعین هیئت محبین اهلبیت(ع) قم شنبه 5 آبان ۹۷ با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(س) برگزار شد.

جهاد فقط بعهده مدافعان حرم نیست

در شبهای گذشته مرور کردیم که امام باقر(ع) فرمود زیارت تجدید عهد و میثاق است که برعهده بندگان خداست. در روایت امام صادق(ع) هم مرور کردیم که این عهد و میثاق شامل چند قسم و پیمان میشود: اول اینکه پای امر ولایت صبر کنیم، دوم صبر جمعی و گروهی پای امر ولایت داشته باشیم و دیگران را هم به این مقاومت و صبر دعوت کنیم، سوم اینکه در دفاع از ولایت دست به شمشیر و مبارزه ببریم.

ما باید حس مسئولیت پذیری را در فرزندانمان تقویت کنیم. ما انسانها قبل از آمدن به این دنیا با خدا عهد و قرارهایی بسته ایم و مسئولیتهایی را پذیرفته ایم، که باید پای این پیمانها بایستیم. در جامعه ما امری اشتباه جا افتاده که مردم گمان میکنند جهاد و مبارزه و جنگ فقط بعهده عده خاصی است، و دیگران نسبت به این امر وظیفه و مسئولیتی ندارند. این اشتباه است. در زمان جنگ یک میلیون از حدود 20 میلیونی که میتوانستند به جنگ بروند، به جبهه ها رفتند. دیگران فقط تماشا کردند.

اگر حضرت امام(ره) قطعنامه را نمی پذیرفت، برای نسل امروز ثابت نمی شد که فرمان امام(ره) نادیده گرفته می شد، و نزدیکان امام بارها از دستورهای ایشان تمرد میکردند. حضرت امام(ره) رفتن به جبهه را واجب اعلام کرد، اما بالای نود درصد به جبهه نرفتند. رفتن به میدان مبارزه عهد بین همه شیعیان و خداست، نه اینکه فقط وظیفه رزمندگان جنگ یا مدافعان حرم باشد.

 

در سریالهای صداوسیما چه میگذرد؟!

در ادامه حدیث امام صادق(ع) میفرمایند خداوند در برابر انجام تعهدات شیعیان، وعده هایی به شیعیان داده. در واقع به شیعیان تفضل فرموده. این از بزرگواری خداست. این هم یک اصل تربیتی است؛ اگر میخواهیم فرزندانمان بزرگوار تربیت شوند، با آنها بزرگوارانه برخورد کنیم. خداوند هنوز شیعیان به این دنیا وارد نشده اند، بزرگوارانه و در کمال احترام و بزرگی با شیعیان برخورد میکند. وعده هایی که خدای متعال به شیعیان میدهد: اول در اختیار قراردادن خانه امن الهی است. دوم نازل کردن بیت معمور است، که در روایات به اهلبیت تعبیر شده است. سوم درهای آسمان را بروی شیعیان باز کرد.

ما تا وقتی زنده ایم باید ملکوت اعلی را ببینیم و در آسمانها سیر کنیم، تا ظلمت دنیا را ببینیم و بفهمیم. آنوقت است که بزرگ میشویم و دیگر در دنیا غرق نمیشویم. آنگاه دیگر این همه دنیاطلبی و اختلافات خانوادگی و درگیریها بین خانواده های حتی مذهبی دیده نمیشود. چیزی که در سریالهای صداوسیما موج میزند! یک مدل زندگی درست در صداوسیما دیده نمیشود. به همین میزان که آسیبهای اجتماعی باید دیده شود، باید روش زندگی درست هم معرفی شود. اتفاقا باید بدی ها عیب پوشی شود، و خوبی ها ترویج داده شود. اما در سریالهای ما برعکس است! هنوز یک فیلم سینمایی برای پیاده روی اربعین ساخته نشده.

«وَ يُرِيحَهُمْ مِنْ عَدُوِّهِمْ وَ اَلْأَرْضِ اَلَّتِي يُبَدِّلُهَا اَللَّهُ مِنَ اَلسَّلاَمِ وَ يُسَلِّمُ مَا فِيهَا لَهُمْ «لا شِيَةَ فِيها»  قَالَ لاَ خُصُومَةَ فِيهَا لِعَدُوِّهِمْ». خداوند به شیعه ای که پای امر امامش بایستد قول داده او را از شر دشمنان آسوده میکند، و برای او زندگی ای میسازد که انواع و اقسام برکات در آن زندگی باشد، و زمینی برایش فراهم میکند که دشمنی و خصومت در آن نباشد. این شاخصه ها را فقط در حکومت مهدوی میتوان یافت. این یعنی نتیجه صبر و استقامت فردی و اجتماعی پای عهد امام و جنگ و مبارزه، تشکیل حاکمیت ولی عصر(عج) است. دعا برای تعجیل فرج، 99 قسمتش این صبر و استقامت است.

 

مشکل شرابخواری یزید، یا حاکمیت یک شرابخوار!؟

ما با استقامت فردی و اجتماعی پای امر ولی و حضور در میدان جنگ، به آسایش و سعادت میرسیم. یکی از اهداف حرکت اباعبدالله(ع) آرامش و راحتی مظلومین جامعه بود، و این مطلب را هنگام حرکت از مدینه بیان کردند. آنگاه عده ای انسان پست در ایام سیاه دوم خرداد گفتند مشکل امام حسین(ع) دعوای خانوادگی و طایفه ای بود. امام حسین(ع) برای آسایش جامعه بشری جانش را تقدیم کرد. این را به مردم دنیا بگوییم.

مشکل امام حسین(ع) شرابخواری یزید نبود، مشکل حکومت کردن یک شرابخوار بود. امروز هم مشکل ما با آمریکا بر سر حکومت کردن بر جهان است. ترامپی که هنوز خودش پدرش را نمی شناسد!، نباید بانکداری و نظام تربیتی و سیاسی کشور ما را برعهده بگیرد. مشکل ما این است که نمیخواهیم این ترامپ برای ما تعیین تکلیف کند.

حضرت امام(ره) در یکی از مصاحبه هایشان گفتند علت اینکه من را تبعید کردند این بود که شاه به من پیغام داد هرچه میخواهی به من بگو، اما با آمریکا چیزی نگو! امام با تسلط آمریکا بر کشور مشکل داشت. چون مستشاران آمریکایی قانونی را در کشور تصویب کردند که اگر آمریکاییها در ایران هر جنایتی مرتکب شوند، هیچ مقام قضایی نیمتواند آنها را محاکمه کند. هنوز هم آمریکا میخواهد به همان وضعیت دهه 40 برگردد.

ما نمیتوانیم از یک طرف با خدا عهد ببندیم پای امر امام بایستیم و مقابل کفار سر تسلیم فرود نیاوریم، اما از طرفی سیاست و اقتصاد و تربیت کشورمان را دست آمریکاییها بسپاریم. نتیجه وفای به عهد ما نسبت به امامت، تشکیل جامعه بدون مشکل و درد و فساد و جنگ است. انقلاب اسلامی ایران وفای به عهد ماست نسبت به ولایت ائمه اطهار(ع).

 

تنها راه آسایش جامعه
« وَ أَنْ يَكُونَ لَهُمْ فِيهَا مَا يُحِبُّونَ» خدا وعده کرده اگر به عهد خود وفادار باشیم، آنچه که دوست داریم را در جامعه برای ما فراهم میکند. رفاه و خوشبختی فقط از این طریق بدست می آید و بس.

«وَ أَخَذَ رَسُولُ اَللَّهِ(ص) عَلَى جَمِيعِ اَلْأَئِمَّةِ وَ شِيعَتِهِمُ اَلْمِيثَاقَ بِذَلِكَ وَ إِنَّمَا اَلسَّلاَمُ عَلَيْهِ تَذْكِرَةُ نَفْسِ اَلْمِيثَاقِ وَ تَجْدِيدٌ لَهُ عَلَى اَللَّهِ لَعَلَّهُ أَنْ يُعَجِّلَهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ يُعَجِّلَ اَلسَّلاَمَ لَكُمْ بِجَمِيعِ مَا فِيهِ». میفرماید فلسفه سلام به امام و زیارت این است، که خدا زندگی را به حالتی که تو دوست داری برگرداند. دنیایی بی خصومت و دشمنی برای تو ایجاد کند، که اراده تو بعنوان یک مومن و شیعه در آن تحقق پیدا کند؛ این است و جز این نیست. سعادت بشر راه دیگری ندارد.

هر زیارت گامی است برای تحقق فرج، هم از ناحیه ما شیعیان و هم از ناحیه خدا؛ منتهی به شرط تجدید عهد و میثاق با امام. اگر ما با اجتماع 25 میلیونی پیاده روی اربعین، تجدید عهد و پیمان خود با ولایت را به اثبات رساندیم، آنگاه این زیارت زمینه ساز ظهور حضرت حجت خواهد بود. این حرف را باید به گوش تمام شیعیان برسانیم. این عهد و میثاق مخصوص تمام شیعیان است. کسانیکه برای امام حسین(ع) گریه میکنند، اما به فکر انتقام خون امام حسین(ع) و نابودی دشمنان امام حسین(ع) نیستند، بهره ای از حقیقت قیام عاشورا نبرده اند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است