یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ساعت ۰۰:۴۷

شناساندن امام حسین(ع) به جهانیان لازم است، اما کافی نیست

اربعین ۹۷ شب اول: آیت الله بهجت گفتند امام زمان(عج) خود را با امام حسین(ع) معرفی میکنند، لذا باید کاری کنیم که مردم عالم امام حسین(ع) را بشناسند. لیکن ایشان نگفتند اگر مردم جهان امام حسین(ع) را بشناسند، امام زمان(عج) تشریف می آورند. مگر کوفیان امام حسین(ع) را نمی شناختند؟ آنچه زمینه ساز ظهور است، وفاداری شیعیان بر عهد و میثاقی است که نسبت به امامشان از آنها گرفته شده.

مراسم عزاداری شب اول اربعین هیئت محبین اهلبیت(ع) قم جمعه ۴ آبان ۹۷ با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(س) برگزار شد.

انجام کار گروهی را یاد بگیریم

امام باقر(ع) در یک جمله زیارت را تجدید میثاق با ائمه معرفی میکنند: إِنَّ زِيَارَتَنَا إِنَّمَا هِيَ تَجْدِيدُ اَلْعَهْدِ وَ اَلْمِيثَاقِ اَلْمَأْخُوذِ فِي رِقَابِ اَلْعِبَادِ. امام صادق(ع) هم در باب زیارت میفرمایند: اِغْفِرْ لِی وَ لِإِخْوَانِی وَ زُوَّارِ قَبْرِ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع اَلَّذِینَ أَنْفَقُوا أَمْوَالَهُمْ وَ أَشْخَصُوا أَبْدَانَهُمْ رَغْبَةً فِی بِرِّنَا وَ رَجَاءً لِمَا عِنْدَکَ فِی صِلَتِنَا وَ سُرُوراً أَدْخَلُوهُ عَلَی نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ ص وَ إِجَابَةً مِنْهُمْ لِأَمْرِنَا وَ غَیْظاً أَدْخَلُوهُ عَلَی عَدُوِّنَا أَرَادُوا بِذَلِکَ رِضْوَانَکَ. وقتی خدای متعال ائمه اطهار(ع) و شیعیان سپس را آفرید، میثاقی از آنها گرفت که پای ولایت صبر کنند، دیگران را به صبر پای امر ولایت دعوت کنند، در این راه هم افزایی کنند، در مواقع لازم از حدود ولایت دفاع کنند.

امیرالمومنین(ع) فرمود اگر شیعه ای مرا دوست داشته باشد، مانند کسیکه از سرازیری کوه سنگ بر او می بارد، منتظر نزول بلاها باشد. قرار نیست دنیا محل آرامش و آسایش ما باشد. کسانیکه بدون خدا زندگی میکنند، هم در این دنیا سختی میکشند و هم در آخرت. اما کسیکه با خدا باشد سختی میکشد، اما در کنارش شیرینی طاعت خدا و صبر در این طاعت را میچشد.

یکی از ایرادات ما حزب اللهی ها این است که کار گروهی نمیتوانیم خوب انجام دهیم. خیلی از دستورات دین دستور جمعی و گروهی است و در یک فرایند اجتماعی باید دنبال شوند. نماز هم به جماعتش خیلی بیشتر ثواب و تأثیر دارد. یک فرانسوی گفته پیاده روی اربعین یک حرکت سیاسی شیعیان است. او میفهمد، لذا این حماسه را پوشش رسانه ای نمیدهند، تا کسی متوجه وجود چنین قدرت نهانی در تشیع نشود. إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا (مریم ۹۶). این قدرت اسلام است. در غرب چنین چیزی پیدا نمیشود. وضعیت در غرب به جایی رسیده که برای جبران کمبود محبت، مادر ساعتی کرایه میکنند؛ نه برای بچه، بلکه برای بزرگترها!

 

فرصت سوزی هشت ساله حزب اللهی ها

تَعاوَنُوا عَلَي الْبِرِّ وَ التَّقْوي (مائده ۲). تقوای فردی کافی نیست. کسیکه فقط به فکر حفظ خودش باشد، تقوای فردی را هم نمیتواند رعایت کند. کُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ (آل عمران ۱۱۰). دستورات خدا در قالب گروهی صادر شده است. امر به معروف و نهی از منکر همانطور که تکلیف فردی است، تکلیف اجتماعی هم هست. امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر یک حرکت جمعی و گروهی انجام داد. مستکبرین عالم عده اقلیتی هستند که بر اکثریت مردم جهان سیطره یافته اند. امت اسلام باید در یک حرکت واحده بر علیه این مستکبرین برای نابودی آنها اقدام کنند.

رهبرانقلاب برای دولت یازدهم ۱۹ نقطه ضعف برشمردند و ۶ نقطه قوت. نتیجه ایش این میشود که ۲۴ میلیون نفر از ادامه این راه منصرف میشوند و مسیر دیگری را برمی گزینند. اگر ما حزب اللهی ها وقتی هشت سال قدرت داشتیم درست کار میکردیم، وضعیت فعلی را شاهد نبودیم. یکی از این ۱۹ نقطه ضعف غفلت در تباه کردن یک نسل بود. فقط هم دولت مقصر نبود. برخی حزب اللهی ها گمان کردند همین که رییس جمهور مورد نظرشان رأی آورد، دیگر وظیفه ای ندارند.

ما هشت سال در دولت نهم و دهم فرصت داشتیم یک مدل مدیریتی و تربیتی را در جامعه نهادینه کنیم. آنها را تدوین کنیم و در ساختار نظام آموزشی و اداری وارد کنیم؛ که اگر این کار را کرده بودیم دولت فعلی از خلأ موجود سوءاستفاده نمیکرد تا سراغ سند ۲۰۳۰ برود. تا جایی که در صداوسیما هم به این مسئله دامن بزند، و در شبکه دو برنامه تولید شود و که مشخصا میگوید از سه سالگی تا سیزده سالگی باید به بچه ها آموزش مسائل جنسی بدهیم. اگر ما خلأ تربیتی نداشتیم، سند ۲۰۳۰ امضا نمیشد. اگر خلأ نظام اقتصادی نداشتیم، FATF تصویب نمی شد.

 

شناخت ظرفیت واقعی زیارت

امام صادق(ع) در ادامه این روایت پس از برشمردن چهار وظیفه شیعیان نسبت اهلبیت، میفرماید: وَعَدَهُمْ أَنْ يُسَلِّمَ لَهُمُ اَلْأَرْضَ اَلْمُبَارَكَةَ وَ اَلْحَرَمَ اَلْآمِنَ. وقتی شیعیان در این چهار زمینه وفای به عهد کردند، خداوند هم در مقابل به شیعیان وعده هایی میده، که سرزمین مبارک و حرم امن الهی را تسلیم شیعیان میکند. خداوند میتوانست توفیق انجام مناسک عبادی کنار خانه اش را در اختیار ما قرار ندهد. مناسک حج ظرفیت معنوی مسلمانان را خیلی بالا میبرد. در مقابل آنچه که ما برای خدا و اهلبیت انجام میدهیدم، خدای متعال چندین و چند برابرش را به ما ارزانی داشته است.

وَ أَنْ يُنَزِّلَ لَهُمُ اَلْبَيْتَ اَلْمَعْمُورَ. دوم اینکه خداوند بیت مامور را نازل میکند. در روایات وارد است که منظور خاندان اهلبیت هستند. وَ يُظْهِرَ لَهُمُ اَلسَّقْفَ اَلْمَرْفُوعَ. سومین اقدامی که خداوند انجام میدهد این است که درهای آسمان را به روی انسانها باز میکند، تا بتوانند عرش اعلا را نظاره کنند. گاهی خوب است ما از دنیا بیرون برویم و از عرش اعلا دنیای ظلمانی را ببینیم و ظلمت آن را بفهمیم. از خدا بخواهیم حقیقت دنیا را به ما نشان دهد. بهشت و جهنم را ببینیم و بچشیم.

اگر درهای آسمان به روی ما باز شود، ظرفیت روحی بی نظیری پیدا خواهیم کرد. این شدنی است؛ فقط مخصوص عرفا نیست. کسیکه پای عهد خود بایستد، این افق ها به رویش باز میشود. آنوقت انسان به درجه یقین میرسد، و دیگر هیچ عاملی او را در این مسیر سست نخواهد کرد. زیارت چنین ظرفیتی دارد، بشرطی که تجدید میثاق باشد.

 

شناساندن امام حسین(ع) به جهانیان لازم است، اما کافی نیست

اگر از زیارت فقط حال معنوی اش را بچشیم، با یک گرانی از زیارت منصرف میشویم. زیارت اربعین میرویم، اما ایام ۲۸ صفر مشهد مقدس خلوت میشود. فقط ۲-۳ میلیون هستند که در این حرکتها پا پیش میگذارند. باید دیگران را هم به زیارت دعوت کنیم.

وَ يُرِيحَهُمْ مِنْ عَدُوِّهِمْ وَ اَلْأَرْضِ اَلَّتِي يُبَدِّلُهَا اَللَّهُ مِنَ اَلسَّلاَمِ وَ يُسَلِّمُ مَا فِيهَا لَهُمْ «لا شِيَةَ فِيها»  قَالَ لاَ خُصُومَةَ فِيهَا لِعَدُوِّهِمْ. بعد از تسلیم شدن حرم امن خدا به کسانیکه تجدید عهد و میثاق با خدا و اهلبیت میکنند، و بعد از ظهور عرش خدا، چهارمین اتفاقی که خدا برای ما رقم میزند، این است که ما را از دشمنان دشمنان اهلبیت راحت میکند. زیارت زمینه ساز ظهور هست، اما نه هر زیارتی. زیارتی امت اسلام را از شر دشمنان رها میکند و زمینه ساز ظهور است که تجدید عهد و میثاق در آن زیارت اتفاق بیفتد. زیارت دارای چنین ظرفیتی است.

آیت الله بهجت از زیارت ازبعین یک استفاده کردند و گفتند وقتی امام زمان(عج) در کعبه خود را با امام حسین(ع) معرفی میکنند، لذا باید کاری کنیم که مردم عالم امام حسین(ع) را بشناسند. لیکن ایشان نگفتند اگر مردم جهان امام حسین(ع) را بشناسند، امام زمان(عج) تشریف می آورند. مگر کوفیان امام حسین(ع) را نمی شناختند؟ آنچه زمینه ساز ظهور است، وفاداری شیعیان بر عهد و میثاقی است که در بدو خلقت شیعه از آنها نسبت به امامشان گرفته شده است.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است