پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۹۷ - ساعت ۱۱:۳۲

«الحسین یجمعنا» خنثی ترین شعار ممکن! / دست اندرکاران پیاده روی اربعین این روایت را از بر کنند

جلسه هفتگی 27 مهر 97: بفرموده امام صادق(ع) زائران حسینی به زیارت کربلا میروند تا دشمنان اهلبیت را عصبانی کنند، و به این وسیله رضایت خدا را جلب کنند. ما موظفیم دشمن را عصبانی کنیم، نه امیدوار! اگر بنا باشد زیارت اربعین برویم اما دشمن را عصبانی نکنیم، بهره لازم را از زیارتمان نخواهیم برد.

در ایام حماسه بزرگ پیاده روی اربعین حسینی، جلسه هفتگی هیئت محبین اهلبیت(ع) قم جمعه 27 مهر 97 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(س) برگزار شد.

پنج انگیزه از زیارت اهلبیت(ع)

آثار فرهنگی در مورد پیاده روی اربعین بیشتر به جنبه محبت و شور و شوق زیارت امام حسین(ع) می پردازند. اما با توجه به شرایط منطقه و تقابل جدی جریان حق و باطل و گسترش ظلم و حاکمیت طاغوت و نفاق در جامعه بشری و بویژه منطقه ما، ضرورت ایجاد میکند که به جنبه مبارزه با ظلم و ظالم در جریان کربلا بیشتر پرداخته شود.

امام صادق(ع) فرمود: اِغْفِرْ لِی وَ لِإِخْوَانِی وَ زُوَّارِ قَبْرِ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع اَلَّذِینَ أَنْفَقُوا أَمْوَالَهُمْ وَ أَشْخَصُوا أَبْدَانَهُمْ رَغْبَةً فِی بِرِّنَا وَ رَجَاءً لِمَا عِنْدَکَ فِی صِلَتِنَا وَ سُرُوراً أَدْخَلُوهُ عَلَی نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ ص وَ إِجَابَةً مِنْهُمْ لِأَمْرِنَا وَ غَیْظاً أَدْخَلُوهُ عَلَی عَدُوِّنَا أَرَادُوا بِذَلِکَ رِضْوَانَکَ.

میفرماید برادران مرا رحمت فرما، کسانیکه با جان و مال و جسمشان خود را به سختی می اندازند برای نیکی کردن به ما، و بوسیله این صله امید دارند که نزد خداوند اجر و ثواب و جایگاه شایسته ای پیدا کنند. و انگیزه دیگر آنها از زیارت شادکردن قلب رسول الله(ص) است. انگیزه چهارم انجام تکلیف و دستور ما اهلبیت است، و انگیزه پنجم آنها عصبانی کردن دشمنان ما است، تا رضایت خدا را جلب کنند.

 

«الحسین یجمعنا» خنثی ترین شعار ممکن!

در بین دست اندرکاران زیارت اربعین مسئله ای عجیب وجود دارد که میگویند حساسیت ایجاد نکنید. از آمریکا و اسراییل و و مسائل روز حرفی نزنید، ‌تا حساسیت زیاد نشود و بهانه دست دشمن نیفتد. این تفکر فقط در دولت نیست؛ حتی در نیروهای امنیتی انتظامی و بعثه هم این تفکر وجود دارد.

عراق امروز یکی از کانونهای مبارزه با جریان استکبار است. حساسیت ایجاد نکنید یعنی دشمن را عصبانی نکنید. امام صادق(ع) میفرماید با زیارت باید دشمن را عصبانی کرد. ما حرف امام صادق(ع) را قبول کنیم یا برخی صاحب نظران را؟! شعاری که امسال برای اربعین انتخاب شده: «الحسین یجمعنا». خنثی تر از این شعار نمیشود داد! شعار پیغمبراکرم‌(ص) را ببینید: قولوا لااله الا الله تفلحوا. این شعار در زمانی داده شد که بت پرستی و شرک و کفر در جامعه ترویج میشد. این شعار دشمن را عصبانی می کرد. الحسین یجمعنا چه کسی را عصبانی میکند؟!

آمریکا عربستان را وادار به جنایت قتل خاشقچی کرد و آنگاه خودش از آن سوء استفاده میکند! این چهره حقیقی آمریکاست. آمریکا وقتی میخواست رضاشاه را بردارد، خودش زمینه اش را ایجاد کرد. همینطور صدام و دیکتاتورهای دیگری که تاریخ مصرفشان گذشته بود. چهار سال در عراق یک میلیون و نیم انسان را کشتند، کسی جرأت اعتراض هم نداشت.

 

مرجع تقلیدی که پناه فتنه گران شده!

أَرَادُوا بِذَلِکَ رِضْوَانَکَ. زائران امام حسین(ع) به زیارت کربلا میروند تا دشمنان اهلبیت را عصبانی کنند و به این وسیله رضایت خدا را جلب کنند. صریح تر از این امام صادق(ع) نمیتواند سخن بگوید! آنهم در زمانیکه دشمنان اهلبیت قدرت و حکومت دارند. برخی علما و مراجع این روحیه امام صادق(ع) را نداشته و ندارند.

مرجع تقلیدی که به بهانه دخالت نکردن در سیاست در سالهای دوم خرداد در برابر اهانت به امام حسین(ع) و اهلبیت حتی خدا واکنشی نشان نمیداد، الان از قم به تهران میرود و در جلسه ای که سران فتنه حضور دارند شرکت میکند و با آنها صحبت میکند. این حرکت سیاسی نیست؟! شما در دفاع از انقلاب و ولایت چنین اقدامی انجام نداده اید. کمی از این عنایتی که نسبت به این متهمین دارید، نسبت به شهدا و رزمندگان و مظلومین منطقه هم داشته باشید! سران فتنه از شما استفاده میکنند تا از تیغ نظام خود را در امان بدارند. کسانیکه در حرم پشت سر این مرجع تقلید نماز میخوانند از ایشان بپرسند با چه توجیهی به این جلسه رفته اند؟ کیست که پرونده سران فتنه و این متهمین را نداند؟

ما موظفیم دشمن را عصبانی کنیم، نه امیدوار! اگر بنا باشد زیارت اربعین برویم اما دشمن را عصبانی نکنیم، چه بهره ای از این زیارت می بریم؟ مگر در زیارت عاشورا نمیخوانیم :‌انی إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِهِ، وَ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِلَى فَاطِمَةَ وَ إِلَى الْحَسَنِ وَ إِلَيْكَ بِمُوَالاَتِكَ ، وَ بِالْبَرَاءَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ أَسَاسَ ذَلِكَ. محبت امام حسین(ع) برای تقرب به خداست، و این تقرب در اثر جلب رضایت خدا حاصل میشود.

 

راه حل مشکلات کشور جلب رضایت خداست نه دشمن

خیلی از جوانها میگویند زندگیمان به هم پیچیده، و هرکاری میکنیم یک مانعی بر سر راه زندگی ماست. بسیاری از موانع قابل برطرف شدن است. در زندگی خود دقت کنید ببینید آن کسی که اطاعتش بر شما واجب است از شما راضی است یا نه؟ خیلی از این جوانها با این پرسش اذعان میکنند که پدر یا مادرشان از آنها ناراضی هستند. دلیلش این است که این مشکلات ما را خدای متعال باید برطرف کند، و برای این کار جلب رضایت خدا لازم است. و برای جلب رضایت خدا هم باید کسانیکه خدا رضایت آنها را بر ما لازم شمرده از ما راضی باشند،‌ مثل پدر و مادر.

اگر آقای رییس جمهور ۱۸۰ درجه چرخش کند و رفتارش را طوری تنظیم کند که رضایت ولی جلب شود، مشکلات اقتصادی کشور حتما و به سرعت برطرف خواهد شد. عده ای نه تنها به دنبال جلب رضایت ولی خدا نیستند، که بدنبال جلب رضایت دشمن خدایند. ترامپ میگوید من این فشارها را آوردم و شما خواهید دید ایران وادار به مذاکره میشود؛ این یعنی شکست حریف من. از این طرف عده ای میگویند ما باید با آمریکا مذاکره کنیم!

آقای رییس جمهور در سازمان ملل میگوید من گفتگو را از همین جا آغاز کردم. این یعنی جلب رضایت دشمن. این کار گره ها و مشکلات را بیشتر میکند. FATF را برای جلب رضایت دشمن امضا کردید، چند بانک دیگر هم به لیست تحریمها اضافه شدند. این قانون الهی است: وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا(طه 124). نادیده گرفتن جایگاه خدا و جلب رضایت دشمن حتما زندگی سختی را پیش روی ما خواهد گذاشت.

 

دست اندرکاران پیاده روی اربعین این روایت را از بر کنند

امام باقر(ع) فرمود: إِنَّ زِيَارَتَنَا إِنَّمَا هِيَ تَجْدِيدُ اَلْعَهْدِ وَ اَلْمِيثَاقِ اَلْمَأْخُوذِ فِي رِقَابِ اَلْعِبَادِ... جِئْتُكَ يَا مَوْلاَيَ زَائِراً لَكَ وَ مُسَلِّماً عَلَيْكَ وَ لاَئِذاً بِكَ وَ قَاصِداً إِلَيْكَ أُجَدِّدُ مَا أَخَذَ اَللَّهُ لَكُمْ فِي رَقَبَتِي مِنَ اَلْعَهْدِ وَ اَلْمِيثَاقِ وَ اَلْوَلاَيَةِ لَكُمْ وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ. زیارت یعنی تجدید میثاقی که بر گردن بندگان خداست. زیارت وظیفه تمام موحدین است، از هر دین و آیینی.

مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ  وَما بَدَّلوا تَبديلً(احزاب 23). این عهد مومنین با خداست که به دشمن خدا پشت نکنند و دست از مبارزه برندارند. اما این عهد و میثاقی که امام باقر(ع) میفرمایند ما نسبت به اهلبیت داریم چیست؟ امام صادق(ع) پاسخ این سوال را اینگونه بیان میکنند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا خَلَقَ نَبِیَّهُ وَ وَصِیَّهُ وَ ابْنَتَهُ وَ ابْنَیْهِ وَ جَمِیعَ الْأَئِمَّةِ وَ خَلَقَ شِیعَتَهُمْ أَخَذَ عَلَیْهِمُ الْمِیثَاقَ. دست اندرکاران پیاده روی اربعین باید از روایت را از بر کنند! زیارت یعنی تجدید میثاق با امام: اتیتک الجدد المیثاق.

امام صادق(ع) میفرماید خداوند وقتی ائمه و شیعیان را آفرید، از آنها چهار میثاق و پیمان از آنها گرفت: «وَ أَنْ یَصْبِرُوا». اول اینکه پای امامت امامشان صبر کنند. اگر همه عالم از ولایت جدا شدند، او جدا نشود. اگر خواص پیرو ولایت نبودند، مردم از امام جدا نشوند. یا اگر مردم پای امر ولایت نبودند، خواص بر پیمان خود باقی بمانند. برای اینکه ما شخصا از ولایت نشویم، باید خیلی کارها را انجام دهیم. اتصال قلبی و عمیق به امام نیازمند مقدمات و لوازم زیادی است. فقط به محبت اهلبیت اکتفا نکنیم. امسال بخاطر مشکلات مادی استقبال از پیاده روی اربعین کمتر شده. نباید اینگونه باشد.

 

وای بر منبری و مداح کم فروش!

«وَ یُصَابِرُوا». پیمان دوم شیعیان نسبت به اهلبیت این است که دیگران را هم به صبر پای امر ولایت دعوت کنیم. ما نسبت به ولایت هم تکلیف فردی داریم هم تکلیف اجتماعی. وحدت و انسجام در قوام بخشیدن به پایه های ولایت وظیفه ماست. ما باید در محیط پیرامون خود تأثیرگذار باشیم، اگر میخواهیم عهدشکن نباشیم! در باورهای دینی مان هم افزایی کنیم. ما اگر بخواهیم با دوستانمان پای امر ولایت صبر کنیم، باید شیطان و هوا و هوس دوستانمان هم تحمل و با آنها مقابله کنیم!

خیلی از اوقات ما یک کار فرهنگی را شروع کرده ایم، اما بعد از مدتی بخاطر همراهی نکردن دیگران کار تعطیل شده است. این ضعف ماست. رهبرانقلاب چقدر به فعالیتهای جمعی جریانات مذهبی تاکید دارند. همین ابلاغیه پیش نویس سند پیشرفت، یکی از این اقدامات و دستورات است. برنامه ریزی برای پنجاه سال آینده انقلاب. این آینده نگری در اثر اعتماد به خداست: الثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِ غالٍ ، وسُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ/امام جواد(ع). وقتی به خدا اعتماد کردید، خدا به آنچه میخواهید شما را میرساند.

«وَ یُرَابِطُوا» عهد سوم ما نسبت به اهلبیت این است که در موقع لازم شمشیر بدست بگیریم و با دشمنان اهلبیت بجنگیم، و از حد و مرز ولایت محافظت کنیم. رهبرانقلاب درباره پیاده روی اربعین گفتند این پیاده روی روح مبارزه و مجاهده است. بیانات رهبرانقلاب تمام برگرفته از متن دین است. کسانی که این حرفهای دین را به مردم منتقل نمیکنند، کم فروشی میکنند: ویل للمطففین. از عالم و منبری گرفته، تا مداح و گوینده و غیره.

 

پیاده روی اربعین جهاد است اگر...

اگر زائری با سبقه جهادی زیارت نرفت، ارزش و ثواب دارد، اما زیارت تمام و کامل نیست؛ زیارتی که جلب رضایت خدا کند، نیست. در جامعه اسلامی کسی حق ندارد به محدوده امر ولایت وارد شود، بجای ولایت تصمیم بگیرد و اقدام کند، و یا دستورات ولایت را نادیده بگیرد. این یعنی میثاق با اهلبیت. جاهِدوا في سبيلِ اللّه ِ بأيْديكُم، فإنْ لَم تَقْدِروا فجاهِدوا بألسِنَتِكُم، فإنْ لَم تَقْدِروا فجاهِدوا بقُلوبِكُم/امیرالمومنین(ع). کسیکه پای امر امامت بایستد، هر اقدامی که میکند مجاهده است. پیاده روی اربعین هم با این نگاه و انگیزه میشود مجاهده در راه خدا. شیعه باید اینگونه زیارت کند.

«وَ أَنْ یَتَّقُوا اللَّهَ» چهارمین پیمان ما با اهلبیت این است که تقوای الهی را رعایت کنیم. ما باید نگاه خدا در ارتباط با ولایت را مراقبت کنیم؛ یعنی اتصال به ولایت. در عاشورا چیزهایی هست که هیچگاه تکرار نمیشود. شب عاشورا امام حسین(ع) عهد خود را از یارانش برداشت. یعنی این چهار پیمانی که شیعه نسبت به امامش دارد، از یاران اباعبدالله(ع) سلب شد. این اتفاق در طول تاریخ شیعه تکرار نشد. حتی پیغمبر(ص) در جنگ احد عهد خود را از امیرالمومنین(ع) برنداشت.

کسانیکه شب عاشورا امام حسین(ع) را تنها نگذاشتند، چه مقامی دارند. گفتند زندگی بدون تو یا حسین برای ما معنا ندارد. اینجا بود که امام حسین(ع) فرمود بهتر از شما در عالم نیامده و نخواهد آمد. فاصله شهدای کربلا با سایر شهدا خیلی زیاد است. آنگاه امام حسین(ع) پرده را کنار زد و جایگاه شهدای کربلا در بهشت را به آنها نشان داد. لذا شب عاشورا برای یاران امام حسین(ع) شبی شیرین و لذت بخش بود. چون شیرین ترین لذت دنیا لذت شهادت است.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

نظرات کاربران

سید علیرضا تقوی
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ساعت ۰۶:۴۴

واقعا از حاج احمد آقای پناهیان خیلی ممنونم که اینقدر بصیر وآگاه و اساسی و کلیدی بحث میکنند و به بهترین مسائلی میپردازند اجرشون با امام زمان(عج)

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است