یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ساعت ۰۰:۲۹

عاشورا مظهر نفی بیعت و طاعت طاغوت (جلسه چهارم) / طاعت خداوند بدون اعلام برائت از دشمنان کفر تحقق نمی پذیرد

عاشورا را باید عاشورایی دید. معارف اسلامی گسترده است، و در طول سال فرصت برای بحث پیرامون مباحث مختلف زیاد است. اما در ایام محرم و بخصوص دهه اول محرم باید به خود «حادثه عاشورا» و امام حسین(ع) و علل ایجاد این حادثه بپردازیم. تبیین واقعه عاشورا از هر مبحث دیگری در این ایام واجب تر و مهمتر است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد پناهیان در چهارمین جلسه سخنرانی دهه اول محرم ۹۵ هیأت محبین اهلبیت (علیهم السلام) واقع در مصلی قدس قم به ادامه مبحث عاشورا مظهر نفی بیعت و طاعت طاغوت پرداختند.

عاشورا را باید عاشورایی دید

عاشورا را باید عاشورایی دید. معارف اسلامی گسترده است، و در طول سال فرصت برای بحث پیرامون مباحث مختلف زیاد است. اما در ایام محرم و بخصوص دهه اول محرم باید به خود «حادثه عاشورا» و امام حسین(ع) و علل ایجاد این حادثه بپردازیم. تبیین واقعه عاشورا از هر مبحث دیگری در این ایام واجب تر و مهمتر است.

طاعت خداوند بدون اعلام برائت از دشمنان کفر تحقق نمی پذیرد

تقوای در اطاعت، موضوعی است که خداوند در داستانهای قرآنی به کرات از آن یاد می کند و تأکید دارد، و به پیامبر اسلام(ص) میفرماید درباره امت تو نیز همین ماجرا و مشکل هست. امت بسیاری از پیامبران گذشته، پیامبریِ آنان را منکر نبودند، یا اصل پیغمبری را زیر سوال نمی بردند؛ بلکه مشکل این بود که از پیامبران فرمانبرداری نداشتند. از کافرانی که مقابل پیامبران می ایستادند، برائت نمی جستند. طاعت خداوند بدون اعلام برائت از دشمنان کفر تحقق نمی پذیرد.

هدف والای بعثت، خروج مردم از «سرپرستی شیطان» به «سرپرستی خدا»ست

چندی پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد روز مبعث به عنوان «روز اخلاق» معرفی شود! چنین تصمیمی در عالی ترین رده تصمیم گیری فرهنگی کشور، جای تأمل و بررسی دارد. اخلاق ابزاری است برای هدفهای اعلی و والاتر بعثت نبی مکرم اسلام(ص). هدف والای بعثت، خروج مردم از سرپرستی شیطان به سرپرستی خداست؛ یعنی حاکمیت احکام خدا در عالم. نباید این هدف والا را به حاشیه ببریم، و اهداف جانبی را بعنوان اصل قرار دهیم.

نباید هدف اصلی قیام عاشورا را در سایه اهداف فرعی این قیام کمرنگ کنیم

یک زمانی در کشور اینطور تبلیغات گسترده انجام شد که امام حسین(ع) برای اقامه نماز کشته شد. نباید هدف اصلی قیام عاشورا را در سایه اهداف جانبی قیام عاشورا کمرنگ کنیم. بله، امام حسین (ع) در روز عاشورا در بحبوحه ی جنگ نماز اول وقت را بپا داشت، اما آیا هدف قیام عاشورا اقامه نماز بود؟ یا این یک هدف جنبی در حادثه عاشورا بود؟

هدف از ریخته شدن خون امام حسین(ع) در کربلا، بیداری و آگاهی مردم بود

برخی مسئولین ما می گویند در ایام اربعین در عراق بر علیه آمریکا صحبت نکنیم، چون برخی مردم عراق هنوز آمریکا را ناجی خود میدانند! امام صادق(ع) در زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین درباره فلسفه شهادت اباعبدالله الحسین(ع) می فرماید: لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله. هدف از ریخته شدن خون امام حسین (ع) در کربلا بیداری و آگاهی مردم بود. حال چطور میتوان گفت بخاطر اقلیتی از مردم عراق که آمریکا را دوست مسلمین می دانند و در جهالت و نادانی بسر می برند، در مورد برائت از آمریکا حرف نزنیم؟!

خداوند دستور میدهد نه تنها از کفار بیزاری بجویید، بلکه افکار و عقایدشان را نفی کنید

سوره ممتحنه، آیه 1: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاکُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّکُمْ إِنْ کُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً في‏ سَبيلي‏ وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتي‏ تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَيْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبيلِ»

سوره ممتحنه، آیه 4: «قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَمَا أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ رَبَّنَا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنَا وَإِلَيْكَ أَنَبْنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ»

خداوند در این آیات به مسلمین دستور می دهد با کفار روبرو شوید و به آنها اعلام کنید که از آنان و راه آنان بیزارید. و نه تنها بیزاری بجویید، بلکه افکار آنان را نفی کنید. برائت از دشمن و نفی افکار باطل آنها، دستور صریح خداست. حال چطور است که برخی مسئولین ما می گویند نتیجه مذاکرات ما با آمریکا برد - برد بود؟! دستور صریح قرآن، نفی استکبار و افکار و منش آنان است. چطور می شود هم آمریکا را نفی کرد، و هم با او رابطه برد - برد داشت؟!
 

نوجوانان ما نباید نسبت به مسائل اصلی و اساسی بی تفاوت باشند

ان تنکروني فانا ابن‏ جعفر / شهيد صدق في الجنان ازهر
يطير فيها بجناح اخضر/ کفي بهذا شرفا في المحشر

«اگر مرا نمي‏شناسيد، من پسر جعفرم - که از روي صدق شهيد شد و در بهشت نوراني است.
و در بهشت، با بالهای سبز پرواز مي‏کند - از حيث شرافت براي من همين در محشر کافي است

این رجز فرزند حضرت زینب (س) است. نوجوانان ما باید این گوهرها را بشناسند، آنگاه با تمام وجود برای آنها نوحه خوانی و عزاداری خواهند کرد. اگر دانش آموزان ما با افکار این نوجوانان آشنا شوند، آنگاه خودشان اجازه نخواهند داد کسی لایحه ممنوعیت فعالیت نوجوانان در پایگاههای مقاومت بسیج به مجلس برود. همانطور که در جنگ تحمیلی ۳۷ هزار دانش آموز در جبهه های جنگ با تمام قدرت خود در صف اول جبهه حضور پررنگ داشتند. والدین ما اجازه ندهند نوجوانان ما سرگرم موضوعات فرعی و شبکه های اجتماعی و موبایل و غیره شوند، و نسبت به موضوعات مهم و اساسی بی تفاوت باشند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است