یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ساعت ۰۰:۱۵

عاشورا مظهر نفی بیعت و طاعت طاغوت (جلسه دوم) / تنها راه تزکیه جامعه، استقرار حاکمیت الهی

کربلا موضوع تنها محاکمه و مقابله با یزید نبود؛ بلکه اصلاح مردم بود که حاکمیت یزید را پذیرفته بودند. جامعه مسلمین باید تزکیه شود. این تزکیه چطور میتواند انجام شود؟ جامعه ای که حاکمیت یزید را پذیرفته، چطور می خواهد تزکیه شود؟! باید پذیرش حاکمیت کفر در جامعه از بین برود، تا جامعه بتواند با اجرای احکام دین و تحت مدیریت ولی جامعه، تزکیه پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد پناهیان دردومین جلسه سخنرانی دهه اول محرم ۹۵ در هیأت محبین اهلبیت (علیهم السلام) واقع ر مصلی قدس قم به ادامه مبحث عاشورا مظهر نفی بیعت و طاعت طاغوت پرداختند.

پذیرش حاکمیت کفر، مسئله ای غیرقابل مذاکره

وقتی مروان به امام فرمود چرا با نماینده یزید مذاکره و صحبت نمی کنید، بلکه به توافقی برسید؟ فرمود «وَ عَلَى الاِسْلامِ، السَّلامُ اِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّهُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ»؛ یعنی مسئله اصلی که به هیچ وجه قابل مذاکره نیست، بحث حاکمیت کفر است. حال چگونه است که بعد از ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا، علنا بحث مذاکره با کفر و آمریکا مطرح میشود؟!

عدم تبعیت از کفر» باید محور اصلی فعالیتهای تبلیغی باشد

در تبلیغ ایام محرم، مبلّغین ما باید به انگشت اشاره و راهنمایی های ولیّ جامعه توجه کنند و آن موضوع را محور تبلیغ قرار داد. نباید هر مبلّغی به تشخیص خود موضوع و محور هدایت مردم را مشخص کند. چون هیچکس مانند ولیّ جامعه به اوضاع کشور و جهان تسلّط ندارد. مقام معظم رهبری نیاز جامعه امروز ما را «جهاد اکبر» معرفی کردند، و مصداق جهاد اکبر را «عدم تبعیت از کفر» در همه جوانب و زمینه ها بیان کردند. این موضوع باید محور اصلی فعالیتهای مبلّغین ما قرار گیرد.

نقشه ی دشمن، نفوذ در حوزه است

یکی از برنامه های دشمن برای آینده این است که با نفوذ در حوزه و تربیت نیروهای مورد نفوذ خود، مقاصد خود را از زبان و جایگاه مقامات عالی حوزه بیان کند. اگر الان استاد دانشگاه یا فلان مقام مسئول در گوشه ای از مدیریت کشور حرف دشمن را به زبان می آورد، در آینده در مقام مرجعیت حوزه تفکرات دشمن بیان خواهد شد. همینطور که در حال حاضر نیز بعضاً صحبتها و موضع گیری هایی از برخی بزرگان دیده میشود که اصلاً مناسب مقام و منزلت ایشان نیست.

 
تلاش دشمن برای ایجاد تفکر حاکمیت دوگانه در کشور

«قُلْ هَلْ أُنَبِّئُکُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذلِکَ مَثُوبَةً عِنْدَ اللَّهِ مَنْ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ غَضِبَ عَلَيْهِ وَ جَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَ الْخَنازيرَ وَ عَبَدَ الطَّاغُوتَ أُولئِکَ شَرٌّ مَکاناً وَ أَضَلُّ عَنْ سَواءِ السَّبيلِ» (مائده 60) بدترین جایگاه برای یک جامعه، تبعیت از حاکمیت حاکم کفر است. تا جایی که خداوند میفرماید آن قوم را تبدیل به میمون و خوک و پست ترین موجودات کردیم.
«
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ امَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ وَمَن یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَا مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَن یَشَاء وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» (نور 21): تغییر مسیر حاکمیت، موضوعی است که خداوند به شدت مومنین را از آن بر حذر می دارد. موضوعی که مقام معظم رهبری از آن تعبیر به حاکمیت دوگانه کردند. حاکمیت دوگانه یعنی جایگاه ولایت فقیه باشد، اما در سیاست و حاکمیت دخالتی نکند. تفکری که در ایام اصلاحات به شدت روی آن مانور داده شد. می گفتند دین نباید حکومت کند، بلکه دینداران باید حکومت کنند. یعنی حکومت دست کسانی باشد که به ظاهر دین دارند، اما آشنا به احکام دین نیستند، یا در پی اجرای احکام دین نیستند.

تنها راه تزکیه جامعه، استقرار حاکمیت الهی

خداوند در این آیه می فرماید اگر حاکمیت دین در جامعه نبود، شما تزکیه نمی شدید. کربلا موضوع تنها محاکمه و مقابله با یزید نبود؛ بلکه اصلاح مردم بود که حاکمیت یزید را پذیرفته بودند. جامعه مسلمین باید تزکیه شود. این تزکیه چطور می تواند انجام شود؟ جامعه ای که حاکمیت یزید را پذیرفته، چطور می خواهد تزکیه شود؟! باید پذیرش حاکمیت کفر در جامعه از بین برود، تا جامعه بتواند با اجرای احکام دین و تحت مدیریت ولیّ جامعه، تزکیه پیدا کند. چرا در جبهه های دفاع مقدس ما، اخلاق و معنویت در بین همه نیروها بروز و ظهور داشت؟ علت آن پذیرش واقعی حاکمیت امام عادل و تبعیت از او توسط رزمندگان ما بود. در این شرایط است که تزکیه صورت می گیرد.

 
ما در جنگ احزابیم

یکی از مأموریتهای شبکه های اجتماعی این است که با ایجاد شبهه، راه نفوذ شیطان را به افکار جوانان باز کند. شیطانِ درون و شیطانهایِ بیرون و ایادی آنها از همه طرف به افکار و ایمان جوانان ما حمله ور شده اند. باید مقابل این هجمه ها کارِ متقابل انجام داد. همانطور که پیغمبر در جنگ احزاب، زمانی که مسلمین در محاصره شدید بودند، دستور جنگ متقابل با کفار دادند. ما هم در جنگ فرهنگی هستیم، و باید در برابر فشار و نفوذ دشمن مقاومت کنیم و کار فرهنگی متقابل انجام دهیم. مقام معظم رهبری دو مأموریت اصلی را به جوانان انقلابی ما دادند: «عوامل ماندگاری انقلاب»، و «شاخصه های انقلابی گری». ما چقدر در این دو زمینه کار کرده ایم؟!

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است