شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت ۱۸:۴۶

حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مراسم سالگرد رحلت امام(ره): ورود خود رهبر انقلاب به تبیین «شاخصه های انقلابی گری»؛ به دنبال بی توجهی به توصیه 5 ماه قبل ایشان به جوانان در این باره

مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) هیئت محبین اهل بیت(علیهم السلام) جمعه شب 14 خرداد 1395 در مسجد امیرالمؤمنین(علیه السلام) برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج احمد پناهیان در این مراسم ابتدا با استفاده از آیه آخر سوره حج، به تبیین شخصیت حضرت امام خمینی(ره) پرداختند.
ایشان سپس با اشاره به بیانات روز جمعه رهبر معظم انقلاب در حرم امام خمینی، به بازخوانی و تبیین این بیانات پرداختند...

حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مراسم سالگرد رحلت امام(ره): ورود خود رهبر انقلاب به تبیین «شاخصه های انقلابی گری»؛ به دنبال بی توجهی به توصیه 5 ماه قبل ایشان به جوانان در این باره

تبیین شخصیت حضرت امام(ره) با استفاده از آیه آخر سوره حج

وَجاهِدوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجتَباكُم وَ ما جَعَلَ عَلَيكُم فِي الدّينِ مِن حَرَجٍ مِلَّةَ أَبيكُم إِبراهيمَ هُوَ سَمّاكُمُ المُسلِمينَ مِن قَبلُ وَ في هذا لِيَكونَ الرَّسولُ شَهيدًا عَلَيكُم وَتَكونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ فَأَقيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكاةَ وَاعتَصِموا بِاللَّهِ هُوَ مَولاكُم  فَنِعمَ المَولى وَنِعمَ النَّصيرُ﴿۷۸﴾

جمله ای که حضرت آقا در توصیف حضرت امام استفاده کردند، این بود که ایشان حق جهاد در راه خدا را به جا آوردند.: «وَجاهِدوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ». به همین دلیل هم بود که ایشان در نهایت «با قلبی آرام و مطمئن» به جوار رحمت حق شتافتند. یعنی خیالشان راحت بود که هیچگاه در راه حق سستی و کوتاهی نکرده و حقّ جهاد را انجام داده اند.

در ادامه آیه می فرماید: «هُوَ اجتَباكُم وَ ما جَعَلَ عَلَيكُم فِي الدّينِ مِن حَرَجٍ» یعنی این که همه نیرو و دارایی تان را پای مبارزه بیاورید، برای شما حرج و سخت نیست؛ «مِلَّةَ أَبيكُم إِبراهيمَ هُوَ سَمّاكُمُ المُسلِمينَ مِن قَبلُ» چون شما فرزندان ابراهیم هستید و اصلاً برای همین مسلمان نامیده شده اید! یعنی اصلا مسلمانی شما وابسته به همین جهاد و مبارزه است.

و در پایان آیه نیز می فرماید: «وَاعتَصِموا بِاللَّهِ هُوَ مَولاكُم  فَنِعمَ المَولى وَنِعمَ النَّصيرُ»؛ خدای متعال به دو صورت جبهه حق را یاری می کند: اول «مولی» یعنی با هدایت و رهبری؛ و دیگر «نصیر» یعنی با نصرت.

همانطور که حضرت امام و حضرت آقا بارها تأکید کرده اند، نصرت خدا را ما به چشم در طول حوادث انقلاب دیده ایم. در جنگ، در فتح خرمشهر، در جریان فتنه که کار داشت به حمله به بیت رهبری کشیده می شد... همه این مراحل را خدا با «نصرت» خودش به یاری ما آمد.

بازخوانی و تبیین شاخصه های انقلابی گری در بیانات امروز رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب پس از حدود 5 ماه که در دیدار 19 دی با مردم قم، جوانها را به ارائه تحلیل درباره «شاخصه های انقلابی گری» دعوت کردند:

«نگاه کنید ببینید عناصر ماندگاری انقلاب چیست؟ آن عناصر را باید تک‌تکِ ما تأمین کنیم، همه‌ی ما باید تأمین کنیم. البتّه این را عرض کردم که تحلیل آن به‌عهده‌ی شما جوانها است... مسئله‌ی شاخصه‌های انقلابی‌گری هم خیلی مهم است؛ یعنی واقعاً بدانیم شاخصها چیست؟ شاخصه‌های انقلابی‌گری را درست پیدا کنیم، در ذهن خودمان مشخّص بکنیم، از کسانی که مطّلع‏تر از ما هستند بپرسیم. اگر این کارها انجام بگیرد، این ماندگاری انقلاب، بدون تردید، خواهد بود».

و بعد از اینکه در این مدت هیچ حرکت معتنابهی انجام نشد، مجبور شدند خودشان به ارائه این تحلیل بپردازند که از کل این بیانات، بوی «غربت» به مشام می رسید... هرچند ما در هیئت در طول این مدت بارها این بحث را انجام داده و حتی جزوه ای را هم در این زمینه آماده کردیم و آن را برای چاپ به جاهای مختلفی ارائه کردیم که متأسفانه حمایتی از این امر صورت نگرفت.

رهبر انقلاب شاخصه های انقلابی گری را در پنج مورد تبیین فرمودند:

1. پایبندی به ارزشهای انقلاب؛ یا به تعبیر دیگر، «استقامت» در پاسداری از ارزشها:

  • اسلام ناب؛ در برابر اسلام آمریکایی
  • محوریت مردم (که این مورد و مورد قبل، به معنای همان جمهوری اسلامی است)
  • اعتقاد به پیشرفت
  • حمایت از محرومان
  • حمایت از مظلومان عالم

2. همت بلند و صرفنظر نکردن از آرمانها

3. استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی

  • در این مورد در تبیین استقلال فرهنگی فرمودند چرا شما این که تلویزیون باید ملی باشد را قبول دارید، اما درباره اینترنت این اعتقاد را ندارید؟ چند سال است که ایشان می فرمایند تا اینترنت ملی نشده پهنای باند را افزایش ندهید؟ اما می بینیم که همه دولتها دقیقا عکس این عمل کرده و روز به روز این اینترنت که مدیریتش در دست دشمن است را گسترش می دهند.
  • در مورد استقلال سیاسی و اقتصادی هم قبلا مطالب آقای سریع القلم را با هم مرور کرده ایم که می گوید: استقلال سیاسی و پیشرفت اقتصادی در یک پارادوکس قرار دارند و اگر می خواهیم پیشرفت کنیم، سخن از استقلال معنا ندارد.

4. حساسیت در برابر دشمن؛ و عدم تبعیت از دشمن، با تعبیر «جهاد کبیر»

  • ذات نظام سلطه با نظامی مثل جمهوری اسلامی دشمنی مبنایی دارد.
  • نکته مهمی که حضرت آقا در اینجا فرمودند، این بود که بعضی اصلا وجود دشمن را انکار می کنند و آن را «توهم توطئه» می نامند. در این باره یک جمله کلیدی گفتند که: طرح مسئله توهم توطئه، خود یک توطئه است!

5. تقوای دینی و سیاسی

برخی از توصیه های پایانی رهبر انقلاب به مردم و مسئولان

در توصیه های پایانی نیز ایشان به «تجربه تنازل در برابر دشمن» اشاره کردند که متأسفانه هم در دولت کنونی و هم در دولت قبلی این اتفاق در کشور افتاد. این هشدار حضرت آقا در این زمینه تکان دهنده بود که هر «فرد» یا «جریانی» که به آمریکا اعتماد کند، سیلی خواهد خورد!

نکته مهم دیگر این بود که تقابل با آمریکا، تقابل با یک جبهه است، که ممکن است عناصر این جبهه در دولتهای دیگر باشند یا حتی در داخل! یعنی ممکن است لازم باشد ما با جبهه آمریکا در دانشگاه، حوزه، مسجد، مسئولان و... مقابله کنیم!

صحبتهای امروز حضرت آقا سخنرانی نبود؛ بلکه نقشه راه بود که همان نقشه راه امام است که فرمودند اگر طبق این نقشه و روی این ریل حرکت کنیم، به اهداف انقلاب نزدیک می شویم، وگرنه روز به روز ناکام می شویم و به سرنوشت رقّت آوری دچار می شویم...

و در پایان...

در پایان نیز با توجه به اینکه آخرین جلسه هیئت در ماه شعبان بود، فرازهایی از مناجات شعبانیه توسط حجت الاسلام پناهیان قرائت شد و پس از مناجات نیز عزاداری و سینه زنی انجام شد.

گفتنی است در حاشیه این جلسه، نمایشگاهی از کتب مرتبط با حضرت امام و همچنین ماه مبارک رمضان در محوطه صحن مسجد برپا شده بود.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است