دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ساعت ۱۷:۰۱

حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در گفت و گو با وارث: تقویت ایمان، کسب محبت خدا و تحمل مشقت و سختی در راه مبارزه؛ راه تأسی جوانان به حضرت علی اکبر (علیه السلام)

مدیر هیئات نوجوانان و جوانان عاشورایی ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام:
اگر بخواهیم به درک واقعی و حقیقی حضرت علی اکبر(ع) نزدیک شویم، باید ایمانمان را تقویت کنیم و محبت خداوند را در قلوبمان افزایش دهیم و به فرموده امیر مومنان حضرت علی (ع) که فرمودند: «قلوب مومنانی که عاشق خداوند است به شدت می پسندد تا سختی ها را تحمل کند.» امروز ما نیاز داریم تا با تمام مشقت ها و دشواری های پیش رویمان، پرچم اسلام را در سراسر گیتی به اهتزاز درآوریم و با دشمنان اسلام و قرآن مبارزه کنیم.

وارث: حضرت علی اکبر(ع) فرزند بزرگ امام حسین (ع) و شبیه ترین مردم به پیامبر (ص) در خلقت، اخلاق و گفتار بود. شجاعت، دلاوری، بصیرت دینی و سیاسی او، در سفر کربلا به ویژه در روز عاشورا تجلی کرد و از این رو آن حضرت، الگوی بزرگی برای جوانان مومن قرار گرفت.
در آستانه فرارسیدن سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان گفت و گویی با حجت الاسلام «احمد پناهیان» خطیب و پژوهشگر دینی صورت گرفته است که در ادامه مشروح آن را می خوانیم.
 
وارث: علت نامگذاری روز جوان در روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) چیست؟
حجت الاسلام پناهیان: ولادت حضرت علی اکبر(ع) یعنی ولادت همه فضیلت ها، برتری ها و تمام امتیازاتی که یک جوان به معنای واقعی باید به آن دست یابد و از آن تاسی کند. 
حضرت سید الشهدا (ع) فرمودند: «اشبه الناس به رسول الله خَلقاً وخُلقاً و منطقاً»
حضرت علی اکبر(ع)، هم از نظر چهره و خوش رویی و هم از نظر اخلاق که منشا وجود انسان است، و هم منطقا که برگرفته از بینش و فهم و فکر دقیق است، شبیه ترین مردم به پیامبر گرامی اسلام(ص) است.
لذا انتخاب روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) به عنوان روز جوان بهترین انتخاب بوده است چراکه جامعه ما نیز یک جامعه جوان است  و نیاز دارد با انرژی بشری، آرمان هایشان را با الگو قرار دادن این حضرت در مسیر هدایت بازنگری کند.
 
 حضرت علی اکبر(ع)، بهترین الگو برای جوانان است.
 
وارث: در مورد خصوصیات رفتاری حضرت علی اکبر(ع) بیشتر توضیح دهید. 
حجت الاسلام پناهیان: حضرت علی اکبر(ع) دارای شور و اشتیاق همراه با ایمان راسخ بود که امروزه آن را بصیرت می نامند. بصیرت برآمده از ایمانی، عمیق است. 
در خصوص حضرت علی اکبر(ع) خوانده ایم که در میدان نبرد که میدان غریبی است از این حیث که از یک سوی، غربت امام زمانش و از سوی دیگر، خانواده اش را در چند قدمی بحران می بیند؛ اما بسیار استوار و محکم است. 
در اوج شور و اشتیاق نسبت به انجام فرامین الهی ثابت قدم است. وقتی می بینیم که معاویه (لعنه الله علیه) از توانمندی و رهبری این جوان نام می برد، این نشانگر آن است که توانایی های فردی و اجتماعی حضرت ظهور و بروز دارد و او در جامعه اثر گذار است نه اینکه اثر پذیر باشد.
مقام معظم رهبری در جمع دانش آموزان فرمودند: شاید شما خودتان را نوجوان بدانید اما من شما را جوان می پندارم. ایشان توصیه داشتند تا برای این جوانان، الگویی قرار گیرد و می فرمودند: (بهترین الگو شهداء هستند) و چه زیباتر که حضرت علی اکبر(ع) به عنوان اسوه و اسطوره در بین شهیدان اسلام به عنوان الگو برای جوانان کشورمان قرار گیرد. فردی که ویژگی های منحصر به فردی دارد؛ خداوند متعال خطاب به رسول مکرم اسلام(ص) فرمودند: «اِنَّکَ لَعلِی خُلُقٍ َعظیم. امام حسین (ع) نیز به حضرت علی اکبر(ع) فرمود: «تو شبیه پیامبر(ص) هستی»؛ پس با این امر، حضرت علی اکبر(ع) بهترین الگو برای جوانان است.
 
اولیای خداوند نسبت به یکدیگر «متحابین فی الله» هستند/ حضرت علی اکبر(ع) بهترین الگو برای جوانان
 
اولیای خداوند نسبت به یکدیگر «متحابین فی الله» هستند
 
وارث: نوع رفتار و گفتار حضرت علی اکبر علیه السلام با پدرشان چگونه بود؟
حجت الاسلام پناهیان: رابطه نسبی در اولیای خداوند در اوج عشق قرار می گیرد. در راه کربلا که سید الشهدا(ع) آیه استرجاع را جاری می کردند، حضرت علی اکبر(ع) از ایشان پرسیدند: شما نگران چه چیزی هستید، که حضرت در جواب فرمود: منادی، ندا می کند که این قافله می رود و اجل، منزل به منزل همراه اوست که حضرت علی اکبر(ع) برای آرام کردن پدرشان عرضه داشتند:« السنا علی الحق»؛ امام حسین (ع) در جوابشان فرمودند: بله؛ ما بر حق هستیم. این سوال حضرت علی اکبر(ع) به این جهت نبود که حق بودن آل الله را به سید الشهدا(ع) یادآوری کند چراکه هم سید الشهدا(ع) و هم حضرت علی اکبر(ع) از این موضوع مطلع هستند بلکه مقصود حضرت علی اکبر(ع)، آرام کردن پدرش از نگرانی او در رابطه با خانواده شان بود وگرنه سید الشهدا(ع) مشتاق شهادت است و برای رسیدن به این مقصود، لحظه شماری می کند.
اولیای خدا نسبت به یکدیگر «متحابین فی الله» هستند و علاقه زیادی به یکدیگر دارند.
 
 
نگاه بصیرتی حضرت علی اکبر(ع) و اطاعت پذیری ایشان
اولیای خداوند نسبت به یکدیگر «متحابین فی الله» هستند/ حضرت علی اکبر(ع) بهترین الگو برای جوانان
این فرزند از همه جهات کامل است و تمام تصمیات او مطابق با فرامین الهی است آن هم در جامعه آن روز که به شدت نگرش دنیاپرستانه دارند.
در رجز های پیش از نبرد حضرت علی اکبر(ع) آمده است که ایشان می فرمودند: «انا علی بن حسین بن علی (ع)»؛ این انتساب خود به امیر مومنان (ع)، یک حرکت و شعار سیاسی است؛ یا جای دیگری در جواب به دشمنان که نسبت مادری حضرت را مطرح کردند تا ایشان را از جنگ منصرف کنند،  فرمود: «نحن و بیت الله اولی بالنبی»؛ (به خداوند قسم، نسبت من به پیغمبر(ص)، اولی هست با نسبت من به شما)؛ آنقدر با شما می جنگم که شمشیرم تاب بردارد و قادر به مبارزه نباشد و چنان به شما ضربه می زنم که این ضربه در میان جوانان بنی هاشم، مشهور است و به خداوند سوگند که امروز، من از پدرم دفاع خواهم کرد. سپس فرمودند: «الحرب قد بانت لها حقایق»؛ (این جنگ است که حقایق را مشخص می کند).
رابطه حضرت علی اکبر(ع) با سید الشهدا(ع)، فقط رابطه پدر و پسر نیست بلکه رفتار ایشان عیناً به معنای واقعی ولایت پذیری است.
 
اسلام غیر انقلابی، فریب و گمراهی است
 
امروزه خیلی ها سعی دارند تا ارتباط با آمریکای استکبار را عادی جلوه دهند. در سال 62 به امام راحل(ره) می گفتند؛ دیگر شعار مرگ بر آمریکا را از میان برداریم.
مقام معظم رهبری بارها در مناسبات مختلف تاکید داشتند: این انقلاب اسلامی عزت را بر روی دست گرفت و به همه دنیا نشان داد که اسلام می تواند به یک ملت، سرافرازی و عزت دهد و یک ملت را از زیر فشار دشمنان نجات دهد. ایشان فرمودند: اگر اسلامی، انقلابی نباشد، یک فریب و گمراهی است.
پیغمبر جلیل القدر اسلام(ص) فرمودند: (من مبعوث شدم تا این قوم را رفعت بخشم و قوم استکبار را نابود کنم).
برخی این دین را به عنوان دین وسط می خوانند و اظهار دارند که دین وسط، دین مبارزه و خشونت نیست در حالیکه امام صادق(ع) در تفسیر آیه، «جعلناكم أمة وسطا لتكونوا شهداء على الناس» فرمودند: «امه التی وجبت دعوه ابراهیم» یعنی امت وسط، امتی است که دین ابراهیم را اجابت کند. 
 
وارث: آیا منظور خداوند متعال از اجابت دین ابراهیم(ع)،  تبعیت از عبادات و یا اخلاق حضرت بود؟
حجت الاسلام پناهیان: خیر، بلکه توجه به استکبار ستیزی و جنگ با کفار آنان مد نظر خداوند باری تعالی بود. آنجاییکه حضرت ابراهیم(ع) خطاب به کفار فرمودند: «انا برآء منکم» ؛ (من عداوت و بغضم را نسبت به شما ادامه خواهم داد).
در جای دیگری امام صادق(ع) فرمودند: «کُنتُم خَیرَ اُمَهٍ اَخرَجَت لِلناسِ وَ هُم اُمَهً وَسَطَا»؛ (کسانی که برای مقابله با دشمنان قیام میکنند، آن ها امت وسط هستند)
 

وارث: توصیه آخرتان به جوانان این کشور چیست؟
حجت الاسلام پناهیان: امیدوارم که این نعمت جوانی که دارای لطائف روح و مملو از طراوت است، با مسائلی همچون شبکه های مجازی و برخی از غفلت ها که سبب شده تا بستر های گناه بوجود آید، از بین نرود.
 
 
اولیای خداوند نسبت به یکدیگر «متحابین فی الله» هستند/ حضرت علی اکبر(ع) بهترین الگو برای جوانان
 
اگر بخواهیم به درک واقعی و حقیقی حضرت علی اکبر(ع) نزدیک شویم، باید ایمانمان را تقویت کنیم و محبت خداوند را در قلوبمان افزایش دهیم و به فرموده امیر مومنان حضرت علی (ع) که فرمودند: (قلوب مومنانی که عاشق خداوند است به شدت می پسندد تا سختی ها را تحمل کند)
امروز ما نیاز داریم تا با تمام مشقت ها و دشواری های پیش رویمان، پرچم اسلام را در سراسر گیتی به اهتزاز درآوریم و با دشمنان اسلام و قرآن مبارزه کنیم.
و السلام علیکم و رحمه الله
 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

نظرات کاربران

محمدحسین

خداخیرتون بده

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است