چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۵۲

ـ بلاغ (راهکارهای اصلاح حوزه در بیان حضرت امام (قدس سره) و رهبر انقلاب مدظله العالی)

دغدغه پیراستن حوزه‌های علمیه از آفات و نواقص موجود و تلاش برای کارآمدتر کردن آن در جهت پاسخ‌گویی به نیازهای روزآمدِ دینیِ جامعه، دغدغه همة‌ طلاب و مجموعه‌هایی است که عناصر تشکیل دهند‌ة آن را طلاب و فضلای حوزه علمیه تشکیل می‌دهند.

دفتر فرهنگی فخرالائمه (علیهم‌السلام) نیز هم به جهت اهداف تشکیل و هم به دلیل عناصر تشکیل دهنده آن، نسبت به موضوع فوق دغدغه‌مند است.

لذا در طول تابستان در پاییز سال 1381 در قالب پژوهشی گسترده، کلیه بیانات حضرت امام خمینی(قدس سره) و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در خصوص حوزه‌های علمیه و جامعه طلاب و روحانیت جمع آوری و بیاناتی که به نحوی به ارائه راهکارهای اصلاحی در این خصوص پرداخته بودند، جداسازی شد.

در مرحله بعد، راهکارها و اصول اجرایی اصلاح حوزه، نمایه‌نویسی و سپس طبقه‌بندی شد. در مرحله چهارم، از میان مضامینی تکراری، بهترین‌ها گزینش شد. لذا محصول به دست آمده در عین کوچکی و اختصار، جامع کلیه راهکارهای ارائه شده در بخش‌های زیر است:

1. اهمیت تهذیب در حوزه و لزوم حراست از جایگاه حوزه، دقّت در ورودی‌ها و نظارت بر عملکرد روحانیت.

2. ساماندهی و نظم بخشی به حوزه با اصلاح باورهای موجود (با اهتمام به حیات اجتماعی حوزه، پذیرش انتظارات جهانی، تعمیم مسئولیت‌پذیری و تحجّرزدایی و نوآوری)

اصلاح نظام آموزشی حوزه (با تعیین اهداف، تغییر کتب آموزشی، ایجاد رشته‌های علمی مستقل، ایجاد محیط‌های باز علمی و نشاط بخش به محیط حوزه و حوزویان)

3. تجهیز حوزه، از جهت تأمین نیازهای علمی – تحقیقی مورد نیاز (برای تثبیت و تشریح مبانی اسلام، پاسخ‌گویی به شبهات و تأمین نیازهای علمی و مقررات مورد نیاز حکومت)، بکارگیری ابزارهای مورد نیاز (مثل شناخت زمان، ارتقای روشهای تبلیغ، بکارگیری علوم آلی و تأمین نیروی مورد نیاز حوزه، تبلیغ و تصدی مسندهای حکومتی)

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است