جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ساعت ۱۸:۳۷

استفامت فاطمی(4) - خلاصه سخنرانی شب چهارم فاطمیه اول - دوشنبه 11 اسفند 93

"... أکثرُهُم لِلحقِ کارِهون "

اینهایی که استقامت نمی کنند، اینهایی که برمی گردند قصدشان که جنگیدنِ با خدا نیست. در آیات دیگر تصریح می کند که مشکلشان این است که کراهت نسبت به پذیرش حق دارند.

حضرت زهرا(سلام الله علیها) بناست قیامت بایستد و خدا او را شاهد و گواه بگیرد. هر کسی بگوید نمی شد، خدا بگوید پس چرا صدیقه کبری(سلام الله علیها) ایستاد؟!

 

این همه آیه در ارتباط با استقامت بر حق برای چه نازل شد؟ مخاطبین آن چه کسانی هستند؟ مخاطب آن، امت پیغمبر هستند، نه روزهای آخر.

جریانی که مدت هاست میخواهد از فضای فاطمیه به جنگ اختلاف شیعه و سنی دامن بزند،  میگویند دعوا سر چندنفری ست که بعد از رحلت پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله)،جنایتی کردند و تمام شد! حواسمان را جمع کنیم،خود این یک حرکت انحرافی است که به اصل ماجرا پی نبریم.از 200-300 سال پیش دارند طراحی میکنند که امت پیغمبر(صلی الله علیه و آله)،"ید واحده" نشوند. فلاح و رستگاری امت اسلامی به این است که یکی بشوند، "إنَّ هذه أمَتُکُم اُمة وَحِدة وَ انا ربُّکم". من اصلاً شما را یکی آفریدم، خودم هم ارباب هستم" أنا ربکم"، خود من هم شما را اداره می کنم، شما با من کار دارید، آهای شیعیان شما با من طرف هستید، آهای اهل تسنن شما با من طرف هستید. دست بردارید از این دعواها.

 

"وَاللهُ لایُحبُّ الظالِمین"

 اینکه خدا به آن طرفی ها میدان می دهد و اینها می آیند حق پیغمبر(صلی الله علیه و آله) را می گیرند، نه به خاطر اینکه خدا به آنها محبت دارد،نه، خداوند نسبت به آنها غضب هم دارد، "وَلایَحسَبَنَّ الذین کفروا أنَّما نُملی لهم خیرٌ لانفسهم إنَّما نملی لهم لِیزدادوا إثماً" ، امام حسین(علیه السلام) به همین کوفی هایی که دارند با او می جنگند فرمود، فکر کردید شما می مانید؟ یعنی خدا به شما مهلت داده است که بعداً آدم بشوید؟ نه خیر، شما می مانید که کفر و عذابتان بیشتر بشود. 

 

خدا چرا این کار را می کند؟ چرا در این مبارزه بین حق و باطل می آید موازنه را به هم می زند؟ خب آدم فکر می کند که حق است دیگر، خدا هم وعده نصرت داده ، پس لابد همیشه پیروز هستیم. نه خیر،" ان الله یُدافِعُ عَنِ الذین امنوا" ، اگر ایمان تو سست شد خدا هیچ تضمینی نکرده است که تو را کمک کند بلکه زمین می زند تو را، ثابت هم کرده است این کار را.

از طرفی، این مؤمن را که دارد استقامت می ورزد زلال و ناب و خالص تر و خالص تر کند "لِیُمَحِصّ الله الذین آمنوا؛ و ، "و یَمحَقُ الکافرین". وقتی اینها آمدند این جنایت را کردند و ظلم را روا داشتند دیگر راه هدایت را به خودشان بستند، قطعاً برای خودشان نابودی را رقم زدند.

 

فاطمه اطهر "سلام الله علیها" هنوز دارد صبر می کند. بین در و دیوار آن موقع "مهدی" خود را صدا می زد، امام حسین (علیه السلام) باز مهدی را صدا می زد، ائمه(علیهم السلام)، یکی پس از دیگری باز امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) را صدا می زدند تا همین الآن 1400 سال دارند صبر می کنند. صدیقه شهیده است شما فکر می کنید حضرت زهرا(سلام الله علیها) تمام شد رفته در بهشت الآن دیگر خیالش راحت است؟ نه، ایشان همین الآن دارد زندگی می کند. با غصه های شیعیان خودش داغدار می شود، با فرح و شادی و نصرت شیعیانش شادمان می شود. یعنی این استقامت صدیقه کبری(سلام الله علیها) ادامه دارد.

پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود "شهید از عملش جدا نمی شود"، تمام نیست که ببندند و بگذارند کنار که تمام شد رفت.

 

" أم حَسِبتُم أن تَدخُلُ الجنَّةِ وَ لَم یَعلَمِ اللهُ الذینَ جاهَدوا منِکم وَ یَعلم الصابِرین"؟

واقعاً اگر قرار بود خدا به برخی از عبادات بهشت را بدهد و تمام بشود برود ، از این طرف چرا همه چیز را گیر داده به صبر بر حق، پایداری در جهاد و مبارزه به حق؟ خب اینکه  با عدالت سازگاری ندارد ، خدایا تو یک عده ای را خیلی راحت با دو تا عبادت بهشت را برایش واجب می کنی. پس آنها چه می شود؟ آنها هم هست ،نه اینکه نیست؛ باید اینها را بیاوری کنار هم دیگر و قاعده اش را دربیاوری

امیرالمؤمنین(علیه السلام)، ترک گناه را مثل پایداری بر حق نمی گوید سخت است، آن را می فرماید ثقیل است. اما وقتی پایِ صبر بر حق می کشد، می فرماید زجر، پایِ حق نمی کشد مگر آن کسی که گوهر عشق و محبت به خدا را داشته باشد ـ

 

آنهایی که خدا را دوست دارند خدا می گوید این مسیر مسیرِ پُرزجری است. امیرالمؤمنین(علیه السلام) می فرماید اگر دو تا کار بگذارند جلوی من که هر دویش پیش خدا یک ثواب داشته باشد ولی یک دانه از آن سخت باشد و دیگری آسان، آن سخت تر را انتخاب می کنم.

 

 سخت این است که تو پای حق بایستی. خدا چه کسی را می برد بهشت؟ اینجاست که خدای متعال می فرماید"" أم حَسِبتُم أن تَدخُلُ الجنَّةِ وَ لَم یَعلَمِ اللهُ الذینَ جاهَدوا منِکم وَ یَعلم الصابِرین"؟ همه مؤمنان! تا شماها در استقامت و جهاد امتحانتان را پس ندهید و معلوم نشود چه کسی در این میدان پیروز شده است ،بهشت خبری نیست. هر کسی بهشت نمی رود تا اینکه این امتحان آزمون برنده شود. کدام آزمون؟ صبر بر حق استقامت بر حق و جهاد فی سبیل الله. به خدا قسم همین یک آیه برای اینکه سرنوشت امت اسلام عوض شود و زندگی ها زندگیِ جهادی بشود، کافی است.

 

فاطمه زهرا(سلام الله علیها)،پای امام خود ایستاد. اگر شما حقیقت فاطمیه را درک کردی، فهمیدی که دعوا سر استقامت بر اصل حق است، آن وقت تو مثل فاطمه زهرا(سلام الله علیها) باید تصمیم بگیری که بایستی یا نایستی.

فقط داستان داستانِ امام نیست. لذا گفت فاطمه جان بگو حسبی الله. گفت یا علی! نبودی مسجد ببینی چه ها به من گفتند، فدک را ندادند هر چه احتجاج کردم هر چه گفتم ندادند فدک را. می فرماید "فاطمه جان بگو حسبی الله بگذر. فاطمه جان از من هم بگذر. باید صبر کنیم تا این لا اله الا الله، شهادت به وحدانیت خدا و نبوت رسول خدا باقی بماند، از امامت من هم بگذر باید صبر کنیم"....

پیوندهای مرتبط

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است