سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۱۴:۱۵

شهادت امام هادی علیه السلام

گزیده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد پناهیان در هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام، شب شهادت امام هادی علیه السلام، 12 اردیبهشت ماه 93، آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع علیه السلام

 

شهادت امام هادی (علیه السلام)

 

 

 

جمعه شب 12/02/93 آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع علیه السلام

 

 
یک یادگاری امام هادی() پیش ما قرار دادند. انصافاً همه چیز هست، یک نعمت ویژه است این زیارت جامعه کبیره. اخیراً هم در همین سالهای اخیر تقریباً 10ـ12 سال مقام معظم رهبری به خواص و نزدیکان و... چندین نوبت گوشزد کردند که جلسات قرائت زیارت جامعه کبیره راه بیفتد. چطور الان دیگر بحث زیارت عاشورا و دعای توسل و دعای کمیل و... سنت شده است؛ زیارت جامعه کبیره هم باید این‏گونه بشود. به قول امروزی ها تبدیل شود به یک گفتمان، جهت های خیلی زیادی دارد. حالا اینکه معارف حقّه دینی و شیعی خصوصاً در این زیارت شریف هست که بحثی نیست. خود زیارت جامعه کبیره و اینکه حضرتشان فرمودند شما محضر هر امامی می روید با این زیارت ائمه معصومین را زیارت کنید، حاکی از این است یک اتفاقات خاصی در زمان حضرت هادی() است.
 
 
 
خب کم و بیش همه اطلاع دارند که شرایط در زمان امام هادی() برای قاطبه شیعه شرایط نسبتاً مناسب و خوبی بود و شیعه به یک قدرتی رسیده بود و دیگر حاکمان نمی توانستند این جایگاه و قدرت را انکارش کنند. امام هادی() حالا در عصر خلفای پنج یا شش‏گانه عباسی اتفاقات زیادی برایشان افتاد ولی شرایط خوبی را هم پیدا کردند. وجود مقدس امام هادی() این دامنة وکلا را که یکی طرف حجاز، یمن؛ این طرف عراق از بصره و همدان؛ 5 ـ6 جهت وکلای ایشان کار می کردند در مردم و ارتباط داشتند و وجوهات را نیز جمع آوری می کردند و قدرتی بودند در جهات مختلف این جغرافیای جامعه اسلامی. ارتباط ها هم خیلی محکم بود، وقتی حضرت هادی() می فرمایند وقتی زیارت هر امامی رفتی این زیارت را بخوان، معلوم می شود که این یک گارد است. نه چون حالا این زیارت قشنگ است، خب زیارتهای دیگری هم که آمده است بعضاً مأثوره است و از ائمه معصوم است. این چینش مطالب را در زیارت جامعه کبیره نگاه کنید آدم اصلاً احساس نمی کند در این زمان ائمه در حصر بودند یا به ویژه امام هادی() در حصر و کنترل شدید بوده است. بالاخره شرایط سامرا معلوم است، روزی که خواستند امام هادی() را بیاورند و از مدینه حرکت بدهند مردم جمع شدند و گریه و زاری کردند و ضجّه زدند. آن کسی که مأمور این کار بود گفت من اصلاً درماندم و به مردم قسم می خوردم که باور کنید خلیفه عباسی با امام هادی کاری ندارد[1]علیه السلامعلیه السلامعلیه السلامعلیه السلامصلی الله علیه و آله و سم)علیه السلامعلیه السلامزیارت جامعه؛ بافضیلت ترین جهاد
 

صلی الله علیه و آله و سم) با فضیلت ترین نوع جهاد کلمه حق در نزد سلطان جائر است. بعد شما ببینید زیارت جامعه آیا کلمه حق هست یا نه؟ در جایی فرمود به امامی که دارید می روید محضرش ، به امامی که به شهادت رسیده است و اینجا حرمش است بگویید: «مَنْ أَتَاکُمْ نَجَا وَ مَنْ لَمْ یَأْتِکُمْ هَلَک‏». هر کسی آمد سمت شما نجات پیدا می کند، نه اینکه هر کسی آمد سمت شما، رستگار می شود. جای دیگر دارند که «سَعِدَ مَنْ وَالاکُم»، نه اینکه هر کسی به شما علاقه داشت نجات پیدا می کند، نه اینکه هر کسی که شما را قبول داشت نجات پیدا می کند. «مَنْ أَتَاکُمْ نَجَا»، باید بلند شود و بیاید. - امام صادق() چند هزار فقیه پرورش داد، آن هم در رشته‏های مختلف علمی، هم علوم دنیوی و هم علوم اخروی. یکی از این فیلسوف های غربی نوشته بود فیزیک و شیمی که ما الان آزمایشگاه عظیمی داریم در آلمان و فرانسه؛ اولین آزمایشگاه عظیم فیزیک و شیمی را صادقِ امامِ شیعیان ایجاد کرد. 265 رشته را امام صادق() آن موقع زمان خودشان آموزش می دادند که در زندگی روزمره مردم کاربرد داشت- نه اینکه کسی به شما علاقه داشت نجات پیدا می کند.

 
 
 
خیلی شخصیت ها بودند که علاقه داشتند به صدیقه اطهر() و امیرالمؤمنین() ولی ایستادند و تماشا کردند و حق را بردند. همین تماشا کردنشان باعث شد که تقویت بشوند غاصبین حق. «ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ النَّبِیِّ ص إِلَّا ثَلَاثَةَ نَفَرٍ»[3]علیهم السلام، این هم حرف خداست، شما باید با صادقین باشید نه اینکه قبولشان داشته باشید. امام رضا() فرمود این صادقینی که قرآن می فرماید، ما اهل بیت هستیم.[5]علیه السلامعلیه السلام. ما می خواهیم زندگی بی دردسر مسلمانی و مؤمنانه داشته باشیم و با عشق اهل بیت() هم عشق کنیم. دردسر نخواهیم باید چه کسی را ببینیم؟! در مدینه گریه می کردند وقتی با امام حسین خداحافظی می کردند و وقتی غافله امام حسین() برگشت مدینه همه ضجّه می زدند و ناله می کردند. اهل بیت() وقتی از کربلا آمدند مدینه و بساط روضه به پا کردند، چگونه توانستند بساط روضه را به پا کنند؟ مدینه استقبال کرد از ناله و اشک. بشیر زودتر آمد و شروع کرد گفتن که در کربلا چه گذشته است. مردم به سر و صورت خودشان زدند و آمدند استقبال، همین مردم نامردی که روزی که امام حسین() حرکت کرد با او نرفتند. همین دوستان بی وفایی که ابا عبدالله الحسین به آنها گفت بیایید برویم ولی نیامدند.
 
 
 
حتی امام حسین که نامه دادند بلند شوید و بیایید:«قال الحسین ع: أَمَّا بَعْدُ فَکَأَنَّ الدُّنْیَا لَمْ تَکُنْ وَ کَأنَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَل‏»[7]علیهم السلامآیا دامنه تقوا فقط در پرهیز از گناهان است؟!
 

علیه السلام. این کلام امام صادق() است؛ تازه در زمان امام صادق که اوضاع شیعه به اندازه امام هادی خوب نبود. امام صادق() می فرماید قرآن را که خواندید خدا می فرماید «اتقوا الله»، بترسید از خدا. در چه چیزی؟ در اینکه فقط نگاه به نامحرم نکنید؟ این کاری دارد؟ ببینید ما الان داریم در چه افقی صحبت می کنیم؟ در افق بودن با اهل بیت() داریم صحبت می کنیم. اگر در زندگی شخصی خودمان بودیم و صحبت می کردیم آن وقت می گفتیم که چشم پوشیدن از گناه کار خیلی سختی است. اگر بحث این است که با اهل بیت بخواهی زندگی کنی باید سطح توّقع و انتظار خودت را ببری بالا. خب من که هنوز نتوانستم چشمم را کنترل کنم پس ما حرفهای بالاتر را نزنیم و همین طور غیبت امام زمان ادامه پیدا کند و برود جلو، اشکال که نداره؟ آقا که جایش خوب است، خدا هم که جایش خوب است، این وسط شیعیان بحرین و قطیف و سعده و صنعا و تعز و یمن و سوریه و لبنان و... در شکنجه گاه هایشان و ناموس شیعه پرپر بشود و تکه پاره بشود.

 
 
 

برای من پیام دادند که دو هفته است جنازه یکی از شهدای بحرین که شیعه و سینه زن اهل بیت() است به شهادت رسیده است و پیکر او را گرفتند و نمی‏دهند. اصلاً این حرفها هم درست نیست، چه کسی گفته است که اگر شیعه یک لطمه ای ببیند امامش هم لطمه می بیند؟ نه دیگر امام زمان کاری به کسی دارد، آیا این گونه است؟ «إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُم‏»[9]علیه السلامعلیهم السلام. امام صادق() می فرماید:«اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِین»[11]علیهم السلامنرمش در مقابل کفر؛ استراتژی جدید مقدس مأبها

 

علیه السلامCIAعلیه‏السلامعلیه‏السلام . علی() فرمود:«فَلَمَّا قَوِیَ الْإِسْلَامُ وَ کَثُرَ الْمُسْلِمُونَ أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى فَلا تَهِنُوا»[13]، امروز لابد ما ائمه کفر نداریم دیگر. «وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ»[15] شماها خودتان را صاحب دم این شهدا نمی دانید؟ شیعه خودش را صاحب دم شیعه نمی داند؟ آیت الله جوادی آملی در نماز جمعه می فرمود که شما صاحب دم امام حسین هستید به همان کلام که پیامبر() فرمود:«أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»[17] یک بخشی از کار ما عزاداری است برای ابا عبدالله الحسین، اما بخش اساسی کار ما مطالبه خون حسین بن علی است، مطالبه حق حسین بن علی است. عجیب است بعضی ها جبهه را فقط رفتند سرکشی کردند و آمدند، بعضی ها هم که اصلاً نرفتند. یعنی غیرتشان اینقدر به جوش نیامد ببینند 200 هزار شیعه ولیّ خدا جلویشان تکه تکه بشود و بروند بگویند کمکشان کنیم. رادیو و تلویزیون و در و دیوار می گفت که بچه رزمنده ها کمک می خواهند، این همین طور نگاه کرد. الان نشسته و می گوید که با آمریکا تند حرف نزن، توکه از کنار ناموست تکان نخوردی، حق نداری راجع به آمریکا تو حرف بزنی! می گوید با اسرائیل تند حرف نزن، تو همان روزش هم ترسیدی و امروزش هم می ترسی و فردا هم خواهی ترسید«نَخْشى‏ أَنْ تُصیبَنا دائِرَةٌ»[18]پیروی از صادقین یا قطّاع الطریق؟!

 

علیهم السلامعلیه السلام..هشیاری در مقابل نفوذ آنتی تزهای انقلاب

 

علیه السلام یعنی اینکه شما راست بگویید و دروغ نگویید. عجب! این صدقی که من راست بگویم و دروغ نگویم همة دین است؟ حیات تقواست؟ همه ایمان است؟ امام صادق() کأنه همین امروز دارد صحبت می کند با اینهایی که 4 تا کلمه آیه قرآن و حدیث را یاد گرفتند به نفع جبهه کفر اینها را امروز استفاده می‏کنند. می گوید صدق یعنی اینکه تو دروغ نگو، همین که تو دروغ نگویی کافی است؟ همه آنهایی که کربلا نرفتند، همه شان دروغ گو بودند؟ مشکلشان دروغ بود؟ مشکلشان صدق بود ولی نه این صدق مقابل کذب بلکه صدق مقابل خیانت که فاطمه زهرا فریاد زد  «ویلکم ما أسرع ما خنتم اللّه و رسوله فینا أهل البیت»[22]. حالا اینجا را دقت کنید و هواستان جمع باشد که کسی دین را امروز برایتان تفسیر نکند. 5 ـ 4 سال پیش که آقا آمدند قم گفتند که آنتی تز انقلاب دارد فعال می شود، انقلاب اسلامی از دل فرهنگ شیعه و اهل بیت بیرون آمد، حالا با زبان قرآن و عترت روی سایت می گذارند که به حکم قرآن آیه 61 سوره انفال باید با کفر صلح کرد، امروز از روایات استفاده می کنند که شما فقط بپردازید به اخلاق شخصیتان و همه چیز درست می‏شود. شیطان چه مکری دارد، از این به بعد مواظب باشید با ادبیات دینی ریشه دین را خواهند کَند.

 
 
 
انقلاب از دل حوزه علمیه بلند شد، حالا کوس سکولاریسم در حوزه علمیه زده می شود که دین به سیاست چه کار دارد. این ظلم به آل پیغمبر است که با بخشی از پیامشان بخش اصلی و دیگر بیاناتشان را حذف کنند، همین کاری که با قرآن کردند. امروز به جان عترت افتاده اند، فرمود:«هُمُ الَّذِینَ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْه‏»، این ائمه معصومین هستند کسانی که صادق هستند. در چه چیزی صادق هستند؟ ایمانشان ایمان راسخی است؟ «مِنْ جِهَادِ عَدُوِّهِ وَ بَذْلِ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِهِ وَ نُصْرَةِ رَسُولِهِ وَ إِعْزَازِ دِینِهِ» شما در مقابل کفر امروز اگر بخواهی با نرمش صحبت کنی ذلت دین نیست؟ پیغمبرت را استکبار برداشت کاریکاتورش را کشید، تو با او نرم حرف بزنی ذلت دین نیست؟ دین باید عزیز باشد، مسلمان باید عزیز باشد، جامعه اسلامی باید عزیز باشد. امام زمان که بیاید این کار را می کند، دم از امام زمان می زند و می گوید مقابل کفر نرم باش! خب نرم باشی که می شوی ذلیل، پس دیگر چرا دعای فرج می خوانی؟ چرا می گویی همه کارهایمان را برای امام زمان انجام بدهیم؟ کدام امام زمان؟ «اللهم انا نرغب الیک»، این را امام معصوم دارد با خدا مناجات می کند. «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ»[24]به اسم مهدویت؛ بر علیه مهدویت!
 

، شرایط سلطنت مهدی من را فراهم می کنند. در کلام دیگر فرمود:«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: هُوَ مُقْتَدٍ بِهِ قَبْلَ قِیَامِه»[26] اینها به مهدی(عج) من اقتدا می‏کنند قبل از اینکه مهدی(عج) بیاید. اگر مهدی عزت به دین و اسلام و جامعه اسلامی می بخشد امروز تکیلف من و شما این است که به اسلام و دین عزت ببخشیم. ائمه معصومین() فرمودند:«هُمُ الَّذِینَ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهِ مِنْ جِهَادِ عَدُوِّه» اول جهاد با دشمن، نه تند حرف زدن؛ بلکه جهاد و جنگیدن «وَ بَذْلِ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِه‏»، جان دادن، و «وَ نُصْرَةِ رَسُولِهِ وَ إِعْزَازِ دِینِه‏». بله ما تکلیف داریم که دین را عزت ببخشیم، چرا؟ ببین امام هادی() فرمود:«مَنْ أَتَاکُمْ نَجَا وَ مَنْ لَمْ یَأْتِکُمْ هَلَک» پیش هر امامی رفتی بگو من به این معتقد هستم، اگر آمدم پیش شما و با شما بودم نجات پیدا می کنم و الاّ جای من جهنم است. خب اگر با ائمه باشی، اینهایی که اهل مجاهده و مبارزه و اعزاز دین هستند، تو می خواهی تماشا کنی؟ می شود تماشاچی باشی؟ دو دو تا؛ چهار تا، این حرف منطقی است. فکر می کنند اینهایی که تند هستند بر کفر؛ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ»[27]مقابل کافرین عزتمند و محکم و استوار هستند فکر می کنند اینها مثلاً سیاسی و تندرو هستند. بعضی از مقدس مأبها این گونه دارند جا می اندازند در فرهنگ عامّه. هواستان جمع باشد این امام هادی() است، یک ذره که قدرت پیدا کرد شیعه، می گوید که برو در حرم این را بگو، هر کسی آمد به سمت شما، نجات پیدا می کند و هر کسی که نیامد هلاک می شود و جایش در جهنم است، سرت را هم بالا بگیر و این را بگو، سینه ات را هم سپر کن و بگو. چرا؟ چون «إِلَى اللَّهِ تَدْعُونَ وَ عَلَیْهِ تَدُلُّونَ وَ بِهِ تُؤْمِنُونَ وَ لَهُ تُسَلِّمُونَ». چرا همه باید بیایند طرف شما؟ چون فقط با اهل بیت() می شود به خدا رسید، چون فقط با بودن در جوار اینها و قدم به قدم جا پای اینها گذاردن می شود به ایمان رسید، با چیز دیگری نمی‏شود به ایمان رسید. تقدّس، تحجّر، عبادت و معنویتِ بدون صدق مثل انسان بدون سر است.

 
 
 
علیه السلامجانم فدای امام هادی، معلوم است که جبهه کفر چند ساله که می آید به شما ظلم می کند و نام شما را می خواهد خراب کند. آنها می‏فهمند، اسلافشان کشیدة امام هادی را خوردند. خلیفه عباسی 90 هزار سرباز داشت، همه را به خط کرد گفت همه  یک کیسه سرخ هم با خودشان بیاورند. همه آوردند و کیسه های خاک را ریختند و یک تپه ای با این کیسه خاکها درست شد. خلیفه عباسی رفت بالای آن ایستاد و دست امام هادی() را هم گرفت و گفت بیا تو هم نگاه کن. گوش تا گوش، 90 هزار خیلی است، 90 هزار تا بن دندان مسلح ایستادند و خلیفه عباسی گفت اینها لشکر من هستند. رفقا چرا متوکّل عباسی نیاز داشت که لشکرش را به رخ امام هادی() بکشد؟ چون امام هادی لشکر داشت، چون سازماندهی داشت می کرد، چون شیعه قدرت پیدا کرده بود. امام هادی() گفت خب دیدم، لشکر من را هم می خواهی ببینی؟ گفت بله، او خیالش راحت بود که آقا را آورده در محدوده خودش. امام هادی() یک اشاره کرد و پرده از جلوی چشم کور این ملعون برداشته شد، یک دفعه ای دیدی تمام زمین و زمان، ملائکه مسلح ایستاده اند و آرایش آنها خیلی منظم تر از آرایش 90 هزار نفر این. بیچاره یک صیحه زد و غش کرد، فرمود این لشکر من است ولی من فعلاً بنا ندارم از لشکرم استفاده کنم بنشین سر جایت.[28] . قَالَ: وَجَّهَنِی الْمُتَوَکِّلُ إِلَى الْمَدِینَةِ لِإِشْخَاصِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى ع لِشَیْ‏ءٍ بَلَغَهُ عَنْهُ فَلَمَّا صِرْتُ إِلَیْهَا ضَجَّ أَهْلُهَا وَ عَجُّوا ضَجِیجاً وَ عَجِیجاً مَا سَمِعْتُ مِثْلَهُ فَجَعَلْتُ أُسَکِّنُهُمْ وَ أَحْلِفُ أَنِّی لَمْ أُومَرْ فِیهِ بِمَکْرُوه‏؛( بحار الانوار، ج50، ص207).

[5]بصائر الدرجات، ج1، ص 31

[10][11][12][13][14][15][16][17][18][19][20][21][22][23][24][25][26][27] أَنَّ الْخَلِیفَةَ أَمَرَ الْعَسْکَرَ وَ هُمْ تِسْعُونَ أَلْفَ فَارِسٍ مِنَ الْأَتْرَاکِ السَّاکِنِینَ بِسُرَّمَنْ‏رَأَى أَنْ یَمْلَأَ کُلُّ وَاحِدٍ مِخْلَاةَ فَرَسِهِ مِنَ الطِّینِ الْأَحْمَرِ وَ یَجْعَلُوا بَعْضَهُ عَلَى بَعْضٍ فِی وَسَطِ بَرِّیَّةٍ وَاسِعَةٍ هُنَاکَ فَفَعَلُوا فَلَمَّا صَارَ مِثْلَ جَبَلٍ عَظِیمٍ صَعِدَ فَوْقَهُ وَ اسْتَدْعَى أَبَا الْحَسَنِ ع وَ اسْتَصْعَدَهُ وَ قَالَ اسْتَحْضَرْتُکَ لِنَظَارَةِ خُیُولِی وَ قَدْ کَانَ أَمَرَهُمْ أَنْ یَلْبَسُوا التَّجَافِیفَ وَ یَحْمِلُوا الْأَسْلِحَةَ وَ قَدْ عَرَضُوا بِأَحْسَنِ زِینَةٍ وَ أَتَمِّ عُدَّةٍ وَ أَعْظَمِ هَیْبَةٍ وَ کَانَ غَرَضُهُ أَنْ یَکْسِرَ قَلْبَ کُلِّ مَنْ یَخْرُجُ عَلَیْهِ وَ کَانَ خَوْفُهُ مِنْ أَبِی الْحَسَنِ ع أَنْ یَأْمُرَ أَحَداً مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ أَنْ یَخْرُجَ عَلَى الْخَلِیفَةِ  فَقَالَ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ ع وَ هَلْ تُرِیدُ أَنْ أَعْرِضَ عَلَیْکَ عَسْکَرِی قَالَ نَعَمْ. فَدَعَا اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَإِذَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ مِنَ الْمَشْرِقِ إِلَى الْمَغْرِبِ مَلَائِکَةٌ مُدَجَّجُون‏ فَغُشِیَ عَلَى الْخَلِیفَةِ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع نَحْنُ لَا نُنَافِسُکُمْ فِی الدُّنْیَا نَحْنُ مُشْتَغِلُونَ بِأَمْرِ الْآخِرَةِ فَلَا عَلَیْکَ شَیْ‏ءٌ مِمَّا تَظُن‏،

<span style="font-size:10.0pt;line-height:120%;B Mitra" "="">(الخرائج، ج1، ص414)
 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است