شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ساعت ۰۴:۳۳

نمی شود از حضرت معصومه سلام الله علیها بگوییم، اما از جبهه مقابل ایشان حرفی نزنیم

مراسم جشن سالروز میلاد کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

مراسم جشن سالروز میلاد کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

غلبه حق بر باطل، علت خلقت عالم!

کسیکه مقابل کفر بی تفاوت باشد، عذاب می شود، حتی اگر انسانی عابد باشد

وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ. تمام آسمانها و زمین ملک خداست. کسانیکه می گفتند هرچه کدخدا بگوید، چقدر بیچاره هستند. الان کلیپ پذیرش رسمی بخش آموزشی سند 2030 در دولت قبل را در فضای مجازی منعکس می کنند؛ با افتخار. همین حقیرها قریب به سی سال در کشور ما قدرت داشته و دارند؛ با این افکار کفرآلود.

وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(آل عمران 189). خداوند مالک تمام هستی است و بر هر امری تواناست. هفت ماه است در غزه جنایت می کنند، اما هنوز نتوانسته اند کنترل و مدیریت غزه را بدست بگیرند. کدخدا انقدر ناتوان؟! بدبخت تر از این افراد سیاسی، عمامه به سرها و عالمانی هستند که اینها را باور می کنند.

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ(ال عمران 190). در خلقت آسمان ها و زمین، و اختلاف روز و شب، نشانه های زیادی برای صاحبان خرد است. این زمین، آسمانها، شب و روز، همه صاحب و مدیری دارند، که انقدر با نظم و دقت تمام ارکانش کنار هم چیده شده.

الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ(آل عمران 191). انسانهای صاحب خرد و فهمیده کسانی هستند که در هر شرایطی به یاد خدا هستند. در هر شرایطی به این جریان خلقت و مالکیت و حاکمیت خدای متعال در عالم فکر می کنند. در آیات دیگر تصریح شده که این آیات و نشانه ها و آفرینش آسمانها و زمین، برای این است که اهل حق بر اهل باطل غلبه پیدا کنند. مبارزه حق و باطل انقدر برای خداوند مهم است. آنگاه عده ای به خیال خودشان تلاش می کنند بین حق و باطل درگیری ایجاد نشود. گمان کرده اند با کوتاه آمدن مقابل کفر می توانند به این درگیری ها پایان دهند. می فرماید: قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ. کسیکه مقابل حاکمیت کفر بی تفاوت باشد و آنرا بپذیرد، حتما عذاب می شود؛ حتی اگر انسانی عابد باشد.

 

انسان عاقل باید در نبرد حق و باطل جبهه اش را مشخص کند

زیارت یعنی مشخص کردن جبهه

مجاهد فی سبیل الله اثر گناهانش هم از بین می رود

رَبَّنَا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ(آل عمران 192). کسیکه وارد جهنم شود، حقیر و ذلیل می شود. ظالمین در جهنم یار و یاوری نخواهند داشت. رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا. باید جبهه مان را مشخص کنیم؛ با ابرار هستیم یا با اشرار؟ این دنیا باطل آفریده نشده؛ در نبرد بین حق و باطل باید جبهه مان را مشخص کنیم؛ اگر می خواهیم انسان عاقلی باشیم. اگر صرفا بدنبال زندگی آرام خودمان باشیم، از مقام آدمیّت خارج می شویم. کسیکه در جبهه حق علیه باطل نیست، چگونه ژست علم و تقوا به خود می گیرد؟

وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ(آل عمران 193). کسیکه وارد جبهه ابرار شود و علیه باطل بایستد، اثر گناهانش از بین می رود. در دفاع مقدس می توانستیم این مسئله را ببینیم، که بعضی رزمندگان گذشته بدشان جبران شد. اثر گناهانشان هم از بین رفت؛ نه اینکه فقط گناهانشان بخشیده شود. مجاهد فی سبیل الله اثر گناهانش هم از بین می رود. زیارت یعنی مشخص کردن جبهه؛ به اماممان اعلام می کنیم که ما در جبهه شما هستیم، و در مقابل دشمن شما ایستاده ایم.

رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَى رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ(آل عمران 194). خدایا آنچه که به پیغمبرت وعده دادی، برای ما مستجاب کن. فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ. این دعا، دعای مستجاب است. وقتی ما آورده ای برای خدا داریم، یعنی به جبهه حق پیوسته ایم، خداوند گناهان ما را می بخشد، و اثر گناهانمان را هم از بین می برد، و آنچه به پیغمبرش وعده داده را در حق ما مستجاب می کند. کسیکه تکلیفش را با جبهه حق و باطل مشخص نکرده باشد، دعاهایش هم مستجاب نمی شود.

 

نمی شود از حضرت معصومه سلام الله علیها بگوییم، اما از جبهه مقابل ایشان حرفی نزنیم

همانند امام رضا و امام جواد علیهماالسلام حضرت معصومه سلام الله علیها را به مردم معرفی کنیم

کسیکه در مسیر اقامه امر حق است، اذیت می شود

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَابًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ(آل عمران 195). حضرت معصومه سلام الله علیها و همراهانشان مصداق این آیات هستند؛ هجرت کردند بسمت امامشان. یکی از ویژگیهای حضرت معصومه سلام الله علیها مقام شفاعت ایشان است: یَا فاطمه اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ. کسی با شفاعت اهلبیت علیهم السلام وارد بهشت می شود که جبهه اش را در نبرد حق و باطل مشخص کرده باشد.

امام رضا علیه السلام فرمود: مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ. حق حضرت معصومه سلام الله علیها چیست، و باطلی که در مقابل حضرت معصومه سلام الله علیها ایستاده کیست؟ همان کسیکه حضرت معصومه سلام الله علیها را به شهادت رساند. نمی شود راجع به حضرت معصومه سلام الله علیها صحبت کنیم، اما درباره جبهه مقابل ایشان صحبت نکنیم. البته بعضی منبری های ما این هنر را دارند که یک ساعت راجع به ویژگیهای حضرت معصومه سلام الله علیها صحبت کنند، اما راجع به حق ایشان حرفی نزنند. نتیجه این می شود که برخی دختران چادری و مذهبی ما در فضای مجازی فریب می خورند، و عصمت و عفت خود را کنار می گذارند. چون جبهه شان را مشخص نکرده اند. تکلیف خود را مشخص نکرده اند.

حضرت معصومه سلام الله علیها را همانطور معرفی کنیم که امام رضا و امام جواد علیهماالسلام معرفی کرده اند. اگر حضرت را عارفا بحقها زیارت نکنیم، مشمول شفاعت ایشان نمی شویم. حق حضرت معصومه سلام الله علیها چیست؟ حضرت معصومه ای که منبع علم و عصمت و طهارت است، وارد جبهه مقابله با دشمن امام زمانش می شود؛ هجرت می کند، و در این مسیر به شهادت هم می رسد. جبهه اش را مشخص کرد؛ مقابل باطل ایستاد. کسیکه حق حضرت معصومه سلام الله علیها را نشناسد، زیارت تنها او را نجات نمی دهد.

فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي(آل عمران 195). حق حضرت معصومه سلام الله علیها این نبود که در حکومت اسلامی، مقابل چشم دوستداران اهلبیت و امام رضا علیهم السلام، حرمتش شکسته شود و همراه برادرانش به شهادت برسند. کسیکه در مسیر اقامه امر حق است، اذیت می شود. بعضی می خواهند مومن باشند، اما با سیاست کاری نداشته باشند تا اذیت نشوند. مردم غزه برای حاکمیت خدا دارند اذیت می شوند. این ایستادگی، جوانان غربی را بیدار کرده. معترضان دانشجوی غربی سعی می کنند به زبان فارسی بگویند مرگ بر اسراییل. این یعنی مشخص کردن جبهه؛ یعنی ما در جبهه جمهوری اسلامی ایران علیه حاکمیت غرب ایستاده ایم. سناتور آمریکایی گفت دانشجویانی که در برابر پرچم آمریکا پرچم فلسطین را بلند می کنند، باید از آمریکا اخراج شوند. این کار یعنی تعرض به حاکمیت آمریکا.

 

هم خودمان در مسیر حق مقاومت کنیم، و هم دیگران را به استقامت دعوت کنیم

امام صادق علیه السلام فرمود: قالَ لي: أتَدري لِمَ سُمِّيَ قُمُّ ؟ قُلتُ: اللّه ُ ورَسولُهُ وأنتَ أعلَمُ، قالَ: إنّما سُمِّيَ قُمُّ لِأَنَّ أهلَهُ يَجتَمِعونَ مَعَ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللّه ِعَلَيهِ ويَقومونَ مَعَهُ ويَستَقيمونَ عَلَيهِ ويَنصُرونَهُ. قم اسمش قم شد، بخاطر اینکه اهل قم دور مهدی آل محمد ارواحنا فداه جمع می شوند، و با او قیام می کنند، و در این مسیر استقامت می کنند و او را یاری می کنند. در سپاه بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه موثر هستند. حضرت معصومه سلام الله علیها محور تربیت این نسل از شیعیان و یاران امام زمان ارواحنا فداه است.

همه امام رضا علیه السلام را به باب الحوائجی می شناسند. اما کسی از حق امام رضا علیه السلام حرف نمی زند. امام رضا علیه السلام خودشان در مرو فرمودند اگر مردم حق ما ائمه را ادا کنند، بر ما ائمه هم واجب می شود حق مردم را ادا کنیم. زائر امام رضا علیه السلام صرفا برای گرفتن حاجات به زیارت نمی آید؛ زائر باید حق امام را بشناسد، و جبهه اش را مشخص کند، و با امامش در استقامت در این جبهه تجدید عهد کند.

لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ مَتَاعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ لَكِنِ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا نُزُلًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرَارِ(آل عمران 198-196). عاقبت امر کفار جهنم است؛ عاقبت به خیری برای اهل حق است، حتی اگر در نبردی شکست بخورند.

وَإِنَّ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَمَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ خَاشِعِينَ لِلَّهِ لَا يَشْتَرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ(آل عمران 199و200). اول باید خودمان در مسیر حق مقاومت کنیم، و بعد دیگران را هم به مقاومت و استقامت دعوت کنیم. نمی توانیم به دیگران کاری نداشته باشیم. باید همه را به جبهه حق و استقامت در مسیر حق دعوت کنیم. ما چون حق هستیم، حتما اذیت می شویم؛ اما باید در مسیر حق استقامت کنیم. حضرت معصومه سلام الله علیها هجرت کرد، تا جامعه را از حق امام رضا علیه السلام آگاه کند، و به دفاع از حق امام دعوت کند. در این مسیر هم به شهادت رسیدند.

وَ رَابِطُوا. همه باید با هم در جبهه حق باشیم. همه با هم از جبهه حق مرزداری کنیم. رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، هفت میدان جهاد برای ما تعریف کردند. اینها همه برخاسته از متن معارف دینی و قرآنی است. مرز جبهه حق و باطل را حفظ کنیم؛ در این جبهه سهم داشته باشیم. قیامت باید پاسخگو باشیم که کجای زندگی مان حمایت از حق و مقابله با باطل بوده؟ ان الله مع الصابرین. می فرماید منِ خدا با شما هستم. در مسیر دفاع از حق و مبارزه با باطل وارد شوید، من هم همراه شما هستم. إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا(حج 38).   إِنْ تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ(محمد 7). خداوند در جبهه مبارزه با باطل ما را تنها نمی گذارد. اسئل الله ان یرینا فیکم السرور و الفرج. از حضرت معصومه سلام الله علیها بخواهیم ما را جزو کسانی قرار دهد که اهلبیت علیهم السلام را در برآورده شدن آرزوی 1400 ساله شان یاری می کنیم.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

دهه اول محرم
 
با سخنرانی حجت الاسلام
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از یکشنبه ۱۷ تیر به مدت ۱۰ روز
ساعت ۱۶
مکان:
شبستان امام حرم مطهر
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است