جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت ۱۹:۱۵

از امام رضا علیه السلام افزایش توفیق خادمی در هیئت را بخواهیم

جلسه اول سفر زیارتی مشهد مقدس هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) در ایام عید فطر پنجشنبه 23 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در حسینیه تهرانی ها مشهد مقدس برگزار شد.

جلسه اول سفر زیارتی مشهد مقدس هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) در ایام عید فطر پنجشنبه 23 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در حسینیه تهرانی ها مشهد مقدس برگزار شد.

ما به زیارت و تجدید میثاق با ائمه دستور داده شده ایم

عهد ما با امام، برای خداوند خیلی مهم است

قرآن وحی الهی و کلامی زنده است. حلقه اتصال بین خدای متعال و ماست. بهترین هدیه ای که ما می توانیم محضر امام رضا علیه السلام تقدیم کنیم، قرائت قرآن است. قرآن وسیله ای برای تضمین دنیا و آخرت ماست. اصل جلسه ما قرائت قرآن است. بعد از قرائت قرآن هم کمی در خصوص آیات الهی گفتگو و تفکر و تأمل می کنیم؛ و بعد هم به ائمه هدی علیهم السلام متوسل می شویم برای توفیق درک مفاهیم قرآنی و دینی و عمل به این دستورات؛ تا انشاالله در دنیا و آخرت سعادتمند شویم.

زیارت تجدید عهد و میثاق ما با امام است. این میثاق باید هر چند وقت یکبار تکرار شود. این میثاق و عهد ما با امام، برای خدای متعال خیلی مهم است. تا جایی که اگر کسی این قرار و عهد را فراموش کند، دشمن خدا و دین می شود. زیارت، تجدید این عهد و میثاق است. أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ(یس 60). همه بنی آدم این عهد و قرار را با خدای متعال بسته اند، که از شیطان تبعیت نکنند.

ما به زیارت و تجدید میثاق با ائمه اطهار علیهم السلام دستور داده شده ایم. در این زیارت ها، آثار و برکات زیاد دیگری هم برای هست. ائمه اطهار علیهم السلام اهل کرم و احسان هستند، و این کرامت قطعا شامل حال زائرین می شود. یک زیارت می تواند تغییرات و بهره های زیادی برای زندگی زائر داشته باشد. ارتباط با هر کسی برای انسان نفع ندارد؛ اما ائمه اطهار علیهم السلام تماما بهره و منفعت هستند. ائمه اطهار علیهم السلام موثرین در عالم وجود هستند.

 

از امام رضا علیه السلام افزایش توفیق خادمی در هیئت را بخواهیم

توسل برای همه لازم است، برای خادمین هیئت بیشتر

نقشمان در خادمی هئیت را بالا ببریم

زیارت برای همه ضروری است، اما برای اهل هیئت و روضه و گریه و خادمین هیئت، این ضرورت خیلی بیشتر است. ما علاوه بر بهره برداری شخصی در زیارت، باید برای خادمی و افزایش توفیق خدمت در هیئت هم از امام رضا علیه السلام کمک بخواهیم.

هیئت کانون جهاد تبیین است. هیئت محل اتصال مومنین بواسطه اهلبیت به خداست. هیئت محل کسب معارف دینی است. هیئت محل طهارت و پاکی است. هیئت محل جبران گذشته است. هیئت محل اجتماع مومنین برای امری بزرگ است: تَذاكَروا أمرَنا و أحيوهُ. برای گفتمان سازی امر اهلبیت و احیای این امر است. هیئت بستری است که انقدر موثر و مهم است. نقش ما در این هیئت چیست؟ این نقش را بالا ببریم. به اخلاص و انگیزه و اتصال و درخواست و مطالبه ما از خدا، این ظرفیت می تواند بالاتر برود. هیئت باید بتواند زنده و پویا و موثر باشد، و اثری ماندگار در مسیر احیای امر خدا و اهلبیت داشته باشد. باقیات و صالحاتی هم برای بعد از مرگمان باشد.

در دعای وداع ماه رمضان امام سجاد علیه السلام جمله ای را عرضه می دارند: اللَّهُمَّ إِنَّا نَتُوبُ إِلَیک فِی یوْمِ فِطْرِنَا الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُؤْمِنِینَ عِیداً وَ سُرُوراً، وَ لِأَهْلِ مِلَّتِک مَجْمَعاً وَ مُحْتَشَداً. «عید فطر برای مومنین سرورآفرین و بهجت آفرین است. این عید فطر را برای اهل دین و اهل مکتب اسلام مجمع و محل جمع شدن اهل دین قرار دادی». یکی از ویژگیهای عید فطر اجتماع مومنین است. اجتماع مومنین باید حول محور ولایت باشد. هیئت هم همین نقش را دارد: تَزاوَروا و تَلاقَوا و تَذاكَروا أمرَنا و أحيوهُ. هیئت اجتماعی از مومنین است حول امر اهلبیت، برای گفتگو و تذاکر و احیای این امر.

خدای متعال خیلی اتفاقات را بوسیله پرچم این هیئت رقم زده. ما در این هیئت کار بسیار بزرگی را دنبال می کنیم. خادمین هیئت برای اقامه امر خدای متعال و اقامه امر اهلبیتی قدم برمیدارند، که در عالم وجود اینها اصل هستند. در این مسیر هم وقت و انرژی و مال و آبروی خود را می گذارند. باید برای این امر مهم هزینه بدهیم. همین هم برای آخرت ما باقی می ماند.

 

در خادمی اهلبیت، بدنبال جلب رضایت خداوند باشیم

ملائکه خادمِ خادمین اهلبیت هستند

خیلی از اتفاقاتی که در جلسات هیئت رخ می دهد، اتفاقات درونی است که ما اصلا متوجه آنها نمی شویم. خیلی از شرارت ها از ما دفع می شود که ما متوجه نمی شویم. إِنَّ الْمَلائِکةَ لَخُدّامُنا وَخُدّامَ مُحبینا. ملائکه خادمِ خادمین و محبین اهلبیت علیهم السلام هستند. هر کسی این توفیق را پیدا نمی کند.

خادمین هیئت بیش از دیگران نیاز دارند معارف خود را عمیق کنند، و ارتباط خود با خدا را تقویت کنند، و بهره خود از محضر اهلبیت علیهم السلام را بیشتر کنند. از حضرت رضا علیه السلام بخواهیم که کشکول ما را بزرگتر کنند، تا توفیق خدمت ما در هیئت بیشتر شود. بخواهیم که حوزه تأثیر ما بیشتر بشود، برای اینکه اقامه دین خدا در جامعه گسترده تر شود. وظیفه هیئت اقامه امر خدا در جامعه است؛ بخواهیم که در اقامه این امر موثر باشیم.

ما باید نهایت اخلاص را در خدمتمان داشته باشیم. طوری کار کنیم که روز قیامت به خدای متعال عرضه کنیم بهتر از این نمی توانستم کار کنم؛ بضاعتم در همین حد بود. در خادمی دستگاه اهلبیت علیهم السلام بدنبال جلب رضایت خدای متعال باشیم. از حضرت رضا علیه السلام بخواهیم بضاعت و توفیقمان در خادمی بیشتر شود، تا بتوانیم رضایت خدای متعال را جلب کنیم، و حق این پرچم را ادا کنیم.

یکی ازعلاقمندان هیئت مکاشفه عجیبی در خواب برایشان پیش آمده بود. نقل می کرد که این هیئت در سرنوشت جهانی اسلام نقش دارد. در تسریع فرایند امر فرج تأثیرگذار است. خداوند را شاکریم که به ما اجازه داده اند تحت این پرچم برای احیای امر اهلبیت علیهم السلام خدمت کنیم. از خداوند بخواهیم سطح توفیقات و تأثیرمان در این مسئله بیشتر شود. هیئت مأموریت های زیادی دارد، که با شرایط فعلی انجام این مأموریت ها در توان ما نیست. از خدا بخواهیم توفیقمان در خدامی بیشتر شود، تا بتوانیم قدم ها و مأموریت های بزرگتری در این مسیر برداریم.

 

انسانهای ضعیف الایمان روزی تبدیل به دشمن دین می شوند

خداوند دشمنی کسانی است که با امام و دستورات دین مقابله کنند

قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ(بقره 94و95). این آیات درباره داستان حضرت موسی و قوم بنی اسراییل است، که ایمانشان ایمان سُستی بود، و فریب سامری را خوردند و گوساله پرست شدند. خداوند می فرماید اگر راست می گویید که مومن هستید، از خدا طلب مرگ کنید. اما ابدا مرگ خود را طلب نمی کنند، بخاطر کارهایی که در این دنیا انجام داده اند. خدا به ظالمین آگاه است.

وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكَافِرِينَ(بقره 98-96). این انسانها که ایمان عمیق ندارند، به شدت حریص دنیا و زندگی در دنیا هستند. این انسانهای ضعیف الایمان و دنیاطلب کم کم با خدا و رسول خدا و حتی جبراییل زاویه پیدا می کنند، و تبدیل به دشمن دین می شوند. اگر کسی با خدا و رسول خدا و ملائکه الله دشمنی کند، خدا هم با او دشمنی می کند.

امروز هم بعضی ها می گویند اسلامِ انقلابی ها اسلامِ خشونت و تنش زایی است. می گویند خصومت و دشمنی در اسلام نیست. پس این آیات چیست؟ خداوند با کسیکه نسبت به حجت خدا اظهار دشمنی می کند، اعلام دشمنی و برائت می کند. می گویند اسلام دینی است که با همه خوب است. که این را گفته؟ وقتی خداوند با دشمنان دین دشمنی می کند، پیغمبراکرم صلی ا هم به طریق اولی با آنها دشمنی می کند. حضرت 83 جنگ با مشرکین و دشمنان دین داشت. این را هم ما انقلابی ها گفته ایم؟!

مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكَافِرِينَ. اگر با پیامبر خدا دشمنی کنید، خدا هم با شما دشمنی می کند. وای بحال کسیکه خداوند با او دشمنی کند. بایدن گفته اگر ایران بخواهد از اسراییل انتقام بگیرد، ما پشت اسراییل هستیم. با این دشمن می توان دشمن نبود؟ همین الان ملت ایران را تهدید می کند به همین بمب هایی که بر سر مردم غزه می ریزد. کسانیکه می گفتند ما مشکلات اقتصادی داریم، نمی خواهیم بجنگیم، تحویل بگیرند. مسئله مرگ و حیات است. مگر می توانیم به این دشمن بگوییم ما دنبال مشکلات اقتصادیمان هستیم، فعلا به ما حمله نکنید؟! سطح درک و شعور برخی سیاستمداران ما انقدر پایین است.

 

پشت مأموران را در مقابله با بی حجابی خالی نکنید

مردم مقابله با بی حجابی را از مسئولین مطالبه کنند

امسال سال جنگ دشمن با حجاب بود. مسئولین قول داده اند که از این شنبه در مورد مسئله و قانون حجاب اقدام عملی و موثر داشته باشند. سال 1402 بودجه ای برای مسئله حجاب تصویب شد، اما این بودجه برای مقابله با بی حجابی اختصاص داده نشد. بنی صدر هم خیانتش همین بود که از نیروها پشتیبانی نمی کرد. وسط جنگ حجاب، برای تجهیز مأمورین به دوربین بودجه اختصاص نمی دهند. جنگ است؛ ناموس شیعه را بی حجاب کرده اند؛ دشمن دارد از ما تلفات می گیرد. دشمن وقتی متمرکز مسئله حجاب شده، یعنی این نقطه آسیب پذیر است و دشمن توانسته به برخی اهدافش در این زمینه برسد. وسط جنگ ما از نیروهایمان پشتیبانی و حمایت نکنیم که نمی شود. بودجه حجاب را جای دیگری خرج می کنید؟ کجا از این جا واجب تر. اگر بودجه تصویب کرده اید، چرا اختصاص نمی دهید؟ حجاب دستور دین است؛ کسیکه شریعت و دستورات دین را قبول ندارد و مقابله می کند، با خدا دشمنی می کند. فرزندان ما را تبدیل دشمن دین و خدا می کنند.

مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكَافِرِينَ. ببینید در فضای مجازی چه خبر است؛ هرچه از دهانشان در می آید علیه مقدسات دینی می گویند. یک جنگ تمام عیار علیه دین و شریعت و ایمان مردم در جریان است. رهبر معظم انقلاب حجت را تمام کردند؛ گفتند آمران به معروف و ناهیان از منکر وارد میدان شوند. این دستور امام جامعه است. فرمان صادر شده؛ دیگر به احتمال تأثیرگذاری نگاه نکنیم. وظیفه مردم در این زمینه مشخص شد. مسئولین هم وظیفه دارند. اگر هم وظیفه شان را درست انجام ندادند، باز مردم باید از آنها مطالبه کنند. وسط جنگ می گویید مهمات نداریم؟ بودجه تصویب شده را هم دریغ می کنید؟ جنگ فرهنگی کمتر از جنگ نظامی است؟

یک نفر بی دین شود، اطرافیانش را هم بی دین می کند. دیگران را هم سست و ناامید می کند. اگر کسی تظاهر به بی حجابی کند، به جنگ با شریعت بلند شده. حجاب دستور خداست. خداوند می فرماید اگر به ولی من اهانت کنید، به جنگ با من پرداخته اید؛ حال اگر کسی با فرمان خدا مخالفت کند، به طریق اولی به جنگ با خدا برخاسته.

 

امام رضا علیه السلام ذره ای نرمش مقابل مأمون نداشت

امام رضا علیه السلام هیچ جا به مأمون روی خوش نشان نداد. ذره ای نرمش در برابر مأمون نداشت. مأمون از فضائل امام رضا علیه السلام پرسید، حضرت گوشه ای از فضائلشان را بیان کردند: فَقالَ الرِّضا علیه السلام: بِالعُبودِیةِ للّهِ عز و جل أفتَخِرُ، وبِالزُّهدِ فِی الدُّنیا أرجُو النَّجاةَ مِن شَرِّ الدُّنیا، وبِالوَرَعِ عَنِ المَحارِمِ أرجُو الفَوزَ بِالمَغانِمِ، وبِالتَّواضُعِ فِی الدُّنیا أرجُو الرِّفعَةَ عِندَ اللّهِ عزوجل. فَقالَ لَهُ المَأمونُ: إنّی قَد رَأَیتُ أن أعزِلَ نَفسی عَنِ الخِلافَةِ وأَجعَلَها لَک واُبایعَک. مأمون گفت: شما با این فضائل از من اولی تر هستید به خلافت؛ می خواهم خلافت را به شما بدهم. فَقالَ لَهُ الرِّضا(ع): إن کانَت هذِهِ الخِلافَةُ لَک وجَعَلَها اللّهُ لَک، فَلا یجوزُ أن تَخلَعَ لِباسا ألبَسَکهُ اللّهُ وتَجعَلَهُ لِغَیرِک، وإن کانَتِ الخِلافَةُ لَیسَت لَک، فَلا یجوزُ لَک أن تَجعَلَ لِی ما لَیسَ لَک! امام رضا علیه السلام اصلا مأمون را تحویل نگرفت؛ نرمش نشان نداد؛ فرمود: اگر خداوند این خلافت را به تو داده، اجازه نداری به دیگری واگذار کنی. اگر هم این خلافت را خداوند به تو نداده، اجازه نداری چیزی که برای تو نیست را به دیگری ببخشی! صراحت کلام امام در برابر مأمون را ببینید.

فَقالَ لَهُ المَأمونُ: یابنَ رَسولِ اللّهِ، لا بُدَّ لَک مِن قَبولِ هذا الأَمرِ. مامون گفت: باید خلافت را بپذیری. فَقالَ: لَستُ أفعَلُ ذلِک طائِعا أبَدا. حضرت فرمود: ابدا نمی پذیرم. فَما زالَ یجهَدُ بِهِ أیاما حَتّی یئِسَ مِن قَبولِهِ. مأمون انقدر اصرار کرد، اما امام نپذیرفت، تا اینکه مأمون مأیوس شد. در آخر گفت: فَقالَ لَهُ: فَإِن لَم تَقبَلِ الخِلافَةَ ولَم تُحِب مُبَایعَتی لَک، فَکن وَلِی عَهدی لِتَکونَ لَک الخِلافَةُ بَعدی. اگر خلافت را نمی پذیرید، ولیعهدی را باید بپذیرید، که بعد از من خلیفه مسلمین شوید.

حضرت فرمود: فَقالَ الرِّضا(ع): وَاللّهِ، لَقَد حَدَّثَنی أبی عَن آبائِهِ، عَن أمیرِ المُؤمِنینَ، عَن رَسولِ اللّهِ(ص): أنّی أخرُجُ مِنَ الدُّنیا قَبلَک مَقتولاً بِالسَّمِّ مَظلوما، تَبکی عَلَی مَلائِکةُ السَّماءِ ومَلائِکةُ الأَرضِ. از پدرم از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که من قبل از تو مظلومانه با سمّ کشته می شوم، و ملائکه زمین و آسمان بر من می گریند. واُدفَنُ فی أرضِ غُربَةٍ إلی جَنبِ هارونَ الرَّشیدِ. مرا در سرزمین غربت، کنار هارون الرشید دفن می کنند.

فَبَکی المَأمونُ. مأمون هم اینجا گریه کرد! ثُمَّ قالَ لَهُ: یابنَ رَسولِ اللّهِ، ومَنِ الَّذی یقتُلُک، أو یقدِرُ عَلَی الإِساءَةِ إلَیک وأَنَا حَی؟ گفت: من زنده باشم و کسی حرمت شما را بشکند؟ چه کسی شما را به قتل می رساند؟ فَقالَ الرِّضا(ع): أما إنّی لَو أشاءُ أن أقولَ مَنِ الَّذی یقتُلُنی لَقُلتُ. حضرت فرمود: اگر بخواهم بگویم چه کسی مرا خواهد کشت، می توانم بگویم؛ اما این را نمی خواهم. فَقالَ المَأمونُ: یابنَ رَسولِ اللّهِ، إنَّما تُریدُ بِقَولِک هذَا التَّخفیفَ عَن نَفسِک، ودَفعَ هذا الأَمرِ عَنک، لِیقولَ النّاسُ: إنَّک زاهِدٌ فِی الدُّنیا. مامون گفت تو نمی خواهی خلافت را قبول کنی، تا مردم بگویند زاهد هستی و از حکومت گریزانی؟!

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است