یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت ۰۴:۵۷

یا باید ذاکر خدا باشیم، یا همنیشن شیطان می شویم؛ حالت سومی ندارد

جلسه بیست و پنجم مجالس ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) جمعه 17 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) قم برگزار شد.

جلسه بیست و پنجم مجالس ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) جمعه 17 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) قم برگزار شد.

دستورات دینی نشانه محبت خدا به انسان است

قال اولو جئتکم باهدی ما وجدتم آبائکم قالوا انا بما ارسلمت به کافرون فانتمقمنا منهم فانظر کیف کان عقبه المکذبین فَانْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ(زخرف 24و25). در آیات متعدد قرآن کریم درباره زمینه های ایجاد دشمنی با حق بحث شده؛ همینطور نوع این دشمنی، و پیامدهای دشمنی با حق. این دشمنی چیست؟ چگونه ایجاد می شود؟ این دشمنی چگونه بروز و ظهور پیدا می کند؟ و پایان کار دشمنان دین در دنیا و آخرت چه خواهد بود؟ در این آیه هم خداوند می فرماید نگاه کنید عاقبت کسانیکه آیات حق را تکذیب می کنند و کفر می ورزند چیست.

وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ(زخرف 36). کسیکه یاد خدا را فراموش کند و خداوند را در زندگی در نظر نگیرد، این آدم زمینه تسلط شیطان بر خود را فراهم می کند. امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه عرضه می دارد: بِذِکْرِکَ عاشَ قَلْبى. قلب من با یاد تو زنده است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا(احزاب 42و41). منظور از ذکر، صرفا ذکر زبانی نیست. می فرماید زیاد به یاد خدا باشید. کسیکه مدام به یاد خداست، علی القاعده زیاد هم تسبیح خداوند را می گوید؛ با تمام وجودش، نه صرفا با زبان.

بندگان خدا زیاد خدا را تسبیح می کنند؛ چون زیاد خدا را در زندگی خود در نظر می گیرند. امام صادق علیه السلام فرمود هر آسیبی به شما رسید، استغفار کنید و ببینید چه گناه و غلفتی از شما سر زده که این آسیب به شما رسیده. کسیکه زیاد ذاکر است، زیاد تسبیح گو هم هست. اینکه می گوییم به یاد خداست، درهمه جوانب زندگی است. خداییِ خدا را انسان ببیند. عظمت و جلال خدای متعال را ببیند. اگر اینطور به زندگی نگاه کنیم، زندگی خیلی شیرین می شود.

بخشی از تربیت، همراه با اجبار و سخت گیری و ایجاد محدودیت است. با نفس سرکشمان باید مقابله کنیم. یکی از بهترین نشانه های محبت خدا نسبت به انسان، احکام و دستورات دینی است. این یعنی سرنوشت انسان برای خدا مهم است، که برای زندگی او دستورالعمل قرار داده. برای اینکه اسیر هوا و هوس نشود، و دچار شقاوت نشود.

خدای متعال شب معراج به پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود کسانیکه لایق محبت من می شوند و من آنها را دوست خودم قرار می دهم، یکی از عنایت هایم به اینها این است که دائم الذکر می شوند. دائم درگیر و مشغول خداوند هستند. امیرالمومنین علیه السلام در خطبه همّام در بیان خصوصیات متقین می فرمایند مردم اینها را به چشم انسانهای دیوانه می بینند.

 

یا باید ذاکر خدا باشیم، یا همنیشن شیطان می شویم؛ حالت سومی ندارد

با رذیله های درونی مان کنار نیاییم

وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ(زخرف 36). می فرماید کسیکه فارغ از ذکر خدا زندگی می کند، ما شیطان را علیه او بر می انگیزیم، و شیطان قرین و همنشین او می شود. امام باقر علیه السلام فرمود: اگر خود را خرج امامتان نکنید، خداوند کاری می کند بیش از آن خرج دشمن خدا شوید. خدایی که ما را آفریده و همه چیز به ما داده، ما ازیاد خدا هم غفلت می کنیم؟ چنین فردی شیطان بر او مسلط می شود، و با او همراه و همنشین می شود. او را فریب نمی دهد و برود؛ در جوار او ماندگار می شود! ما یا باید ذاکر خدای رحمان باشیم، یا همنیشن شیطان می شویم؛ حالت سومی ندارد. اینطور نیست که بگوییم ما نه به یاد خدا هستیم، و نه همنیشین شیطان می شویم. اگر کسی از ذکر خدای رحمان سر باز زد، قطعا شیطان همنشین او خواهد شد.

وَإِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ (زخرف 37). شیطان که به انسان مسلط شد، راه نفوذ و سیطره سایر شیاطین را هم بر انسان باز می کند؛ و این شیاطین کاری می کنند که این افراد راه خدا را نروند، و گمان هم می کنند که هدایت شده هستند. وقتی شیاطین بر انسان مسلط می شوند، فرد را از مسیر حکمرانی الهی و مسیر حق منحرف می کنند. ضربه سیاسی می زنند. اگر ولایت خدا را نپذیریم، ولایت شیطان را پذیرفته ایم؛ حالت سومی نداریم. اگر خدا را ترک کنیم، در آغوش شیطانیم؛ چه بدانیم چه ندانیم. کسیکه اهل رعایت اخلاق نباشد، نمی تواند ولایی باشد. حزب اللهی است، اما موضع گیری هایی می کند که انسان تعجب می کند.

در زمانهای گذشته با آقامیری بحث می کردیم، هر حرفی می زدیم زیر بار نمی رفت. مسئله او سیاسی نبود، مشکل اخلاقی داشت. امروز می گوید «فقیه کیست؟ مگر خودتان عقل ندارید»؟! خلع لباس شده، اما ممنوع المنبر نشده. اخلاق را که درست نکنیم، کارمان به اینجاها می کشد. مسائل اخلاقی کاملا به مسائل سیاسی مربوط است. اخلاق بدون سیاست معنا ندارد. کسیکه مشکل اخلاقی دارد، و از یاد خدا غافل و جدا شده، یک جایی مشکل اعتقادی و سیاسی هم پیدا می کند.

با رذیله های درونی مان کنار نیاییم، و الا یک روز همین رذیله های اخلاقی ما را از ولایت جدا می کنند. پای رکاب پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله کشته شد، پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله خودشان اورا دفن کردند و بر اون نماز خواندند؛ اما بعد فرمودنداو اکنون دچار عذاب و آتش است، چون با خانواده اش بداخلاق بوده. کسیکه ولایتی باشد، اهل آتش نمی شود؛ بداخلاقی اجازه نمی دهد شما تحت ولایت خدا و ائمه اطهار علیهم السلام باشید؛ حتی اگر در لشکر مسلمین بجنگید و پای رکاب پیغمبراکرم صلی الله علیه و آلهجان بدهید. بعضی آقایان با خانواده و فرزندان و فامیل و دوست و همسایه و سایر برادران مومن خود بد برخورد می کنند. شخصیت طرف مقابل را خورد می کنند. توهین میکنند. غیبت که هیچ، نمک زندگی شان است! علاوه بر غیبتتهمت هم می زنند.

 

شیاطین بدترین همنشین هستند

وَزُخْرُفًا وَإِنْ كُلُّ ذَٰلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَالْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ (زخرف 35). آخرت برای کسانی است که اهل تقوا هستند. کسانیکه اوامر الهی را ملاحظه کرده اند. این اوامر الهی شامل همه دستورات دینی است؛ دستورات فردی، اجتماعی، خانوادگی و سایر دستورات. بعد خداوند می فرماید: وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ (زخرف 36). کسیکه اهل تقوا و ذکر خدا نباشد، شیطان همنشین او خواهد بود. وَإِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ(زخرف 37). این شیاطین مانع می شوند این فرد تحت ولایت امام حق قرار بگیرد. یک جایی از ولایت جدا می شود.

خیلی از برنامه سازان ما معتقدند سفیدی وجود ندارد؛ هرچه در جامعه ما هست سیاهی است. لذا سفیدی ها و خوبی ها را در فیلم هایشان به تصویر نمی کشند. هرچه هست بدیها و خیانت ها و فساد و قتل و بدی است. یک فیلمساز پیدا شود از امام و رهبری و شهدا فیلم درست کند. نه از شهادتشان فقط، از زندگی شان. مردم ببینند یک نفر چطور زندگی می کند که منجر به شهادت می شود.

حَتَّى إِذَا جَاءَنَا قَالَ يَا لَيْتَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ(زخرف 38). روز قیامت کسانیکه فریب شیاطین را خورده اند، به آنها می گویند کاش بین من و شما از شرق تا غرب عالم فاصله بود! کاش شما را هیچوقت نمی دیدم. انقدر شیاطین همنشین بدی هستند. وَلَنْ يَنْفَعَكُمُ الْيَوْمَ. اما این پشیمانی هیچ فایده ای برای جهنمی ها ندارد. إِذْ ظَلَمْتُمْ أَنَّكُمْ فِي الْعَذَابِ مُشْتَرِكُونَ(زخرف 39). شما و شیاطینی که از آنها تبعیت کردید باهم در آتش جهنم می سوزید! أَفَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ أَوْ تَهْدِي الْعُمْيَ وَمَنْ كَانَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ(زخرف 40). پیغمبر من، آیا تو می توانی انسان ناشنوا را بیدار، و انسان کور را بینا، و انسان گمراه را هدایت کنی؟ خودت را بخاطر این افراد اذیت نکن.

 

امام زمان ارواحنا فداه نمی آیند؛ چون ما از ذکر خدا اعراض کرده، و همنشین شیطان شده ایم

تا قدر و جایگاه خداوند شناخته نشود، امام زمان ارواحنا فداه تشریف نمی آورند

خداوند از امت اسلام انتقام گرفت

فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ(زخرف 41). من تو را از این مردم کر و کور و گمراه میگیرم، و از آنها انتقام می گیرم! انتقام خداوند فقط برای قوم عاد و ثمود و سایر اقوام گذشته نبود. خداوند از امت اسلام هم انتقام گرفت. قرار بود این مردمی که به پیغمبر آخرالزمان ایمان آورده اند، بشریت را تابع حق کنند: هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون(توبه 33). مردمی که آیه آیه قرآن را حس کردند، مردمی که دیدند جبرئیل بر پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله نازل می شود. قرار بود این مردم پای رکاب پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله عالم را از دین خدا پر کنند؛ اما به جایی رسیدند که خداوند از آنها انتقام گرفت. به جایی رسیدند که زهرای مرضیه سلام الله علیها فرمود «بدتر از شما امت من سراغ ندارم»! عاد و ثمود و لوط و بنی اسراییل در برابر این امت روسفیدند! این صحبت را حضرت زهرا سلام الله علیهاقبل از اتفاقات در و دیوار فرمود. هنوز فدک را نگرفته بودند. هنوز در خانه را آتش نزده بودند. مگر این مردم چه کرده بودند؟ حضرت زهرا سلام الله علیهافرمود هنوز پیغمبرتان را دفن نکرده اید، بدنبال جانشینی او هستید؟ بر سر تصاحب و غصب جایگاه پیغمبر خدا دعوا می کنید؟ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ. 1400 سال است بدنبال امام زمانمان هستیم، هنوز به اماممان نرسیده ایم.

رهبر معظم انقلاب تهدیدی کردند، و گفتند اینها کنسولگری ما را زدند، سیلی اش را خواهند خورد. از دیروز تا بحال در سرزمین های اشغالی چه خبر است؟ صهیونیست ها زندگی ندارند؛ پا به فرار گذاشته اند. در رعب و وحشت به سر می برند. فروشگاهها را خالی کرده اند. دشمن ما خیلی حقیر است. تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللّهِ وَ عَدُوَّکُمْ(انفار 60). دشمن انقدر از ما می ترسد. این وحشی ها و گرگ های ترسو و حقیر، هشتاد سال است به اسلام و مسلمین و مردم دنیا حکومت می کنند! این هشتاد سال سومشان است.

نگوییم چرا امام زمان ارواحنا فداه نمی آید. ما از خدا دوریم؛ ما در زندگی از ذکر خدا اعراض می کنیم، و همنشین شیطان شده ایم. ما باید از این سطح عبور کنیم؛ انقدر بالاتر برویم تا قدر خدای متعال را بشناسیم. تا قدر خداوند شناخته نشود، از امام زمان ارواحنا فداه خبری نیست. و مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده 56). اول باید قدر خدا را بشناسیم. اول باید بفهمیم بندگی خدا یعنی چه. اول باید فرمان خدا را در دشمنی با کفرو استکبار اطاعت کنیم. باید زندگی ما خلاصه شود در حکمرانی و فرمانروایی خدای متعال. رهبر معظم انقلاب بی جهت هفتمین میدان جهاد را جهاد مبارزه با سبک زندگی غربی بیان نکردند. زندگی های ما باید عوض شود. تا این اتفاق رخ ندهد، «يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُم» ادامه دارد. تا بوده همین بوده و تا هست همین هست. امت اسلام باید متحول شود. خدا باید سکه رایج زندگی ما مسلمانان شود.

چرا امیرالمومنین علیه السلام پذیرفت در برابر هتک حرمت همسرش سکوت کند؟ علی علیه السلام مَمْسُوسٌ فِی اللهِ.است. همه چیز علی علیه السلام خداست. علی علیه السلام تسلیم خواسته و امر خداست. خداوندمی خواهداز این امت انتقام بگیرد. این امت نیاز به قربانی دارد. علی علیه السلام اولین کسی است که اینطور برای خدا هزینه داد. اباعبدالله الحسین علیه السلام هم اینگونه هزینه نداد. حضرت رباب در بین 84 زن و بچه کتک خورد، اما فاطمه سلام الله علیها تک و تنها مقابل چشم همه کتک خورد و در مدینه انگشت نما شد. یک نفر حتی در بنی هاشم نبود از فاطمه سلام الله علیها دفاع کند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است