جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت ۲۰:۰۹

سوالی که شیطان از پاسخ به آن طفره رفت

جلسه بیست و سوم مجالس ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) چهارشنبه 15 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) قم برگزار شد.

جلسه بیست و سوم مجالس ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) چهارشنبه 15 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) قم برگزار شد.

شیطان طوری ما را مشغول دنیا می کند، که تا آخر عمر فرصت نمی کنیم اصلا به خدا فکر کنیم!

در شب قدر، انسان ساعاتی به خودِ خدای متعال مشغول می شود. در شب قدر چند اتفاق مهم رخ می دهد. یک مسئله، ولایت ائمه اطهار علیهم السلام است. مسئله دیگر ترسیم سرنوشت یکساله انسان. و مسئله نزول قرآن. همه اینها به هم مرتبط هستند. بی جهت نیست خداوند می فرماید: وَ مَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ. خداوند در شب قدر سرنوشت انسانها را مقدر می کند، و در اختیار ولی امرش قرار می دهد. انسان احساس می کند در فضای معلومات دینی ما، مسئله مدیریت خداوند خیلی مطرح نیست. با اینکه این موضوع در آیات متعدد قرآن کریم تکرار و تأکید و شرح داده شده.

سالی سه شب به بهانه رهایی از جهنم، ما با عبارات دعای جوشن کبیر با خدای متعال گفتگو می کنیم. بعضی می خواهند این سنت حسنه را به بوته نقد بگذارند، که لزومی به قرائت دعای جوشن کبیر نیست، یا سندیتی در قرائت این دعا در شب قدر نیست. چه اشکالی دارد مردم به بهانه دعای جوشن کبیر، دو ساعت با خدای متعال گفتگو کنند؟ یا کلیپ هایی در شب قدر دست به دست می شود که موقع قرآن به سر گرفتن روضه نخوانید. مشکل ما همین چند دقیقه روضه خواندن است؟!

باید کاری کنیم که مردم به ابعاد شخصیت خدای متعال و شیوه و ویژگی های مدیریتی خداوند آشنایی بیشتری پیدا کنند. ابتدا تا انتهای قرآن درباره خصوصیات خداوند و شیوه مدیریت و حاکمیت خداست؛ و در مورد کسیکه با مدیریت خداوند به جنگ و مخالفت پرداخته؛ یعنی شیطان. ما چرا به این موضوع مهمِ پرتکرار در قرآن نمی پردازیم؟ خداوند موضوع شیطان را فقط بخاطر دشمنی اش با انسان مطرح نمی کند. یک علت مهم تکرار این مسئله، بخاطر مخالفت و ایستادگی شیطان در برابر مدیریت و حاکمیت خداست. أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا(محمد 24). کسیکه در قرآن تدبر نمی کند کسی است که به قلبش قفل خورده، و جایگاهش جهنم است.

ما شیطان را جدی نمی گیریم، اما شیطان خیلی دقیق کار می کند. می بینیم عمرمان گذشت، اما کاری با خدا نداشتیم. طوری شیطان ما را مشغول دنیا و مافیها می کند، که تا آخر عمر فرصت نمی کنیم اصلا به خدا فکر کنیم! اینکه خدای متعال در اکثر سوره ها به شیطان و دشمن شناسی پرداخته، مسئله قابل تأملی است.

 

اگر مردم فدای امام نشوند، حسین علیه السلام خودش فدای امامت می شود

همه ی مسئله امام حسین علیه السلام خدا بود

ما درباره همه خصوصیات شهدا صحبت می کنیم، مگر خصوصیت اصلی شهدا، یعنی رابطه عمیق آنها با خدا

رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ(ص 66). خداوند راجع به ربوبیّت و حکمرانی مطلقش سخن می گوید. قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِيمٌ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ مَا كَانَ لِيَ مِنْ عِلْمٍ بِالْمَلَإِ الْأَعْلَى إِذْ يَخْتَصِمُونَ(ص 69-67). پیغمبر، بگو من راجع به اتفاق بزرگی که در عالم رخ داد اطلاعی ندارم، که ملائکه در آن اتفاق عظیم اختلاف نظر پیدا کردند. این اتفاق بزرگ چیست؟ خداوند به چه مسئله ای می خواهد اشاره کند؟ در تفاسیر آمده این مسئله بزرگ راجع به خلقت آدم بوده است، که بین ملائکه هم اختلافاتی پیش آمد. بعضی ملائکه به خداوند گفتند چرا می خواهی انسانی بیافرینی که معصیت و گناه و تعدی می کند؟ خداوند فرمود من چیزی می دانم که شما نمی دانید.

إِنْ يُوحَى إِلَيَّ إِلَّا أَنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ(ص 70). بگو به من وحی نمی شود و من مبعوث نشده ام، مگر اینکه به شما انذار بدهم. من پیغمبر شده ام برای همین؛ برای اینکه شما را متوجه عواقب پیروی از شیطان و مخالفت با خدای متعال کنم. چقدر این مسئله مهم است. إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِينٍ(ص 71). زمانی که خداوند به ملائکه فرمود من بشری از خاک آفریدم. فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ(ص 72). هنگامیکه او را آفریدم و از روح به او دمیدم، به او سجده کنید. فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ(ص 73و74). همه ملائکه به آدم سجده کردند، مگر ابلیس که نسبت به خداوند استکبار ورزید و به آدم سجده نکرد و کافر شد.

ما درباره همه خصوصیات شهدا صحبت می کنیم، مگر خصوصیت اصلی شهدا، یعنی رابطه عمیق آنها با خدا. ما وقتی درباره شهیدی صحبت می کنیم که جانش را برای خدا داده، کاری با رابطه او با خدا نداریم! امام حسین علیه السلام شب عاشورا با آن شرایط اصحاب و یاران و خانواده و دشمن، بحث شیطان و دشمنی او با خدا را باز کرد، و همین مضمون آیات قرآن را فرمود که شیطان مشکلش تواضع در برابر خدا بود، و سجده بر آدم را بهانه کرد برای عدم تواضع مقابل خدای متعال. حسین علیه السلام قرآن ناطق است.

اباعبدالله علیه السلام برای اینکه اراده خدای متعال تحقق پیدا کند، خودش را قربانی امامت و ولایت کرد. وقتی امت برای حسین علیه السلام کشته نشوند، حسین بن علی علیهماالسلام برای حسینِ خلیفه الله کشته می شود! مسئله خداست. در کربلا هیچ چیزی جز خدا نمی بینیم. این نامردی است که از امام حسین علیه السلام طوری صحبت کنیم، که گویا با یزید مشکل و مخالفت شخصی داشته. از عجائب خلقت این است که ما هیئتی ها مجالس امام حسین علیه السلام را طوری اداره کرده ایم، که بعضی هیئتی ها نماز نمی خوانند. فکر می کنند امام حسین علیه السلام کاری به نماز و روزه ما ندارد. همه مسئله امام حسین علیه السلام خدا بود: إِلَى اللَّهِ تَدْعُونَ، وَ عَلَيْهِ تَدُلُّونَ.

 

سوالی که شیطان از پاسخ به آن طفره رفت

آتش و خاک بهانه بود؛ شیطان امرِ خدا را برنتابید

سحر و طلسم مردم از طریق کلیپ های اینترنتی!

قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ. خداوند به ابلیس فرمود چه چیزی اجازه نداد تو به چیزی سجده کنی که من با دستان خودم ساختم؟ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ(ص 75). تو استکبار ورزیدی و تکبر کردی، یا واقعا تو برتر از آدمی؟ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ(ص 76). شیطان گفت من بهتر از او هستم؛ مرا از آتش آفریدی و آدم را از خاک. شیطان بهانه آورد، که پاسخ خداوند را ندهد. کبر و غرور و استکبار خودش را پنهان کرد، به بهانه خلقت آدم از خاک. خداوند درباره مقام ابلیش و آدم سوال پرسید، اما شیطان از جنس و ماده خلقت آدم صحبت کرد. چون جوابی نداشت به خداوند بدهد. شیطان می دانست مقام و جایگاه او کجا، و پنج تن آل عبا کجا. قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ(ص 77). خداوند بلافاصه فرمود از عرش من بیرون برو، تو رانده شده ای.

شیطان در مسئله سجده بر آدم، به خدای متعال و جایگاه خداوند توهین کرد. هیچکس حق ندارد با خدای متعال اینگونه صحبت کند. شیطان خدانشناس نیست؛ او منبری ملائکه بوده و برای ملائکه منبر می رفته. او می داند سرپیچی از فرمان خدای متعال معنایش چیست. لذا خداوند فرمود: وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَى يَوْمِ الدِّينِ(ص 78). لعنت من تا قیامت برای توست. خداوند ذره ای نرمش و رحم و سرِ سوزنی ترحم نسبت به شیطان ندارد. با این شیطان لعنتی معامله نکنیم؛ با او کنار نیاییم؛ او را وارد زندگیمان نکنیم. قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ(ص 81-79). شیطان گفت به من تا روز قیامت فرصت بده؛ خداوند فرمود تا روز معلوم فرصت داری.

صهیونیست یکی از سنگین ترین بارهایش در مبارزه با جبهه حق را بوسیله شیاطین و اجنه برمیدارد. در فضای مجازی، رمز و رموزهای شیطانی و سحر و طلسم را در قالب تصاویر و کلیپ های اینترنتی جایگذاری کرده اند. کسیکه اهل رعایت نیست و این تصاویر و فیلم ها را نگاه می کند، دچار سحر و طلسم و مشکلات اجنه می شود.

قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقَّ أَقُولُ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَمِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ(ص 85-82). شیطان گفت به عزتت قسم همه انسانها را گمراه می کنم، مگر بندگان مخلص را. خداوند هم فرمود: به حق می گویم، جهنم را از تو و همه انسانهایی که از تو تبعیت کنند پر می کنم! امیرالمومنین علیه السلام و همه ائمه معصومین علیهم السلام همه رنج و تعب و سختی ها را به جان خریدند، تا خودشان را خرج مبارزه با این شیطان و تابعینش کنند. اگر ما همه زندیگمان را خرج این مسیر و این مبارزه نمی کنیم، چون قدر و ارزش جایگاه ربوبیّب خدای متعال را نمی دانیم.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است