چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت ۰۶:۳۰

حرمت جمهوری اسلامی ایران را شکسته اند؛ باید حرمتی برای اسراییل و آمریکا باقی نگذاریم

مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و سومین شب قدر در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) سه شنبه 14 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مصلی قدس قم برگزار شد.

مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و سومین شب قدر در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) سه شنبه 14 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مصلی قدس قم برگزار شد.

معارف دینی مان را باید عمیق کنیم

باید بدنبال محتوا باشیم، نه صرفا جذابیت های رسانه ای

خدای متعال روز قیامت قرآن را در سمت راست عرش قرار داده، و می فرماید: لَأُکرِمَنَّ الْیوْمَ مَنْ أَکرَمَک وَ لَأُهِینَنَّ مَنْ أَهَانَک. به عزتم قسم هرکس تو را گرامی بدارد او را گرامی می دارم، و هرکس تو را خفیف شمارد او را خفیف و ضایع می کنم. قرآن خودش میزان است. إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. قبل از نزول ملائکه، قرآن در شب قدر نازل می شود. خوش به حال کسانیکه با قرآن انس می گیرند، و در قرآن تدبر می کنند.

ما در حوزه رسانه و فضای مجازی و برنامه های رسانه ای و کارشناسی ها، سعی می کنیم فقط به سطوح اولیه معارف دینی و قرآنی بپردازیم، و بصورت عمیق در معارف دینی وارد نشویم؛ به این بهانه که همه مردم حوصله و دقت لازم در زمینه معارف عمیق دینی را ندارند. قیامت دست کسی پر است که در معارف دینی و قرآنی عمیق تر است. قیامت هم امکان بازگشت و جبران نیست؛ مگر شهدا که امکان بازگشت و زندگی مجدد به دنیا را پیدا می کنند. مثل شهدای عزیزمان در حادثه تروریستی سوریه که به دست عوامل رژیم غاصب صهیونیست به شهادت رسیدند. هرطور حساب کنیم شهادت سود است. اما به غیر از شهادت، نادرند کسانیکه به فکر عمیق دیدن معارف دینی و قرآنی باشند. دستور این است: تَفَقَّهُوا فِي اَلدِّينِ. معارف دینی را باید عمیق ببینیم.

وقتی بصورت سطحی دینداری کنیم، راحت می توانند به ما جهت بدهند. مثل برگ خشکی روی آب، که با کوچکترین نسیمی تغییر جهت می دهد. اما یک کِشتی بزرگ روی آب به راحتی و با هر بادی تغییر مسیر نمی دهد. المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ العَواصِفُ. مومن مثل کوه در عقایدش محکم و استوار است. چرا ما باید قرآن داشته باشیم، بعد برنامه رسانه ای تولید کنیم که از اول تا آخر یک حرف دقیق و عمیق در آن گفته نمی شود؟ جامعه ما باید به نقطه ای برسد که مردم دنبال مطلب باشند؛ فقط جذابیت های رسانه ای نباشد.

 

ما به کسب معارف دینی نیازمندیم

کسیکه در حد یقین دینداری عمیق ندارد، مُرده است!

قرآن منشور زندگیست

شبهای ماه مبارک رمضان چقدر مجالس ذکر و دعا و مناجات و معارف دینی برقرار است؟ مردم فرصت و انگیزه کسب معارف دینی را ندارند. قرآن سرشار از معارف دینی است که ما به آنها نیاز داریم. روز قیامت هم بناست ما بر اساس قرآن محاسبه شویم. پیغمبراکرم دو امانت به ما سپرده: قرآن و اهلبیت. ثقل اکبر و امانت سنگین تر هم قرآن است.

در هر جزء قرآن کریم که در هر روز ماه مبارک رمضان موفق به تلاوت آن می شویم، قریب به ده مورد خداوند راجع به دشمن شناسی مطلب فرموده. چقدر برای خدا مهم است که مومنین دشمنی مثل شیطان را خوب بشناسند. ما فکر می کنیم قرآن فقط برای قرائت و کسب ثواب است. قرآن منشور زندگیست. زندگی را چه تعریف می کنیم؟ امیرالمومنین علیه السلام فرمود: لا حياةَ إلاّ بالدِّينِ، و لا مَوتَ إلاّ بجُحُودِ اليقينِ. حیات و زندگی جز با دینداری بدست نمی آید. دین است که زندگی می سازد. اگر کسی در حد یقین دینداری عمیق نداشت، این انسان مُرده است!

کسیکه دین را نشناخته، چیزی از زندگی نفهمیده. چیزهایی از زندگی را می فهمد که سایر حیوانات هم می فهمند. فهمیدن این مسائل که نیاز به دین ندارد. گیاهان و حیوانات هم لقاح و زاد و ولد و خوراک و سایر برنامه های مادی غریزی را دارند. زندگی آن چیزی است که تمامی ندارد. زندگی دنیا که باندازه دو پلک زدن بیشتر به طول نمی انجامد. حیات ابدی زندگی واقعیست. زندگی دنیا را خیلی جدی نگیریم. باندازه ای که اموراتمان بگذرد به دنیا بپردازیم، نه بیشتر.

 

حرمت جمهوری اسلامی ایران را شکسته اند؛ باید حرمتی برای اسراییل و آمریکا باقی نگذاریم

در وزارت خارجه ما چه خبر است؟!

شیطان دشمن شماست، شما هم او را دشمن بدارید

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا. خداوند می فرماید وعده خدا حق است؛ مراقب باشید زندگی دنیا شما را مغرور نکند. هیچ چیز دنیا شما را فریب ندهد. کسانیکه با ثروت، عنوان، پست و... خودشان را گم می کنند، چقدر شخصیت کوچک و حقیری دارند. وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ(فاطر 5). دنیا کسی مثل شیطان را مغرور می کند. قدرتی دارد که می تواند با آن بنی آدم را فریب دهد. لذا فریب دنیا را می خورد و مغرور می شود.

بعضی ها بخاطر اینکه هواداران و پیروان و فالورهایشان ریزش نکند، از حق می گذرند. دنیا مغرورشان کرده. مداحی که هزاران نفر طرفدار در سراسر کشور دارد، در ایام فتنه یک کلمه در دفاع از نظام و انقلاب حرف نزد، که مبادا بعضی طرفدارانش که انقلابی نیستند او را رها کنند! امام حسینی تو که برای او مداحی می کنی، به برادرش محمد حنفیه فرمود: فَکَاَنّ الدّنیا لَم تَکُن وَکَاَنّ الاخِرَةَ لَم تَزَل. فکر کن اصلا دنیایی وجود نداشته. منبری که حرف حق بالای آن گفته نشود، چهار تکه تخته بیشتر نیست. شیطان هم منبری ملائکه در عرش خدا بود. اباعبدالله علیه السلام خطاب به خلیفه فرمود: إنزل أیّها الکذاب عن منبر أبی رسول الله صلی الله علیه و آله.

بعضی ها را دنیا مغرور می کند؛ بعضی ها مثل شیطان در برابر خدا کبر می ورزند. إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا(فاطر 6). می فرماید: شیطان دشمن شماست، شما هم او را دشمن بدارید. رهبر انقلاب امروز برای شهادت سرداران ما در کنسولگری سوریه پیام دادند. اسراییل را منکوب کردند و گفتند لعنت و نفرین بر سردمداران رژیم ظالم و متجاوز. بعد هم گفتند رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد، و آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوه الهی.

مسئول اتاق آمریکا در وزارت خارجه ما کارادار کشور سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است را احضار می کند، به او پیام می دهد و می گوید «برو با آمریکا صحبت کن، بگو این چه کاری بود کردید»! چقدر ترسیدیم! حال چه پیامی دادید؟ می گویند محرمانه است! تا کنون سابقه نداشته با جنگنده مستقیم به کنسولگری کشور ما حمله کنند. 13 نفر را به شهادت رساندند که 7 نفر نیروهای ایرانی بوده اند. در وزارت خارجه ما چه خبر است؟ وزیر خارجه ما پیام گذاشته که ما از طریق سوئیس برای آمریکا پیام فرستاده ایم. متن پیام چه بوده؟ چرا شما مردم را در میدان جنگ محرم نمی دانید؟ فقط کاردار سفارت سوئیس احضار می شود؛ اینجا هم مسئول اتاق آمریکا در وزارت خارجه ما با او صحبت می کند. همینقدر خون شهدای ما برای شما مهم بود؟ مسئله فقط این شهدا نیستند؛ حرمت جمهوری اسلامی ایران را شکسته اند؛ باید حرمتی برای اسراییل و آمریکا باقی نگذاریم.

 

وزارت خارجه است یا بنیاد شهید؟!

باید دشمنی با ظالم را در عمل نشان داد

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ(آل عمران 169). بله، این آیه راجع به شهداست؛ اما مگر وزارت خارجه ما بنیاد شهید است، که صرفا با این آیه بخواهید به خانواده های شهدا و مردم دلداری بدهید؟ پاسخ اسراییل و آمریکا را با این آیه باید بدهیم، یا با آیه: وَ قاتِلُوهُم‌ حَتّي‌ لا تَكُون‌َ فِتنَةٌ(بقره 193)؟ رهبر معظم انقلاب خودشان پیام می دهند؛ چرا بعضی مسئولین شأنشان اجلّ از این است که برای چنین مسئله ای پیام بدهند و موضع محکم بگیرند؟ دشمن را باید دشمن گرفت؛ این دستور قرآن است.

بخاطر جمهوری اسلامی شش ماه است قریب به صلی الله علیه و آله هزار شهید در غزه داده ایم. کیست که نداند جمهوری اسلامی پای مقاومت و بیداری غزه و فلسطین است؟ امیرالمومنین علیه السلام به حسنین علیهماالسلام فرمود: كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً. فقط اعلام برائت کافی نیست، باید دشمنی تان را با ظالم در عمل نشان دهید. أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِير(حج 39). می فرماید در برابر ظلمی که به شما می کنند، با آنها درگیر شوید و مقابله کنید، خدا هم قادر به یاری شماست. این آیه قرآن است؛ امشب هم شب نزول قرآن است. هرکس دم از نرمش و کُرنش در برابر کفر زد، چه عمامه به سر و چه غیر عماه به سر، این آیه قرآن را در پاسخ او بخوانید: إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا.

كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً. این وصیت امیرالمومنین علیه السلام به حسنین علیهماالسلام است، که بعد از حضرت منصب امامت و خلافت امت را بعهده دارند. مقابله با ظالم و یاری مظلوم به طریق اولی وظیفه مسئولین و صاحب منصبان است. هر کسی مسئولیتی دارد، باید با ظالم خصمانه برخورد کند، نه دوستانه و معامله گرانه. در دولت قبل و دولت قبل تر می گفتند ما سر میز مذاکره با گفتگو طرف مقابل را مغلوب می کنیم. هر دو دولت هم بی نتیجه از سر میز مذاکرات برگشتند. حداقل 16 سال است مذاکرات هسته ای به نتیجه ای نرسیده. رهبر معظم انقلاب گفتند کسیکه آن طرف میز مذاکره نشسته، دشمن شماست؛ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا. مگر می شود با این دشمن بُرد بُرد معامله کرد؟ او بدنبال نابودی شماست؛ شما هم همین گارد را نسبت به او داشته باشید.

 

سرداران ما را در خاکمان کشته اند، وزارت خارجه با واسطه فقط پیام سربسته می فرستد برای آمریکایی ها؟

دستورالعمل سیاست خارجه ما «سیاست تعاملی ضد نظام سلطه» است

شیطان حزب دارد؛ تنها به جنگ شما نمی آید

عمل صالح یعنی سختی کشیدن پای فرمان امام

امیرالمومنین علیه السلام ابتدا فرمود كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً، بعد فرمود وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً. باید مظلوم را کمک کنیم. اباعبدالله الحسین علیه السلام یکسال ونیم قبل از کربلا در منا به علما گفت اعتبار شما علما و بزرگان بخاطر دین است؛ وظیفه شماست حق مظلوم را از ظالم بگیرید. معاویه دارد به مردم ظلم می کند، به داد مظلومین برسید. یک نفر تکان نخورد؛ خود اباعبدالله علیه السلام حرکت کرد تا حق مظلوم را بگیرد. جانش را هم در این راه تقدیم کرد. بعضی انقلابی ها تحلیل هایی در فضای می کنند که انسان تعجب می کند. می گوید الان وقت صبر و خوشتنداری است! شما از کی رهبر انقلاب شده اید؟! اینکه در مقابل اسراییل وقت صبر است یا وقت جنگ، این را ولی فقیه مشخص می کند. رهبر معظم انقلاب در دولتهای گذشته گفتند در سیاست خارجه ما یک اصل محوری وجود دارد: سیاست تعاملی ضد نظام سلطه. ما با همه کشورها تعامل داریم، الا نظام سلطه که باید با آن ضدیّت کنیم. سرداران سپاه ما را در خاکمان تکه تکه کرده اند، شما با چند واسطه فقط پیام سربسته می فرستید برای آمریکایی ها؟

چرا باید شیطان را دشمن بگیریم؟ إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ(فاطر 6). شیطان لشکرکشی کرده تا انسانها را گمراه کند و بسمت جهنم بکشاند. شیطان تنها به جنگ شما نمی آید. شیطان را جدی بگیریم. تا تو را اهل دوزخ نکند دست بر نمیدارد. الَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ. اگر دنبال شیطان برویم، عذاب شدید در انتظارم ماست. وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ(فاطر 7). اگر کسی اهل عمل صالح شد، اجر بزرگ در انتظار اوست. عمل صالح یعنی سختی کشیدن پای فرمان امام جامعه: مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ(توبه 120).

أَفَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا. یکی از چیزهایی که شیطان آن را برای انسانها زیبا جلوه می دهد، عمل سوء انسانهاست. از جنایت لذت می برد. فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَصْنَعُونَ(فاطر 8). خداوند به پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله می فرماید خودت را اذیت نکن، کسیکه هدایت شدنی باشد او را هدایت می کنم؛ کسی هم که اهل گمراهی است من او را گمراه می کنم.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است