یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت ۱۹:۰۶

دروغ و گناهِ مداوم، زمینه سیطره شیطان بر انسان را فراهم می کنند

جلسه نوزدهم مجالس ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) شنبه 11 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مصلی قدس قم برگزار شد.

جلسه نوزدهم مجالس ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) شنبه 11 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مصلی قدس قم برگزار شد.

ما اجازه نداریم در برابر گناه اطرافیان بی تفاوت باشیم؛ اگر آنها رو دوست داریم

خداوند در برابر تبعیت مردم از شیطان کوتاه نمی آید

شیطان را دست کم نگیریم

وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ(شعراء 214). دشمن شناسی را از خانواده و فرزندانمان باید شروع کنیم. بچه ها باید دشمن را بشناسند. بچه ها می فهمند. اینطور نیست که بگوییم کودک هستند و متوجه این مسائل نمی شوند. چطور در کارتون ها و برنامه ها، با قدرتهای دروغی شیطان آشنا می شوند. فرزندان ما بای شیطان و خصوصیاتش را بشناسند. اگر قرار باشد قرآن در آموزش و پرورش ما محور باشد، باید از همان ابتدا به بحث دشمن شناسی و معرفی شیطان به دانش آموزان بپردازیم. شیطان خیال و گمان نیست؛ شیطان یک موجود واقعی و حاضر و دخیل در زندگی ماست. شیطان را دست کم نگیریم. راجع به شیطان و دشمنی او بیشتر فکر کنیم. نسبت به این دشمن انسانیت بیشتر آگاهی پیدا کنیم و بیشتر مراقبت کنیم.

وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ(شعراء 215). خدای متعال به پیغمبرش می فرماید هوای مومنین را داشته باش. اینکه پدر و مادر فرزندشان را نسبت به شیطان انذار می دهند، محبت و لطف به آنهاست. اگر این انذار نباشد، نامهربانیِ پدر و مادر نسبت به فرزند است. فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ(شعراء 216). تا کجا هوای مومنین را داشته باش؟ تا جایی که از تو اطاعت می کنند. اگر عصیان کردند و تابع شیطان شدند، به آنها بگو من از عمل شما برائت می جویم. پیغمبرِ رحمه للعالمین دستور دارد نسبت به اعمال خلاف مومنین اعلام برائت کند. ما اجازه نداریم در برابر گناه و عصیان اطرافیان بی تفاوت باشیم. او پای شیطان را به زندگی خود باز کرده؛ باید او را متوجه اشتباهش کنیم؛ اگر او را دوست داریم.

رهبر معظم انقلاب در مسئله کشف حجاب گفتند کشف حجاب هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی. مسئولین اگر به هر دلیلی نسبت به این موضوع وظیفه خود را درست اجرا نکردند، باید پاسخگو باشند. ما قانون حجاب داشتیم؛ منتظر و معطل تصویب قانون جدید نبودیم و نیستیم. تعللی که قوه قضایی و مجلس شورای اسلامی و دولت و سایر دستگاهها در این زمینه کرده اند، همه مقصرند و قیامت باید پاسخگو باشند. رهبر جامعه حرف و موضع خود را اعلام کرد؛ منتظر چه هستید؟ قرآن می فرماید به محض اینکه امت سراغ عصیان و گناه رفتند، به آنها بگو من از عمل شما بریء هستم. رهبر معظم انقلاب از روز اول گفتند کشف حجاب هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی.

وَتَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ(شعراء 217). از عمل آنها اعلام برائت کن و به خدای عزیز رحیم توکل کن. خداوند عزیز و سرسخت است؛ در برابر تبعیت شیطان کوتاه نمی آید. الَّذِي يَرَاكَ حِينَ تَقُومُ وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ(شعراء 218و219). من قیام و سجده تو را می بینم. إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ(شعراء سلام الله علیها0). شنوا و دانا هستم.

 

دروغ و گناهِ مداوم، زمینه سیطره شیطان بر انسان را فراهم می کنند

شیاطین چه کسانی را گمراه می کنند؟

هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ(شعراء 221). آیا شما نسبت به کسانیکه فریب شیطان را می خورند آگاه کنم؟ شیاطین چه کسانی را گمراه می کنند؟ تَنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ(شعراء 222). شیطان روی انسانهای دروغگوی گنهکار نفوذ و تأثیر زیادی دارد. یکی از دلایل اساسی پرهیز از دروغ این است که دروغ راه نفوذ شیطان بر شما را باز می کند. همانطور که جاسوس راه نفوذ دشمن به کشور را باز می کند، دروغ هم راه نفوذ شیطان به فرد را باز می کند. در فضای مجازی هر دروغ و شایعه و تهمتی را عنوان می کنند.

دروغ و گناه مداوم، زمینه نفوذ و سیطره شیطان بر انسان را فراهم می کنند. کسیکه با نامحرم ارتباط دائمی دارد، دچار گناهی مداوم است. این فرد به شدت تحت سیطره شیطان قرار دارد. چنین فردی بهترین نیرو برای شیطان می شود. نفوذیهای دشمن را با همین دو ویژگی می توان شناخت.

يُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَكْثَرُهُمْ كَاذِبُونَ وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ(شعراء 227-223). تمام مشکل امام حسین علیه السلام همین بود؛ سیطره شیطان بر مردم. یارگیری شیطان. نشناختن دشمن و فریب دشمن را خوردن. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام هم همین مشکل را داشتند. اهمیت مسئله دشمن شناسی همیشه بوده و هست. ما همیشه در معرض تهدیدها و آسیب های این دشمن هستیم.

 

شیطان از نزدیک ترین مکان به شما ضربات موثر می زند

همین که انسان به دنیا متمایل شود، شیطان ضربه اش را می زدند

شیطان ابتدا تیری در تاریکی انداخت، و اتفاقا به هدف خورد

خطبه قاصعه جزو خطبه های آخر حضرت امیر علیه السلام است. مشکل امیرالمومنین علیه السلام هم همین بود؛ نشناختن دشمن: فَاحْذَرُوا عِبَادَ اللَّهِ عَدُوَّ اللَّهِ أَنْ یعْدِیکمْ بِدَائِهِ وَ أَنْ یسْتَفِزَّکمْ بِنِدَائِهِ. ای بندگان خدا از دشمن خدا بر حذر باشید. شیطان شما را گرفتار و بیمار می کند، و طبق خواسته اش شما را همچون گوسفندانی چوپانی و از مسیر حق گمراه می کند. وَ أَنْ یجْلِبَ عَلَیکمْ بِخَیلِهِ وَ رَجِلِهِ، فَلَعَمْرِی لَقَدْ فَوَّقَ لَکمْ سَهْمَ الْوَعِیدِ. با لشکریان سواره و پیاده بسمت شما هجوم می آورد. از جایگاه بالا و برتر شما را هدف گرفته، تا شما را از پای در بیاورد. أَغْرَقَ إِلَیکمْ بِالنَّزْعِ الشَّدِیدِ وَ رَمَاکمْ مِنْ مَکانٍ قَرِیبٍ. شیطان از نزدیک ترین مکان به شما ضربات موثر و کاری می زند.

شیطان خیلی به شما نزدیک است. ابن ملجم انقدر باید نزدیک باشد که بتواند این ضربه را به حضرت وارد کند؟ شیعیان اطراف امیرالمومنین علیه السلام کجا بودند؟ حضرت از جنگ برگشته بود تا لشکر جمع کند برای اعزام مجدد به جنگ. شرایط کاملا شرایط جنگی و امنیتی است. چرا کسی مراقب جان حضرت نبود؟ حتی حضرت قبلا به صراحت عنوان کرده بودند که ابن ملجم، تو مرا خواهی کشت. خب شیعیان باید خیلی بیشتر از اینها مراقب این شخص می بودند. حتی پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله تصریح کرده بود که علی علیه السلام در محراب نماز و عبادت به شهادت می رسد.

فَقَالَ رَبِّ بِما أَغْوَیتَنِی لَأُزَینَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ. شیطان دنیا را برای انسانها زیبا جلوه می دهد. همین که انسان به دنیا متمایل شود، شیطان ضربه اش را می زند. شیطان اگر بتواند کاری می کند علاوه بر عقاب و عذاب آخرت، در همین دنیا هم شما زمین گیر و نابود شوید؛ به عذاب آخرت شما اکتفا نمی کند. در همین دنیا بدنبال نابودی شماست. شما ببینید مردم غرب که شیطان بر آنها مسلط شده، زندگی خوبی دارند؟ در بعضی کشورهای غربی شناسنامه افراد با نام مادرشان مشخص می شود نه پدر. این قانون شده. وقتی اکثر مردم پدرانشان مشخص نیستند، این می شود!

قَذْفاً بِغَیبٍ بَعِیدٍ وَ رَجْماً بِظَنٍّ غَیرِ مُصِیبٍ صَدَّقَهُ بِهِ أَبْنَاءُ الْحَمِیةِ وَ إِخْوَانُ الْعَصَبِیةِ. شیطان روز اول گفت تیری در تاریکی می اندازم، یا به هدف می خورد یا نمی خورد. شیطان خودش هم شک داشت که حضرت آدم و حوا فریب او را بخورند. گفت تیری در تاریکیست؛ یا می خورد یا نمی خورد. بعد که این ضربه اش اثرگذار بود، راه نفوذ و گمراه کردن انسانها را پیدا کرد.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است