یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت ۰۴:۳۸

میدان اصلیِ اطاعت از ولی خدا، میدان جهاد و مبارزه است

مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و اولین شب قدر در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) جمعه 10 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مصلی قدس قم برگزار شد.

مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و اولین شب قدر در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) جمعه 10 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مصلی قدس قم برگزار شد.

شب قدر بیشترین ضربه را شیطان می خورد؛ لذا محکمترین ضربه اش را به امیرالمومنین علیه السلام در شب قدر زد

هنوز ما انتقام خون امیرالمومنین علیه السلام را نگرفته ایم

ریشه دشمنی شیطان با بنی آدم

ماه مبارک رمضان امسال بحث دشمن شناسی و دشمنی شناسی را دنبال می کنیم. آیات متعدد قرآن به این مسئله پرداخته. در خطبه های مختلف نهج البلاغه، امیرالمومنین علیه السلام به این مسئله اشاره کرده اند. اتفاق اصلی و مهم شب قدر، عرضه عالم به ولی خداست. در این شب ملائکه از عرش به فرش می آیند، تا خود را به محضر امام عصر ارواحنا فداه برسانند. همه ملائکه هم موفق به درک محضر حجت خدا نمی شوند.

انسان از روز اول دشمنی بنام شیطان داشت: إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا(فاطر 6). خداوند می فرماید شیطان دشمن شماست، شما هم او را دشمن بگیرید. با او گرم نگیرید. مشکل شیطان با جنس انسان است، نه فقط انسانهای خوب و اهل خدا. اینطور نیست که شیطان کفار و منافقین را دوست خود بداند؛ فقط از آنها استفاده می کند برای رسیدن به اهداف خودش، و گمراه کردن انسانها، و سدّ عن سبیل الله. شب عاشورا اباعبدالله علیه السلام به یارانش فرمود خدای متعال نور پنج تن آل عبا را پشت آدم قرار داد: وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ(اسراء 70).

خدای متعال جریان امامت و ولایت و مدیریت عالم را بعد از خودش به انسان سپرد: وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى ٱلَّذِينَ ٱستُضعِفُواْ فِي ٱلأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّة وَنَجعَلَهُمُ ٱلوَرِثِينَ. دشمنی شیطان با انسان بخاطر همین مسئله است. جانشین خدا توسط انسان کامل، یعنی ائمه اطهار علیهم السلام. این دلیل دشمنی شیطان با انسانهاست. از 1400 سال پیش تا کنون، هر روز بر دشمنی شیطان با انسانها افزوده شده. شب قدر شب ولی خداست. شبی است که بیشترین ضربه را این دشمن خدا و انسان یعنی شیطان می خورد.

چه می شود که شب قدر تبدیل می شود به شب ضربت خوردن امیرالمومنین علیه السلام؟ شیطان محکم ترین ضربه خودش را در شب قدر به انسان و حجت خدا زد. ما هنوز بعد از 1400 سال نتوانسته ایم انتقام خون امیرالمومنین علیه السلام را بگیریم. مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً(اسراء صلی الله علیه و آله). صاحب دم امیرالمومنین علیه السلام، فرزندان حضرت در امت اسلام هستند. اصلا به فکر انتقام خون پدرمان هستیم؟

 

دشمنان اجازه زندگی آرام به ما نمی دهند

خیلی ها دوست دارند جهاد را از دین حذف کنند

آیات جهادِ قرآن را برای ما آیات زندگی معنا می کنند

خدای متعال در آیات مختلف به معرفی شیطان، و مدل دشمنی شیطان و شیاطین جنی و انسی با انسان می پردازد. چون ما مدام در معرض این دشمن و دشمنی هستیم. قرآن کتاب جهاد و مبارزه است. ما نمی توانیم زندگی بدون مبارزه داشته باشیم. چون دشمنان به ما اجازه نمی دهند که زندگی خودمان را داشته باشیم: وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا(بقره 217). دشمن دائم در تلاش و مبارزه است تا شما دست از دینتان بردارید.

خیلی ها از زمان صدر اسلام سعی داشتند این را القا کنند که دین یک مسئله است، زندگی مسئله دیگری است. برنامه و مسابقه «زندگی با آیه ها» مدتی است توسط بعضی سازمانها و نهادها اجرا می شود. اولین آیه ای که پیامکش آمد آیه 46 سوره سبأ بود: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى. همان آیه ای که حضرت امام در دوران جوانی با این آیه درگیر شد، و کنار کتابهای درسی اش این آیه را یادداشت می کرد؛ و اولین اعلامیه ای در چهل سالگی نوشت را هم با همین آیه آغاز کرد. به تنهایی هم قیامش را آغاز کرد. ما برای تحقق این آیه در انقلاب اسلامی، تا کنون قریب به سیصد هزار شهید داده ایم.

در ترجمه یا برداشت آیه در این مسابقه اینگونه نوشته اند: «بخاطر خدا برخیزید، زندگی کنید»! از کجای آیه «زندگی» را آوردید؟! این آیه اشاره به قیام دارد، نه زندگی. شیطان اجازه زندگی به ما نمی دهد. بخاطر خدا برخیزید و زندگی کنید؟! زندگی که برخاستن نمی خواهد.

خیلی ها دوست دارند جهاد را از دین حذف کنند. مسئله امیرالمومنین علیه السلام هم دقیقا همین بود. چرا امیرالمومنین علیه السلام این همه دشمن داشت؟ صدیقه کبری سلام الله علیها فرمود: نَقَمُوا مِنْهُ وَ اللهِ نَکِیرَ سَیْفِهِ. تمام مشکل مردم با علی علیه السلام، بخاطر صلابت شمشیر و سبقه جهادی حضرت بود.

شورای امنیت سازمان ملل بعد از شش ماه جنایت اسراییل در غزه، چند روز پیش قطعنامه تصویب کرد که فقط برای دو هفته در غزه آتش بس اعلام شود. یک اقدام عملیاتی و جدی از طرف سازمان ملل و کشورهای دنیا در حمایت از غزه. آمریکا برای اولین بار این قطعنامه را وتو نکرد. مقامات اسراییل عصبانی شدند که چرا آمریکا قطعنامه را وتو نکرد. وزیر خارجه آمریکا هم بلافاصه گفت این قطعنامه الزام آور نیست؛ اصلا بنا نیست عملیاتی شود. بعد از این مصاحبه اسراییل هم جنایاتش را در غزه بیشتر کرد. فردای این روز شورای امنیت سازمان ملل دوباره جلسه تشکیل داد و گفت این قطعنامه الزام آور است؛ اما بازهم حملات اسراییل تشدید شد و ادامه دارد. چطور می شود در برابر چنین شیطان اکبری به فکر زندگی راحت باشیم؟ آدم نیست کسی که به فکر زندگی راحت خودش باشد. آیات جهاد قرآن را برای ما آیات زندگی معنا می کنید؟

پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله یک لحظه آرام نبود؛ مدام در جنگ و مبارزه بود. مشکل علی علیه السلام شمشیر و مبارزه اش بود. امشب شب قدر است؛ شب امام زمانی است که مدام در حال جنگ و مبارزه با دشمنان دین و خداست. او امام حیّ و حاضر است. صدیقه کبری سلام الله علیها به زن های مهاجر و انصار فرمود: مَا الَّذِی نَقِمُوا مِنْ اَبِی الْحَسَنِ(علیه السلام)؟ مهاجر و انصار مشکلشان با علی علیه السلام چیست؟ نَقَمُوا مِنْهُ وَ اللهِ نَکِیرَ سَیْفِهِ. مشکلشان جهاد و مبارزه علی علیه السلام است. مشکلشان آیات جهاد قرآن است که تونسط امیرالمومینن علیه السلام اجرایی می شود: یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفّارَ وَ الْمُنافِقینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ(توبه 73). پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود جهاد با کفار وظیفه من است، و جهاد و مبارزه با اهل نفاق با توست یا علی. بزرگترین گناه ما این است که هستیم، اما دشمنِ حقیر خدا اینگونه در دنیا جولان می دهد. باید زندگی را جور دیگری دید، و برای دفع این دشمن دین و انسانیت قدم برداشت.

 

میدان اصلیِ اطاعت از ولی خدا، میدان جهاد و مبارزه است

امام جلوتر از همه در میدان مبارزه حاضر می شود

ما مسلمین نتوانسته ایم مکه را برای ظهور و حضور امام عصر ارواحنا فداه امن کنیم

قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَيْكُمْ مَا حُمِّلْتُمْ(نور 54). می فرماید از خدا و رسول خدا اطاعت کنید. اگر رو برگردانید، وزر و وبالش متوجه خودتان است. وَإِنْ تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ(نور 54). اگر از خدا و رسول اطاعت کنید هدایت می شوید. امام صادق علیه السلام فرمود خدای متعال دستور داده با صدّیقین یعنی ما اهلبیت همراه باشید، برای رسیدن به عزت اسلام و نصرت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله. همراهی با امام معنای حقیقی اش این است. چون امام کسی است که جلوتر از همه در میدان مبارزه حاضر می شود. کدامیک از امامان مشغول زندگی اش شدند و در بستر از دنیا رفتند و به شهادت نرسیدند؟ 1182 سال محرومیت از دیدن امام علتش چیست؟ دو میلیارد مسلمان را چه شده که بدنبال امام خود نیستند؟

امام صادق علیه السلام فرمود مادامی که جان مهدیِ ما تهدید می شود، خداوند اجازه ظهور به او نمی دهد. صدها میلیون شیعه و دو میلیارد مسلمان نمی توانند امنیت یک نفر را تأمین کنند؟ نتوانسته ایم. نتوانسته ایم مکه را برای ظهور امام عصر ارواحنا فداه امن کنیم. همین الان مناسک حج را ژنرال های آمریکایی اداره می کنند. بالای بیست هزار نفر را در منا چه کسی کُشت؟

اطاعت از ولی خدا میدان اصلی اش میدان جهاد و مبارزه است. خداوند می فرماید گمان کرده اید قبل از اینکه شما را با جهاد و مبارزه آزمایش کنم، اجازه بهشت رفتن پیدا می کنید؟ نماز خواندن که سخت نیست؛ ترک گناه خیلی سخت نیست. جهاد و مبارزه است که سخت است. مبارزه و نابودی مظاهر حکمرانی طاغوت است که سخت است. مبارزه با فضای مجازی و لشکر سایبرنتیک دشمن و نابودی آن مشکل است.

 

مردم جهان در سایه امنیت امام عصر ارواحنا فداه خداپرست می شوند

سامری های امت تمامی ندارند

وَإِنْ تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا. اگر از امام زمان ارواحنا فداه و امام حاضر اطاعت کنیم هدایت شده ایم. بعضی انقلابی ها می گفتند ما می خواهیم از رسول الله صلی الله علیه و آله تبعیت کنیم، در صلح حدیبیه. غیرانقلابی ها هم می گفتند می خواهیم از امام حسن علیه السلام تبعیت کنیم، در صلح و آشتی با دشمن. این عین کفر است. از امام حاضر باید اطاعت کرد؛ هرجا که او اراده کرد، نه هرجا که خودمان دلمان خواست و تشخیص دادیم. عمامه سرش می گذارد، تحت عنوان یک موسسه تمدنی می گوید «انقلاب ما در پی تنش زایی بوده؛ دین نباید تنش زا و دشمن برانگیز باشد». سامری های امت تمامی ندارند.

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ. امام زمان ارواحنا فداه قیام می کند و دین علوی و اسلام ناب محمدی را در عالم مستقر می کند. وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا. خوف جهانی را برطرف می کند و امنیت جهانی را با مبارزه به ارمغان می آورد. يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا. آنگاه مردم زیر سایه امنیت زای امام عصر ارواحنا فداه خدا را عبادت می کنند. انقلاب اسلامی تنش زاست؟ دوازده امام ما را یا کُشتند، یا آواره کردند. ما تنش ایجاد می کنیم؟

وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ. وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ(نور 57-55). می فرماید دشمنان دین گمان نکنند امر اعجاب آوری بدست می آورند؛ نخیر. من اعمال آنها را از بین می برم. مطمئن باشید آمریکا و اسراییل و تابعین داخلی شان نابود می شوند. نقش ما در این مبارزه اطاعت از امام عصر ارواحنا فداه است.

 

بی حجابی با داد و فریاد حل نمی شود؛ برنامه می خواهد

امیرالمومنین علیه السلام کشته بی اعتمادی شیعیان شد

امیرالمومنین علیه السلام در خطبه های آخرشان خیلی مردم را به دشمن شناسی توصیه کردند: فَاحْذَرُوا عِبَادَ اللَّهِ عَدُوَّ اللَّهِ. «ای بندگان خدا از دشمن خدا برحذر باشید». هرکس خواست شما را از دشمنیِ دشمن غافل کند، دشمن شماست. غزه امروز خط مقدم مبارزه ما با کفر جهانی است. این جبهه انقلاب اسلامی است که به مرزهای فلسطین رسیده. این بیداری اسلامی با پشتوانه انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته و پیش می رود.

أَنْ یعْدِیکمْ بِدَائِهِ وَ أَنْ یسْتَفِزَّکمْ بِنِدَائِهِ وَ أَنْ یجْلِبَ عَلَیکمْ بِخَیلِهِ وَ رَجِلِهِ، فَلَعَمْرِی لَقَدْ فَوَّقَ لَکمْ سَهْمَ الْوَعِیدِ وَ أَغْرَقَ إِلَیکمْ بِالنَّزْعِ الشَّدِیدِ وَ رَمَاکمْ مِنْ مَکانٍ قَرِیبٍ، فَقَالَ رَبِّ بِما أَغْوَیتَنِی لَأُزَینَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ. از شیطان برحذر باشید. شیطان سواره و پیاده بر شما حمله ور شده، با تیرهای سهمگین شما را نشانه رفته. کمانش را به شدت هرچه تمام تر کشیده؛ آماده پرتاب تیر به قلب و فکر و جسم شماست. لَقَدْ فَوَّقَ لَکمْ سَهْمَ الْوَعِیدِ وَ أَغْرَقَ إِلَیکمْ بِالنَّزْعِ الشَّدِیدِ وَ رَمَاکمْ مِنْ مَکانٍ قَرِیبٍ. شیطان به شما خیلی نزدیک است. همین شیطانی که پیاده و سواره و مسلح در پی حمله به شماست، به خداوند می گوید «من را بر انسان ترجیح ندادی، و حکمرانی عالم را به انسان سپردی؛ من هم همه دنیا را مقابل چشم انسان زیبا جلوه می دهم تا فریفته دنیا شود». هرکس ما را تحریص کرد تا جذب زیبایی های دنیا شویم، دشمن ماست.

بی حجابی با داد و فریاد حل نمی شود. دشمن برای اینکه جامعه را به جایی برساند که بی غیرتی و بی حیایی و بی ناموسی را تحمل کند، برنامه ریزی کرده. یکدفعه با داد و فریاد می خواهید همه چیز را حل کنید؟ معلوم است که نمی شود. رهبر معظم انقلاب گفتند باید برنامه ریزی کنید. هر دستگاه و سازمان و گروهی باید وظیفه خودش را درست انجام دهد. یک جریان سیاسی که ناموس خودشان با حجاب است، برای بی عفتی زنان و دختران شیعه برنامه ریزی می کند، برای اینکه در انتخابات پیروز شوند. ما با چنین پدیده ای مواجهیم. امیرالمومنین علیه السلام فرمود شیطان در وجود برخی افراد تخم گذاری می کند، و از آن مراقبت می کند؛ تابه جایی برسد که این فرد فکرش فکر شیطان می شود؛ حرفش حرف شیطان می شود. شیطان می تواند به فکر و ذهن انسانها نفوذ کند و بر آنها مسلط شود. لذا ما باید فکر و نظرمان را به نظر ولایت عرضه کنیم؛ اگر مطابقت نداشت از فکر و نظرمان منصرف شویم.

امام باقر علیه السلام فرمود خداوند وقتی به مردم غضب کند، امام را از آنها می برد. شبی که امیرالمومنین علیه السلام ضربه خورد، خداوند در اوج خشم نسبت به مردم کوفه است. همانها که کاری کردند که امیرالمومنین علیه السلام در صورت خود می زد و می فرمود: أَيْنَ إِخْوَانِيَ الَّذِينَ رَكِبُوا الطَّرِيقَ وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ؟ أَيْنَ عَمَّارٌ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ. کجایند رهروان مسیر مبارزه و جهاد؟ کجایند کسانیکه به امامشان اعتماد داشتند؟ علی علیه السلام کشته بی اعتمادی شیعیان شد.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است