جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت ۲۳:۲۱

دینداری سطحی و حداقلی به کار نمی آید

جلسه هفدهم مجالس ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) پنجشنبه 9 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

جلسه هفدهم مجالس ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) پنجشنبه 9 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

عدم آگاهی و عداوت، دو ویژگی دشمنان خدا

وَأَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا وَأَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ(حج 7و8). بعضی از مردم بی جهت بحث و مجادله می کنند. فضای مجازی پر است از این مجادلات بدون علم و آگاهی. راجع به همه چیز نظر می دهند. جوانها و نوجوانها هم حرفهای اینها را باور می کنند. منبری و سخنران اگر از آیات قرآن و روایات استفاده کند، برای اینکه حرف و نظر خودش را در بعنوان حرف دین به مردم منتقل کند، هم خودش را بیچاره کرده هم مستمعینش را.

با پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله هم بحث می کردند. شما در برابر پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله چه می دانید؟ او هدایت شده است. حضرت زهرا سلام الله علیها همین گلایه را داشت؛ فرمود شما دیگران را با علی علیه السلام مقایسه می کنید؟ أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَى(یونس 35). کسانیکه شما می خواهید جای علی علیه السلام بگذارید آیا مثل علی علیه السلام هدایت شده اند؟

ثَانِيَ عِطْفِهِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ(حج 9). این جدال و بگو مگو با رسول الله صلی الله علیه و آله یک طرف، سراغ مردم هم می روند و مردم را از دور پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله پراکنده می کنند. از مجمع ضاله روحانیون گرفته تا جریانهای کور اصلاح طلب، رسما شمشیر کشیده اند تا مردم را از ولایت جدا کنند. رسما و بصورت مکتوب سدّ عن سبیل الله می کنند. دشمن خدا اولا علم و آگاهی لازم را ندارد. دوما در برابر حق و امام حق عداوت و دشمنی دارد.

اسراییل از فرط بدبختی و ذلّت دست به کودک کشی و نسل کشی در غزه می زند. اسراییل آیینه ابلیس است، که برای حفظ و بقای خودش دارد دست و پا می زند. لذا تمام تلاشش را می کند تا مردم را از امام حق جدا کند. هر کاری می تواند می کند تا مردم از ولایت ناامید و جدا شوند. آخرالزمان انقدر از انقلابی ها و هیئتی ها و امام حسینی ها از راه به در می شوند، که برایمان عادی شود! «مَنْ أتاكُمْ نَجى» تا وقتی است که ما در جبهه حق بمانیم؛ اگر جدا شدیم، مشمول «وَ مَنْ لَمْ يَأْتِكُمْ هَلَك» می شویم.

 

دینداری سطحی و حداقلی به کار نمی آید

در برابر هجمه دشمنان، باید یک عده برای ولایت کار کنند

امروز حفظ کردن فرزندان خیلی مشکل تر است

اگر بنا شد جریان شیطنت، مردم را از ولایت جدا کند، یک عده باید در مقابلش برای جذب مردم به ولایت کار کنند. جلو چشم مردم اباعبدالله علیه السلام را قطعه قطعه کردند، بعد هم نمازشان را خواندند و به ادامه زندگی و دینداری شان رسیدند. گویا هیچ اتفاقی نیفتاده. باید یک عده برای اتصال مردم به ولایت کار کنند. ماه مبارک رمضان است، وقتمان را به بطالت نگذرانیم. ضیافت خدا واجب تر است یا ضیافت خودمان؟ صله رحم هم بجا بیاوریم، اما باندازه. مابقی وقتمان را برای دین کار کنیم. دست فرزندمان را بگیریم و به جلسات قرآن و دعا و مناجات ببریم. اگر فرزندمان را پای منبر دین نبریم، پای منبر فضای مجازی می نشیند. بعد می گوییم چرا فرزندم دیگر نماز نمی خواند؟ حفظ کردن فرزندان امروز صد برابر گذشته مشکل است. ما برای اینکه مردم را به حق نزدیک کنیم باید کار و تلاش کنیم. شیطان و اعوانش بر علیه حق دارند کار می کنند.

لَهُ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَنُذِيقُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَذَابَ الْحَرِيقِ(حج 9). کسیکه مردم را از راه خدا باز میدارد، در دنیا و آخرت بیچاره می شود. ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ يَدَاكَ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ(حج 10). خداوند ضعیف کُش نیست؛ این عذاب بخاطر اعمال خود این افراد است، و بخاطر دشمنی شان با خدا و دین.

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ(حج 11). مشکل فقط دشمنان دین نیستند؛ بعضی مردم هم دینداریشان عمیق نیست. مومن سطحی هستند. نمی شود ایمان خود و خانواده و فرزندانمان را محکم نکنیم. با حرف که نمی شود بندگی خدا را بجا آورد. خداوند اهل عمل است. دنیا هم دار عمل است. شهدا در جلسات قرآن و منبر و ذکر که شرکت می کردند، یک آیه یا حدیث را یادداشت می کردند، بعد بصورت گروهی تصمیم می گرفتند به آن عمل کنند. هر وقت هم موفق به انجام آن نمی شدند، برای خودشان تنبیه و جریمه در نظر می گرفتند. انقدر مراقب عمل خود بودند. این بود که امام زمان ارواحنا فداه انتخابشان می کرد برای خودش. امیرالمومنین علیه السلام فرمود الْعَمَلَ الْعَمَلَ، ثُمَّ النِّهَايَةَ النِّهَايَةَ. دنیا جای عمل است، نه حرف زدن و فکر کردنِ صِرف. اگر فکر کردن منجر به عمل نشود، بی فایده است. فکری که ما را افسرده و بی انگیزه و ناامید کند، ارزشی ندارد.

 

رد پای سند 2030 همچنان باقیست

هر چیزی که به سازمانهای بین المللی مربوطی شود، قابل اعتماد نیست

دشمن را جدی بگیرید، او شما را جدی گرفته

در جلسه کارگروه جهادی آموزش و پروش، تابلویی در اتاق نصب شده بود با این مضمون: «عدالت تربیتی، نصیب آموزشی». این عبارت همان عدالت آموزشی ذکر شده در سند 2030 است، دو کلمه به اول و آخرش اضافه شده! در سند تحول خودمان بحث عدالت تربیتی مطرح شده، اما مگر ما مجبوریم همان ادبیات و اصطلاحات سند 2030 را استفاده کنیم، تا مورد سوءاستفاده دیگران هم قرار بگیرد، و بگویند ایران بدنبال اجرای سند 2030 است؟ بعد که علت نصب این تابلو را جویا شدیم، متوجه شدیم از وزارتخانه تهران این شعار انتخاب شده. خیالمان راحت شد که اهداف همان سند 2030 دارد دنبال می شود!

شش ماه از جنایات اسراییل در غزه گذشته، شورای امنیت سازمان ملل بالاخره یک قطعنامه برای آتش بس دو هفته ای صادر کرد. آمریکا که می گوید این قطعنامه الزام آور نیست؛ اسراییل هم بعد از تصویب این قطعنامه حملاتش را بیشتر کرده. هر چیزی که به سازمانهای بین المللی برگردد، اصلا قابل اعتماد نیست. آن از سازمان بهداشت جهانی، که با یک ویروس شش میلیون انسان را در دنیا کشتند. معاون رئیس جمهور قبل امضا کرد و تعهد داد که همه بخشهای دولتی موظفند سند 2030 را عملیاتی کنند. عجیب اینکه در دولت قبل این بخشنامه 3 روزه در آموزش و پرورش عملیاتی شد!

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ(حج 11). کسانیکه سطحی و حرفی ایمان می آورند، تا یک مشکل و مسئله ببینند از ایمانشان برمیگردند. در فضای مجازی گروه تشکیل داده اند که شبهات و سوالات اغتشاشگران و مردم را برطرف کنند؛ بعد از مدتی خودش شده اغتشاشگر و لیدر اغتشاشات! دشمن را جدی بگیرید، او شما را جدی گرفته: إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا(فاطر 6). انسان به دشمنش انقدر اعتماد نمی کند، دشمنش را انقدر دست کم نمی گیرد، از دشمنش انقدر غافل نمی شود.

خدا در مسیر مبارزه با دشمن ما را یاری می کند. کافیست به مقابله با دشمن بپردازیم. اهلبیت هدی علیهم السلام هم در این مسیر مبارزه ما را یاری می کنند: بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ. اباعبدالله الحسین علیه السلام کشته شده برای نجات انسانها از گمراهی و جهالت. اشک بر اباعبدالله علیه السلام خودش یکی از نصرت های الهی است. در روایت هست کسیکه در مجلس ذکر حاضر شود، ملکی در کنار او می نشیند، و تا زمانی که به منزل برمیگردد برای او استغفار می کند. اباعبدالله علیه السلام راه را خیلی بر ما هموار کرده. البته این راه برای خود اباعبدالله علیه السلام راحت نبود؛ سخت گذشت. خانواده اش را هم با خود در این مسیر همراه کرد. خانواده اباعبدالله علیه السلام هم در مسیر بیداری دلهای مردم خیلی شکنجه دیدند و اذیت شدند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است