جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت ۰۵:۵۹

هرجا اختلاف بود، کار شیطان است

جلسه پانزدهم مجالس ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) سه شنبه 7 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

جلسه پانزدهم مجالس ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) سه شنبه 7 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

مدیریت دنیا بوسیله حکمرانی سایبرنتیک

قیامت هر کسی با مقتدا و پیشوایش محشور می شود

بعد از گذشت شش ماه از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد مبنی بر اجرای آتش بش دو هفته ای در غزه. آمریکا هم بخاطر اوضاع خراب داخلی اش، به این قطعنامه رأی ممتنع داد، و قطعنامه را مثل دفعات قبل وتو نکرد. البته وزیر خارجه آمریکا گفت «این قطعنامه ضمانت اجرایی ندارد». اگر ضمانت اجرایی ندارد، چرا تا بحال آن را وتو می کردید؟ نتانیاهو هم از این موضع بی طرفانه آمریکا عصبانی شد. امروز هم بعد ازتصویب قطعنامه، چند نقطه از غزه را مجدد بمباران کردند، برای اینکه بگویند ما به این قطعنامه توجهی نداریم. قطعنامه های سازمان مللی که خودشان کنترل و مدیریت می کنند را هم نمی پذیرند.

مردم دنیا ضعف صهیونیست و یهود را می بینند، اما بازهم به این رژیم جعلی باج می دهند. وقتی مردم و ملت ها تحقیر شوند اینطور می شود. يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ(اسراء 71). خداوند روز قیامت مردم را با رهبرانشان محشور می کند. کسی به تنهایی اعمالش حساب و کتاب نمی شود. هر کسی با پیشران و مقتدا و پیشوایش محشور و محاسبه می شود. حکمرانی فضای مجازی و سایبرنتیک یعنی همین اتفاقی که داریم می بینیم. تمام مردم دنیا را با یک گوشی موبایل اداره می کنند. باور کنید شیطان هم اینجا باید از بعضی انسانها درس بگیرد!

با عده ای از فعالان مجازی در جلسه ای صحبت می کردیم، گلایه می کردند و می گفتند «در فضای مجازی داخل کشور جریاناتی هست که به بخشهای مختلف حاکمیتی هم وصل هستند، و هر تصمیمی آنها بگیرند در فضای مجازی و رسانه ای اجرا می شود». حتی ما در کشور خودمان هم کنترل فضای مجازی خودمان را نداریم. تا فضای مجازی ما انسجامی پیدا کند، مشخص نیست چند سال طول بکشد. فعلا در فضای مجازی غالبا دعوا و درگیری و اختلاف است.

 

علت درگیری اسلام با حکومتها و قدرتها

همه مسائل جامعه به حاکمیت بستگی دارد

امروز بعد از شش ماه شورای امنیت سازمان ملل یک قطعنامه نیم بند دو هفته ای برای آتش بس در غزه تصویب می کند؛ آمریکا که می گوید این قطعنامه ضمانت اجرایی ندارد؛ اسراییل هم بلافاصله بعد از تصویب قطعنامه چند نقطه غزه را بمباران می کند. اینها خیالشان راحت است، چون می توانند افکار عمومی مردم دنیا را هدایت و کنترل کنند. چند روز پیش خبری مبنی بر هتک حرمت زنان فلسطینی توسط سربازان اسراییلی پخش شد. بازخورد کشورهای اسلامی را گرفتند؛ وقتی دیدند فضا ملتهب است خبر را تکذیب کردند. بعد از چند روز، دوباره همان خبر تأیید شد. اما چیزی که در فضای رسانه ای و مجازی پررنگ شد، خبر تکذیب این ماجرا بود. بعد از این تکذیب هم حتی اگر دوباره خبر تأیید و منتشر شود، ضریبی در رسانه و فضای مجازی پیدا نمی کند. حکمرانی سایبرنتیک یعنی این. چقدر راحت با فضای مجازی، افکار عمومی مردم دنیا را مدیریت می کنند. دو میلیارد مسلمان بلاتکلیف است؛ همینطور وضعیت غزه را نگاه می کند. مردم و مسئولین ما هم که سرگرم تعطیلات عید هستند.

علت اینکه دین اسلام با حکومتها و قدرت ها درگیر می شود این است. اباعبدالله الحسین علیه السلام فرمود وقتی کسی مثل یزید در جامعه حکومت کند، شیطان اجازه نمیدهد حدود الهی در این جامعه پیاده شود. همه چیز جامعه به حاکمیت بستگی دارد. کسانیکه می گویند دین از سیاست جداست، چقدر نادان هستند. دینداری مردم به حاکمیت ربط دارد. مگر میشود کسی دیندار باشد، اما به حکمرانی جهانی کفر بوسیله فضای مجازی کاری نداشته باشد؟ با فضای مجازی چنان از یک فقیه یک دزد می سازند، که مردم بدون قطعیت او را محکوم و مورد ناسزا قرار می دهند. اینجا حاکم خداست یا شیطان بواسطه فضای مجازی؟ حاکمیت و حکومت و قدرت اینجا اهمیت دارد یا نه؟ فضای مجازی یک انسانِ بی ارزش را تبدیل به انسانی شاخص و مهم می کند، و بواسطه او حرف و نظر قدرتهای استکباری و شیطان را در جامعه نشر می دهد. چرا ما به بحث دشمن شناسی می پردازیم؟ چون ما وسط میدان مبارزه ایم؛ باید دشمن را بشناسیم.

 

هرجا اختلاف بود، کار شیطان است

شیطان با جنس انسانها دشمن است

وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ. خدای متعال می فرماید به بندگان من بگو به بهترین شکل باهم صحبت کنید. ادبیات گفتاری بندگان خدا باید عالی باشد، نه حتی خوب. برخی در فضای مجازی به یکدیگری فحش ناموس می کشند! إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ. شیطان می خواهد بین شما دعوا راه بیندازد. إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِينًا(اسرا 53). شیطان دشمن شماست. کاری می کند دو نفر مومن باهمدیگر بد صحبت کنند، تا بینشان اختلاف بیفتد. خداوند می فرماید به بهترین نحو باهم صحبت کنید، که هیچ بهانه ای برای ایجاد درگیری و اختلاف نباشد، و شیطان نتواند از حرف و برخورد شما سوءاستفاده کند. وقتی مومنین به هم خوشبین نباشند، زمینه اختلاف پیش می آید.

حضرت امام می فرمود هرجا اختلاف بود، کار شیطان است. این حرف قرآن است: إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ. شیطان بین مومنین اختلاف ایجاد می کند. إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِينًا. شیطان با «انسان» دشمن است؛ با جنس انسان مشکل دارد. اینطور نیست که اگر ما حرف شیطان را گوش بدهیم، دست از دشمنی با ما بردارد. او با جنس انسان مشکل دارد. همین که تو انسان هستی، شیطان با تو دشمنی دارد؛ مسلمان و شیعه و انقلابی بودن شما به جای خود.

در برخورد با مومنین، به بهترین نحو برخورد و صحبت کنیم، تا هیچ بهانه ای برای اختلاف و درگیری پیش نیاید.«اگر به بهترین شکل باهم حرف نزنیم دعوا می شود، و این دعوا را شیطان ایجاد می کند»؛ این حرف را بعنوان یک قانون و اصل بین خودمان تبدیل کنیم.

رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِكُمْْ. خداوند می فرماید به حرف من تردید نکنید؛ من بهتر می دانم یا شما؟ من شما مردم و مومنین را بهتر میشناسم، شیطان را هم بهتر از شما می شناسم؛ حرف مرا بپذیرید. نه تنها باهم بد صحبت نکنید، بلکه به بهترین نحو باهم صحبت کنید. مومنین اگر به نحو احسن باهم صحبت کنند، کینه و اختلافی بینشان پیش نمی آید. مگر اینکه یکی از طرفین منافق باشد؛ چون منافق نسبت به مومنین کینه و نفرت دارد.

اِنْ يَشَأْ يَرْحَمْكُمْ أَوْ إِنْ يَشَأْ يُعَذِّبْكُمْ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا (اسراء 54). من اگر بخواهم به شما رحم می کنم، و اگر بخواهم شما را عذاب می کنم. وَ ما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا. اینطور نیست که پیغمبر وکیل مدافع اشتباهات مومنین شود؛ خودتان باید درست زندگی کنید. روحانی با همین آیات می گفت حکومت اسلامی مگر مسئول بهشت و جهنمی شدن مردم است؟!

 

مسئله شیطان نپذیرفتن ولایت بود

شیطان به وعده های خود عمل نمی کند

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِينًا (اسراء 61). شیطان به آدم سجده نکرد، بخاطر تکبر و غرور و حسد. به خداوند گفت من به کسیکه از خاک آفریده شده سجده کنم؟ قَالَ أَرَأَيْتَكَ هَذَا الَّذِي كَرَّمْتَ عَلَيَّ. این آدم کیست که او را تکریم کردی و او را بر من برتری دادی؟ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إِلَّا قَلِيلًا(اسراء 62). اگر به من مهلت دهی، بنی آدم را تا قیامت به ورطه نابودی می کشانم؛ مگر عده کمی.خداوند انقدر با ما انسانها مهربان است، که به محض اینکه شیطان با انسان اظهار دشمنی کرد، خداوند او را جهنمی کرد.

قَالَ اذْهَبْ فَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَاؤُكُمْ جَزَاءً مَوْفُورًا(اسراء 63). خداوند به شیطان فرمود برو، جزای تو جهنم است. خداوند چقدر هوای انسانها را دارد! همین که شیطان تصمیم گرفت انسانها را گمراه کند، خداوند جهنم را بر او حتمی کرد؛ حتی قبل از اینکه اقدامی در این زمینه انجام دهد.اصلا شیطان را نصیحت نکرد. شما نمی دانید در باطن شیطان چیست؛ تمام دشمنی شیطان با انسان بخاطر نور پنج تن آل عباست که در پشت حضرت آدم قرار داده شده. مسئله شیطان نپذیرفتن ولایت بود.

وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَ عِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا(اسراء 64). خدای متعال به شیطان فرمود: «برو، هرطور که می توانی با کمک لشکریانت انسانها را منحرف کن؛ با صوت خود، با لشکریانت، با مشارکت در اموال و اولاد آنها؛ هرطور که می توانی انسانها را گمراه کن». در تیزر برنامه زندگی پس از زندگی، یکی از تجربه گران می گوید «همه این اتفاقات برای این است که به ما بگوید با همه مهربان باشید». این حرف اشتباه است. پس دشمن چه میشود؟ با دشمن و شیطان هم باید مهربان باشیم؟ اگر این برنامه قصدش القای چنین پیامی به مخاطبین باشد که در تیزر برنامه می گوید، این خیانت به دین است. همین که با همه مهربان باشیم، زندگیِ بعد از مرگ ما حل است؟ دین فقط مهربانی نیست.

وَ عِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا. هرچه می توانی به یارانت وعده بده. وعده های شیطان همه دروغ است. شیطان به وعده های خود عمل نمی کند. سیاستمدار آمریکایی خودش میگفت «آمریکادر هفتاد سال گذشته یک قرارداد ندارد که به آن عمل کرده باشد»! با افتخار این حرف را در مصاحبه می گوید. خدا لعنت کند شیعیانی که امام حسن مجتبی علیه السلام را وادار کردند با معاویه پیمان ببندد.

 

امام حسن علیه السلام در برابر دشمن هیچ فرقی با امام حسین علیه السلام ندارد

مشکل مردم چه بود که امام حسن مجتبی علیه السلام را تنها گذاشتند؟ مشکل دشمن نشناسی مردم بود. حضرت در اولین خطبه اش بعد از شهادت امیرالمومنین علیه السلام خطاب به مردم فرمود: و احذرکم الاصغاء لهتاف الشیطان بکم فانه لکم عدو مبین، فتکونوا کأولیائه الذین قال لهم: «لا غالب لکم الیوم من الناس و انی جار لکم فلما تراءت الفئتان نکص علی عقبیه و قال انی بری‌ء منکم انی أری ما لا ترون .فتلقون الی الرماح وزرا، و الی السیوف جزرا، و للعمد حطما، و للسهام غرضا ثم «لا ینفع نفسا ایمانها لم تکن آمنت من قبل أو کسبت فی ایمانها خیرا. اگر فریب شیطان را بخورید ایمانتان را از دست داده اید، و هیچ بهره ای از ایمان گذشته تان ندارید. شیعیان امام حسن مجتبی علیه السلام فریب شیطان را خوردند و به معاویه اعتماد کردند.

امام حسن علیه السلام خطاب به مردم فرمود: اَلا وَ اِنَّ مُعاوِیةَ دَعانا اِلی اَمرٍ لَیسَ فیهِ عِزٌّ وَ لانَصَفَةٌ. معاویه از من خواسته حکومت را تحویل او دهم. نه منفعت شما مردم در این کار است، و نه انجام چنین کاری انصاف است. فَاِنْ اَرَدْتُمُ الْمَوْتَ رَدَدْناهُ عَلَیهِ وَ حاكَمْناهُ اِلَی اللهِ عَزَّوجَلَّ بِظُباتِ السُّیوفِ. هرکس می خواهد بمیرد، با من به جنگ با معاویه بیاید. همان بیان اباعبدالله الحسین علیه السلام که فرمود: مَنْ کانَ باذِلا فینا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلى لِقاءِ اللّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنا.

برنامه و مسابقه آیه های زندگی که چند شب پیش آن را نقد کردیم، فقط برای سازمان تبلیغات نیست؛ سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد، صداوسیما، اوقاف، و چند سازمان دیگر هم در این برنامه مشارکت دارند.آیه 46 سوره سبأ که دستور به قیام ومبارزه است، و حضرت امام با آن انقلاب کرد، این آیهرا ترجمه کرده اند به زندگی کردن برای خدا! امروز هم بنر بزرگی در سطح شهر قم نصب شده، که همین ترجمه غلط از این آیه را نوشته. این هم کار بچه های انقلابیِ شهرداری است.

وَ اِنْ اَرَدْتُمُ الْحَیاةَ قَبِلْناهُ وَ اَخَذْنا لَكُمُ الرِّضی. حضرت فرمود: اگر زندگی دنیا را می خواهید، حرف معاویه را بپذیرید. فَناداهُ الْقَومُ مِنْ كُلِّ جانِبٍ اَلْبَقْیةَ اَلْبَقْیةَ. مردم گفتند ما همه می خواهیم زنده بمانیم و زندگی کنیم! امام حسن علیه السلام در برابر دشمن هیچ فرقی با امام حسین علیه السلام ندارد. فقط تعداد یاران امام حسین علیه السلام را نداشت، و الا قیام می کرد.

و قد کنتم بایعتمونی علی أن تسالموا من سالمت و تحاربوا من حاربت، فرأیت أن اسالم معاویة و أضع الحرب بینی و بینه، و قد بایعته و رأیت أن حقن الدماء خیر من سفکها و لم ارد بذلک الا صلاحکم و بقائکم «و ان ادری لعله فتنة لکم و متاع الی حین». من با شما بر اساس همان بیعت پدرم بیعت می کنم. مردم گفتند ما با شما هستیم. امام مجتبی علیه السلام فرمود شما پدرم که بهتر از من بود را تنها گذاشتید، مرا هم تنها می گذارید. اگر راست می گویید، به اردوگاه مدائن بروید و برای جنگ با معاویه آماده شوید. اما اکثر مردم به اردوگاه مدائن نرفتند؛ و ای کاش همین اقلیت هم نمی رفتند تا ماجراها و خیانت های بعد پیش نیاید.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است