دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ساعت ۱۹:۳۲

اگر دست از مبارزه بردارید، طغیان کرده اید

جلسه سیزدهم مجالس ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) یکشنبه 5 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

جلسه سیزدهم مجالس ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) یکشنبه 5 فروردین 1403 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

مردم غزه طراز استقامت را خیلی بالا برده اند

وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ. خداوند می فرماید ما به موسی کتاب و مأموریت دادیم. اما قوم حضرت موسی اختلاف کردند. خدای متعال بلافاصله و حتی بدون اینکه علت این اختلاف را بیان کنند، می فرمایند: وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ. کسانیکه اختلاف کردند، اگر قرار نبود دوره ای را در این دنیا زندگی کنند تا اجلشان فرا برسد، من می دانستم با آنها چکار کنم! وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مُرِيبٍ(هود 110). اینها نسبت به من شک دارند و به منِ خدا بدگمانند. وَإِنَّ كُلًّا لَمَّا لَيُوَفِّيَنَّهُمْ رَبُّكَ أَعْمَالَهُمْ إِنَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ خَبِيرٌ(هود 111). گمان نکنید این مهلتی که تا زمان اجل دارند، این گذر زمان باعث می شود اعمالشان به فراموشی سپرده شود؛ حتما سراغ تک تک اعمال اینها می روم، و من از همه رفتار و اعمال آنها خبر دارم.

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ. شما مسلمانان هم از این قاعده مستثنی نیستید. شما هم باید استقامت کنید، و الا قیامت با من طرفید. تک تک اعمالتان را مقابل چشمتان خواهید دید. این صبر، صبر در برابر مشکلات نیست فقط؛ صبر در مبارزه است. مردم فلسطین و غزه، افق و طراز استقامت را خیلی بالا برده اند. مردم ما در هشت سال دفاع مقدس اینگونه شرایطی نداشتند.

خبری از قول شبکه الجزیره منتشر شد مبنی بر تجاوز دسته جمعی سربازان اسرائیلی به زنان فلسطینی در بیمارستان، اما بعد گفتند خبر تکذیب شده. این خبر هم تکذیب شده باشد، قبلا هم اخباری در این زمینه گفته شده، که تکذیب هم نشد. مردم بی پناه به بیمارستان پناه آورده اند. چند نوبت بیمارستان بمباران شده. آب و برق قطع است. یک هفته محاصره کامل، و گرسنگی و تشنگی. در عرض همین یک هفته بالای صد نفر را به شهادت رسانده اند و صدها نفر را مجروح کرده اند. در عرض چند ماه 32 هزار کشته، برای یک منطقه کوچک غزه. ضعیف کشی و ظلم مفرط. مقابل چشم دو میلیاد مسلمان روزه دار. انشاالله روزه هایمان قبول باشد! تظاهرات مردم کشورهای اروپایی و غربی همچنان ادامه دارد.

 

اگر دست از مبارزه بردارید، طغیان کرده اید

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا. می فرماید مراقب باشید طغیان و زیاده روی نکنید. إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ(هود 112). من تمام اعمال شما را می بینم. امت اسلام کجا ممکن است طغیان کنند؟ عرصه این طغیان کجاست، که خدای متعال نسبت به آن هشدار می دهد: وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا. نکند مقابل دشمن سُست شوید و به دشمن اعتماد کنید و برابر او کوتاه بیایید. فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُون(هود 113). به محض اینکه دچار این طغیان شوید، آتش جهنم جایگاه شماست.

سازمان تبلیغات به کجا می رود؟ تبلیغات مسابقه آیه های زندگی در تلویزیون پر است، با جایزه های متنوع. یک آیه با ترجمه برای مردم در سطح وسیع می فرستند، و مسابقه هم برگزار می کنند با جوایز متنوع. آیه قبلی که با پیامک در سطح گسترده فرستادند آیه 46 سوره سبأ بود؛ همان آیه ای که حضرت امام انقلابش را با آن آغاز کرد: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى. در متن این پیامک، ترجمه آیه را اینگونه نوشته اند: «چه به تنهایی و چه به جمع برای خدا برخیزید و برای او نزدگی کنید»! چه کسی این آیه قرآن را اینگونه ترجمه می کند؟ برخیزید و برای خدا زندگی کنید؟ یک کشور را سرکار می گذارید؟ تحریف آیه قرآن به این روشنی؟ ما با این آیه انقلاب کردیم، آمریکا و اسرائیل و پهلوی را از این کشور بیرون راندیم. این آیه به ما امنیت و آسایش داده، اما در سایه جهاد و مبارزه، نه بوسیله زندگی راحت و آسایش.

«أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ» در مورد قیام است. این قیام ممکن است زندگی ما را به خطر هم بیندازد، اما باید قیام کنیم. اباعبدالله الحسین علیه السلام قیام کرد، جانش را هم از دست داد، خانواده اش هم به اسارت رفتند. کدامیک از ائمه ما به زندگی خودشان پرداختند؟ امیرالمومنین علیه السلام فرمود: إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ. پذیرش حق سخت است. در زندگی دنبال آسایش و راحت نباید باشیم.

 

تحریف واضح ترجمه آیات قرآن در یک مسابقه قرآنی

شرط سعادت، سربلندی در میدان جهاد است

امروز هم آیه دیگری را با پیامک برای مردم فرستاده اند، آیه 139 سوره آل عمران است: وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ. این آیه مشابه آیه ای است که بعد از اینکه آیه «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ(انفال 61)» نسخ شد و اسلام قدرت پیدا کرد، این آیه نازل شد: فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ(محمد 35). یعنی در برابر دشمن سُست نشوید، در حالیکه شما دست برتر را دارید، اگر مومن هستید. اگر مومن هستید، نباید از دشمن بترسید و محزون باشید.

وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ(آل عمران 139و140). می فرماید اگر در مبارزه صدمه دیدید، دشمن هم آسیب می بیند. این روزگارها می گذرد، و نبرد بین حق و باطل همیشه هست. این سختی ها همیشه بوده و هست. چون: وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ. تا مشخص شود چه کسی مومن است، و خداوند مومنین را شاهد بر دیگران می گیرد، و خداوند ظالمین را دوست ندارد. وَلِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَمْحَقَ الْكَافِرِينَ(آل عمران 141). مومنین باید در میدان مبارزه امتحان پس دهند و کفار را نابود کنند.

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ(آل عمران 142). اینطور نیست که قبل از اینکه در میدان مبارزه و جهاد امتحان پس بدهید، وارد بهشت شوید. کارهای خیر و نماز و روزه و عبادت و نیکی به دیگران یک طرف، جهاد و مبارزه یک طرف. شرط بهشتی شدن شما سربلندی در میدان مبارزه و جهاد است.

حال این آیه را چطور معنا کرده اند: «چه جای سُستی و اندوه که چون مومنید بر قلّه ایستاده اید»! یعنی چه؟! آیه چه می گوید، این ترجمه چه را می رساند. آیه تهدید می کند که در برابر دشمن سُست نشوید؛ آیه را تشویقی ترجمه می کنند. چرا سبقه جهاد و مبارزه را از آیات الهی می گیریم؟ کسیکه این ترجه از آیه را بخواند، متوجه چه چیزی می شود؟ اگر بناست قرآن را تحریف کنید، اصلا چنین مسابقاتی برگزار نکنید. آن از آیه 46 سوره سبأ، که قیام برای خدا را به زندگی کردن ترجمه کردید؛ این هم از آیه جهاد و مبارزه با دشمن، که جهاد را از معنی آیه حذف می کنید. می فرماید «إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»، اگر مومن هستید در برابر دشمن کوتاه نیایید و ناراحت نباشید؛ اینها ترجمه می کنند «چه جای سستی و اندوه که چون مومنیند». «اگر مومنید» را «چون مومنید» ترجمه می کنند.

 

هماهنگی عجیب سیاست خارجه و جریان فرهنگی داخل برای سُست کردن استکبارستیزی

تلاشی چهل ساله برای حذف جهاد و مبارزه از دین

به جان جبهه اسلام افتاده اید. این یک خط است. ما صددرصد سوءظن داریم. چهل سال است یک جریان در بدنه انقلابی و غیرانقلابی سعی می کنند روحیه جهادی و انقلابی را بین مردم سُست کنند. رهبر معظم انقلاب مکرر تأکید و سفارش می کنند که روحیه جهادی باید بین مردم حفظ شود. این همه آیه در قرآن در موضوعات مختلف هست، به آنها بپردازید. چرا دقیقا آیاتی که درباره جهاد و قیام است را انتخاب می کنید و ترجمه غلط می کنید؟

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا. یعنی این. یعنی شما در برابر جبهه کفر و ظلم دچار سُستی شوید. آیات قرآن را غلط ترجمه کنید. هماهنگی عجیبی بین جریان سیاست خارجه و جریان فرهنگی داخل کشور هست. نمونه های زیادی هست؛ این مسابقه قرآنی یک نمونه است. همین انقلابی ها بودند که حدود ده سال پیش فریاد زدند امروز روز صلح حدیبیّه است. ما اصلا به این حرکات حُسن ظنّ نداریم.

چرا ما در ماه مبارک رمضان بحث دشمن شناسی را دنبال می کنیم؟ برای اینکه رهبر معظم انقلاب چندین بار اشاره کردند که عده ای در داخل و دشمن می خواهند کاری کنند که مردم از دشمنیِ دشمن و از دشمن غافل شوند. فکر کنند جنگی وجود ندارد. تکذیبیه خبر الجزیره درباره تجاوز دسته جمعی سربازان اسرائیلی به زنان فلسصینی که آمد، بعضی خبرگزاری ها بصورت پررنگ به این تکذیبیه پرداختند. این خبر تکذیب شد، خبرهای دیگر از قبل چطور؟ نوبت های قبلی که خبر هتک ناموس مسلمان در فلسطین آمد چطور؟ داعش را چه کسی درست کرد و به جان مردم منطقه انداخت، جز آمریکا و صهیونیست؟ چه جنایات و هتک ناموس هایی انجام دادند. مقابل دشمن سُست نشویم.

یک سلبریتی را با مبالغ هنگفت به برنامه تلویزیون دعوت می کنند و می گوید «ایران یک شهری است...»؛ ایران شهری است؟! تا این جمله را شنیدم، از ذهنم عبور کرد که نکند منظورش همان جریان «ایران شهری» طباطبایی معلوم الحال است؟ تا به ذهنمان رسید، مجری برنامه بلافاصله گفت «شما از ایران یاد کردید بعنوان شهر، خدا بیامرزد سید جواد طباطبایی را که قائل به نظریه ایران شهری بود». از کسی به نیکی یاد می کند که مقاله نوشت و رسما گفت «اسلام مُرد»! در دولت قبل جایزه هم گرفت و از او تقدیر شد. سلبریتی بیاورید با پرداخت پولهای نجومی، بعد از صاحب نظریه «اسلام مُرد» به نیکی یاد کنید؟

 

ماجرای مذاکره با نماینده آمریکا در عمان چیست؟

اگر جهاد را از اسلام بگیریم، می شود کفر!

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا. خداوند می فرماید دست از مبارزه برندارید. با ظالمین همدست نشوید و مقابل آنها کوتاه نیایید. فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ. اگر دست از مبارزه بردارید، شما را به جهنم می برم. خداوند حتی پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را هم تهدید می کند، که اگر دست از مبارزه بردارد، جهنم جایگاه اوست. فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ. هم خودت استقامت کن، هم به پیروانت بگو استقامت کنند. وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ(هود 112). اگر مبارزه و جهاد را از اسلام بگیریم، می شود کفر! أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا(انفال 4). فقط مجاهدین و مبارزین مومن حقیقی هستند. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: بُعِثتُ بالجِهادِ و لَم اُبعَثْ بالزَّرّاعِ. من برای زراعت مبعوث نشدم؛ برای جهاد و مبارزه مبعوث شدم.

وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ(هود 113). گمان نکنید کسی غیر از خدا شما را کمک می کند. آمریکایی که امروز در غزه جنایت می کند، هیچگاه خیر شما را نمی خواهد. آقای علی باقری، شفاف بگویید سفر شما در دیماه به عمان بعنوان فرستاده آقای امیرعبداللیهان و صحبت با طرف آمریکایی درباره چه بوده، و به چه نتیجه ای رسیدید؟ امروز تحلیلگر عربستای می گوید: «چرا آمریکایی ها در عمان با ایران مذاکره می کنند؟ چون در غزه شکست خورده اند». دشمن هیچوقت به شما کمک نمی کند. هیچوقت به دشمن اعتماد نکنید؛ با دشمن همدست نشوید. این را خدای متعال می فرماید؛ به خداوند اعتماد کنید.

در تمام دولتها، دقیقا وسط جنایت دشمن، یک عده خائن داخلی به دنبال مذاکره و سازش با دشمن بوده اند. وسط بمباران ها و جنایات صدام، عده ای بدنبال مذاکره با صدام بودند. 35 نفر از نمایندگان مجلس سه سال با صدام ارتباط و مکاتبه و مذاکره داشتند؛ با دشمن! از سال 65 تا 68 که ما بیشترین شهدا و اسرا را تقدیم کردیم. اینجاست خداوند می فرماید: فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ. جبهه حق جز خداوند هیچ یار و یاوری نخواهد داشت.

 

کسی هدایت می شود که اهل انابه در خانه خدا باشد

کسیکه از خدا نمی ترسد، ولایتمدار نیست

به مجالس مناجات اهتمام ویژه داشته باشیم

أَفَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَى إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ(رعد 19). می فرماید شما فکر می کنید کسیکه حق را پذیرفته با کسیکه حق را نپذیرفته یکی است؟ الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلَا يَنْقُضُونَ الْمِيثَاقَ(رعد 20). این حرف را فقط صاحبان خرد می فهمند؛ کسانیکه پای عهدشان ایستاده اند. وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ. کسانیکه به امامشان اتصال دارند؛ اینها صاحبان خرد هستند. وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ(رعد 21). از خدا و روز قیامت می ترسند. کسیکه از خدا نمی ترسد، ولایتمدار نیست؛ انقلابی نیست. به اسم و عنوان و جایگاه و مواضعش نگاه نکنید. این فرد ایمان ندارد. وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ. کسانیکه بخاطر گل روی خدا در مسیر مبارزه و جهاد صبر می کنند. وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ(رعد 22). نماز به پا می دارند، و در پنهان و آشکار انفاق می کنند؛ پاسخ بدی ها را با خوبی می دهند. بهشت خدا مخصوص این بندگان است.

وَالَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ. دشمن کسی است که بعد از بستن عهد و میثاق، نقض پیمان می کند. در جبهه حق و انقلاب است، اما عهدش را می شکند. وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ. ارتباطش را با ولیّ خدا قطع می کند. می گویند «دشمن درست نکنیم». وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ. اینها در زمین فساد می کنند. کسیکه از ولایت جدا شد، دیر یا زود فساد می کند. شیطان به جدا کردن مومنین از ولایت راضی نمی شود. گفت: فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ(ص 82). می خواهد همه مومنین را به قعر جهنم بکشاند.

أُولَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ(رعد 25). لعنت خدا و بدترین منزلگاه برای اینهاست. اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ وَفَرِحُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا مَتَاعٌ(رعد 26). اینها بخاطر متاع دنیا، آخرت خود را می فروشند. وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنَابَ(رعد 27). به آنها بگو من هر کسی را ولیّ خودم قرار نمی دهم؛ کسی را هدایت می کنم که اهل تواضع و انابه در خانه خداست. به مجالس مناجات اهتمام ویژه داشته باشیم. فرزندانمان را به این مجالس بیاوریم. در مناجات، انسان می تواند عیار خودش را بسنجد. بعضی از ما اصلا بلد نیستیم با خدا دو جمله صحبت کنیم؛ مناجات کنیم. فقط ادبیات طلبکارانه با خدا داریم. وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا(طه 124). اگر از ذکر و یاد خدا اعراض کنیم، زندگی مان به هم می پیچد. خدا مشکلات سر راه زندگیمان قرار می دهد، تا به خودمان بیاییم؛ مسیر اشتباهمان را اصلاح کنیم. چرا از خدا طلبکاریم؟!

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ(رعد 28). فقط با یاد خدا دلها آرام می گیرد. کسیکه اهل انابه و تضرع در خانه خداست، گمان نکنید منِ خدا ندیده می گیرم. در ازای این انابه، قلبش را آرام و ایمانش را دو چندان می کنم. يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي(فجر 30-27). همه به اباعبدالله الحسین علیه السلام گفتند نرو کوفه؛ اما حضرت با اطمینان قلب در این مسیر قدم گذاشت، و همه سختی ها و مصیبت ها را به جان خرید.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است