پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت ۰۵:۳۷

آشنایی با یکی از بدترین دشمن ها

جلسه دوم مجالس ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) چهارشنبه 23 اسفند 1402 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

جلسه دوم مجالس ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) چهارشنبه 23 اسفند 1402 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

فکر و ذهن، اولین محل نفوذ شیطان

برکت و رحمت، معجون بی نظیر ماه رمضان

تدبر در قرآن را فراموش نکنیم

امروزه دشمنی با اسلام را بصورت همه جانبه از طرف کفار و معاندین شاهد هستیم. از طرفی هدف و مقصد ماه مبارک رمضان تقواست: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ(بقره 183). مسئله اصلی تقوای فردی، غلبه بر دشمنِ درون و هوای نفس است. لذا بحث دشمن شناسی بحثی ضروری و مهم است. أَعْدَي عَدُوِّكَ نَفْسَكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ.

خدای متعال در آیات مختلف قرآن، به موضوع دشمن شناسی پرداخته. چه دشمن درونی و هوای نفس، چه شیطان و شیاطین، و چه دشمنان و کفار و منافقین. أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ ٱلقُرءَانَ أَم عَلَى قُلُوبٍ أَقفَالُهَآ(محمد 24). تدبّر در قرآن را فراموش نکنیم. در دوره نوجوانی و جوانی که فکر و ذهن و قلب ما پرنشاط و تواناست، از این ظرفیت برای فهم عمیق معارف دینی و قرآنی استفاده کنیم. برای تدبر در قرآن وقت بگذاریم. هرچقدر ذهن و قلبمان را با معارف قرآنی درگیر کنیم، نورانی تر می شویم.

فکر و ذهن اولین نقطه ای است که در خطر نفوذ شیطان قرار دارد. شیطان از راه فکر و ذهن به انسان نفوذ می کند. بوسیله همین فکر هم می تواند قلب را تحت تأثیر قرار دهد. بعد از اینکه فکر شخص درگیر موضوعی شد، قلب و دل و میلش هم به آن موضوع متمایل می شود، و در عمل هم سراغ همان موضوع خواهد رفت. أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ(یس 60). باید فکرمان را درگیر خدا و یاد خدا و آیات قرآن کنیم، تا شیطان از ابتدا نتواند در فکر و ذهن ما نفوذ کند.

مراقب باشیم ختم قرآن در ماه رمضان ما را از تدبر در قرآن باز ندارد. با قرآن بیشتر انس پیدا کنیم، تا شب قدر بتوانیم درک عمیقی از قرآن پیدا کنیم. بهره انسان در شب قدر از قرآن خیلی بیشتر از زمانهای دیگر است. أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ. ماه رمضان هم برکت دارد و هم رحمت. ترکیب این دو عنصر، فرصت بسیار نابی برای رشد و تعالی در اختیار ما قرار می دهد. از این فرصت برای انس و بهره بیشتر از قرآن کریم استفاده کنیم.

 

آشنایی با یکی از بدترین دشمن ها

هدف وسیله را توجیه نمی کند

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَى مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ(بقره 204). خدای متعال راجع به بدترین مدل دشمنی و بدترین دشمن سخن می گوید. می فرماید رسیدن به مطامع دنیوی برای برخی افراد انقدر مهم است، که تو را به تعجب وامیدارند. انقدر لفّاظی می کنند تا بتوانند به مقصد مادی و دنیوی شان برسند. قسم های سنگین یاد می کنند تا به مقصدشان برسند. اوایل انقلاب کمنیست ها و توده ای ها در مقابل مذهبی ها حرفهایی می زدند. هر دو گروه هم آن زمان انقلابی بودند. می گفتند آیا هدف وسیله را توجیه می کند یا نه؟ مجاهدین خلق و ملی گراها و کسانیکه غیرمذهبی بودند، می گفتند هدف وسیله را توجیه می کند. از هر راهی که می توانید باید به هدفتان برسید. اما مذهبی ها می گفتند هدف وسیله را توجیه نمی کند. شما می خواهید با انقلاب اسلامی، به حکمرانی الهی برسید؛ آیا می توانید به هر وسیله ای به این هدف برسید؟

مکرّر در آیات مختلف خداوند در کنار دستور به جنگ و جهاد و مبارزه، می فرماید مراقب باشید ظلم و تعدّی و زیاده روی نکنید. امیرالمومنین علیه السلام به فرزند امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود فقط یک ضربه به ابن ملجم بزنید. اگر قرار بود هدف وسیله را توجیه کند، خداوند 124 هزار پیغمبر برای هدایت امت و تشکیل حکومت اسلامی نمی فرستاد.

خداوند می فرماید کسانیکه دنبال مقصد دنیوی هستند، برای رسیدن به این هدف و مقصد، هر کاری بتوانند می کنند؛ بگونه ای که تعجب شما را برمی انگیزند. حتی قسم دروغ هم می خورند. کسانیکه برای رسیدن به مطامع دنیوی شان زبان می ریزند. طوری صحبت می کنند مردم می گویند چه انسان خوبی است! یک مدل دشمنی با دین و امام حق اینطور است. خداوند می فرماید چه بد دشمنی است این مدل دشمنی. دشمنی و خصومت حتما توسط کفار و بوسیله اسلحه نیست. انواع دشمن داخلی هم داریم. اینها می گویند می خواهیم خدمت کنیم، اما بدنبال پست و مقام هستند. تو به هر قیمتی می خواهی بروی مجلس؛ حتی به قیمت تخریب دیگران؟ خدمت می خواهی بکنی؟! تا وقتی شما هستید، جمهوری اسلامی دشمن نمی خواهد! رأی دادن مردم به یک فرد که نشانه و ملاک درستی عمل فرد نیست.

 

به اسم محرومان، به کام تشکیلات خود!

به چه قیمتی می خواهید به مجلس بروید؟

بعضی افراد به بهانه کمک به مردم محروم و سیل و زلزله زده، از مردم کمک جمع می کنند؛ اما وقتی پیگیری می کنید، متوجه می شوید این پولها و کمک های مردمی سر از جای دیگری در می آورد! رصد می کنند، تا اتفاقی در کشور می افتد، شماره حساب هایشان را برای جمع آوری کمکهای مردمی پخش می کنند. بعد غالب کمکهای مردمی را برای پیش بُرد سازمان و تشکیلاتشان استفاده می کنند. این شرعی نیست؛ حرام قطعیست. به روی مبارکشان هم نمی آورند! منافقین می دانستند پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله کارش می گیرد؛ لذا دور پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله جمع می شدند، تا به نان و نوا و پست و مقام برسند. به چه قیمتی می خواهید به مجلس و شورای شهر بروید؟ خداوند می فرماید این آدمها دشمن شما هستند؛ دوستِ طمّاع و فریب خورده نیستند؛ اینها دشمنند. دستگاه خدا باید دستگاه پاکی باشد. کسیکه با ناپاکی در دستگاه خدا نفوذ کند، با نظام الهی دشمنی می کند. بالاخره یک روزی این دروغ ها رو می شود؛ آنوقت مردم به نظام اسلامی بدبین می شوند.

تو چطور در هشت سال ایام مسئولیت خود، دم از امام زمان ارواحنا فداه می زدی؟ چطور ممکن است هم امام زمان ارواحنا فداه حکومت کند، و هم دشمن امام زمان ارواحنا فداه قدرت پیدا کند؟ همه را هم فریب داد. همین آدم امروز با شبکه های معاند خارجی مصاحبه می کند و علیه نظام به این شبکه ها خوراک می دهد. از یکطرف در سازمان ملل «اللهم عجل لولیک الفرج» می گفت، از طرف دیگر دم از مشارکت قدرت با آمریکا می زد. این افراد دروغگو هستند، و دشمنِ جامعه و نظام اسلامی. از امام زمان ارواحنا فداه حرف می زند، اما با نایب امام زمان ارواحنا فداه قهر می کند!

از کجا بفهمیم این افراد دوست نیستند و دشمن هستند؟ قرآن می فرماید: وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ(بقره 205). این افراد وقتی توسط شما طرد می شوند و به شما پشت می کنند، در زمین فساد می کنند. دشمنیِ درونی شان را آشکار می کنند. در ایام اصلاحات در اعتراض به وضعیت اسفناک فرهنگی و وزیر ارشاد دولت خاتمی، طلاب و مردم قم در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تحصن کردند. بعد از چند روز کسانیکه امروز ادعا می کنند تحصن را آنها برپا و مدیریت کردند، جلسه گرفتند، و تصمیم گرفتند که تحصن را تمام کنند. گفتند ما نمی توانیم با اصلاحات مقابله کنیم. ترسیدند. گفتند کاری کنیم که جامعه مدرسین به ما بگوید فرزندان حوزه تحصن را تعطیل کنید؛ و ما به توصیه جامعه مدرسین تحصن را تعطیل کنیم! هم ضایع نشویم، و هم اتمام تحصن را به اسم جامعه مدرسین تمام کنیم. از حدود 30 نفر حاضر در این جلسه، تقریبا همه شان با این نظر موافقت کردند. نماینده وزارت اطلاعات وقت هم در آن جلسه حضور داشت، و به این افراد وعده داده که کمک مالی هم به شما می کنیم! ما با این نظر مخالفت کردیم و گفتیم جامعه مدرسین تحصن را برپا نکرده که حال بخواهیم به توصیه آنها تحصن را تعطیل کنیم. این افراد خیلی ناراحت شدند؛ اما نقشه شان نگرفت. می خواستند به جامعه مدرسین بگویند نامه بدهید که ما تحصن را تعطیل کنیم، اما فرداصبح خود اعضای جامعه مدرسین آمدند و در تحصن حاضر شدند! وقتی اینها موفق به تعطیلی تحصن نشدند، فرداشب همین اداره اطلاعات به حسینیه ما حمله کرد و آنجا را تعطیل کرد! ظاهر را طوری نشان می دهند که دوست شما هستند؛ اما اگر از آنها روگردان شوید، دشمنی شان را علنی می کنند.

 

دشمن برای فساد در زمین برنامه ریزی و تلاش می کند

نابودی کشاورزی و نسل کشی، خصوصیت دشمنان دین

این مدل دشمنی را باید بشناسیم. دشمن لزوما کسی نیست که مقابل شما جبهه گرفته. دشمن ممکن است در دستگاه خود شما باشد؛ ممکن است انقدر زیبا صحبت کند که شما را به تعجب وادارد؛ ممکن است قسم به خدا یاد کند که اعتماد شما را جلب کند. اما وقتی از شما جدا شد، دشمنی اش را نشان می دهد، و تمام سعیش را می کند که در زمین فساد کند. برای رسیدن به این هدفشان هم خیلی تلاش می کنند و برنامه ریزی می کنند. خیلی کار کرده اند تا سازمانهای بین المللی را با خود همراه کنند. کشورها را تجزیه کرده اند به کشورهای کوچک با چند ده هزار جمعیت؛ بعد که در شورای ملل رأی گیری می کنند، می گویند 200 کشور این قطعنامه را امضا کرده اند. دشمن برای فساد در زمین کار می کند.

وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ. می فرماید همین آدم خوش زبان و فریبکار، کشاورزی و نسل انسانها را از بین می برند. وضعیت مواد غذایی و تراریخته را ببینید. به گیاهان و مواد غذایی هم رحم نمی کنند. سبک زندگی و تغذیه ما را عوض کرده اند. انواع بیماریها را به جان مردم دنیا انداخته اند. ببینید وضعیت بیماری مردم غرب چگونه است. وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ.

وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ(بقره 206). ویژگی دیگر این دشمن این است که وقتی به او تذکر می دهید که فساد و جنایت نکند، بجای اینکه از طریق بندگی خدا به عزت برسد، در معصیت و گناه و فسادش سرسخت تر می شود. این خصوصیت دیگرِ دشمنی است که در کنار شما و درون جامعه اسلامی مشغول دشمنی کردن هستند. تمام مشکلشان دنیاپرستی است. بدنبال حکومت جهانی و تشکیل دهکده جهانی هستند. برای رسیدن به این مقصد دست به هر کاری می زنند. گویا این آیات در زمان ما نازل شده؛ چقدر از این خصوصیات بین دشمنان امروزِ دین هم هست. باید به واسطه قرآن، دشمن دین را بشناسیم. آنگاه فریب دشمن را نمی خوریم؛ هرچقدر هم خوش صحبت باشد.

معاویه با فریب کاری و زبان بازی مردم را فریب داد، و حکومت را بدست گرفت. بعد از معاویه حکومت به یزید رسید. اباعبدالله علیه السلام باید کاری کند که این دشمن ریاکار، دشمنی اش را علنی کند تا مردم او را بشناسند. حتی به قیمت فجایع کربلا. برخی لشکریان کوفه قربه الی الله برای کشتن اباعبدالله علیه السلام به کربلا آمده بودند! باید این ورق برگردد. مردم باید دشمن را بشناسند. کربلا، باعث رسوایی حکومت یزید و یزیدیان شد. نامردی است اگر ما با امام حسین علیه السلام لذت ببریم و زندگیمان را بسازیم، اما برای مقصدی که اباعبدالله علیه السلام برای آن کشته شد، قدمی برنداریم. اباعبدالله علیه السلام همه زندگی و زن فرزندانش را داد، برای اینکه مردم را متوجه دشمنی دشمن کند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است