یکشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت ۰۴:۳۰

نجات بشر وظیفه همه مسلمین است، نه مأموریت مختص امام زمان

در شب نیمه شعبان دومین شب مراسم جشن سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت ولیعصر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم شنبه 5 اسفندماه 1402 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

در شب نیمه شعبان دومین شب مراسم جشن سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت ولیعصر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم شنبه 5 اسفندماه 1402 با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

در کنار پذیرایی موکب ها، معارف مردم هم باید افزایش یابد

توجه و حرکت، دو مسئله اصلی اجتماعات دینی

راجع به احیای امر اهلبیت بیشتر با مردم گفتگو کنیم

مدتی است بحمدالله سنّت حسنه برپایی مواکب پذیرایی از محبین اهلبیت برپا شده. برپایی این مواکب و این هیاهوها در تعظیم ایام منتسب به اهلبیت خیلی خوب است. اما این مسئله ملاحظاتی نیاز دارد. مردم در صف های طولانی برای پذیرایی شدن ایستاده اند. این روند به سمتی دارد می رود که این هیاهو کل فضای موکب را پر می کند. اما باید تدبیری اندیشیده شود که در طول این مسیر جمکران و موکب ها، مردم به امام زمان ارواحنا فداه بیشتر فکر کنند و متوجه حضرتشان باشند. هیاهو و پذیرایی موکب ها امر غالب نباشد.

به این بیندیشیم که وظیفه ما در قبال حضرت حجت ارواحنا فداه چیست؛ حضرت چه توقعی از ما دارند؛ ما چه مسئولیتی در قبال امر فرج داریم؟ مردم خیلی مسائل را راجع به امام عصر ارواحنا فداه نمی دانند. در غالب زیارتنامه های اهلبیت، در مورد تجدید میثاق با ائمه فرازهایی وجود دارد. این تجدید عهد و میثاق با امام عصر ارواحنا فداه اهمیت بیشتری دارد. در روایات هست هر روز و شب اعمال ما محضر امام عصر ارواحنا فداه عرضه می شود. امام زمان ارواحنا فداه روزانه بصورت فعال با مومنین و شیعیان ارتباط دارند. ما هم باید روزانه به حضرت و به وظیفه مان در قبال ایشان بپردازیم. اینطور نباشد که سالی یکبار در نیمه شعبان بصورت عمومی به یاد حضرت باشیم و تمام.

اصلی ترین حکمت اجتماعات مومنین، گفتگو راجع به امر امامت است: تَذاكَروا أمرَنا و أحيوهُ. مردم دورهم جمع می شوند تا راجع به امر اهلبیت باهم گفتگو کنند؛ و بعد امر اهلبیت را احیا کنند. شنیدن مدح و منقبت به جای خود. توجه و حرکت، دو مسئله اصلی اجتماعات دینی و اهلبیتی است. مواکب و هیاهوها و مدح و منقبت ها، باید شامل این دو مسئله باشند. مردم باید با امر اهلبیت درگیر شوند؛ به این مسئله بیشتر فکر کنند؛ معرفتشان نسبت به اهلبیت بیشتر شود؛ و بعد در راستای احیای این امر حرکت کنند. باید راجع به اهلبیت و امر ایشان بیشتر گفتگو شود.

 

ما از مجالس ذکر استفاده حداقلی داریم

در قبال محبت اهلبیت باید اقدامات موثر داشته باشیم

از بین بردن ظالمین وظیفه ماست، نه امام عصر ارواحنا فداه!

حضرت امام گفتند «انقلاب اسلامی مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ارواحنا فداه است». راجع به این مسئله باید با مردم گفتگو کنیم. مردم باید دائم راجع به امام عصر ارواحنا فداه مطلب بشنوند و گفتگو کنند، تا سطح معارفشان بالا رود. بعد هم باید در این راستا اقدامات موثر داشته باشند. اندازه گیری کنیم از نیمه شعبان سال گذشته تا امسال، چه اقداماتی در راستای احیای امر امام عصر ارواحنا فداه و تحقق فرج داشته ایم؟ وظیفه ما فقط ابراز محبت به امام عصر ارواحنا فداه نیست؛ باید اقدامات موثر در تحقق امر فرج داشته باشیم. 1182 سال است امر فرج محقق نشده. ما از مجالس ذکر خیلی کم بهره می بریم و استفاده می کنیم. تک تک کسانیکه خدای متعال محبت امام عصر ارواحنا فداه را به آنها عنایت کرده، باید راجع به این امر پاسخگو باشند: ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ(تکاثر 8). در قبال محبت اهلبیت که به ما عنایت شده، چه اقداماتی انجام دادیم؟ در اجتماعات و مواکب و مجالس، به این مسئله بپردازیم. مردم باید آگاه شوند، و بدانند که در قبال محبت اهلبیت وظیفه دارند.

فرمود أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ انْتِظَارُ الْفَرَجِ. انتظار فرج مجموعه اعمال و اقداماتی است که در راستای تحقق امر فرج انجام می دهیم. این افضل اعمال است. به فرزندانمان بیاموزیم که در قبال امام زمانشان وظیفه دارند. نسبت به تکلیفشان نسبت به امام زمان ارواحنا فداه به آنها تذکر و آگاهی بدهیم. باید نسبت به امام زمانشان احساس مسئولیت کنند. برخی متوقع هم می شوند، که چرا امام عصر ارواحنا فداه ظهور نمی کنند تا مشکلات ما را حل کنند؟! امام زمان ارواحنا فداه را کسی می بینند که بناست ظالمین را از بین ببرد، و رفاه و آسایش را برای ما مردم به ارمغان آورد. پس وظیفه ما در از بین بردن ظلم ظالمین چیست؟ مبارزه با ظالم که وظیفه خودمان است را هم به گردن امام زمان ارواحنا فداه می اندازیم، و خودمان را راحت می کنیم!

امام زمان ارواحنا فداه مصلح جهان هستند، و بشریت را نجات می دهند؛ اما به تنهایی و با ملائکه این کار را انجام نمی دهند. باید بین مردم و مسلمانان و شیعیان جریانی به راه بیفتد، که این جریان مقدمات ظهور و از بین بردن ظالمین و گسترش عدالت در جهان را فراهم سازد.

 

نجات بشر وظیفه همه مسلمین است، نه مأموریت مختص امام زمان ارواحنا فداه

کسیکه ولایت ظالمین را بپذیرد، در ظلم آنها شریک است

ما گاهی برای زندگی به سبک غرب مسابقه می دهیم!

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ. می فرماید ای کسانیکه ایمان آورده اید، مراقب باشید یهود و نصاری را به سرپرستی نگیرید. نتیجه تمدن غرب، جنایت های بی نظیری است که امروز در غزه اتفاق می افتد. عید ما را عزا کرده اند. یهود و نصاری پشت هم ایستاده اند برای ظلم و جنایت در دنیا. وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ. اگر کسی به فرهنگ غرب تمایل پیدا کند، از آنهاست. به محض اینکه به مشرکین تمایل پیدا کنید و سرپرستی آنها را بپذیرید، شما هم از آنها هستید.

إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ(مائده 51). کسانیکه ولایت این ظالمین را بپذیرند هم ظالم هستند. امام رضا علیه السلام فرمود: مَن أعانَ ظالِما فهُو ظالِمٌ. هرکس به هر طریقی ظالم را یاری کند و زمینه ظلم او را فراهم سازد، در این ظلم شریک است. مردم باید این آیات و معارف را بدانند. فقط جشن و پذیرایی و موکب های نیمه شعبان نباشد. امروز هر کسی به اسراییل کمک کند، با یهود معاند محشور می شود.

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ(آل عمران 110). قیام برای نجات بشریت وظیفه همه مسلمانان است. این ماموریت در بدو بعثت به امت اسلام سپرده شد؛ قبل از تولد امام عصر ارواحنا فداه. این وظیفه همه مسلمانان است، نه مأموریت مختص امام عصر ارواحنا فداه. همه ما برای محو ظلم از عالم و نجات بشریت وظیفه داریم. اولین قدم در این مسیر هم جدایی و برائت از ظالمین و مستکبرین است. اول باید با دشمن نباشیم، و از دشمن بشریت برائت کنیم؛ بعد برای نجات بشریت قدم برداریم.

سبک زندگی ما باید به گونه ای باشد که در راستای تقویت ظلم ظالم نباشد. هفتمین میدان جهاد هفتگانه در بیانیه گام دوم انقلاب، مبارزه با سبک زندگی غربی است. ما گاهی برای زندگی به سبک غرب مسابقه می دهیم! اکثر هشت میلیارد مردم دنیا همانگونه زندگی می کنند که مستکبرین عالم می خواهند. و الا اقلیت یهود و نصاری نمی توانستند دنیا را چپاول و مدیریت کنند. إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ. مومنی که در زندگی اش اثری از پذیرش حکمرانی یهود و نصاری باشد، خداوند او را هدایت نمی کند.

 

نگرانی آمریکا از «هژمونی ایران، اقتصاد چین، و قدرت تسلیحاتی روسیه»

آمریکا تمام سیاستهایش را بر مبنای نابودی جمهوری اسلامی بسته

فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ. بین مومنین کسانی هستند که قلبشان مریض است. اینها در پذیرفتن حرف یهود و نصاری مسابقه می دهند. اگر همین قانون حجابی که آنطور که باید به آن عمل نمی شود برداشته شود، عده ای همین پوشش حداقلی را هم رعایت نمی کنند. بین مذهبی ها هم عده ای هستند که در عملی کردن خواسته دشمنان حق همه تلاششان را به کار می گیرند. در ایجاد یأس و ناامیدی و رخوت و بی انگیزگی بین مردم تلاش می کنند. قلب اینها مریض است.

يَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ(مائده 52). مشکل اینها این است که می ترسند ورق برگردد، و یهود و نصاری به امور مسلمین مسلط شوند. اینها ولایت غرب را می پذیرند، چون می ترسند نظام برگردد و دوباره غربی ها بر این کشور مسلط شود. الان خواسته های غرب در قانون اساسی و حکمرانی ما نیست. تلاش می کنند این امر محقق شود. آمریکا در سندهای رسمی اش می گوید «مشکل ما سه چیز است: اقتصاد چین، تسلیحات و قدرت استراتژیک روسیه، و هژمونی و فکر ایران». می گوید «ایران اسلامی دارد که بدنبال حاکمیت جهانی است. بزرگترین خطر برای حاکمیت ما این تفکر است». می گویند «با اقتصاد چین و تسلیحات روسیه می توانیم مقابله کنیم؛ اما با این تفکر ایران و اسلام نمی توانیم مقابله کنیم». رهبر ایران محبوبتی در دنیا دارد، که هیچکس ندارد. با این نمی توانند مقابله کنند. آمریکا تمام سیاستهایش را بر مبنای نابودی جمهوری اسلامی بسته.

لابی های صهیونیستیِ پشت پرده حکمرانی غرب می دانند که جمهوری اسلامی حتما پرچم این انقلاب را به دست مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف می رساند. راجع به این مسائل باید با مردم صحبت کنیم، تا متوجه وضعیت استراتژیک جمهوری اسلامی شوند. چهل و پنج سال است تمام قدرتهای دنیا نتوانسته اند با قدرت جمهوری اسلامی مقابله کنند؛ برخی مردم به خیال خودشان می خواهند با رأی ندادن کار جمهوری اسلامی را تمام کنند! بیش از 300 شبکه فارسی زبان بین المللی 24 ساعته فکر و ذهن مردم را بمباران می کنند. بله، عده ای فریب اینها را می خورند.

 

مردم باید آگاه شوند

فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ. خداوند می فرماید در شرایطی که عده ای از میان مومنین از ترس پیروزی و تسلط یهود و نصاری به آنها گرایش و میل پیدا می کنند، این زمان است که من فتح را نصیب مسلمین می کنم. ما فتوحات الهی را در طول انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جنگ با داعش و فتنه های مختلف دیده ایم. فَيُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ(مائده 52). این ظالمینی که سرپرستی یهود و نصاری را می پذیرند آخر سر پشیمان می شوند. چون می بینند آنچه که خداوند گفت تحقق پیدا می کند. مطمئن می شوند که یهود و نصاری بر امت اسلام حاکمیت پیدا نمی کنند. ظهور امام عصر ارواحنا فداه و نابودی یهود و نصاری را می بینند.

در برنامه تلویزیونی می گوید «همسر من آمد برای رفتن به سوریه اجازه بگیرد، من جوابش را ندادم تا خودش بفهمد من راضی نیستم، و از رفتن پشیمان شود! بعد دیدم گوشه خانه نشسته و گریه می کند. من هم طاقت گریه اش را نداشتم، و به او اجازه دادم»! مجری برنامه هم می گوید «چطور دلت آمد به او اجازه بدهی برود»؟ گویا این خانم کار اشتباهی کرده! او هم در پاسخ مجری می گوید «بالاخره باید برخی بروند». گویا شهدا از ناچاری می روند! این ترویج زندگی غربی است. اینگونه دختر تربیت می کنیم؟ این می شود که دختران ما حاضر نمی شوند با طلبه ها ازدواج کنند. امیرالمومنین علیه السلام راجع به فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود نِعْمَ الْعَوْنِ عَلی طَاعَةِ اللهِ. تمام زندگی امیرالمومنین علیه السلام مبارزه و مجاهده بود، و حضرت زهرا سلام الله علیها بهترین یاور برای علی علیه السلام در تمام این مبارزات بود.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ(مائده 54). یاران امام زمان ارواحنا فداه در آخرالزمان کسانی هستند که خداوند عاشق آنهاست و آنها هم عاشق خدا هستند؛ در برابر مومنین مهربان و در برابر کفار سرسخت هستند؛ و در راه خدا جهاد و مبارزه می کنند. این همان انتظار فرج است که افضل الاعمال است. این زندگی مهدوی است. مردم باید از این مدل زندگی آگاه باشند. مواکب ما باید این آگاهی ها و معارف را به مردم منتقل کنند. اگر مردم بدانند که هر برگه رأیی که در صندوق می اندازند، یک تجدید میثاق با امام زمان ارواحنا فداه است، امروز ما نباید نگران عدم مشارکت پنجاه درصد مردم بودیم. مردم نمی دانند؛ باید آگاه شوند.

 

برای تحقق فرج، ابتدا باید اتصالمان به خدا را درست کنیم

وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ. مومنین و مجاهدین از سرزنش دیگران هراس ندارند. ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(مائده 54). این فضل الهی است که به هرکس بخواهد عطا می کند. إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ(مائده 55). سرپرست شما خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام هستند. وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده 56). هرکس در آخرالزمان تولّای خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام و جانشینان ائمه را داشته باشند، جزو حزب الله است و پیروزی از آنِ حزب الله است.

اگر می خواهیم انتظار فرج به تحقق فرج منجر شود، این امر با تولّای امام عصر ارواحنا فداه محقق می شود. ببینیم تولّای امام زمان ارواحنا فداه به چیست؟ چطور می توانیم ثابت کنیم که ولایتمدار هستیم و به امام عصر ارواحنا فداه متصل هستیم؟ ولایتمداری یعنی اتصال به امام. کمی در این باره فکر کنیم، متوجه می شویم. اتصال به امام با اتصال به خداوند محقق می شود. مسئله مان را با خدا حل کنیم. «من یتولی الله»، ابتدا باید اتصالمان به خدا را درست کنیم. اطاعت خدا یکی از عوامل اتصال به خداست. خیلی جاها خدای متعال دستور مشخصی نداده؛ خودمان باید با رعایت تقوا و مراقبت، بسمت خواسته های الهی هدایت شویم. اتصال به خدا اینجا معنا پیدا می کند.

ما اگر بخواهیم برای امام زمان ارواحنا فداه مفید باشیم، باید به خدا، رسول خدا صلی الله علیه و آله، و امام زمان ارواحنا فداه متصل باشیم. اگر اینطور زندگی کنیم، می توانیم زمینه ساز ظهور باشیم. می توانیم جزو کسانی باشیم که ظلم و ظالم را در جهان از بین می برند، و زمینه ساز ظهور امام عصر ارواحنا فداه می شوند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است