دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ساعت ۰۲:۲۳

مسئله اصلی فاطمیه دعوای خلافت نیست؛ درد اصلی، خیانت امت اسلامی است

مراسم عزاداری چهارمین شب ایام فاطمیه سوم(به روایت 95روز) شنبه 25 آذر 1402 در هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجدالنبی(صلی الله علیه و آله) برگزار شد.

مراسم عزاداری چهارمین شب ایام فاطمیه سوم(به روایت 95روز) شنبه 25 آذر 1402 در هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجدالنبی(صلی الله علیه و آله) برگزار شد.

مسئله اصلی فاطمیه دعوای خلافت نیست؛ درد اصلی، خیانت امت اسلامی است

مَا الَّذِی نَقَمُوا مِنْ أَبِی الْحَسَنِ، نَقَمُوا مِنْهُ وَاللَّهِ نَکِیرَ سَیْفِهِ. جهادگریزی، رفاه طلبی، عافیت طلبی، کراهت مردم نسبت به جنگ و جهاد و مبارزه، عامل جدایی مردم مدینه از امیرالمومنین علیه السلام بود. همه می گویند حضرت زهرا سلام الله علیها بخاطر ولایت و امامت امیرالمومنین علیه السلام به شهادت رسید؛ درست است، اما این یعنی چه؟ مثلا بگوییم مردم در یک شرایط عادی قرار داشتند، و چند نفر برای خلافت در جامعه کاندید شدند، و حق امیرالمومنین علیه السلام را غصب کردند؛ چون اصلا بنا نبود امر خلافت به رأی گذاشته شود. یعنی دعوا صرفا دعوای خلافت شود. دعوا بر سر این باشد که علی بن ابیطالب علیه السلام را بعنوان خلفیه بپذیریم، یا دیگران را. ظاهر قصه این است. اما حضرت زهرا سلام الله علیها در دل فاطمیه و داغ ها و دردهای این واقعه، حرفهای دیگری با به زنان مدینه بیان می کنند، که ما را متوجه مسئله مهمی می کند.

وقتی زنان مدینه به عیادت حضرت آمدند و حال ایشان را پرسیدند، حضرت اصلا راجع به صدماتی که به ایشان وارد شده بود سخنی نگفتند. راجع به اهل نفاق و کسانیکه درب خانه را آتش زدند هم حرفی نزدند. بلکه درباره مردم مدینه، یعنی مهاجر و انصار و خیانتی که این مردم انجام دادند صحبت کردند. دشمنیِ دشمن قابل پیش بینی است. اما حضرت زهرا سلام الله علیها پرده از ماجرای دیگری هم برمیدارند، که غالبا ما به این جنبه فاطمیه که اتفاقا مهمترین جنبه هم هست نمی پردازیم.

واقعه کربلا هم همینطور است. نقش یزید و ابن مرجانه و ابن سعد و شمر و سایر اشقیاء در کربلا مشخص است؛ اصلا کربلا بدون یزید شکل نمی گرفت. اما در کنار جنایت این اشقیاء، نقش مردم در شکل گیری واقعه کربلا هم نقش مهم و قابل توجهی است. لذا که امام باقر علیه السلام در زیارت عاشورا علاوه بر لعن بر این اشقیاء، امت اسلامی را هم لعنت می کنند: لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْكُمْ. مسئله اصلی فاطمیه دعوای سران نیست. درد و مصیبت اصلی، بدنه جامعه اسلامی است. حضرت زهرا سلام الله علیها کم هزینه ای بود که دادیم؟ امت اسلامی کی بناست بیدار شود؟

 

اطاعت از پیامبران، مشکل تمام جوامع توحیدی بوده

جوانان بخاطر رشد عقلانیت سراغ قرآن بروند

مومن باید از تاریخ امتهای َگذشته درس بگیرد

در چند جای سوره شعرا خدای متعال می فرماید: فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ. از خدا بترسید و از من اطاعت کنید. یعنی اطاعت از منِ پیغمبر واجب است، چون دستور خداست. همه امت های گذشته بنی اسراییل در اطاعت از پیامبرانشان مشکل داشتند. این درد، درد جامعه توحیدی بوده از ابتدا. خداوند داستانهایی را از بنی اسراییل نقل می کند، که ناظر بر اختلاف بنی اسراییل در مسئله اطاعت از ولی حق است. مسئله و مشکل امت اسلام هم همین است؛ یعنی اطاعت از امام حق، و عدم اطاعت از کفر و قدرتهای استکباری.

وقتی قرآن زیاد بخوانیم، کم کم رفیق و معشوق خوبی پیدا می کنیم. انقدر قرآن از ما دل می برد، که دیگر دل به هیچ کسی دیگر نمی دهیم. اما اگر عاشقانه سراغ قرآن نمی رویم، برای پیدا کردن پاسخ سوالهای ذهنی مان سراغ قرآن برویم. جوانان و نوجوانان بخاطر رشد عقلانیت سراغ قرآن بروند. شبهه های روز، اتفاقات روز، مسائل روز، در صورتی حل می شود که مبانی قرآن در دست ما باشد. قرآن کتاب داستان نیست؛ قرآن کتابی برای ابدیت است.

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَقُصُّ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَكْثَرَ الَّذِي هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُون(نمل 76). مشکلات بنی اسراییل در امت اسلام هم هست. به مردم بگو از من اطاعت کنید بخاطر خدا، و الّا خدا شما را بد عذاب می کند. وَإِنَّهُ لَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ(نمل 77). اگر جامعه اسلامی خودش را در برابر دردها و نقاط ضعف بنی اسراییل ایمن کند، آنگاه قرآن برای شما رحمت و هدایت خواهد بود. مومن باید از تاریخ امم َگذشته درس بگیرد.

 

کسیکه از امام حق اعراض کند مُرده است؛ هدایت نمی شود

إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ بِحُكْمِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْعَلِيمُ(نمل 78). همه بدانند، این من هستم که قیامت قضاوت خواهم کرد، و من در قضاوت سرسختم و از همه چیز آگاهم. فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّكَ عَلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ(نمل 79). مثل امت های گذشته که از پیامبرانشان اطاعت نکردند، از تو هم اطاعت نخواهند کرد، اما تو به من توکل کن؛ تو بر مدار حقِ روشن و آشکار هستی. از حرفها و فشارهای مردم هراس نداشته باش. مومن در برابر فشارها عقب نشینی نمی کند: وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ(مائده 54). زهرای اطهر سلام الله علیها یک تنه در برابر همه فشارها و طعنه ها و حرفها و مخالفتهای امت ایستاد، اما یک قدم عقب ننشست.

إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى. تو نمی توانی مرده را شنوا کنی. مرده نمی شود. کسیکه از امام حق اعراض می کند، مرده است. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: لا حياةَ إلاّ بالدِّينِ، و لا مَوتَ إلاّ بجُحُودِ اليقينِ. حیات با دین است. اصل دین هم ولایت است. کسیکه از امامش جداست، میّت است. مرده را نمی توان بینا و شنوا کرد. وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ(نمل 80). تو نمی توانی کسیکه به تو پشت می کند و تو را قبول ندارد را آگاه و بینا و شنوا کنی.

وَمَا أَنْتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَنْ ضَلَالَتِهِمْ. تو نمی توانی کور را هدایت کنی. کسی کور است که امام جامعه را فراموش کند و حق او را نادیده بگیرد. چنین کسی قیامت هم کور وارد محشر می شود: قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَى(طه 125و126). شما در دنیا آیات مرا فراموش کردید؛ امروز هم فراموش می شوید. امام حسن عسکری علیه السلام می فرماید: أَیُّ آیَهً أَعْظَمُ مِنْ حُجَّهً اللَّهِ. کسیکه حق امام جامعه را نادیده بگیرد، کور وارد محشر می شود. انسان کور را نمی توان هدایت کرد.

اگر تمام عمرمان را سینه بزنیم، تمام عمرمان جهاد کنیم، تمام عمرمان انفاق کنیم، به محض اینکه از امام جامعه جدا شویم، کارمان تمام است. پیغمبر و امام هم نمی توانند ما را هدایت کنند. منتظری وقتی کتاب ولایت فقیه را نوشت که ولایت فقیه را قبول داشت. اما وقتی خودش علیه ولایت فقیه کودتا می کند، کور و کر می شود؛ دیگر هدایت نمی شود. آیت الله بهاءالدینی کتاب ولایت فقیه او را به زمین زد و به او گفت حسینعلی، ولایت فقیه نوشتنی نیست، شدنی است! وَمَا أَنْتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَنْ ضَلَالَتِهِمْ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ مُسْلِمُونَ. فقط کسی حرف پیغمبر و امام را می شنود که به آیات من ایمان دارد، و تسلیم امر خداست. بعضی ایمان دارند، اما تسلیم نیستند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است