شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ساعت ۰۲:۲۲

ماجرای فاطمیه را به عده ای منافق محدود نکنیم

مراسم عزاداری سومین شب ایام فاطمیه سوم(به روایت 95روز) جمعه 24 آذر 1402 در هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجدالنبی(صلی الله علیه و آله) برگزار شد.

مراسم عزاداری سومین شب ایام فاطمیه سوم(به روایت 95روز) جمعه 24 آذر 1402 در هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجدالنبی(صلی الله علیه و آله) برگزار شد.

نقش مردم در فاجعه صدر اسلام را هم ببینیم

آخرالزمان هم نقش اساسی را مردم ایفا می کنند

جهاد تبیین وظیفه همه است

مسئله حضرت زهرا سلام الله علیها فقط با کسانیکه نبود که دشمنی کردند و این جنایات را مرتکب شدند. عَائِفَةً لِدُنْیَاکُنَّ، قَالِیَةً لِرِجَالِکُنَّ هم هست. جنایت امت اسلامی هم هست. بله ما باید مراقبت کنیم چنین انسانهایی در دستگاه حاکمیت اسلامی جرات جسارت به دین و ولی خدا را پیدا نکنند. جریان نفاق باید رسوا شوند؛ نباید قدرت پیدا کنند. اما فقط این نیست. نقش امت هم مهم است. باید آن را برای مردم تبیین کنیم. قرآن را بخوانیم؛ چقدر به نقش مردمی که نگذاشتند کار خدا و انبیاء در امتهای گذشته بنا شود پرداخته شده. فقط آیاتی از قرآن را انتخاب کنیم که حرف مدنظر ما را تایید کند. فرضیه و موضوع بحثمان را از قبل انتخاب کرده ایم، و آیات و روایاتی را که متناظر با بحث ماست فقط انتخاب می کنیم. باقی آیات و روایات که با بحث ما مطابقت ندارند را کنار می گذاریم.

نقش مخرّب مردم را هم ببینیم: أيها الأمة التي خدعت فانخدعت وعرفت خديعة من خدعها. امت اسلامی که نعمتی مثل پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله داشته چرا انقدر باید فریب بزرگی بخورد؟ شما که پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را دیدید و با او زندگی کردید، چرا چنین فریبی خوردید؟ با اینکه فضیلت علی بن ابیطالب علیه السلام بر دیگران را می دانستید، اما سراغ دیگری رفتید.

آخرالزمان هم نقش اساسی را مردم ایفا می کنند: بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ(اسراء 5). فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده 56). نقش مهم را مردم رقم می زنند. رهبر معظم انقلاب به تمام معنا ما را بیچاره کرد! یک جمله فرمود: «همه باید جهاد تبیین کنند». همه موظفند پیمبری کنند. باید حرف بزنند، حق را روشن کنند. چون نقش امت در آخرالزمان نقش برجسته ای است. پیامبری دیگر قرار نیست بعد از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بیاید.

 

فریب خوردن هم حدی دارد!

فریب هر عمامه به سری را نخوریم

فریب هر عمامه به سری را نخوریم. خیلی از عمامه به سرها امروز می گویند فلسطینی ها ناصبی و دشمن اهلبیت هستند. شما لیست شهدای اخیر غزه را ببینید، بیش از نیمی از آنها اسمشان علی است. اسم مساجدشان اسامی اهلبیت است. موضع گیری رهبران حماس و مقاومت و اظهار ارادتشان به ساحت اهلبیت را بخوانید. فریب خوردن هم حدی دارد! 1400 سال پیش مردم فریب خوردند، الان هم فریب بخورند؟ پس قرآن در طول این 1400 سال چه کرده؟ 1400 سال پیش دوست و دشمن را تشخیص ندادند، الان هم تشخیص ندهند؟

امت صدر اسلام را خدا به خودشان واگذار کرد، اما امت امروز را خدا به خودش وانگذاشته. به واسطه نور ولایت و ایمان مردم از فتنه های مختلف به سلامت عبور داده. قربانی شدن 250 هزار ولی خدا و انسان پاک کم نیست؛ هزینه سنگینی است. با این حال بعد از جنگ باز هم عده ای در جریانات مختلف فریب خوردند. موضوعات خیلی ساده را هم باید به برخی افراد بگوییم. پس عبرت گرفتن از گذشتگان برای چیست؟ قرآن کتاب یادگاری پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله برای ما که نیست؛ قرآن باید در جامعه پیاده شود.

«فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ». این جمله چند بار در آیات سوره شعراء تکرار می شود. مسئله امت های گذشته این بود که انبیاء را تکذیب کردند. مسئله، مسئله امت است. حرف جدید و تازه و خوب هم که به مردم بگویید، باز تکذیب می کنند. برخی دلشان مریض است:  أَكْثَرَكُمْ لِلْحَقِّ كارِهُونَ(زخرف 78).

 

ماجرای فاطمیه را به عده ای منافق محدود نکنیم

بعد از 1400 سال هنوز باید ثابت کنیم دفاع از مظلوم وظیفه ماست

ابوبکر به امیرالمومنین علیه السلام گفت: «گناه من چیست، قریش از تو بدشان می آید؛ چون تو خیلی از بزرگان اینها را در جنگ ها کشتی. هفتاد مرد و بزرگشان را به هلاکت رساندی. حال می خواهی اینها با تو خوب باشند»؟ همان کلام امام رضا علیه السلام که فرمود مردم مدینه امیرالمومنین علیه السلام را نپذیرفتند، چون پدران و اجداد و برادران و دایی ها و عموهای آنها را در جنگ های پای رکای پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله کشته بود.

فرعون به حضرت موسی گفت مگر من تو را بزرگ نکردم؟ حضرت موسی فرمود بله، اما به محض اینکه فهمیدم تو چه جنایاتی می کنی، راهم را از تو جدا کردم. حضرت موسی در مقام دفاع از مظلوم مقابل فرعون ایستاد. اینها قانون و قاعده است. بالاخره یک جایی باید این مسائل حل شود. معنا ندارد بعد از 1400 سال، آن هم در زمان تأییدات الهی برای قدرت اسلام و تثبیت حکمرانی امام عدل، بازهم عده ای با این مسائل درگیر باشند و فریب بخورند.

هنوز بعد از 1400 سال مسئله اقوام گذشته برای برخی مردم حل نشده. هنوز حتی در بدنه نخبگان جامعه باید ثابت کنیم که وظیفه ماست که از مظلوم دفاع کنیم. تازه امروز خدا خیلی کار را برای ما راحت کرده، که مثل صدر اسلام ظالمین و کفار را از اقوام و خویشان و هموطنان ما قرا نداده. بازهم برخی در دشمنی با یهود و استکبار و نفاق تردید دارند. خدا از این هم کار را آسانتر کند؟ مردم غیرمسلمان غرب هم امروز بیدار شده اند و جنایات یهود را محکوم می کنند. نباید ماجرای فاطمیه را فقط به عده ای منافق که عامل این جنایت بودند محدود کنیم، و جرم و جنایت و کوتاهی و سُستی مردم را نبینیم.

 

چه هنری داریم که فاطمیه را فقط در و دیوار معرفی می کنیم!

امیرالمومنین علیه السلام بخاطر شدت عملش بین مردم جایگاهی ندارد

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: وَ مَا الَّذِی نَقَمُوا مِنْ أَبِی الْحَسَنِ، نَقَمُوا مِنْهُ وَاللَّهِ نَکِیرَ سَیْفِهِ وَ قِلَّةَ مُبَالاتِهِ بِحَتْفِهِ وَ شِدَّةَ وَطْأَتِهِ وَ نَکَالَ وَقْعَتِهِ وَ تَنَمُّرَهُ فِی ذَاتِ اللَّهِ. شدت و غلظت امیرالمومنین علیه السلام در اجرای احکام الهی باعث شد بین مردم جایگاهی نداشته باشد. کسیکه به اراده خدا مردِ غضب در برابر کفر و نفاق است، چنین فردی بین مردم جایگاهی ندارد. کسی بین مردم محبوب است که هیچوقت عصبانی نشود؛ با کسی کاری نداشته باشد. در برابر این همه ظلم و جنایت نسبت به قرآن و پیغمبر و مظلومین، هیچ موضعی نمی گیرد. مردم هم برای این افراد می میرند!

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: وَ تَاللَّهِ لَوْ مَالُوا عَنِ الْمَحَجَّةِ اللائِحَةِ وَ زَالُوا عَنْ قَبُولِ الْحُجَّةِ الْوَاضِحَةِ لَرَدَّهُمْ إِلَیْهَا وَ حَمَلَهُمْ عَلَیْهَا وَ لَسَارَ بِهِمْ سَیْراً سُجُحاً لا یَکْلُمُ خِشَاشُهُ وَ لا یَکِلُّ سَائِرُهُ وَ لا یُمَلُّ رَاکِبُهُ. مردم اگر عافیت طلب و راحت طلبند، بخدا اگر علی علیه السلام جامعه را مدیریت کند، انقدر بلدِ راه و توانمند به مدیریت جامعه است که بدون اینکه حکمرانی ضربه بخورد و بدون اینکه مردم اذیت جدی شوند، کار را پیش می برد. فقط ده سال است حکومت اسلامی پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله تشکیل شده؛ دشمن هم زیاد است؛ نفاق هم فعال است. کار را به علی علیه السلام بسپارید، ببینید چگونه کار را پیش می برد.

اگر پای منبر و مداحی رفتیم که جز جنایت عده ای اهل نفاق، ازجنایت امت چیزی نگفتند، و ما سکوت کردیم و اعتراضی نکردیم و تذکری ندادیم، به حضرت زهرا سلام الله علیها خیانت کرده ایم. کسی منکر جنایات اهل نفاق در صدر اسلام نیست. حتی علمای بزرگ اهل سنت هم منکر این ظلم ها نیستند. اما وقتی زنان مهاجر و انصار به عیادت حضرت زهرا سلام الله علیها آمده اند و جویای حال ایشان هستند، حضرت در سرتاسر خطبه شان یک کلمه نه راجع به صدمات خودشان صحبت می کنند، نه راجع به جنایت اهل نفاق؛ سرتاسر خطبه حضرت درباره خیانت مردم است.

ما گوینده ها و منبری ها و مداح ها چه هنری داریم که فاطمیه را فقط با ماجرای در و دیوار معرفی می کنیم! نقش مردم را حذف می کنیم. کافیست راجع به آن با مردم صحبت نکنیم، خودبخود این مسئله فراموش می شود. 1400 سال از ماجرای فاطمیه گذشته، هنوز در شهر اهلبیت شهر قم جماعتی که کم هم نیستند، نمایشگاه فاطمیه برپا می کنند، بالای دو ساعت نمایش هم اجرا می کنند، و تمام این نمایش به نقش و جنایت یک عده محدود نسبت به حق اهلبیت می پردازد؛ یک کلمه هم راجع به نقش مردم و خیانتی که مردم انجام دادند صحبت نمی کنند.

 

شمشیر علی علیه السلام علیه کفار است نه علیه مردم

یک شمّه از حکومت امیرالمومنین علیه السلام را در فتنه 88 دیدیم

مردم چرا به امیرالمومنین علیه السلام اعتماد نمی کنند؟ مگر اینها راحت طلب نیستند؛ بخدا اگر علی علیه السلام حکومت کند با شمشیر حکومت نمی کند. این را زهرای اطهر سلام الله علیها می فرماید. علی بن ابیطالبی که در میدان جنگ مشرکین را به قتل می رساند، چون دستور به این امر داشت: جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ(توبه 73). اما الان علی علیه السلام دستور به صبر دارد. امیرالمومنین علیه السلام از پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله دستور دارد که نسبت به جریان مخالفش صبر کند. جریان نفاق هم می داند که امیرالمومنین علیه السلام مامور به صبر است و شمشیر نمی کشد. پس چرا مردم با سکوتشان جریان نفاق را تقویت کردند؟ نگفتید علی علیه السلام مامور به صبر است، ما که مامور به صبر نیستیم، مقابل این جریان نفاق بایستیم. نه تنها هیزم ها را برنداشتند، بلکه هیزم هم اضافه کردند.

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود مشکل مردم، شمشیر علی علیه السلام است. اما شمشیر علی علیه السلام که بر علیه امت استفاده نمی شود، بر علیه یهود و کفر استفاده می شود. در فتنه 88 نظام در خطر سرنگونی قرار داشت. سرنگونی نظام اسلامی یعنی تسلط دوباره کفر و استکبار بر کشور. اگر بر این کشور قدرت پیدا می کردند، وضیتی بدتر از غزه را بر سر این مردم می آورند. در فتنه 88 بفرموده رهبر معظم انقلاب نظام در سراشیبی سقوط قرار گرفت. فتنه انقدر سنگین بود، یک میلیون نفر در مقابل یک میلیون نفر از طیف مقابل ایستادند. اگر این جمعیت درگیر می شدند کار تمام شده بود.

رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه دانشگاه هر دو طیف را جمع کردند، و خودشان را هزینه کردند. گفتند این راه غلط است، این راه درست است.  هم ایراد جریان چپ را گفتند و هم ایراد جریان راست. یعنی کسانیکه کشور را چندین ماه به چالش کشاندند؛ از هر دو طیف. آمریکایی که داشت در مسئله تحریمها تسلیم می شد، دوباره امیدوار شد. رهبر معظم انقلاب با نرمش و ملایمت کار را تدبیر کردند، و کشور را از پرتگاه سقوط نجات دادند. از ابتدای انقلاب کشور ما چنین بحرانی ندیده بود. این یک شمّه از حکومت امیرالمومنین علیه السلام است.

 

باید در فاطمیه هایمان تجدیدنظر کنیم

پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود علی جان باید صبر کنی. اگر مردم حکومت را به امیرالمومنین علیه السلام می سپردند، حضرت طوری شتر چموش حاکمیت را رام می کرد، و جامعه را از سرچشمه زلال حکمرانی اسلامی سیراب می کرد، که مردم متوجه سختی ها نمی شدند. به مردم طعم حکومت الهی را می چشاند. مردم، چرا اجازه ندادید علی علیه السلام حکومت کند؟

وَ لَمْ یَکُنْ یُحَلَّی مِنَ الْغِنَی بِطَائِلٍ وَ لا یَحْظَی مِنَ الدُّنْیَا بِنَائِلٍ، غَیْرَ رَیِّ النَّاهِلِ وَ شُبْعَةِ الْکَافلِ وَ لَبَانَ لَهُمُ الزَّاهِدُ مِنَ الرَّاغِبِ وَ الصَّادِقُ مِنَ الْکَاذِبِ. اگر علی علیه السلام حکومت می کرد، همه مردم راه حق و راه درستی را می فهمیدند. اینها جملات حضرت زهرا سلام الله علیها در بطن ماجرا و داغ های فاطمیه است. تبیین ماجرای فاطمیه توسط خود حضرت زهراست. ما باید در فاطمیه هایمان تجدیدنظر کنیم. «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ». اگر مردم کار را به دست علی علیه السلام می سپردند، برکات آسمانها و زمین بر آنها نازل می شود. خداوند به یاری حاکم اسلامی می آید.

عمامه به سر ما می گوید «امام زمان ارواحنا فداه هم اگر امروز بیاید، کاری از دستش بر نمی آید! چه که می تواند با این جریان حکمرانی جهانی مقابله کند»؟  1400 سال پیش مردم به علی بن ابیطالب علیه السلام اعتماد نکردند، نتیجه اش کشته شدن زهرا مرضیه سلام الله علیها شد. اگر امروز هم ما به نایب امام زمان ارواحنا فداه اعتماد نکنیم، فرق ما با مردم مدینه چیست؟

امروز می خواهند به مردم بگویند نظام اسلامی توان مدیریت جامعه را ندارد. شیعه ای که این حرف را بپذیرد، با همان یهود و نصارای معاند محشور می شود. کافیست به حکومت اسلامی اعتماد نکنیم. زهرای مرضیه سلام الله علیها کشته شد، چون مردم به علی علیه السلام اعتماد نکردند. اباعدبالله علیه السلام هم فرمود أَنْتُمْ اِبْنُ حَرْب وَ أَشْياعُهُ تَعْتَمِدُونَ، وَ إِيّانا تَخْذِلُونَ. شما به یزید اعتماد کردید و ما را تنها گذاشتید.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است