جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ - ساعت ۲۳:۳۰

علت مقام والای حضرت معصومه نزد خداوند

شب اول فاطمیه اول(به روایت 45روز) - 5 آبان 1402: مراسم عزاداری اولین شب ایام فاطمیه اول(به روایت 45روز) و شهادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) جمعه 5 آبان 1402 در هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم در مقتل الشهدای فاطمیه (سلام الله علیها) برگزار شد.

مراسم عزاداری اولین شب ایام فاطمیه اول(به روایت 45روز) و شهادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) جمعه 5 آبان 1402 در هیئت محبین اهلبیت (علیهم السلام) قم در مقتل الشهدای فاطمیه (سلام الله علیها) برگزار شد.

تکبّر برابر خدا و ولی خدا، گناهی نابخشودنی

کودک چند ساله غزه زیر بمباران در بیمارستان می گوید «من نمی ترسم، چون اینها امتحانات الهی است»! در جریان غزه واقعا انسان معجزه هایی می بیند. نوجوان دیگری می گوید «اسرائیل ما را می کشد؟ بکشد؛ نسل بعدی می آید و اسراییل را از بین می برد»! محکم و با اطمینان این حرف را می زند. خیلی از حزب اللهی های ما نمی توانند این اطمینان را داشته باشند؛ در شک و تردید هستند که بالاخره ماجرای فلسطین و اسراییل به کجا می رسد. با اینکه مقام معظم رهبری نابودی اسراییل را امری حتمی خواندند.

قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا لَكَ أَلَّا تَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ(حجر 32). خداوند به شیطان فرمود تو را چه شده که از سجده کنندگان نیستی؟ تا کسی روحیه اش روحیه خدایی نشود، نگاهش نگاه خدا نباشد، خلقیاتش هم شبیه خدا نمی شود. شیطان از ابتدا دچار کبر و غرور و تکبر بود. خداوند فرمود تو چرا با سایر ملائکه سجده نکردی؟ قَالَ لَمْ أَكُنْ لِأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ(حجر 33). شیطان گفت من به بشری که از خاک آفریده شده سجده نمی کنم. اما دروغ می گفت! امام حسین علیه السلام شب عاشورا به یارانش فرمود علت سجده نکرده شیطان به آدم بخاطر نور ما پنج تن بود که در ظهر آدم قرار داده شده بود؛ و شیطان نخواست ولایت ما ائمه را بپذیرد و امر خدا را اطاعت کند.

مسئله شیطان گِل آدم نبود؛ لذا خداوند هم پاسخ استدلال شیطان در سجده نکردنش را نداد؛ خطاب به شیطان فرمود: قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ(حجر 34). از عرش بیرون بود، تو طردشده ای. درد توی شیطان منِ خدا هستم. عظمت منِ خداست که تو را دچار گمراهی کرده. تو انقدر تکبّر داری که گمان می کنی بجای منِ خدا می توانی خدایی کنی! کبر در برابر عظمت خدا و اولیاء خدا انقدر گناهش بزرگ است، که شیطانی که منبری دعوت شده خدا بود برای ملائکه، از درگاه الهی طرد می شود. شیطان حتما این قابلیت را داشته که منبری عرش الهی شود. اما کبر شیطان نه تنها او را از منبر پایین کشید، بلکه از عرش الهی هم اخراج کرد.

 

باید به اهلبیت متصل شویم، نه فقط متوسل

باید به ائمه متصل شویم تا شیطان نتواند ما را منحرف کند

وَإِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ(حجر 35). خداوند خطاب به شیطان فرمود تا قیامت لعنت خدا بر توست. این آیات قرآن انسان را از خواب بیدار می کند. شیطان از روزی که از عرش رانده شد، تا روز قیامت هر روز و همیشه و هر لحظه مورد لعنت خداست. لذا هر روز وضعیتش بدتر از دیروز می شود. لعنت در پی لعنت بر او افزوده می شود. بعضی اوقات ما می گوییم «اگر امروز اوضاعمان بد است، ممکن است روزی درست شویم»؛ و بعد با خیال راحت همان مسیر گذشته را ادامه می دهیم. شیطان به خودش نیامد؛ متنبّه نشد. کسیکه مقابل ولایت و خدا قد عَلَم می کند، راه هدایت خود را می بندد. منتظر برگشت او نباشیم.

قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ(حجر 36). شیطان به خداوند گفت به من مهلت بده. اصلا نگفت چرا مرا از درگاهت راندی و لعنت کردی. قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ(37و38). خداوند هم به او مهلت داد. خداوند به شیطان مهلت داد، تا بخاطر عبادتهایی که در گذشته کرده بود، حسابش در همین دنیا صاف شود. شیطان وقتی مهلت داده شد، گفت: قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ(39و40). چون مرا از درگاهت راندی، همه بنی آدم را گمراه می کنم، و تعلّقات دنیا را در نظرش زیبا می کنم.

ما چند روز آذربایجان شرقی و غربی بودیم، وضعیت بی حجابی را کنترل کرده بودند. اما شهر قم این کار را نتوانست بکند. هرجا غرور باشد، انحراف هم بیشتر است! خانواده های مذهبی قم خیلی به خودشان مغرورند. اگر متخلق به اخلاق الهی نمی شویم، لااقل متخلق به اخلاق شیطان هم نشویم.

إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ قَالَ هَذَا صِرَاطٌ عَلَيَّ مُسْتَقِيمٌ(40و41). شیطان گفت همه را منحرف می کنم مگر کسانیکه آنها را برای خودت مخلَص کرده ای. مخلَص یعنی کسیکه خدا دست گذاشته روی او و او را خالص نگه داشته. مثل: إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا. لذا به ما توصیه می کنند به اهلبیت متصل شوید، نه فقط متوسل شوید. توسل که کاری ندارد؛ خوان کرامت اهلبیت به روی همه باز است. اما باید به ائمه متصل شویم تا شیطان نتواند ما را منحرف کند. وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ(مائده 35). فَادْعُوهُ بِها(اعراف 180). توسل به جای خود، اما ولایتمداری یعنی اتصال به امام. وقتی به امام متصل شدی، چون خدا امام را خالص کرده، تو هم خالص می شوی.

 

علت مقام والای حضرت معصومه نزد خداوند

علت اصلی ولایتمداری این است که پاک و خالص بمانیم؛ نه برای بهشت فقط؛ بلکه برای اینکه شیطان نتواند بر ما تسلط پیدا کند. تنها راه نجات و سلامت ما از حیله های شیطان، خالص بودن است، که با اتصال به امام به دست می آید. در کنار نور ولایت، می توان تاریکی دنیا را درک کرد. اگر از نور اهلبیت فاصله بگیریم، به تاریکی عادت می کنیم؛ متوجه تاریکی دنیا نمی شویم. متوجه نمی شویم که دنیا دارِ ظلمت است؛ چون نور را نمی بینیم. اگر نور را دیدیم، متوجه تاریکی هم می شویم.

چون اتصال به امام انقدر اهمیت دارد، جان عزیزی مثل فاطمه زهرا سلام الله علیها و فاطمه معصومه سلام الله علیها باید در این راه فدا شود. بعد از امام رضا علیه السلام، هیچکس مثل حضرت معصومه سلام الله علیها نبود. موسی بن جعفر علیهماالسلام فرمود: بِأَبِی هِی وَ أُمی، حَکمَتْ بِما حَکمَ الله‏. عالم امکان مثل فاطمه معصومه سلام الله علیها ندارد. مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ. برای کدام امامزاده این تعبیر را از امام جواد علیه السلام داریم؟ حضرت معصومه سلام الله علیها انقدر ارزش دارد، که به یک زیارت ما انقدر ارزش می دهد. امام صادق و امام رضا و امام جواد علیهم السلام این همه تأکید بر زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها کرده اند، برای این است که ما متوجه شویم مقام این بانو چقدر بالاست.

آیت الله بهجت می گفتند مگر «وَجبت لَهُ الجَنَّهُ» چیز کمی است؟! امام صادق علیه السلام فرمود سه درب از دربهای بهشت از قم باز می شود. بعد فرمود تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ. شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها تمام شیعیان را وارد بهشت می کند. مقام شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها باز قابل درک است؛ اما جایگاه زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها واقعا برای ما قابل فهم نیست! یک زیارت ناقابل از طرف ما، بهشت را بر ما واجب می کند؟ این خواست خداست که بخاطر جایگاه والای حضرت معصومه سلام الله علیها به زائر او چنین مقامی را عطا می کند.

حضرت معصومه سلام الله علیها چه کرده که انقدر نزد خدا مقام پیدا کرده؟ عالمه ای که قیام کرده. عالمه ای که اعتماد امامش را جلب کرده. عالمه ای که بارِ امامش را به دوش می کشد؛ رهبری جامعه را بعهده می گیرد. بعد از قیام برای خدا، برای هدفش هجرت کرد. از همه چیزش گذشت. عظیم ترین داغ را ببیند؛ جلو چشمم قریب به سی عزیزش را به شهادت برسانند.

 

صادق شیرازی کی ساکت می شود؟!

باید آبروی خود را فدای امام و دین کنیم

کسی که خودش را مرجع تقلید می داند، تلویحا گفته « نیروهای مقاومت غزه آغاز گر جنگ بودند »؟ می گوید «شما جنگ طلبید»! می گوید «باید با صهیونیست صلح کنید». با خون آشامی که بالای هفتاد سال است خون مسلمین را می مکد صلح کنیم؟ اسم خودش را مرجع تقلید گذاشته؛ به هیئت های ما هم پول می دهد؛ بعضی هیئت داران ما هم برایش سینه چاک می کنند! می گوید با کسیکه حرمت مسجدالأقصی را شکسته صلح کنید. با کسیکه بواسطه مزدورانش بارها قرآن را به آتش کشیده و جسارت کرده صلح کنیم. تو شیطان را هم درس می دهی! قرآن می فرماید اگر با یهود نجنگید مساجد را ویران می کنند: لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا(حج ۴۰). کدام مسجد بالاتر از مسجدالأقصی حرمت دارد؟ 

چند سال است غزه زیر بمباران است؟ صادق شیرازی،  کور بودید و ندیدید غزه را با بمب های فسفری بمباران کردند؟ می گویی نیروهای مقاومت آغاز به جنگ کردند؟چه کسی آمد صبرا و شتیلا را دریای خون کرد؟ کفرقاسم و قانا را چه کسی دریای خون کرد؟ کور بودید و ندیدید؟ جنگ و اشغال و جنایت را چه کسی آغاز کرد؟ صادق شیرازی کی ساکت می شود؟! می شود زیر چتر ولایت حضرت معصومه سلام الله علیها چنین کسانی زندگی کنند؟

فاطمه معصومه سلام الله علیها هجرت کرد، جانش را هزینه کرد، برای اینکه محبین علی بن موسی الرضا علیهماالسلام به این درک برسند که امامشان را از کنج کاخ مأمون نجات دهند. فاطمه معصومه سلام الله علیها حرکت کرد تا امام رضا علیه السلام را از غربت نجات دهد. فاطمه اطهر سلام الله علیها فرمود مَا الَّذِی نَقَمُوا مِنْ أَبِی الْحَسَنِ؟ چرا مردم ابالحسن علیه السلام را نپذیرفتند؟ بعد خودشان پاسخ خودشان را دادند: نَقَمُوا مِنْهُ وَاللَّهِ نَکِیرَ سَیْفِهِ. فقط بخاطر صلابت شمشیر علی علیه السلام بود که مردم او را رها کردند. حال که جانبازی و فداکاری علی بن ابیطالب علیه السلام برای دین او را خانه نشین کرده، منِ فاطمه خودم را فدای علی علیه السلام می کنم. انتظار دارید فاطمه معصومه سلام الله علیها خودش را فدای علی بن موسی الرضا علیهماالسلام نکند؟ 

حضرت معصومه سلام الله علیها برای نجات امامش از غربت فدا شد. ما انسان معنوی و عارف به حق اهلبیت و پاک زیاد داریم که به میدان نمی آیند. دارایی شان را هزینه نمی کنند. وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ(حج ۷۸). این دستور خدا به ائمه معصومین است. یکی از مهمترین درس های زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها این است: شما هرکه هستید و هرچه هستید و هرچقدر آبرو و جایگاه دارید، باید این آبرو و جایگاه را برای امامتان فدا کنید. این درس فاطمه زهرا و فاطمه معصومه علیهماالسلام به ماست. 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است