سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ساعت ۱۷:۵۶

هیچکس حق ندارد از دستورات رسول الله تخلف کند

میلاد پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) و امام صادق(علیه السلام) - 10 مهر 1402: مراسم سالروز ولادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) دو شنبه 10 مهر 1402 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) قم برگزار شد.

مراسم سالروز ولادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) دو شنبه 10 مهر 1402 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) قم برگزار شد.

 

عبودیت، اولین ویژگی تربیت یافتگان مکتب پیغمبراکرم

عبودیت مقدم بر نبوت

جنگ با ادیان الهی در شبکه چهار!

إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ(توبه 119و120). مومنینی که در این آیات توصیف می شوند، یاران و اطرافیان رسول الله صلی الله علیه و آله هستند. ما کُنه وجود پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را نمی توانیم بشناسیم؛ اما بواسطه تربیت یافتگان مکتب پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و یاران و اطرافیان ایشان، می توانیم تا حدودی حضرت را بشناسیم.

ما هرکدام از این ویژگی ها را نداشته باشیم، در واقع از تربیت اسلامی به دور هستیم: التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ. اینها اهل توبه هستند. توفیق برگشت به سمت خدا، خودش توفیق بزرگی است. برخی در خود نمی بینند که توبه کنند و برگردند. هرچه سن بالاتر می رود، توبه سخت تر می شود. الْعَابِدُونَ. دست پرورده های پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله عبد خدا هستند؛ مال خدا هستند؛ صاحب دارند. بی صاحب نیستند که یکبار نفس فریبشان بدهد، یکبار دوست و رفیق، یکبار مال و ثروت، یکبار قدرت و شهرت. از نفس خودش گرفته تا نفس دیگران، او را با خود می برند. برخی خیلی نفس فعالی دارند؛ علاوه بر اینکه نفسشان خود آنها را اداره می کند، دیگران را هم مدیریت می کند.

در فضای مجازی قبلا هم حرفی منتشر شده بود، اخیرا دوباره همین حرف تکرار شده. برنامه شیوه واقعا برنامه مسئله داری است در شبکه چهار سیما، و مجری برنامه بحث ها را به سمت مباحث انحرافی هدایت می کند. مجری این برنامه می گوید «چه فرقی می کند رهبر انقلاب فرمان بدهد یا چنگیز و مغول فرمان بدهند؛ اساسا فرمان دادن غلط است»! بعد می گوید «شما جرأت دارید این قانون را عوض کنید»؟ دروغی هم می گوید که هفتاد درصد مردم با قانون حجاب مشکل دارند. اولین علامت متربّیان پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله، عبد بودن است. شما یا از اسلام چیزی نفهمیده اید، یا اسلام را نپذیرفته اید. تعبّد و فرمانبری اولین ویژگی مسلمانیست: وَلَقَد بَعَثنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ(نحل 36). اولین دستاورد تربیت پیامبران، اطاعت خداست. اطاعت از امام حق را با اطاعت از امثال چنگیز و مغول مقایسه می کنید؟ این همان پرستش نفس است. همه را هم می خواهد مطیع نفس خود کند. با تمام ادیان توحیدی می جنگد.

الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ. پرورش یافته مکتب رسول الله صلی الله علیه و آله، در درجه اول عبد است. کسیکه عبد خدا شد، به همه چیز می رسد. مَن كانَ للَّه كان اللهُ لَه. اولین ویژگی خود پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله قبل از نبوت، عبودیت ایشان است: أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ.

 

هر کسی اهل امر به معروف و نهی از منکر نمی شود

رابطه امر به معروف و نهی از منکر با روحیه انقلابی

وجود پیغمبراکرم نفی شرک است

زمان تولد رسول خدا صلی الله علیه و آله اتفاقات خاصی رخ داد. همه بت ها روی زمین افتادند. آتشکده فارس خاموش شد. دریاچه ساوه خشک شدند. پادشاهان از تختشان به زمین خوردند. 14 کنگره طاق کسری به لرزه افتاد. وجود پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله، نفی شرک است. به دنیا آمدن پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله، مظاهر بردگی و بندگی را از بین برد. اثر تکوینی ولایت رسول خدا صلی الله علیه و آله، قبل از رسیدن به مقام بعثت.

بنا نبود پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله به این دنیا پا بگذارند. أوَّلُ ما خَلقَ اللّه ُ نُوري. خدای متعال نور پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را برای خودش خلق کرد. وظیفه ما در قبال بجا آوردن شکر نعمت رسول خدا صلی الله علیه و آله این است که عبد خدا باشیم؛ همین. بدنیا آمدن پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله منّت خدا نه بر بشر فقط، بلکه بر مومنین است.

الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ. هر کسی نمی تواند امر به معروف و نهی از منکر کند. کارشناسی در رادیو معارف صحبت می کرد، می گفت «پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله انسان را رشد و پرورش می دهد، چون پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله با مردم مشورت می کرد، و حرف مردم را می زد». مشورت کردن با مردم صحیح است، باید هم باشد؛ اما تو از این حرف چه می خواهی بگویی؟ مشورت خوب است، اما عامل تربیت نیست.

شما اگر انقلابی گری را در جامعه حذف کردید، خود بخود امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ می شود. اما اگر تربیت اسلامی و روحیه جهادی و انقلابی در جامعه تقویت شد، جامعه خودبخود اهل امر به معروف و نهی از منکر می شود. وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّه. اینها حدود خدا را حفظ می کنند.

 

در زندگیمان به دین عزت ببخشیم

باید با صادقین همراه باشیم؛ تماشا نکنیم

باید در زندگیمان رسول الله را یاری کنیم

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ(توبه 119). همه مومنین باید با این مومنین و صادقین که در آیات قبل گفته شد همراه باشند؛ و الا بی تقوا هستند. باید با صادقین همراه باشیم، نه فقط تماشا کنیم. رهبر معظم انقلاب به مداحان گفتند مشخص کنید هیئت شما کدام طرف ایستاده. نمی شود بایستیم کنار، پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و یارانش زجر و شکنجه ببینند، و ما تماشا کنیم. باید با جبهه ایمان همراه باشیم.

امام صادق علیه السلام راجع به این آیه فرمود: هُمُ الذینَ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَهَ عَلَیهِ عَلی جِهادِه. باید مشخص کنیم با رزمندگان اسلام همراه هستیم یا نه. اگر همراه صادقین نباشیم، یعنی بی تقواییم. عاقبت کسانیکه از خدا نمی ترسند و تقوا پیشه نمی کنند، جز جهنم نیست. و بَذَلوا أنفُسَهم فی سَبیلِه. باید جانمان را برای تشکیل حکومت الهی تقدیم کنید. اگر جانمان را هم در این راه فدا نمی کنیم، باید با کسانیکه جانشان را در این راه فدا می کنند همراهی کنیم. در صداوسیما فریاد می زنید که مردم با اسلام و انقلاب همراه نیستند؟ شبکه چهار را نفوذی ها اداره می کنند. برنامه شیوه صددرصد برنامه آلوده ای است.

و نُصرَهِ رَسولِه. شما باید پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را یاری کنید. ببینیم در کدام بخش زندگی مان رسول الله صلی الله علیه و آله را یاری می کنیم؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله کارش چه بود؟ لیخرج الناس من عبادة العبید الی عبادت اللَّه و من ولایت العبید الی ولایت اللَّه. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله مردم را از عبادت و ولایت بندگان به عبادت و ولایت خدای متعال دعوت کرد. ما چقدر در این راه پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را همراهی و یاری می کنیم؟ اینطور نیست که هرطور بخواهیم و دلمان خواست زندگی کنیم.

و اِعزازِ دینِه. باید برای عزت دین کار کنیم. یک جایی در زندگی مان باید به دین عزت ببخشیم. شهدا به دین عزت بخشیدند. شهدای مدافع حرم به اسلام عزت بخشیدند. جریان مجاهده و مقاومت به اسلام عزت بخشید. این جریان مقاومت توسط ولایت فقیه شکل گرفت. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود کسانی مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را یاری می کنند، که قبل از ظهور به او اقتدا می کنند. امام زمان ارواحنا فداه هم که تشریف بیاورند، به اسلام و مسلمین عزت می بخشند: تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ. مسلمانِ تربیت یافته مکتب پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله به اسلام عزت می بخشد.

 

هیچکس حق ندارد از دستورات رسول الله تخلف کند

اگر در راه دین تنها شدیم، نترسیم؛ خدا برای ما کافیست

مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ. هیچکس حق ندارد از دستورات رسول الله صلی الله علیه و آله تخلف کند. قرآن می گوید شما اجازه تخلف از فرمان خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله را ندارید؛ شما در برنامه شیوه اصل فرمان را زیر سوال می برید؟! وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ. خودتان را به پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله ترجیح ندهید. ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ. شما بخاطر خدا پای فرمان پیغمبر و امام سختی و گرسنگی نمی کشید، و جایی قدم نمی گذارید مگر اینکه کفار را عصبانی می کنید.

يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ. اگر پای دستور پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله گرسنگی وتشنگی و سختی بکشیم، و جایی قدم بگذاریم که دشمن را عصبانی کنیم، و در وجودمان به چیزی میل پیدا نکنیم که دشمن خدا میل پیدا می کند؛ اگر اینطور عمل کردیم، خداوند می فرماید من برای شما عمل صالح می نویسم! عمل صالح کار هر کسی نیست؛ سختی کشیدن در راه خدا کار هر کسی نیست؛ مجاهد بودن کار هر کسی نیست. إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ(توبه 120). خداوند اجر محسنین را ضایع نمی کند. وَلَا يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً وَلَا يَقْطَعُونَ وَادِيًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ(توبه 121). از داشته هایمان باید بگذریم. از مال و جانمان باید بگذریم. آنجا که لازم شد، در راه خدا هجرت کنیم. باید از مالمان در راه خدا انفاق کنیم.

لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ(توبه 128). می فرماید پیغمبری برای شما فرستادم که برایش سخت است ببیند شما اذیت شوید. رهبر باید کسی باشد که درد ملت برایش سخت تمام شود. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله با تمام اشتیاق می خواهد مردم را هدایت کند. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ(توبه 129). اگر تو را تنها گذاشتند، بگو خدا مرا کافیست. من به خدا توکل می کنم؛ او پروردگار عرش عظیم است. اگر در راه دینِ پیغمبر صلی الله علیه و آله تنها شدیم، درجا نزنیم؛ خدا برای ما کافیست.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است