شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ساعت ۰۰:۴۲

مردم ما با جریان نفاق و فتنه همراهی نکردند

جلسه هفتگی - 11 آذر 1401: مردم ما به جریان نفاق اقبال نشان ندادند. چقدر در این فتنه جریان اصلاحات از زبان مردم دولت را دعوت به پذیرش خواسته مردم کردند، اما مردم اصلا به اینها اعتنا نکردند. بازار را تعطیل نکردند. مردم حساب نظام اسلامی را از مسئولین خاطی جدا می کنند. همراهی نکردن مردم با فتنه اگر زمان صدر اسلام هم اتفاق می افتاد، حق امیرالمومنین غصب نمی شد.

جلسه هفتگی هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 11 آذر 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه(سلام الله علیها) برگزار شد.

دشمن امروز به مراتب از ما خسته تر است

دشمن به مراتب امروز از ما خسته تر است. ما عقبه و اصل و ریشه و دامنه گسترده ای داریم، که دشمن از آن برخوردار نیست. هم اصل و ریشه ندارند: وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ(ابراهیم 26)؛ و هم دامنه و گستردگی تمدن غرب هم امروز مورد تهدید جدی است. حتی بین آمریکا و اروپا هم شکاف اساسی ایجاد شده.

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: لا زِلْتُ مُقِرَّةً لَهُ ما عِشْتُ. تا زنده هستم مقاوم و پایدار پای علی علیه السلام می ایستم. منظور ما از استقامت، این استقامت پای امر دین و موضع حق است. تکلیف امروز ما جهاد تبیین و پایداری بر این جهاد است. امروز خیلی ها که واقعا انسانهای خوبی هم هستند، در موضع گیری در فتنه های اخیر آنطور که باید عمل نکردند.

در بیانیه اخیر آیت الله نوری همدانی، ابعاد مختلف حمله دشمن و نفاق به مقدسات نادیده گرفته شده، اما یک هشدار و اخطار به مسئولین پررنگ است که به داد ملت برسید، اگر نرسید هیچ ارزشی برای ملت ندارید. خب این تذکر خوب است، اما به همین اندازه که این مطالبه هست، باید جبهه طاغوت و نفاق هم در این بیانیه مورد اتهام قرار گیرد. مسئله فتنه اخیر واقعا تعلّل مسئولین نیست. بله، مردم گله و اعتراض دارند، اما واقعا مسئولین این دولت دارند تلاششان را می کنند، و مردم هم دارند می بینند. بیانیه طوری صادر شده، کأنّ اغتشاشات اخیر منشأ آن مشکلات و کوتاهی مسئولین است. فضای این اغتشاشات یک فضای کاملا امنیتی است. لیدرهای اغتشاشات دستگیر شده اند، و اعترافاتشان و ارتباطشان با سرویس های جاسوسی خارجی کاملا مشخص است.

 

مردم ما با جریان نفاق همراهی نکردند

استقامت پای امر حق، یک موضوع اساسی است که باید به آن بپردازیم. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ وَ ارْتَحِضُوا وَ اسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ. تقوا داشته باشید، و در مسیر حق استقامت بورزید. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله می دانند و خودشان هم روز غدیر فرمودند که حکومت جهانی اسلام در زمان دوازدهمین جانشین ایشان یعنی بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف محقق می شود، اما از همان زمان دستور به مقاومت می دهند.

زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله منافقین می گفتند علی علیه السلام جانشین پیغمبر نباشد، ما حکومت را بدست بگیریم. اما نمی گفتند اسلام حکومت نکند. منافقین امروز و اصلاحات می گویند اساسا اسلام توانایی حکومت و اداره جامعه را ندارد. کفر اینها خیلی بیشتر از منافقین صدر اسلام است.

مردم ما به جریان نفاق اقبال نشان ندادند. چقدر در این فتنه جریان اصلاحات از زبان مردم دولت را دعوت به پذیرش خواسته مردم کردند، اما مردم اصلا به اینها اعتنا نکردند. بازار را تعطیل نکردند. مردم حساب نظام اسلامی را از مسئولین خاطی جدا می کنند. همراهی نکردن مردم با فتنه اگر زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله هم اتفاق می افتاد، حق امیرالمومنین علیه السلام غصب نمی شد. جریان نفاق می گفت یا علی ما می دانیم حق با توست، اما مردم اینطور می خواهند! مردم را بهانه کردند. مردم مدینه علی علیه السلام را نمی خواستند. اما مردم ما امروز اینطور نیستند.

در جریان مسابقات اخیر فوتبال، در تهران و برخی شهرها پرچم آمریکا را در خیابانها تکان دادند. اما مردم با اینها همراهی نکردند. در دنیا هیچ مردمی از باخت تیم ملی کشورشان خوشحال نمی شوند، اما اینها خوشحالی می کنند! این یعنی دین خیلی رشد کرده. غصه پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله این بود که مردم همراهی نمی کردند. فرمود سوره هود مرا پیر کرد: فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ(هود 112). امروز شرایط اینطور نیست. حتی معامله ای که مردم سی سال پیش با حضرت امام کردند، امروز با رهبرانقلاب نکردند. حضرت امام صریحا مرگشان را از خدا طلب کردند. اما رهبرانقلاب امروز این دعا را نمی کنند. مدام از امید دم می زنند. این یعنی رضایتمندی ایشان از مردم. صدر اسلام این رضایتمندی نبود. امیرالمومنین علیه السلام رسما مردم را نفرین کرد, فرمود خدا شما را از من بگیرد و بهتر از شما بدهد، و مرا از شما بگیرد و بدتر از من به شما بدهد.

 

مقاومت انسان را به نتیجه می رساند

با اینکه شرایط امروز ما خیلی بهتر از شرایط صدر اسلام است، با این حال استقامت لازم است. مردم صدر اسلام از اقتدار امیرالمومنین علیه السلام بیزار بودند: نَقَمُوا مِنْهُ وَاللَّهِ نَکِیرَ سَیْفِهِ. از روحیه جهادی امیرالمومنین علیه السلام بیزار بودند. مردم ما اینطور نیستند. اقتدار رهبر جامعه را می بینند، مردم انرژی می گیرند.

مدل استقامت در زمان ما با مدل استقامت در صدر اسلام کمی تفاوت دارد؛ چون شرایط امروز متفاوت است. امروز انحراف فکری و اعتقادی و تغییر هویت، یک خطر جدی است. باید پای عقائد و آرمان و ایمان خود استقامت کنیم. اما اصل ماجرای استقامت چیست؟ باید مقاومت و استقامت در راه حق را بهتر و دقیق تر بررسی کنیم و برای مردم تبیین کنیم.

پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: وَ اسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ فَإِنَّ الِاسْتِقَامَةَ دَرَجَةٌ بِهَا كَمَالُ الْأُمُورِ. شما در هر امری بخواهید به قله برسید، باید مقاومت کنید. شما در امور روزمره زندگی خود هم باید مقاومت کنید تا به نتیجه برسید. در کار اقتصادی باید مقاومت و مداومت کنید، تا به سرمایه ای برسید. در کسب علم باید استقامت و ممارست داشته باشید، تا به درجات بالای علمی برسید.

وَ نِظَامُهَا. یکی از ویژگیهای استقامت، ایجاد نظم و اعتدال برای انسان است. در انقلاب اسلامی هرچه جلوتر رفتیم، مقاومت امام امت و مردم باعث شد هرچیز و هرکس در جای خودش قرار بگیرد. امروز موسسات و مراکز دانش بنیان کم کم در امور مختلف دارند کارها را به دست می گیرند. در زمینه های مختلف کار علمی صورت می گیرد. در زمان طاغوت هم همین جوانان بودند، اما چرا در علوم مختلف به این موفقیت ها نرسیدیم؟ همه کارهای تخصصی کشور را مستشاران خارجی انجام می دادند. حتی تعمیرات قطعات را هم به جوانان ما نمی دادند؛ خارج از کشور انجام می شد.

 

مقاومت بی نظیر چهل ساله مردم ایران

بخشی از این آرامش و اطمینان که امروز در سطح جامعه می بینیم، نتیجه مقاومت در طول این سالها بر مبانی انقلاب است. هر جامعه دیگری اگر تحت این شرایط و فشارها و این تحریمها و تهدیدها و تورم و مشکلات مختلف بود، این آرامش و مقاومت را نداشت. مردم تاب نمی آوردند. مردم ما چرا پای تشییع شهدای اخیر انقدر سنگ تمام می گذارند؟ دشمن این را می بینید و می فهمد. استقامت نظم و انسجام ایجاد می کند.

خانم دکتر کارشناس غیرچادری برنامه شبکه افق، درباره استقلال عقائد نوجوانان حرف می زند. همان سند کنوانسیون حقوق کودک! سن 7 تا 14 سالگی، زمان تفهیم بایدها و نبایدها به کودک و تربیت اوست؛ استقلال در عقاید معنا ندارد. از اول تا آخر برنامه، این کارشناس یک جمله از خدا و اهلبیت نگفت. این هم از شبکه افق انقلابی و حزب اللهی! ما انقلاب کردیم که کودکانمان را با مبانی غربی تربیت کنیم؟

استقامت هم شما را به مقصد می رساند، و هم شما را نظام مند می کند. کسانیکه اهل استقامت نیستند، ذهن مشوّشی دارند. در همین اغتشاشات اخیر، کاری به عناصر دشمن نداریم، اما عده قابل توجهی از این اراذل و اوباش کف خیابان، فرزندان ما هستند. متزلزل است؛ به محض دستگیری، از کردار خود اظهار پشیمانی می کند. در راه کج خودش هم پایدار نیست.

وَ بِوُجُودِهَا حُصُولُ الْخَيْرَاتِ. استقامت در امر حق، انسان را به سایر خیرات هم می رساند. ما انقلاب کردیم تا سیطره کفر و طاغوت و حکومت پهلوی را از کشور برداریم؛ هرچه در این چهل سال استقامت کردیم و جلوتر رفتیم، غیر از اینکه دست آمریکا و اجانب از کشور کوتاه شد، فرهنگ استقامت در منطقه و جهان گسترش پیدا کرد. امروز دشمن می گوید ایران در حال تبدیل شدن به قدرت اول و بلامنازع دنیاست. روز اول خیلی ها باور نمی کردند حتی بر ساواک پیروز شویم. امروز راجع به تمدن اسلامی صحبت می کنیم. رهبرانقلاب به نوجوانان می گویند درباره شیوه انتقال قدرت جهان از غرب به شرق فکر کنید و نقش خود را در حکمرانی آینده دنیا پیدا کنید! وَ تَمَامُهَا. استقامت کار را تمام می کند. کار ناقص نمی ماند. سَعْيُهُ وَ خَابَ جَهْدُه‏ ُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى «وَ اسْتَقِيمُوا إِلَى رَبِّكُمْ» وَ قَالَ سُبْحَانَهُ «وَ لا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكاثاً»(نحل92). اگر استقامت نباشد، کار نتیجه نمی دهد و زحماتمان هم از بین می رود.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است