یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ساعت ۲۳:۲۰

اگر مردم حق امام را ادا کردند، امام هم جامعه را هدایت می کند

میلاد امام رضا - 20 خرداد 1401: امام رضا فرمود بخاطر رسول خدا شما مردم حقی بر گردن امام دارید، و امام هم حقی بر گردن شما دارد. حق مردم این است که امام جامعه را هدایت و مدیریت کند. حق امام این است که مردم حرف او را بشنوند و اطاعت کنند. فرمود اگر شما حقی که من بر گردنتان دارم را ادا کردید، واجب می شود که من هم حق شما را ادا کنم!

مراسم سالروز ولادت حضرت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) جمعه 20 خرداد 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در تکیه شاه خراسان قم برگزار شد.

سریال بهم پیوسته هتک حرمت ها

آیات آخر آل عمران: وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ(آل عمران 186). صبر پیشه کردن و رعایت تقوا به شما قدرت می دهد. عزم و اراده شما را تقویت می کند. برعکس جبهه باطل که هرچه مبارزه می کنند، ترس و ناامیدی و پشیمانی و ترس همراه آنهاست. وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ(آل عمراین 186). این آیات در مورد میثاقی است که خداوند از مومنین گرفته. برخی به این عهد و پیمان اعتنا نمی کنند و عهد خو را به بهای ناچیز می شکنند.

أَمِنَ مَنْ لَجَأَ إِلَيْكُمْ. اگر کسی حرمت حرم امن رضوی را شکست، به مقدسات ما اهانت کرده. فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً(طه 12). یکی از مصادیق روشن وادی مقدس، حرم ائمه معصومین علیهم السلام است. هتک حرمت حرم رضوی در به شهادت رساندن دو روحانی مجاهد در حریم حرم، یک مسئله شخصی نبود و نیست. اهانت سخیف اخیر هم در ادامه همین حرکت بود. هتک حرمت مسجدالاقصی هم دنباله همین سریال هتک حرمت به مقدسات اسلام است.

بدتر از این اهانت، تبریک عده ای باصطلاح اهالی هنر به این بازیگر زن معلوم الحال بود. اینها نه تنها برای مقدساتشان احترام قائل نیستند، بلکه برای کشور و مردمشان هم اهمیت قائل نیستند. بعد هم این زن تصریح می کند که من علیه مقدسات شیعه این کار را انجام دادم. انگلستان خبیث حدود چهار قرن است نابودی جریان تشیع را دنبال می کند. جریان تشیع همان جریانی است که امام رضا علیه السلام با مبارزه و مجاهدت خستگی ناپذیرش آن را تقویت کرد.

 

بناست ما به کار امام بیاییم، نه صرفا امام به کار ما!

امام رضا علیه السلام فرمود: کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی. شکر نعمت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام این است که ما بدنبال برآورده کردن حاجات و خواسته های اماممان باشیم. نه اینکه صرفا بدنبال برآورده کردن حاجاتمان باشیم. ما برای امام رضا علیه السلام چه می کنیم و چه باید بکنیم؟ اصل ماجرا این است.

امام هادی علیه السلام زیارت جامعه را به ما آموختند: فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لاَ مَعَ غَيْرِكُمْ. امروز امام رضا علیه السلام با ما چکار دارند؟ ما چه کاری می توانیم در قبال نعمت ولایت انجام دهیم؟ امام صادق علیه السلام فرمود ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ(تکاثر 8). این نعمت، نعمت ولایت ما اهلبیت است که قیامت از آن سوال می شود. بناست ما به کار امام بیاییم، نه فقط امام به کار ما بیاید. امام جواد علیه السلام فرمود همه شیعیان به جد من اباعبدالله الحسین علیه السلام توجه می کنند؛ اما به پدرم علی بن موسی الرضا علیهماالسلام خیلی توجه نمی کنند.

این فتنه که علیه امام رضا علیه السلام توسط این زن معلوم الحال شکل گرفت، حلقه ای از زنجیره توهین به مقدسات مسلمین و شیعیان است. این اهانت ها بخاطر قدرت امروز جریان تشیع در دنیاست. جبهه مقاومت قدرت همه مستکبران عالم را به چالش کشانده. نتوانستند قدرت حکمرانی تشیع را کم کنند. این قدرت را ما از امام رضا علیه السلام داریم. فرمود نَحْنُ سَادَةٌ فِي اَلدُّنْيَا وَ مُلُوكٌ فِي اَلْأرض. جریان اصلاحات خبیث و امثال تاجزاده و حجاریان می گویند اسلام توان حکمرانی ندارد. مبارزه و مجاهدت ائمه معصومین علیهم السلام را زیر سوال می برند. نفاق شما از نفاق دوران صدر اسلام بدتر است. امروز جریان نفاق می گوید اسلام قدرت حاکمیت ندارد. پس امام رضا علیه السلام چیست؟ اگر امام رضا علیه السلام را فقط برای زیارت و حاجت روا شدن خواستیم همین می شود. دین می تواند هم دنیا و هم آخرت مردم را آباد کند. مأمون ملعون هرجا در مسائل حاکمیت به مشکل می خورد، دست به دامن امام رضا علیه السلام می شد. مأمون از اعتبار امام رضا 1 در مدینه می ترسید، لذا امام را به مرو آورد، تا ایشان را تحت کنترل خود داشته باشد. از قدرت اجتماعی امام می ترسید. بعد شما قدرت حاکمیت اسلام را نفی می کنید؟

تشیع امانت علی بن موسی الرضا به ماست. یا یک زن هرزه بازیگر باید این حریم را هتک کند، یا یک لیدر جریان سیاسی داخلی. هیچ تفاوتی بین اینها نیست. ما محبین امام رضا علیه السلام نباید از حق اماممان دفاع کنیم؟ نباید به کسانیکه می گویند تشیع قدرت مدیریت جامعه را ندارد پاسخ درخور بدهیم؟ بیانیه های مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه را در دهه فجر بخوانید، ببینید چطور مردم را ناامید می کنند از اینکه اسلام و حکومت اسلامی بتواند جامعه را مدیریت کند. همه اینها حلقه های یک زنجیره اند. یکی در لباس پیغمبر، یکی با کت و شلوار، و دیگری عریان و برهنه؛ هر سه یک حرف را می زنند. اگر علی بن موسی الرضا علیهماالسلام نبود باور به اینکه اسلام می تواند بشر را مدیریت کند، در جامعه باقی نمی ماند.

 

اگر مردم حق امام را ادا کردند، امام هم جامعه را هدایت می کند

امام رضا علیه السلام فرمود بشرطها و شروطها و انا من شروطها. مردم کلام امام رضا را علیه السلام شنیدند، اما دنبال نکردند. برای تحقق این فرمایش الهی قدمی برنداشتند. مردم باید بدانند نسبت به امامشان مسئولیت دارند. ما امروز آثار و نتایج حکومت اسلامی را داریم می بینیم. اراده خداوند امروزه بر این است که عزم و قدرت حاکمیت تشیع روز به روز افزایش پیدا کند.

امام رضا علیه السلام بعد از پذیرش اجباری ولایتعهدی، به خواسته مأمون در جمع مردم سخن گفتند. امام توسط مأمون به ولایتعهدی رسیده؛ حال اگر مأمون را تأیید کند، ناصواب است. اگر حکومت عباسی را رد کند، متهم می شود پس چرا ولایتعهدی را پذیرفته!؟ مأمون می خواست امام را در منگنه قرار دهد؛ نه راه پیش داشته باشد نه راه پس. امام سخنی کوتاه فرمود: إنَّ لَنا عَلَیکُم حَقّا بِرَسولِ اللّهِ و لَکُم عَلَینا حَقّا بِهِ. بخاطر رسول الله صلی الله علیه و آله شما مردم حقی بر گردن امام دارید، و امام هم حقی بر گردن شما دارد. حق مردم بر گردن امام را امیرالمومنین علیه السلام فرمود، اینکه جامعه را هدایت و مدیریت کند. حق امام بر عهده مردم را هم امام باقر علیه السلام فرمود، اینکه مردم حرف امام را بشنوند و اطاعت کنند. اما کدامیک از این حقوق بر دیگری مقدم است؟ امام رضا علیه السلام فرمود: ، فَإِذا أنتُم أدَّیتُم إلَینا ذلِکَ وَجَبَ عَلَینَا الحَقُّ لَکُم، و لَم یُذکَر عَنهُ غَیرُ هذا فی ذلِکَ المَجلِسِ. اگر شما حقی که من گردنتان دارم را ادا کردید، واجب می شود که من هم حق شما را ادا کنم. مادامی که مردم از امام رضا علیه السلام اطاعت نکنند و امام را بجای مأمون در جایگاه حاکمیت جامعه ننشانند، امام رضا علیه السلام هم هدایت مردم و جامعه بر ایشان واجب نیست. امیرالمومنین علیه السلام فرمود وقتی امر من اطاعت نمی شود، چه امامی؟ امیرالمومنین علیه السلام حتی به حکومت هم رسید، اما مردم حرف او را برنتابیدند.

اول مردم باید حق امام را ادا کنند. فقط دعای فرج خواندن کافی نیست. اگر زمینه اطاعت امام زمان ارواحنا فداه را در جامعه فراهم کردیم، خدا امام زمانش را می فرستد. اما اگر جامعه حاکمیت امام را نخواست، ظهور محقق نخواهد شد. لذا پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله درباره یاران آخرالزمان فرمود یخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیوَطِّئونَ لِلمَهدی سُلطانَه. قیام آخرالزمان زمینه بستر سلطنت امام زمان ارواحنا فداه را فراهم می کند. این باور را در جامعه جهانی ایجاد می کنند که باید حرف امام عدل را تحت هر شرایطی شنید و اطاعت کرد. شهدای ما کارشان این بود. شهدا محصولات شجره طیبه انقلاب اسلامی هستند که ریشه اش در خراسان رضوی است. صاحب این انقلاب علی بن موسی الرضاست.

فریاد امام رضا علیه السلام بعد از 1300 سال توسط مردم ایران عملیاتی شد. رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین. اکثر مردم ایران اهل تسننی بودند که به اهلبیت علیهم السلام ارادت داشتند. بعد از آمدن امام رضا علیه السلام علویون قدرت پیدا کردند. تنها شهری که بعد از شهادت امام رضا علیه السلام با حکومت عباسی جنگید و و مبارزه کرد شهر قم بود. خیلی شهرهای دیگر اینطور نبودند. لذا قم تنها ماند. کسی قم را یاری نکرد. در مراتبی بر حکومت عباسیان پیروز هم شدند، اما در ادامه شکست خوردند. اگر مثل قیام 19 دی 1356 قم این حرکت و قیام ادامه پیدا می کرد، امام جواد علیه السلام هم مثل پدرش غریبانه به شهادت نمی رسید.

 

شیعیانِ بدتر از دجال را بشناسید!

نعمت ولایت امام رضا علیه السلام را چگونه پاس بداریم؟ فقط محبت امام کافیست؟ این محبت سرمایه خدا به ماست. ما چه کرده ایم؟ امام رضا علیه السلام فرمود: إِنَّ مِمَّنْ يَتَّخِذُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ لَمَنْ هُوَ أَشَدُّ لَعْنَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنَ اَلدَّجَّالِ فَقُلْتُ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ بِمَا ذَا قَالَ بِمُوَالاَةِ أَعْدَائِنَا وَ مُعَادَاةِ أَوْلِيَائِنَا. می فرماید فتنه برخی دوستان ما از فتنه دجال بدتر است! شیعه است، عاشق امام رضاست، اما از دجال فتنه اش بدتر است. ویژگی اینها این است، دشمنان ما را دوست می دارند و دوستان ما را دشمن می دارند. بجای اینکه دشمنِ دشمنان ما و دوستِ شیعیان ما باشند، برعکس است؛ دوستِ دشمنان ما و دشمنِ دوستان ما هستند. فضای مجازی را ببینید؛ چقدر با حقد و کینه از شهدا و رهبری و امام و انقلابی ها و حزب الله سخن می گویند. تو عاشق علی بن موسی الرضایی؟ فتنه تو از دجال بدتر است. چه کسی فریاد امام رضا علیه السلام را بعد از 1300 سال جهانی کرد، جز حضرت امام؟ و چه کسی این فریاد را طی 43 سال در سخت ترین شرایط حفظ کرد، جز رهبرانقلاب؟

می فرماید: إِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ اِخْتَلَطَ اَلْحَقُّ بِالْبَاطِلِ وَ اِشْتَبَهَ اَلْأَمْرُ فَلَمْ يُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ. چون اینها حق و باطل را مخلوط می کنند، مردم دچار شک و تردید می شوند. مومن از منافق شناخته نمی شود. فتنه این شیعیان از یهود و نصاری بدتر است. کاری که دشمن نمی تواند انجام دهد، آینها انجام می دهند؛ ایجاد شک و تردید در دل مردم نسبت به ولایت و حاکمیت اسلامی می کنند.

اجتماعات امسال امام رضا علیه السلام یک اجتماعات دیگری شده. انگیزه ها برای اظهار ارادت به امام بیشتر شده. بخاطر این اهانت سخیف. آن طرفی ها دشمنی می کنند، ارادت مردم به اهلبیت بیشتر می شود. اما اگر کسی در داخل فتنه کند، مردم دچار شک و تردید می شوند. دجال باعث اتحاد نیروهای مقاومت و مسلمین می شود؛ اما این اهل نفاق مردم را دچار تشتّت و تفرقه می کنند. تاجزاده می گوید این همه سال راجع به اسراییل به ما دورغ گفتند؛ اسراییل آن چیزی نیست که به ما گفتند. هزاران نفر هم زیر این پست به تمام مقدسات توهین می کنند. جوانان را دچار شک و تردید می کنند.

امام رضا علیه السلام 1300 سال پیش به ما هشدار دادند که مراقب باشید کسیکه به دشمنان ما ارادت دارد و با دوستان ما مشکل دارد، در بدنه جامعه اسلامی نفوذ نکند و صاحب نفوذ کلام نشود. امروز دفاع از نظام اسلامی و ولی فقیه، دفاع از علی بن موسی الرضاست. این شجره طیبه را او در این سرزمین غرس کرده.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است