پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ساعت ۰۴:۲۹

شرط ایمان، پذیرفتن ولایت علی و اطاعت از اوست

میلاد امیرالمومنین-25بهمن1400: این انقلاب رهبری دارد که قدم به قدم طبق روش و سنت امیرالمومنین پیش می رود. کونا لِلظّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلومِ عَوْنا. این منطق و مرام امیرالمومنین است که امروز کفر و استکبار جهانی را به زانو درآورده. شرط ایمان، پذیرفتن ولایت امیرالمومنین و اطاعت از اوست. رابطه شیعه با امیرالمومنین، رابطه تولّا است. همه ما باید با امیرالمومنین زندگی کنیم.

مراسم جشن میلاد مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم دوشنبه 25 بهمن 1400 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

قرآن ذکر علی بن ابیطالب است

امیرالمومنین علیه السلام در روایتی فرمود یک چهارم قرآن در ارتباط با ما ائمه است. مسیر هدایت بشر تا قیامت، مسیر ولایت و حکومت امیرالمومنین و ائمه اطهار علیهم السلام است. نوع بشر مرهون میلاد با سعادت وجود اقدس حضرت امیرالمومنین علیه السلام هستند، و بناست با هدایت و رهبری او بشر به سعادت برسد. راه دیگری نیست. فَکانُوا هُمُ السَّبیلَ إِلَیْکَ، وَالْمَسْلَکَ إِلى رِضْوانِکَ. بشر اگر بخواهد لایق فیوضات رحمانی خدای متعال شود، راهش سلوک به راه و رسم علی بن ابیطالب علیه السلام است. دوست داشتن صرف امیرالمومنین علیه السلام برای هدایت به درجات بالا کافی نیست. محبت باید محب را وادار کند مثل محبوبش زندگی و سلوک داشته باشد. امیرالمومنین علیه السلام در روایتی فرمود: سی هزار سال قبل از آفرینش جسم انسانها، روح آنها آفریده شد، و خدای متعال نور من را به همه این ارواح عرضه کرد؛ عده ای پذیرفتند و عده ا نپذیرفتند.

فرمود یک چهارم دیگر قرآن هم در ارتباط با دشمنان ماست. نیمی از قرآن در ارتباط با علی بن ابیطالب علیه السلام و در ارتباط با دشمنان امام است. قرآن ذکر علی بن ابیطالب علیه السلام است. فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ(مزمل 20). هرچه می توانید قرآن بخوانید. مسئله خداوند در خیلی از آیات قرآن، پذیرش و یا ردّ امامت و ولایت انبیاست.

امیرالمومنین علیه السلام نزد قبر مطهر رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرضه داشت إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي(اعراف 150). این همان جمله ای است که هارون به حضرت موسی عرضه داشت. داستان حضرت ابراهیم هم داستان علی بن ابیطالب علیه السلام است؛ ماجرای امامت. وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا(بقره 124). مرد یهودی به حضرت علی علیه السلام گفت وصی پیغمبر باید امتحان شود تا بعنوان وصی و جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله برگزیده شد. شما چه امتحانی پس داده اید؟ حضرت فرمود خداوند در زمان حیات پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله هفت امتحان، و در پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله هم هفت مرتبه مرا امتحان کرد. قبلا در این خصوص بحث کردیم.

مسئله امت پیغمبر صلی الله علیه و آله همان مسئله قوم بنی اسرائیل است. امتهای گذشته فریب دشمنان را خوردند و پیامبرشان را تنها گذاشتند. امت اسلام هم همینطور شد. تفاوتش در این است که خدای متعال حجت را در امت اسلام از میان مردم نمی برد، لذا مردم در این دنیا عذاب بر آنها نازل نمی شود.

 

ولایت امیرالمومنین، شرط موفقیت جوانان آخرالزمان

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ(مائده 55). نسبت مردم و شیعیان آخرالزمان با امیرالمومنین علیه السلام در این آیه بیان شده. در روایات متعددی بیان شده که این آیه مربوط به شیعیان آخرالزمان است. یخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیوَطِّئونَ لِلمَهدی سُلطانَه. ما اگر راجع به امیرالمومنین علیه السلام صحبت می کنیم بخاطر این است که شرط پیروزی ما در آخرالزمان، ولایت اوست. شُهَداءُ دارِ الْفَنَاءِ. ائمه هدی علیهم السلام بعد از شهادتشان هم حیّ و حاضر و ناظر هستند. ارتباط ما با امیرالمومنین علیه السلام یک ارتباط تاریخی نیست. ارتباط صرفا اعتقادی و ذهنی و فکری و حتی قلبی و محبتی به تنهایی نیست. امیرالمومنین علیه السلام حیّ و حاضر و زنده است. شرط موفقیت ما در تشکیل حکومت جهانی، ولایت شخص امیرالمومنین علیه السلام است.

ولایت امیرالمومنین علیه السلام امروز برای ما پویا و کارا و راهگشاست. صرف اعتقاد به ولایت امیرالمومنین علیه السلام در صدر اسلام، مختص به شیعیان نیست. حتی دشمنان امیرالمومنین علیه السلام هم به ولایت ایشان ایمان داشتند. جریان اصلاحات که صریحا گفتند نه عصمتی وجود دارد نه ولایتی وجود دارد؛ فقط محبت و دوستی است؛ قضیه این افراد و جریان فرق می کند. اما ارتباط ما مردم و شیعیان با امیرالمومینن علیه السلام، یک ارتباط زنده و پویا و فعال و عملی است.

ما امروز باید بفهمیم چگونه به علی بن ابیطالب علیه السلام متصل شویم. ولایت یعنی اتصال به امام. وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده 56). حزب الله یعنی شیعه علی بن ابیطالب علیه السلام. چرا خدای متعال شیعیان آخرالزمان را به ولایت شخص علی بن ابیطالب علیه السلام هدایت میکند؟ پاسخ این سوال را باید بصورت جدی پیدا کنیم. مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ(احزاب 23). صدیق اکبر امیرالمومنین علیه السلام است. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ(توبه 119). امیرالمومنین علیه السلام برای همیشه ادوار می ماند. رمز موفقیت جوانان آخرالزمانی این انقلاب اسلامی، ولایتمداری شخص علی بن ابیطالب علیه السلام است.

 

باید ابزار سلطنت اسلام را فراهم کنیم

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ(مائده 55). ولی شما فقط خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و شخص امیرالمومنین علیه السلام و جانشینان او هستند. رمز پیروزی لشکر حزب الله در آخرالزمان، چیزی نیست مگر ولایت شخص علی بن ابیطالب علیه السلام. وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده ٥٦). انقدر هستند کسانیکه امیرالمومنین علیه السلام را دوست دارند، اما با دشمنان امروز حضرت کاری ندارند.

موسی بن جعفر علیهماالسلام خطاب به شیعیانشان فرمود شما اسم خود را شیعه گذاشته اید، درحالیکه بر بالشت های خود تکیه زده اید و جهاد و مبارزه را ترک کرده اید. شیعه کسی است که در عمل به امیرالمومنین علیه السلام اقتدا کند. تولّای امروز علی بن ابیطالب علیه السلام شرط موفقیت ماست. تولّای امیرالمومنین علیه السلام یعنی كونا لِلظّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلومِ عَوْنا. آمریکایی ها زنده بودن امیرالمومنین علیه السلام را می بینند و می فهمند، لذا می گویند مشکل ما با ایرانی ها، اسلام علی بن ابیطالب علیه السلام است.

الشَّرِيعَةُ سُلْطَانٌ. باید ابزار سلطنت اسلام را فراهم کنیم. این بیان و مرام علی بین ابیطالب علیه السلام است. ما نمی توانیم شیعه علی بن ابیطالب علیه السلام باشیم، اما با جامعه جهانی کاری نداشته باشیم. برخی گمان می کنند با کشته شدن علی بن ابیطالب علیه السلام، اسلامِ علی هم از بین رفت. ائمه دیگر آمدند تا پرچم امیرالمومنین علیه السلام را بالا نگهدارند. ائمه جانشینان امیرالمومنین علیه السلام هستند.

 

سعادت با تولّای امیرالمومنین بدست می آید

پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: مخالف علی بعد از من کافر است و مشرک به او مشرک به خداست. امروز مشرک به علی بن ابیطالب علیه السلام کیست؟ یعنی در کنار علی بن ابیطالب علیه السلام کسی دیگر را هم بپذیری. کدخدا را هم در حاکمیت بپذیری. علی علیه السلام را قبول داشته باشی، اما سبک زندگی غربی را هم بپذیری. نه تنها نباید زندگی غربی داشته باشیم، بلکه با مدل زندگی دشمنِ علی علیه السلام هم باید بجنگیم.

یک عده ای را در قم و شهرهای دیگر  به راه انداخته اند، در ملأ عام کشف حجاب می کنند، و در جواب اعتراضها هم می گویند به شما چه ارتباطی دارد؟! این سبک زندگی علوی و فاطمی نیست. روش مدیریت کشور باید علوی باشد. برخی مدیران بخصوص رده میانی، به مردم رحم نمی کنند! این سبک مدیریت دینی و اسلامی و علوی نیست. تولّای امیرالمومنین علیه السلام را نباید فقط قبول داشته باشیم، باید تولّای امیرالمومنین را داشته باشیم. وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده 56). با ایمان به علی بن ابیطالب علیه السلام به تنهایی موفقیت بدست نمی آید. موفقیت و سعادت با تولّای امیرالمومنین علیه السلام بدست می آید. با امیرالمومنین علیه السلام باید تمام عمر زندگی کنیم، نه فقط با محبت علی علیه السلام هیئت برویم و بعد تمام.

می فرماید: محبّ علی علیه السلام مومن است. اما آیا این انسان مومن از امیرالمومنین علیه السلام اطاعت هم می کند؟ چه بسیار مومن، که بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله، امیرالمومنین علیه السلام را تنها گذاشتند. همه هم علی علیه السلام را دوست داشتند و قبول داشتند. زندگی مومنانه سخت است! حبّ علی بن ابیطالب علیه السلام را همینطور راحت نمی توان یدک کشید. می فرماید دشمن علی منافق است. اگر کسی فرامین علی بن ابیطالب علیه السلام را دنبال کرد، به او ملحق می شود. می فرماید علی علیه السلام نور خدا در زمین است. حجت علی بین ابیطالب علیه السلام است. علی علیه السلام معیار و میزان در روز قیامت است. کار سخت است! در تمام عمر باید با ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام زندگی کنیم.

 

شیعه زندگی کردن مشکل است!

می فرماید علی علیه السلام شمشیر خدا و وارث علم انبیاست. این انقلاب رهبری دارد که قدم به قدم طبق روش و منطق و سنت امیرالمومنین علیه السلام پیش می رود. این موضوع دشمنان اسلام را بیچاره کرده! كونا لِلظّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلومِ عَوْنا. این منطق و مرام علی بن ابیطالب علیه السلام است. این منطق علی علیه السلام، امروز کفر و استکبار جهانی را به زانو درآورده. در صدر اسلام اگر دشمنان غلبه پیدا کردند، چون مردم مرام و منطق امیرالمومنین علیه السلام و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را زمین گذاشتند.

اگر کسی بخواهد شیعه علی بن ابیطالب علیه السلام زندگی کند، زندگی سختی خواهد داشت. چون باید فقط به حق عمل کند، و این مورد پذیرش عموم مردم نیست. امیرالمومنین علیه السلام خودش فرمود دوران حکومت من سخت است، چون مردم حق را نمی خواهند. دو خلیفه اول راحت تر بین مردم حکومت کردند، چون حق و باطل را درآمیخته بودند، و این برای مردم خوشایند است. مردم آخرالزمان از باطل خسته می شوند و حق را می پذیرند، لذا امام زمان ارواحنا فداه در همه عالم حکومت می کنند.

می فرماید: علی کلمه الله العلیا. ترجمه این عبارت مشکل است. ترجمه «کلمه الله» مشکل است. یکی از معانی «کلمه»، قدرت یا منبع قدرت است. علی بن ابیطالب علیه السلام مظهر تامه قدرت خداست. مَن کان لِلّه کانَ اللهُ لَه. هرکس با علی باشد، خدا با اوست؛ خدا برای اوست؛ قدرت خدا در دست اوست. شرط ایمان، پذیرفتن ولایت علی علیه السلام و اطاعت از اوست. رابطه امروز ما با علی بن ابیطالب علیه السلام، صرفا رابطه یک محبّ با محبوب، یا رابطه مومن با امام نیست. رابطه مومن و شیعه با امیرالمومنین علیه السلام، رابطه تولّا است. همه ما باید با امیرالمومنین علیه السلام زندگی کنیم.

 

مقام پدر و مادر امیرالمومنین

در شب تولد حضرت علی علیه السلام زلزله ای رخ داد. مردم به کوههای اطراف شهر پناه بردند. حضرت ابوطالب به مردم گفت این زلزله بخاطر تولد یک نفر است. اگر می خواهید زنده بمانید، باید به ولایت این شخص ایمان بیاورید، و مردم هم گفتند ایمان می آوریم. هرچه تو بگویی می پذیریم. حضرت ابوطالب دستش را به آسمان بلند کرد و گفت هرچه می گویم تکرار کنید: الهی و سیدی اسألک بالمحمدیه المحموده و بالعلویه العالیه و بالفاطمیه البیضاء الا تفضلت علی تهامه بالرأفه و الرحمه. مردم هم این دعا و عبارات را تکرار کردند، با اینکه معنای آن را هم نمی فهمیدند. بعد از این واقعه، هر وقت مشکل و سختی و بلایی بر مردم نازل می شد، با خواندن این عبارات و دعا، نجات پیدا می کردند.

یک شب مردم دیدند نور ستارگان چند برابر شده. گویا آسمان به زمین نزدیک شده. به حضرت ابوطالب گفتند چه رخ داده؟ حضرت ابوطالب گفت بشارت که امشب ولی از اولیای خدا بدنیا می آید، همه خوبی ها در او نمایان است، امام متقین است، ناصر دین خداست، نابودکننده مشرکین و منافقین است و زینت عبادت کنندگان است، و وصی رسول خداست. حضرت ابوطالب تا صبح بصورت پیوسته صفات امیرالمومنین علیه السلام را برای مردم مکه بیان کرد! این ایمان ابوطالب است. هنوز علی علیه السلام بدنیا نیامده!

رسول خدا صلی الله علیه و آله راجع به ابوطالب و فاطمه بنت اسد به جابر بن عبدالله انصاری فرمود: ابوطالب برای وضع حمل فاطمه بنت اسد خواست سراغ زنان مکه برود. در این زمان چند بانوی بهشتی برای وضع حمل به کمک فاطمه بن اسد آمدند. این بانوان بوی خیلی خوبی داشتند. این چهار زن وارد بر فاطمه بن اسد شدند و گفتند: السلام علیک یا ولیه الله. سلام بر تو ای ولی خدا! این مقام فاطمه بن اسد است. با کمک این زنان بهشتی وجود اقدس علی بن ابیطالب علیه السلام به دنیا آمد.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است