سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ساعت ۲۰:۱۰

مقاومت حاج قاسم با دست خالی نتیجه اخلاص و توکل بالای او بود

سالگرد شهیدسیمانی-13دی1400: شهید سلیمانی یک جنگ بین المللی را اداره میکرد، علیرغم همکاری نکردن اکثر مسئولین. حتی با بدهی های مالی بسیار! سرمایه حاج قاسم ولایت بود و ملتی که با ولایت بودند. هیچ حامی و پشتیبانی دیگری نداشت. کسی میتواند مثل حاج قاسم تنها و با دست خالی اینگونه مقاومت کند که تکیه و ایمانش فقط به خدای متعال باشد و اخلاص بالایی داشته باشد.

همزمان با ایام شهادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها، دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دوشنبه 13 دی 1400 با حضور هیئت محبین اهلبیت و با همکاری پایگاه مقاومت امیرالمومنین(علیه السلام) و حضور امت حزب الله در مسجد امیرالمومنین(علیه السلام) برگزار شد.

بی حرمتی چندساله به تشییع پیکر شهدا در قم

چند سال است تشییع شهدای ما را در ایام فاطمیه در روزها و ساعتهایی تنظیم میکنند که با دسته های عزاداری بیوت برخی علما تلاقی نداشته باشد. واقعا این جهالت کور است. شهدا اگر برای معنویت شهید نشدند، پس برای چه شهید شدند؟ شهدا حتی بین مسئولین انقلابی ما غریبند. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود خداوند بواسطه جهادِ مجاهدین کسانی که جهاد نمیکنند را هم حفظ میکند. برخی در برابر مجاهدین و رزمندگان آنچنان که باید تواضع نمی کنند و احترام نمیگذارند.

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: إنْ كُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناكَ و تَنتَهي عَمّا زَجَرناكَ عَنهُ فَأنتَ مِن شيعَتِنا و إلاّ فَلا. اگر به آنچه ما دستور دادیم عمل کردی و از آنچه ما نهی کردیم دوری کردی، شیعه ما هستی و الا نه. حضرت زهرا سلام الله علیها فریادش این بود: انْصُرُوا اللَّهَ وابْنَةُ نَبِيِّكُمْ. خدا و دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله را یاری کنید. شهدا برای تعالی کلمات صدیقه اطهر سلام الله علیها و حیات راه صدیقه کبری سلام الله علیها جانشان را تقدیم کردند.

بجای اینکه همه هیئت های یازهراگو را جمع کنیم دور این بدنهای قطعه قطعه، طوری برنامه ریزی میکنند که تشییع شهدا در غربت انجام شود. اگر این شهدا جانشان را در این راه تقدیم نمی کردند، شما امروز میتوانستید راحت عزاداری کنید؟! میگویند تشییع شهدا یک حرکت سیاسی است، و نباید با دسته جات عزاداری حضرت زهرا سلام الله علیها تلاقی کند. جهالت برخی آقایان و مسئولین تا کجا؟! شما به اسم حضرت زهرا زهرا سلام الله علیها از زهرای مرضیه و مکتب او دارید جدا میشوید. چند سال است بخاطر دسته جات عزاداری، تشییع بدن شهدا غریبانه برگزار میشود.

رهبرانقلاب قبلا راجع به مکتب شهید سلیمانی گفتند، اما حرکت خاصی از طرف نخبگان انجام نشد. خودشان امسال به تبیین این مکتب پرداختند و گفتند در مکتب شهید سلیمانی دو ویژگی برجسته است: صدق و اخلاص. حاج قاسم را تجلیل کنیم، اما به اسم حضرت زهرا سلام الله علیها یاران حاج قاسم را خوار کنیم؟!یک نفر در رده مسئولیت هیئت های مذهبی قم بگوید در تشییع شهدا حرفهای سیاسی زده میشود، و مناسب نیست این تشییع با دسته جات عزاداری تلاقی پیدا کند؟!

 

نفس راحت امروز علمای ما بخاطر مجاهدت یاران سلیمانی است!

اتفاق عجیبی که در شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی افتاد این بود که ما آیه مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا(احزاب 23)، را دیدیم. این آیه قرآن را مشاهده کردیم. چطور میشود کسی چهل سال پای عهدش با خدا بایستد. رهبرانقلاب حدود 72 ویژگی برای شهید سلیمانی برشمرده اند طی این دو سال. ما هیچ شهیدی در دفاع مقدس نداریم که رهبرانقلاب انقدر به او توجه خاص داشته باشند. شهید سلیمانی شهید ملت و امت بود. فرماندهی میدانی را برعهده داشت که خودش این میدان را ایجاد کرد. هشت لشکر در جهان اسلام بوجود آورد! علمای ما نفس راحتی اگر میکشند بخاطر این که مرز درگیری ما به بیرون مرزها کشیده شده بواسطه این لشکرهای حزب الله.یک میدان نبرد همه جانبه، نظامی، سیاسی، و دیپلماسی.

شهید سلیمانی باندازه شجاعت و نفوذ کلمه و قدرت و عظمتش، مظلوم هم هست. خیلی چیزها را ما مردم درباره شهید سلیمانی هنوز نمیدانیم، اما باید بدانیم. شهید سلیمانی کشته شد؛ ترور شد؛ فراموش نکنیم. اخبار ساعت 14 امروز گفت دادستانی تهران شروع کرده کارهایی را انجام دهد که پیگیری حقوقی راجع به ترور شهید سلیمانی انجام دهد. بعد از دوسال! قاتل مشخص است؛ فرمان ترور مشخص است؛ زمان و عملیات و طراحی هم واضح است. دو سال تماشا کردیم. رهبرانقلاب از روز اول دستور به انتقام دادند. این مظلومیت شهید سلیمانی است بعد از شهادتش. قبل از شهادت هم این شهید مظلوم بود.

شهید سلیمانی یک جنگ بین المللی را اداره میکرد، علیرغم همکاری نکردن مسئولین دولتها، در هر دو دولت قبل. حتی با بدهی های مالی بسیار! عملیاتهای سنگین برای مقابله با داعشی که توسط 160 کشور حمایت همه جانبه میشد. حتی هزینه سربازها را هم نمیدادند! با اینکه شهید سلیمانی شخصیتی فراجناحی داشت. همه میگفتند ما با سردار هستیم، اما موقع کمک حمایت نمیکردند! بروید ببینید خانواده های شهدای مدافع حرم الان در چه وضعیتی هستند. وقتی به سردار میگفتند چرا به رهبرانقلاب نیازهایت را نمیگویی، میگفت من سرباز شده ام دغدغه های رهبرم را کم کنم، نه اینکه به دغدغه هایش اضافه کنم! چنین نیرویی کجا پیدا میشود؟! همه حرفها و دردها و زخم ها را به جان میخرید، تا فرماندهش خیالش راحت باشد. حاج قاسم شهید زندگی کرد، بعد شهید رفت. هرکسی جای او بود وقتی پشتش را خالی میدید میدان را خالی میکرد.

 

فرمانده داریم تا فرمانده!

شهید سلیمانی میگفت اینکه بنشینیم تا بودجه بیاید تا کار کنیم که نمیشود. اگر بودجه نبود، و ابتکار و خلاقیت به کار بستیم و سعی و تلاش کردیم تا کار را مدیریت کنیم، این هنر است. شهید سلیمانی قهرمان ملت و امت اسلامی بود، اما همراه با مظلومیت. امیرالمومنین علیه السلام به زهرای مرضیه سلام الله علیها فرمود فدک را رها کن، بگو حسبی الله. زهرای اطهر سلام الله علیها خودش را هزینه کرد برای اینکه با فدک بتوانید یک پشتیبانی برای امیرالمومنین علیه السلام آماده کند. دست خالی نمیتوان مدیریت کرد.

شهید سلیمانی هفت سال بدون پشتیبانی و حمایت میدان جنگ را مدیریت کرد. در دفاع مقدس بنی صدر چند سال رزمندگان را حمایت نکرد و خیانت کرد. امام فرمود مردم اشتباه کردید، مراقب باشید دیگر این اشتباه را تکرار نکنید. شیعیان در ابتدای خلافت امیرالمومنین علیه السلام حضرت را دعوت به قلع و قمع مخالفان میکردند. حضرت فرمود نه صبر کنید. به مرور حضرت جمعیت مخالف را هدایت کرد، و به جبهه حق دعوت کرد. در فتنه 88 هم رهبرانقلاب هشت ماه روشنگری و تبیین و هدایت کردند، و نتیجه این شد که یک میلیون طرفدار موسوی به بیست هزار نفر اغتشاشگر در روز عاشورا تنزل پیدا کردند، و با حماسه 9دی قائله فتنه ختم به خیر شد.

یک فرمانده مثل هاشمی رفسنجانی است که به امام گفت گونی برای سنگر نداریم؛ یک فرمانده هم حاج قاسم است که علیرغم حمایت نکردن مسئولین، هیچ حرفی از کم و کاستی هایش به فرماندهش نزد. یک فرمانده جنگ جام زهر را به امام تحمیل کرد، یک فرمانده هم هشت لشکر در جهان اسلام ایجاد کرد برای حمایت از ولایت. چقدر فرق است بین این فرماندهان!

 

سردار سلیمانی فقط حمایت ولایت را داشت

سردار سلیمانی دو هفته قبل از شهادتش گفت من دیگر نمی توانم بماند؛ بخاطر برخی مسائلی که در عراق میگذرد. قاسم سلیمانی بعد از چهل سال مبارزه خسته نشد. حاج قاسم از همان جریانات نفاقی خسته شد که امیرالمومنین علیه السلام را خسته کرد. فرمود خدایا اینها از من خسته شدند، من هم از اینها خسته شدم، مرا از اینها بگیر و بدتر از من را به آنها بده. صدق یعنی پای فرمان امامت در مبارزه ایستادگی کنی. به دشمن پشت نکنی. حاج قاسم سلیمانی فرهنگ و نگاه ملت عراق را نسبت به آمریکا عوض کرد. خیلی از مردم عراق واقعا بعد از سرنگونی صدام آمریکا را ناجی خود میدانستند. ابعاد مبارزه حاج قاسم باید شناخته شود، تا بتوان راه او را ادامه داد. هر بخشی از فرماندهی حاج قاسم را که می بینی، حیرت آور است. سرمایه حاج قاسم ولایت بود و ملتی که با ولایت بودند. هیچ حامی و پشتیبانی دیگری نداشت. صدق یعنی این. مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا.

رهبرانقلاب گفتند دومین ویژگی مکتب حاج قاسم اخلاص است. اخلاص را باید تمرین کرد. کار فقط و فقط و فقط باید برای خدا باشد. حاج قاسم میگفت اخلاص یعنی اخلاص در فکر، اخلاص در زبان، اخلاص در عمل، اخلاص در قلب. کسی میتواند مثل حاج قاسم اینگونه مقاومت کند که تکیه اش فقط به خدای متعال باشد. امام معصوم فرمود حد اخلاص این است که کسی شخص خوشش نیاید بابت کاری که انجام داده از او تشکر شود. رهبرانقلاب چند بار گفتند حاج قاسم کسی بود که اصلا دنبال این نبود خودش را نشان دهد. حاج قاسم اگر فقط خدا را نمی دید و اخلاص نداشت، نمیتوانست اینگونه مقاومت کند. رهبرانقلاب گفتند این تشییع بی نظیر حاج قاسم بخاطر اخلاص او بود.

 

مقاومت حاج قاسم با دست خالی نتیجه اخلاص و توکل بالای او بود

در قرآن آیات زیادی داریم راجع به اینکه پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله آسیب دیده از کسانیکه یا به جنگ نمیروند، یا میانه میدان جنگ را رها میکنند. در جنگ احزاب تعداد اندکی یار برای پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله باقی ماند. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله خودشان شروع کردند به خندق کندن. وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً(احزاب 12). منافقین میگفتند خدا و پیغمبر هرچه گفتند فریب بود. امکانات نداریم، توانایی جنگ نداریم. اینها زمزمه های یاران پیغمبر صلی الله علیه و آلهدر میانه میدان جنگ بود. وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَکُمْ فَارْجِعُوا وَ يَسْتَأْذِنُ فَريقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُريدُونَ إِلاَّ فِراراً(احزاب 13). عده ای گفتند ما خانواده مان تهدید میشوند. میفرماید اینها خانواده هایشان را بهانه کرده اند؛ اینها نمیخواهند بجنگند. خیلی مسئولین ما مشکلات را بهانه کردند برای یاری نکردن حاج قاسم. وقتی کسی در عین این که حمایت و پشتیبانی نمیشود به مبارزه ادامه میدهد، یعنی ایمان و توکل و اخلاص بالایی به خدای متعال دارد.

وَ لَقَدْ کانُوا عاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا يُوَلُّونَ الْأَدْبارَ وَ کانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْؤُلاً(احزاب 15). ترک نکردن جبهه جنگ جزو عهد ما با خداست، و روز قیامت نسبت به این جنگ و مبارزه مورد سوال قرار خواهیم گرفت. ما هم نسبت به میدان مبارزه ای که اماممان برایمان تعریف کرده مورد سوال خواهیم بود. وزیر خارجه سابق کشور گفت من کاری نمیتوانستم بکنم، دیپلماسی اعتباری نداشت. برو ببین شهید سلیمانی در میدان دیپلماسی چکار کرد. روسیه را وارد میدان مبارزه با آمریکا کرد. تو باید دیپلماسی را از قاسم سلیمانی یاد میگرفتی! دیپلماسی شما دیپلماسی ننگ و فریب و نیرنگ بود. شما دیپلماسی را میفهمید یا شهید سلیمانی، که به دولتهای منطقه فهماند وجود آمریکا یعنی ضعف و زبونی شما. توانست آمریکا را از منطقه بیرون براند. توانست مقاومت ملتهای منطقه را صد برابر کند. امیرالمومنین علیه السلام فرمود آخِرُ الدَّوَاءِ الْكَيُّ. حاج قاسم اینطور بود. اول در میدان دیپلماسی و تعامل و روشنگری وارد میشد. کردستان عراق را به مقاومت در برابر زیاده خواهی آمریکا واداشت.

قُلْ لَنْ يَنْفَعَکُمُ الْفِرارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَ إِذاً لا تُمَتَّعُونَ إِلاَّ قَليلاً(احزاب 16). میفرماید فرار برای شما فایده ای ندارد. مگر چقدر میتوانید از دنیا بهره ببرید، و تا کی میخواهید از مرگ فرار کنید؟ تمام مشکل حاج قاسم بخاطر این بود که دیگران حاضر نبودند مبارزه را ادامه دهند. این افراد هنوز هم در کشور ما هستند.خاتمی اخیرا گفته به جوانان بگویید حکومت درست حکومتی است که فرد در آن حکومت نکند، حزب و گروه حکومت کند. این حرف یعنی ظهور و فرج و حکومت مهدوی اشتباه است! فتنه از بین نرفته. شکست خورده، اما از بین نرفته. دوباره سر بلند میکنند. دوباره سراغ پست ها و مسئولیت ها می آیند. الان هم هستند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است