چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ساعت ۲۳:۳۴

با زیارت باید درس زندگی بگیریم

شب چهارم اربعین۱۴۰۰: با زیارت باید درس زندگی بگیریم. یا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَکُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِیمًا و أَبْذُلُ مُهْجَتِی فِیکَ. وَ کُنْتُ فِیمَنْ أَقَامَ بَیْنَ یَدَیْکَ. انقدر پای امر شما در میدان حاکمیت شما بمانم تا اینکه جان بدهم. زیارت برای کسب آمادگی جان دادن برای امام است. در اربعین کربلا نتوانستیم برویم، اما زیارت بجای خود باقیست. اتیتک لاجدد المیثاق. زیارت و تجدید عهد در هر شرایطی باقیست.

مراسم عزاداری شب چهارم ایام اربعین هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم یکشنبه 4 مهر 1400 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

زیارت باید دشمن ائمه را عصبانی کند

شرع مقدس و ائمه هدی زیارت را به عنوان یک تکلیف و دین بر گردن شیعیان عنوان کرده اند. این امر دلایلی دارد که مرور کردیم. اَشْهَدُ اَنَّكَ تَشْهَدُ مَقاميَ و تَسْمَعُ كَلامِي و تَرُّدُ سَلامِي. ائمه زنده هستند. زیارت پاسخ متقابل دارد. نیت ما از زیارت تقرب الهی باشد. یرِیدُونَ بِرِّی وَ صِلَتِی: نیت دیگر از زیارت ایجاد سرور در دل رسول الله صلی الله علیه و آله است. وَ غَیْظاً أَدْخَلُوهُ عَلَى عَدُوِّنَا. زیارت باید دشمن را عصبانی کند. برخی فقط به صرف زیارت می اندیشند، و کاری به مسائل پیرامون خود ندارند. فقط دنبال صفای قلب و لذت معنوی هستند. کاری به دشمن امروز ائمه ندارند.

قرآن میفرماید عمل صالح وقتی برای کسی ثبت میشود که موجب عصبانی کردن دشمن شود: وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ(توبه 120). شما وقتی پای فرمان امامت سختی را تحمل میکنی، این باعث میشود دشمن عصبانی شود. خداوند میفرماید من این را بعنوان عمل صالح میپذیرم. برای خدا مهم است که دشمن دین را عصبانی کنید. زندگی مومنانه ما اگر حساسیت دشمن را برنینگیزد، زندگی مومنانه و عمل صالح نیست. یکی از جایگاههایی که ما باید دشمن را عصبانی کنیم، زیارت ائمه است. زیارتی که به دشمن امروز اباعبدالله علیه السلام کاری نداشته باشد، عمل صالح نیست.

جفری هالورسون سال 89 گفت «در اذهان شیعیان و ایرانیها امام حسینی درست کنید که حاضر به زندگی مسالمت آمیز با یزید باشد». دشمنان ما بعضی چیزها را دقیق میفهمند. وقتی فتنه 88 نتیجه نداد، هالورسون گفت «شما به امام حسین (علیه السلام) شیعیان مستقیم توهین کردید؛ و این باعث شد شیعیان به امامشان اقتدا کنند و با دشمن امام حسین (علیه السلام) که آمریکاست به مبارزه برخیزند. باید امام حسین (علیه السلام) شیعیان را عوض کنید». به این میگویند فتنه نرم. «به مرورکاری کنید که امام حسین (علیه السلام) بعنوان شخصیتی بین شیعیان جا بیفتد که اگر امروز بود با قدرتهای استکباری کنار می آمد؛ اهل دردسر و مبارزه نبود. بعد از عوض کردن امام حسین(علیه السلام)، یک یزید هم برای شیعیان درست کنید». هالورسون میگوید «ولی فقیه را بعنوان یزید به مردم معرفی کنید. بعد از اینکه مردم نگاهشان به امامشان عوض شد و او را بعنوان یزید شناختند، سراغ امام حسین (علیه السلام) بدلی بروید و به او بگویید با این یزید بجنگد»!

 

هیئت خطرناک، هیئت بی خطر!

میشود ما برای اباعبدالله علیه السلام عزادرای کنیم، اربعین برویم، زیارت هم برویم، اما آن زائری که مورد توقع ائمه و امام حسین علیه السلام است نباشیم. بله میشود. دشمن اهلبیت 1400 سال است از امام حسین علیه السلام و عاشورا ضربه و سیلی خورده. هر وقت عزمش را جزم کرده که ریشه اسلام را بکند، با سد امام حسین علیه السلام و عاشورا مواجه شده. راههای مختلفی را هم در این مبارزه امتحان کرده. لذا تمام توانش را در این زمینه به کار میبندد.

شعار خیلی مهم است. شعار خط و فکر و آرمان و اعتقاد ما را مشخص میکند. لذا شعار یاران آخرالزمان امام زمان ارواحنا فداه یا لثارات الحسین است. هیئت های مذهبی را قبل از شروع منبر و روضه شان، از شعار انتخابی شان میتوان شناخت. جلسه و هیئتی که بیانات اباعبدالله علیه السلام را شعار خودش قرار میدهد، برای دشمن خطرناک است. هیئتی که شعار جان دادن برای امام حسین علیه السلام را بلند کرد، برای دشمنان خطرناک است؛ باید مقابل آن را گرفت! هیئتی که صرفا به محبت اباعبدالله علیه السلام و اهلبیت پرداخت، و به یزید زمان نپرداخت و دشمن را عصبانی نکرد، خطر چندانی برای دشمن ندارد.

أَرَادُوا بِذَلِکَ رِضْوَانَکَ. بعد از عصبانی کردن دشمن، باید رضایت خدای متعال را در زیارت جلب کنیم. برخی با خدا و اهلبیت رفع تکلیفی برخورد میکنند. دنبال جلب رضایت خدا و امامشان نیستند. اجمالی اصول را قبول دارند. باید برای جلب رضایت خدا تلاش کنیم. به حداقل ها قانع نشویم. برخی به همین اندازه که در مجلس عزای اباعبدالله علیه السلام هستند راضی هستند. همین که به زیارت کربلا بروند راضی هستند. دنبال رضایت خدا و اهلبیت باشیم نه رضایت خودمان!

امروز دشمن با جنگ بیولوژیک و بیوتروریسم دنبال کاستن جمعیت دنیاست تا بتواند آنطور که میخواهد بر دنیا حاکمیت کند. بجای لشکرکشی و جنگ نظامی، با جنگ بیولوژیک از مردم دنیا قربانی میگیرد. قواعد زندگی مردم دنیا را با یک ویروس و بیماری عوض میکند. همه یک شکل ماسک بزنند. برخی انقلابی ها وقتی به قواعد سازمان WHO ایراد میگیریم، ناراحت میشوند!

 

باید با زیارت درس زندگی بگیریم

یا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَکُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا و أَبْذُلُ مُهْجَتِی فِیکَ. حاضریم جانمان را در راه اماممان فدا کنیم؟ وَ أَقِیکَ بِنَفْسِی. باید مراقب اماممان باشیم. با زیارت باید درس زندگی بگیریم. به امام زمانمان بگوییم ما حاضریم جانمان را در راه شما فدا کنیم و از جان شما حفاظت کنیم. امنیت و سلامت امام زمان ارواحنا فداه را امروز چه کسانی تهدید میکنند؟ آماده هستیم برای حفظ امام زمانمان با دشمن او بجنگیم، و جانمان را در این راه فدا کنیم؟

وَ کُنْتُ فِیمَنْ أَقَامَ بَیْنَ یَدَیْکَ. انقدر پای امر شما در میدان حاکمیت شما بمانم تا اینکه جان بدهم. زیارت این نیست که فقط حاجاتمان را از ائمه بگیریم. زیارت برای آمادگی پیداکردن برای جان دادن برای امام است. این زیارت یک زیارت موثر است. اربعین تکرار عاشوراست. با اربعین باید راه عاشورا را ادامه دهیم. باید با دشمن درگیر شویم و بجنگیم، و از جانمان بگذریم. کنار قتلگاه اباعبدالله علیه السلام نمیتوانیم به زندگی و خواسته های خودمان مشغول باشیم.

کربلا نتوانستیم برویم، اما زیارت بجای خود باقیست. أتیتک لاجدد المیثاق. زیارت و تجدید عهد در هر شرایطی باقیست. زیارت زینب کبری سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام و خاندان اهلبیت کجا، زیارت جابربن عبدالله انصاری و عطیه و برخی جوانان بنی هاشم که روز اربعین از مدینه به کربلا آمده بودند کجا. جنس زیارتمان را باید از جنس زینب کبری سلام الله علیها کنیم، نه برخی جوانان بنی هاشم که از قافله اباعبدالله علیه السلام جا ماندند.

رهبرانقلاب گفتند کسانیکه جبهه رفتند و بعد از مدتی برگشتند و دیگر به جبهه نرفتند، روز قیامت خداوند از آنها سوال خواهد کرد که چرا به جبهه و جنگ برنگشتید و به مبارزه ادامه ندادید؟ زائر باید بگوید: اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ. برای خواسته و حاجات و حال خودمان زیارت نرویم؛ برای جان دادن در راه اماممان زیارت برویم.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است