شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ساعت ۱۷:۴۱

آرزوی زائر باید فداکردن جان برای امام باشد

شب دوم اربعین۱۴۰۰: زائر نباید فقط به فکر خودش باشد. همه ادبیات ما در زیارت شده «من». أَبْذُلُ مُهْجَتِی فِیکَ. آرزوی زائر باید فداکردن جان برای امام باشد. وَ أَقِیکَ بِنَفْسِی. باید با جانمان از اماممان محافظت کنیم. وَ کُنْتُ فِیمَنْ أَقَامَ بَیْنَ یَدَیْکَ حَتَّى یُسْفَکَ دَمِی مَعَکَ. زائر اباعبدالله باید آرزو کند کاش همراه امام بود و تحت فرمان امام میجنگید و جانش را فدای امام میکرد. زیارت یعنی این.

مراسم عزاداری شب دوم ایام اربعین هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 2 مهر 1400 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

زیارت چه از نزدیک و چه از دور زیارت است

السَّلامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِيِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِيِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ. در زیارت اربعین بدون مقدمه وارد روضه و شهادت اباعبدالله علیه السلام میشویم. السَّلامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ. سلام بر کسیکه اسیر غم ها شد و کشته شده اشکهای جاریست. خیلی از غیرمسلمانان هم برای اباعبدالله علیه السلام اشک میریزند و گریه میکنند. نه به این معنی که امام حسین علیه السلام کشته شده برای اینکه دیگران گریه کنند. اما این گریه کنار این کشته شده هست و این اشکها جاریست. گریه بخاطر اتفاقاتی که در قلب انسان رخ میدهد جاری میشود. همه بوسیله اشک با اباعبدالله علیه السلام این کشته کربلا ارتباط برقرار میکنند.

اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِيُّكَ وَ ابْنُ وَلِيِّكَ وَ صَفِيُّكَ وَ ابْنُ صَفِيِّكَ. زیارت چه از نزدیک و چه از دور زیارت است. بُعد منزل نبوَد در سفر روحانی. مطمئن باشیم که اَشهَدُ اَنَّکَ تَشهَدُ مَقَامِی تَسمَعُ کَلامِی تَرُدُّ سَلامِی. زیارت یعنی پیوند، قرب، نزدیک شدن به امام. البته فضیلت کربلا بودن خیلی زیاد است. فرمود از حقوق خداست که به زیارت اباعبدالله علیه السلام بروید. اما مسئله زیارت جدای از حضور یا عدم حضور در حرم اباعبدالله علیه السلام است.

الْفَائِزُ بِكَرَامَتِكَ أَكْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ. اباعبدالله علیه السلام کسی است که به کرامت الهی نائل شده. شهادت نابودی نیست. شهادت بزرگداشت و تکریم یک شخص است. شهدا این مفاهیم را برای ما دست یافتنی کردند. عده ای جنگ و جهاد و مبارزه را مرگ و نابودی تلقی میکنند. خداوند در پاسخ اینها میفرماید اولا مگر شمایی که به جنگ و جهاد نمیروید، نمی میرید؟ چقدر جوانهایی که در طول دفاع مقدس به جبهه نرفتند، اما در اثر تصادف یا حادثه یا بیماری در جوانی از دنیا رفتند. شهادت کرامت است. جوانان دقت کنند، این مسائل مربوط به گذشتگان نیست. الان هم در جامعه هستند کسانیکه جهاد و مبارزه و شهادت را برنمی تابند. قائم مقام حضرت امام دستور میداد جوانان به جبهه نروند؛ میگفت این خونها هدر است!

 

کسیکه از مسیر حق برمیگردد، دیگر رزمنده نیست

زائر سیدالشهدا علیه السلام باید شهادت را کرامت ببیند، نه فنا و نابودی. شهادت را حیات ببیند. ثمره عملی این نگاه و تفکر، زنده شمردن حسین بن علی علیهماالسلام است. آنگاه نحوه برخورد ما با اباعبدالله علیه السلام و عاشورا متفاوت خواهد بود. برخی همین که با شرکت در مجالس روحشان را جلا دهند و سر سفره کرامت اباعبدالله علیه السلام مهمان باشند برایشان کافیست. اما امام حسینی که زنده باشد و امروز در میدان مبارزه مشغول جهاد باشد و به ما دستور جهاد بدهد و میدان مبارزه برای ما تعریف کند، این امام حسین را خیلی ها دوست ندارند و نمی پسندند و بر نمی تابند!

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ(آل عمران 169). شهدا زنده اند و نزد پروردگارشان رزق و روزی دارند. با این شهدا ارتباط برقرار کنیم، و جایگاه و مقام شهادت را درک کنیم. اَسْئَلُهُ أَنْ یُبَلِّغَنیِ الْمَقامَ الْمَحْمُود لَکُمْ عِنْدَاللّهِ. ما باید به کمتر از مقام شهادت راضی نشویم. این را از خدا بخواهیم؛ انابه کنیم، التماس کنیم. دفاع مقدس دربهای آسمان را به روی اولیای خاص خدا باز کرد. بله، برخی هم در جبهه بودند، اما چشمشان باز نشد. ما با اینها کاری نداریم. شعار دفاع مقدس مشخص است: مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا(احزاب 23). آنکه عوض نمیشود رزمنده است. کسیکه از راه برمیگردد، رزمنده نیست.

امام صادق علیه السلام فرمود باید به امثال عمار و ابوذر و مقداد و سلمان احترام گذاشت و آنها را تکریم کرد، بخاطر اینکه از راه حق و مسیر مبارزه و جهاد بازنگشتند: وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا. دفاع مقدس برای کسانیکه استوار در مسیر حق ایستادند مقدس است. لشکر علی علیه السلام عمار دارد، اشعث بن قیس هم دارد. اشعث یک تنه لشکر علی را به شکست رساند! در زمان دفاع مقدس هم ما خیلی اشعث بن قیس داشتیم، و هنوز هم زیاد داریم! کارشان ایجاد تردید در دل مردم است.

أَكْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ. کسیکه حسین علیه السلام را کشت به او ظلم کرد، اما آن کسیکه به حسین علیه السلام مقام شهادت داد، او را به این وسیله تکریم و تعظیم کرد و بزرگ داشت. عبیدالله بن زیاد گفت دیدی خدا با شما چه کرد؟ زینب کبری سلام الله علیها در جوابش فرمود مَا رَأَيْتُ‏ إِلَّا جَمِيلًا. زائر کربلا باید شهادت را در دو مقام ببیند. هم در جایگاه کرامت و عظمت، و هم در مقام مظلومیت و کشته شدن اباعبدالله علیه السلام. هر دو نگاه توأم باهم لازم است. زائر امام حسین علیه السلام تشنه این کرامت بار می آید. تشنه این فوز عظیم خواهد شد. به ما دستور دادند حتی به زیارت شهدا که میروید بگویید یا لَیْتَنی‌ کُنْتُ مَعَکُمْ فَافُوزَ فَوْزاً عَظیماً. باید به مقام شهادت غبطه بخوریم. اما این به این معنی نیست که ظلم نسبت به خودمان یا دیگران را بپذیریم.

 

آرزوی زائر باید فداکردن جان برای امام باشد

امروز ما تمام پروتکل های سازمان صهیونیسیت WHO را میپذیریم. استاد هر دو وزیر بهداشت فعلی و قبلی دکتر سجادی میگفت «متاسفانه بسیاری از پزشکان ما اینطور فکر میکنند؛ میگویند ما شما را قبول داریم، اما از شما بالاتر WHO را قبول داریم! از شما بالاتر ارتش آمریکا را قبول داریم». شما تا عراق با واکسن برکت میتوانید بروید، اما به کشورهای غربی نمیتوانید با این واکسن سفر کنید، باید واکسن غربی بزنید. این ظلم نیست؟ این تحقیر نیست؟ خبرگزاری جمهروی اسلامی اعتراض میکند به دفاع از واکسن برکت. میگوید ایمنی سازی بالای 90 درصد واکسن کرونا منبع خبرش معتبر نیست! با واکسن داخلی مخالفت میکند.

مفاهیم بکار رفته زیارت خیلی دقیق و عمیق است. حسین بن علی علیهماالسلام را باید در دو مقام ببینیم. هم مقام کرامت، و هم جایگاه مظلوم. برای قتل اباعبدالله علیه السلام باید فریاد بزنیم، حق امام را مطالبه کنیم. إِنّی لاَ اَرَی المَوْتَ إِلاّ سَعادةً وَ لاَ الحَیَاةَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلاّ بَرَماً. مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ. این نگاه در مقام مظلومیت امام و مطالبه حق امام است. در نگاه دیگری هم باید شهادت را کرامت و فیض عظیم ببینیم: یَا لَیْتَنِی‏ کُنْتُ‏ مَعَکم‏ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً. به مقام سیدالشهدا علیه السلام باید غبطه بخوریم. زائر باید پیام اباعبدالله علیه السلام را درک کرده باشد.

زائر نباید فقط به فکر خودش باشد. همه ادبیات ما در زیارت شده «من». همه از خودمان حرف میزنیم. انقدر خودپسند و متکبر نباید باشیم. زائر باید بگوید: أَبْذُلُ مُهْجَتِی فِیکَ. آرزوی زائر باید فداکردن جان برای امام باشد. وَ أَقِیکَ بِنَفْسِی. با جانمان از اماممان محافظت کنیم. دعای ندبه را ببینید: بنفسی أنت. مدام آرزو میکنیم جانمان را فدای امام زمان ارواحنا فداه کنیم. رهبرانقلاب باید به ما بفرماید برای حفظ سلامتی امام زمان ارواحنا فداه دعا کنید. ما چه شیعیانی هستیم که از جان و حال اماممان بی خبریم؟!

وَ کُنْتُ فِیمَنْ أَقَامَ بَیْنَ یَدَیْکَ. زائر اباعبدالله علیه السلام باید آرزو کند کاش همراه امام بود و تحت فرمان امام میجنگید و مبارزه میکرد. ادبیات گفتگوی ما با امام زمان ارواحنا فداه باید اینگونه باشد. حَتَّى یُسْفَکَ دَمِی مَعَکَ. انقدر کنار شما بجنگم تا خونم در راه شما ریخته شود. زیارت یعنی این. چنین زیارتی زندگی انسان را عوض میکند. تازه متوجه میشویم حضرت زینب سلام الله علیها چرا فصل زیارت اربعین را برای ما باز کرد. این زینب دختر فاطمه زهراست. رسم عزاداری برای حمزه سیدالشهدا علیه السلام را حضرت زهرا سلام الله علیها بنا کرد. اگر حمزه سیدالشهدا علیه السلام بود کسی جرأت میکرد درب خانه فاطمه را آتش بزند؟!

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است