شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ساعت ۱۹:۲۹

عمّارها را بخاطر ثبات قدمشان باید تکریم کرد

جلسه هفتگی-26شهریور1400: امام صادق علیه السلام راجع به برخی صحابه از جمله جناب عمار فرمود: واجب است مومینن چنین شخصیتهایی را دوست داشته باشند؛ بخاطر دو ویژگیشان: نه تغییر کردند، و نه از صراط حق بازگشتند. این افراد را باید تکریم کنیم؛ نه اینکه امثال جانباز 70درصد شهید مجتبی علی بابایی پس از تحمل سالها سختی، در غربت به شهادت برسند و غریبانه به خاک سپرده شوند.

مراسم بزرگداشت چهلم شهادت جانباز سرافراز دفاع مقدس شهید مجتبی علی بابایی در جلسه هفتگی هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 26 شهریور 1400 در مسجد رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

بفرموده امام صادق تکریم صحابه و رزمندگان واجب است

مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلًا(احزاب 23). جانفشانی برای امام، جانفشانی برای دین است. نَحْنُ اَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ. امام رضا علیه السلام فرمود: إنَّ الإمامةَ اُسُّ الإسلامِ النّامي، و فَرْعُهُ السّامي. امامت هم ریشه اسلام است و هم برگ و بار اسلام. امامت همه چیز دین است. آخرالزمان مسئله، مسئله امامت است. وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده 56). یاران آخرالزمان امام زمان ارواحنا فداه کسانی هستند که اهل محبت خدا و اهلبیت هستند. فتنه آخرالزمان بر سر همین است. جریان نفاق در آخرالزمان مشکل اصلی اش با ولایت است. مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا. کربلا هم مسئله بر سر حفظ جان امام بود. حرکت برای احقاق حق است. مِثْلِی لایُبایِعُ لِمِثْلِهِ. حکمرانی مثل یزید را مثل حسینی نمی پذیرد.

نهم صفر مصادف با شهادت حضرت عمار است، که در جنگ صفین پای رکاب امیرالمومنین علیه السلام به شهادت رسید. این شهید و صحابه بزرگوار پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله، ویژگیهای زیادی داشتند که یکی از مهمترین و بارزترین این ویژگیها روحیه تبیین گری و روشنگری ایشان بود. روشنگری برای امام زمانش. شاید اگر عمار به شهادت نمیرسید، حَکَمیت بر امیرالمومنین علیه السلام تحمیل نمیشد. امیرالمومنین علیه السلام روی منبر به صورتش میزد و گریه میکرد و میفرمود أینَ عمّار. جامعه باید امثال عمار زیاد تربیت کند، برای روشنگری امر امام در جامعه.

امام صادق علیه السلام راجع به برخی صحابه از جمله حضرت عمار میفرماید: الْوَلَایَةُ لِلْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ لَمْ یُغَیِّرُوا وَ لَمْ یُبَدِّلُوا بَعْدَ نَبِیِّهِمْ وَاجِبَةً. واجب است که مومینن چنین شخصیتهایی را دوست داشته باشند. حضرت دو ویژگی برای این افراد می شمارند: نه تغییر کردند و نه بازگشتند. در راه ولایت ثابت و استوار ماندند. در جریان انقلاب اسلامی ما خیلی ها را دیدیم تغییر کردند؛ از راه انقلاب بازگشتند.

 

عمّارها را بخاطر ثبات قدمشان باید تکریم کرد

جانباز شهید مجتی علی بابایی خیلی شخصیت ویژه و خاصی داشت. جانباز 70درصد دفاع مقدس. هم جانباز شیمیایی، هم موج انفجاری، هم نقص عضو. یکی از ویژگیهای بارز این شهید بزرگوار روحیه روشنگری ایشان بود. این افراد را باید شناخت. باید به این اشخاص محبت و ارادت ویژه داشت. این بیان امام صادق علیه السلام و ائمه ماست.

تاجزاده یک فیلم از آقای منتظری در فضای مجازی گذاشته. در این فیلم آقای منتظری میگوید «زمان شاه که ما در زندان بودیم، شاه کسانی را سراغ ما فرستاد، گفتند چند خبرنگار اروپایی میخواهند از زندانیها مصاحبه بگیرند. اینها با دو نفر میخواستند مصاحبه کنند؛ من، و یک زندانی کمونیست. اعلی حضرت گفته به فلانی بگویید اینها که مصاحبه میکنند، خارجی هستند. یک وقت در مصاحبه چیزی نگویید که به ضرر مملکت تمام شود! ما گفتیم باشه. در اتاق مصاحبه همه سران ساواک هم حضور داشتند. دو ساعت با من مصاحبه کردند؛ من همه جوابها را دادم. آخر مصاحبه یکی از خبرنگاران گفت: اینجا در زندان شما را شکنجه میکنند یا نه؟ من یاد مأموری افتادم که از قول اعلی حضرت گفته بود چیزی نگویید که به ضرر مملکت تمام شود. من به انگلیسی گفتم من به این سوال جواب نمیدهم». بعد آقای منتظری در این فیلم میگوید: «ببینید زمان شاه، شاه انقدر مراقب بود حتی مخالفش حرفی علیه کشور نزند؛ اما برای حاکمان امروز مصلحت کشور مهم نیست»! چطور میشود که یک نفر اینگونه عوض میشود؟! از راه انقلاب برمیگردد. شاه برای مملکت ارزش قائل بود؟ پرونده شاه برای شما مشخص نیست؟ اینها دلشان برای کشور می سوزد؟ کارمند سفارت انگلیس برای اینکه در ایران کار کند، حق توحش میگرفت از ما!

امام صادق علیه السلام میفرماید: الْوَلَایَةُ لِلْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ لَمْ یُغَیِّرُوا وَ لَمْ یُبَدِّلُوا بَعْدَ نَبِیِّهِمْ ص وَاجِبَةً مِثْلِ سَلْمَانَ الْفَارِسِیِّ وَ أَبِی ذَرٍّ الْغِفَارِیِّ وَ الْمِقْدَادِ بْنِ الْأَسْوَدِ الْکِنْدِیِّ وَ عَمَّارِ بْنِ یَاسِرٍ وَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ وَ حُذَیْفَةَ بْنِ الْیَمَانِ. محبت این افراد واجب است، چون اینها در راه دین و پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله ثابت قدم ماندند. شهید بابایی یکی از شهدایی بود که علیرغم اینکه بهانه های لازم را داشت برای شکایت از نظام، اما هیچگاه به انقلاب پشت نکرد. خیلی از جانبازان مثل همین شهید بابایی ما از مسئولین مربوطه بی مهری های زیادی دیدند و می بینند؛ در دولتهای مختلف. شهید بابایی با وجود همه این احوال و مشکلات و وضعیت واقعا نامناسب جسمی و روحی، اوضاع و اخبار سیاسی کشور را با دقت دنبال و پیگیری میکرد.

 

شهادت غریبانه شهید بابایی

ما خیلی از خانواده های جانبازان را دیدیم که تا یک جایی پیش رفتند، اما یک جایی به بعد خسته شدند. همسر بزرگوار شهید بابایی به یقین درجه شان از این شهید بزرگوار کمتر نیست. ایشان میگفت حتی خانواده من و خانواده همسرم از مسائل و مشکلات ما خبر نداشتند. مشکلات خانواده را حتی به اقوام هم منتقل نمیکردند. حدود 60عمل جراحی؛ حدود 130 بار بستری سخت داشتند این شهید بزرگوار. هم موج انفجار، و هم جراحت بدن و شیمیایی؛ خیلی آزار دهنده است. در عین همه این احوال و دردهای بی شمار، این شهید بزرگوار پیگیر اوضاع سیاسی کشور و مملکت بود. برای مشکلات کشور ناراحت میشد و غصه میخورد، و پیگیری میکرد. بفرموده امام صاق علیه السلام باید کسانیکه از صراط مستقیم برنمیگردند را دوست داشته باشیم؛ نه اینکه این شهید بزرگوار در غربت به شهادت برسد، و غریبانه به خاک سپرده شود. بعد از شهادت شهید دخانچی، شهادت شهید بابایی داغ بزرگی برای ما بود. چند نفر مثل شهید بابایی در قم و کشور داریم؟

همسر شهید نقل میکرد شب تا صبح از شدت موج انفجار و درد بالای زانوی پای قطع شده، برای اینکه یک ساعت بتواند بخوابد، شب تا صبح پای ایشان را روی دوشم نگه می داشتم! یاد کلام امیرالمومنین علیه السلام می افتیم، که راجع به حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: نِعْمَ الْعَوْنُ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ. کسانیکه در دین استوار می مانند و تغییر نمیکنند، واجب است که آنها را دوست داشته باشیم و از آنها تعظیم و تجلیل کنیم. تکریم امثال شهید بابایی واجب است.

جناب عمار در سن 93 سالگی پای رکاب امیرالمومنین علیه السلام در جنگ صفین به شهادت رسید. در سن 47 سالگی اسلام آورد. در جنگی نبود که پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را همراهی نکند. پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود عمار تو جزو کُبَرای فقیه این امتی. پیغمبر صلی الله علیه و آله در مقابل افرادی که پشت سر عمار حرف میزدند فرمود عمار مثل پوست بین چشمان و بینی من، به من نزدیک است. همیشه راجع به عمارها خیلی حرفها میزنند! اگر عمار بود امثال اشعث نمیتوانستند در لشکر امیرالمومنین علیه السلام فتنه کنند.

پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: إِنَّ عَمَّاراً مُلِئَ إِيمَاناً مِنْ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ وَ اخْتَلَطَ الْإِيمَانُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ. ایمان با گوشت و پوست و خون عمار عجین است. خبر شهادت عمار که به امیرالمومنین علیه السلام رسید، فرمود: إنَّ امْرَأ لَمْ يدْخُلْ عَلَيْهِ مُصِيبَةٌ مِنْ قَتْلِ عَمَّارٍ فَمَا هُوَ فِى الإسْلاَمِ مِنْ شَىْءٍ. اگر کسی مصیبت زده عمار نشود، هیچ چیزی از اسلام در وجود او نیست! حرف سنگینی است.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است