یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ساعت ۱۷:۱۵

مردم هم مسئولیت دارند

شهادت امام صادق علیه السلام-۱۵خرداد ۱۴۰۰: امروز امام جامعه آحاد مردم را تکلیف شرعی میکنند برای ترغیب مردم جهت حضور در انتخابات. علاوه بر اینکه حضور در انتخابات حق مردم است، مسئولیت هم در این زمینه دارند. کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ. 1180 سال است امام زمان ارواحنا فداه تاوان کوتاهی ما شعیان را میدهد! فقط مسئولین مسئولیت ندارند؛ مردم هم وظیفه دارند.

مراسم عزاداری شهادت رئیس مذهب جعفری امام صادق علیه السلام شنبه 15 خرداد 1400 با حضور هیئت محبین اهلبیت علیهم السلام قم در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

جایگاه بالای امامت جامعه

امام صادق علیه السلام روز عرفه در حج خطاب به حجاج فرمود: ایهَا النّاسُ، انَّ رَسولَ اللّهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) کانَ الامامَ، ثُمَّ کانَ عَلِی بنُ ابی‌طالِبٍ، ثُمَّ الحَسَنُ، ثُمَّ الحُسَینُ، ثُمَّ عَلِی بنُ الحُسَینِ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلِی (علیه‌السّلام)، ثُمَّ هَه. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله علاوه بر مقام نبوت، امام جامعه بود. مثل حضرت ابراهیم که علاوه بر نبوت، به مقام امامت رسید؛ بعد از آن آزمایش سخت. امتحانی که هر کسی از عهده آن بر نمی آید. به دست خودش جوانش را در راه خدا قربانی کند، آن هم بدون هیچ گناهی. حضرت اسماعیل چقدر خوب در مکتب توحیدی ابراهیمی تربیت شده بود که تردیدی نکرد و به پدرش عرض کرد فرمان خدا را به جای آور، انشاالله مرا از صابرین خواهی یافت. حتی گفت دستها و چشمهایم را ببند که موقع بریدن سرم تردیدی در شما ایجاد نشود. ابراهیم از ابتدا نمیدانست که این امتحان الهی است، و بنا نیست اسماعیل قربانی نشود. مثل زمانی که پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله از امیرالمومنین علیه السلام خواست در جای ایشان بخوابد، و جان پیغمبر را نجات دهد.

وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا(بقره 124). وقتی اسماعیل درست همراهی کرد، هاجر درست همراهی کرد با این امتحان الهی، وقتی ابراهیم از این امتحان سربلند بیرون آمد، آنگاه حضرت ابراهیم به مقام امامت رسید. یک خانواده اصیل دینی. امامت چنین جایگاهی دارد.

اگر حق امام در جامعه شناخته شود، برای آماده کردن جامعه جهانی برای امامت امام حق تمام تلاشمان را خواهیم کرد. آنوقت یک عده انسان حقیر نسبت به اصل حاکمیت قوانین اسلام در جامعه موضع نمی گیرند. بگویند ما روز اول انقلاب اشتباه کردیم که حکومت را به ولی فقیه سپردیم، چون ولی فقیه میخواهد احکام دین را در جامعه پیاده کند. بعد از 1400 سال اصل حاکمیت اسلامی را زیر سوال میبرند. ما از حضرت بقیه الله ارواحنا فداه عذر میخواهیم، که یک جریان سیاسی و فکری در این امت اسلامی هنوز به جایگاه امامت باور ندارد.

 

حکمرانی باید بدست صادق آل الله باشد

امام صادق علیه السلام فرمود مثل پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین و حسنین و امام سجاد و باقرالعلوم علیهم السلام من هم امام امت هستم. در موقف حج با صدای بلند به همه اطراف این ندا را رساند. اینجا دیگر کلاس درس و مکتب درس نیست. این دعوت به جایگاه امامت و حاکمیت است. حکمرانی جامعه اسلامی باید بدست صادق آل الله علیه السلام باشد. اما امام کسی را نداشت برای قیام و جهاد و بدست گرفتن حکومت. موسی بن جعفر علیهماالسلام فرمود اگر شیعیانم را امتحان کنم احدی از شما بر دینتان استوار نمی مانید.

بعد از 1400 سال از اسلام، امروز مسلمین یک مدل حکومت دینی را درک کرده اند. الان امام جامعه نایب امام زمان ارواحنا فداه آحاد مردم را تکلیف شرعی میکنند برای ترغیب مردم جهت حضور پای صندوقهای رأی. علاوه بر اینکه حضور در انتخابات حق مردم است، مسئولیت هم در این زمینه دارند. کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ. فقط مسئولین مسئولیت ندارند.

خلیفه وقت روی منبر پیغمبر صلی الله علیه و آله نشست. اباعبدالله الحسین علیه السلام نوجوانی بود، فریاد زد: اِنْزِلْ أَيُّهَا اَلْكَذَّابُ عَنْ مِنْبَرِ أَبِي رَسُولِ اَللَّهِ. حاکم وقت ناراحت شد، گفت مَنْ عَلَّمَكَ هَذَا أَبُوكَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ؟ پدرت علی (علیه السلام) تو را اینگونه راهنمایی کرده که با من سخن بگویی؟ تخریب قدمت زیادی دارد. امروز هنوز مناظره شروع نشده، دعوا را راه انداختند! هنوز کسی نظری نداده، تخریب را شروع کرد.

 

1180 سال است امام زمان تاوان کوتاهی شعیان را می دهد!

شیعه علی بن ابیطالب علیه السلام عملش قولش را تأیید میکند. موسی بن جعفر علیهماالسلام فرمود خدا بر شیعیانم غضب کرد، و مرا مخیر کرد که این تاوان را شیعیان بدهند یا من به نیابت از آنها. میفرماید والله من انتخاب کردم که بجای شیعیانم تاوان پس بدهم؛ و 14 سال امام از این زندان به  آن زندان رفت. 1180 سال است امام زمان ارواحنا فداه تاوان کوتاهی ما شعیان را میدهد! ما به کوتاهی خودمان معترفیم. ما به نشناختن حق امام و نشناساندن حق ایشان به جهانیان اعتراف میکنیم.

وقتی کسی میخواهد با دروغ و تهمت و تخریب مدیریت جامعه اسلامی را بعهده بگیرد، این از کوتاهی ماست. این نشاندهنده دوری ما از حقایق اسلامی است: كَما تَكُونوا يُوَلّى علَيكُم. البته این دوره داوطلبان با برنامه آمده اند. این نشاندهنده رشد ماست. این را مدیون مدیریتهای رهبرانقلاب هستیم. ایشان اشاره کردند که کاندیدها با برنامه و با کارنامه حضور بیابند. دفعه پیش فضا آلوده تر بود. خیلی ها افتخار میکردند که بگویند با نشان دادن عجز و انفعال در برابر مستکبرین میتوانیم جامعه را نجات دهیم.

امام صادق علیه السلام به آن شیعه فرمود درون تنور آتش برو، و آن شخص نرفت. یکی از شاگردان امام که آنجا حضور داشت با دستور امام داخل تنور آتش شد. بعد از چند دقیقه سالم از تنور بیرون آمد. امام خطاب به آن شیعه فرمود چند نفر از این یارها و شعیان داریم؟ آن شیعه پاسخ داد من خودم که نماینده دیگران هستم اینگونه نیستم! امام صادق علیه السلام خطاب به ابومسلم خراسانی فرمود: ما انت من رجالی و لا الزمان زمانی.

ما برخی دستورات خدای متعال و امام جامعه را نمیفهمیم. میفرماید: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ(ذاریات 56). ما در بخشهایی که دستورات خدا را میفهمیم و نمیفهمیم باید خدا را اطاعت کنیم. مثل حضرت ابراهیم که دستور خدا را بی چون و چرا اجرا کرد. امام جامعه میل خودش را در برابر دستورات خدا کنار میگذارد. ما به ولایت امام عصر ارواحنا فداه مطمئنیم، چون میدانیم وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَی(نجم 3و4). انسان عاقل به خدا اعتماد میکند. امام واسطه تسری دستورات خدا در جامعه است. جامعه ما سیصد هزار شهید داده برای رسیدن به این نقطه که احکام الهی در جامعه پیاده شود. سطح مطالبه جامعه از کاندیدها بالا برود.

 

ناکارآمدی سی ساله لیبرالها در مدیریت کشور

امام صادق علیه السلام خطاب به عبدالله بن یعفور فرمود هیچ کسی به حرف من توجه نمیکند. امام صادق علیه السلام 265 رشته علمی و کاربردی در جامعه تدریس کردند و سطح علمی و معرفتی جامعه بالا رفت، اما اگر مردم به امام اعتماد نکنند، کاری از امام صادق علیه السلام بر نمی آید.

منصور دوانیقی گفت: این ائمه شیعیان مثل استخوانی در گلوی حاکمیت هستند. نه میتوانیم فرو ببریم و با آنها کنار بیاییم، نه میتوانیم از دست آنها خلاص شویم. امروز یکی از کاندیدها میگفت تو چرا از ادبیات گروگان استفاده کردی خطاب به آمریکا؟ از برخورد با آمریکا ناراحت میشود! برای کفر دلسوزی میکند.

امام صادق علیه السلام فرمود: لَو كانَ لي شِيعةٌ بِعَدَدِ هذهِ الجِداءِ ما وَسِعَني القُعودُ. اگر باندازه این گله گوسفند یار داشتم، قیام میکردم. امروز شاگرد مکتب امام صادق علیه السلام حضرت روح الله قیام کرده، و امروز حکومت اسلامی به قدرت و توانی رسیده. امروز رهبرانقلاب دستور حمله به صهیونیست صادر میکند. بنیانهای یهود متزلزل میشود. اسلام امروز به این قدرت رسیده. بعد میگوید ما راهی برای برون رفت از مشکلات کشور نداریم. شما لیبرالها سی سال دولت دستتان بوده، چرا نتوانستید مشکلات را حل کنید؟

دکتر سریع القلم در کتابش مینوسید «استقلال اصلا معنا ندارد. همه حکومتها باید وابسته به یک قدرت مرکزی یعنی آمریکا باشند، چون جهان امروز دست آمریکاست»! کتابش هم در واحد مطالعات مجمع تشخیص مصلحت نظام چاپ میشود و بعنوان سیاست جاری بدست مسئولین میرسد. شما تا مستقل نباشید قدرتمند نمیشوید.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است