جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ساعت ۱۶:۵۵

منافع مردم با اجرای قانون اسلام تأمین می شود

ولادت امیرالمومنین(ع)-6 اسفند 99: رییس جمهور میگوید «قانون یک جمله و یک خط نوشته است، و مهم منافع ملت است»! منافع ملت با عملی شدن دستورات الهی تأمین میشود و لاغیر؛ اگر پیرو علی بن ابیطالب علیه السلام هستیم. یادتان رفته حضرت امام فرمود باید قانون در این کشور حکومت کند؟ اگر ما 250 هزار شهید دادیم، برای این بود که قانون اسلام در جامعه اجرا شود.

مراسم جشن میلاد مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام در هیئت محبین اهلبیت علیهم السلام قم چهارشنبه 6 اسفند 99 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

 

لزوم توجه به خلقت نوری ائمه اطهار

از پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله راجع به ولادت امیرالمومنین علیه السلام سوال شد. حضرت فرمود:  لَقَدْ سَأَلْتَنِي عَنْ خَيْرِ مَوْلُودٍ وُلِدَ بَعْدِي عَلَى سُنَّةِ الْمَسِيحِ علیه السلام. سوال کردی از ولادت کسیکه بعد از من بهترین خلق عالم است که بر سنت مسیح بدنیا آمده. إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَنِي وَ عَلِيّاً مِنْ نُورٍ وَاحِدٍ. اگر میخواهیم امیرالمومنین علیه السلام را بشناسیم، باید ابتدا به خلقت نوری ایشان توجه کنیم. ابتدا باید در پی علت ایجاد این نور باشیم، تا بتوانیم ولادت و به این دنیا قدم نهادنشان را درست درک کنیم. پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود من و علی از یک نور آفریده شدیم. در این باره روایات متعدد دیگری هم داریم. اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ(نور 24). این مطلق نور است. اما کدام نور است که پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام از این ینور آفریده شدند؟ حضرت امام فرمود این یعنی همان نوری است که خداوند بوسیله آن نور همه عالم را ایجاد کرد.

قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْخَلْقَ بِخَمْسِ مِائَةِ أَلْفِ عَامٍ. نور پیغمبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام پانصد هزار سال قبل از خلقت عالم آفریده شدند. فَكُنَّا نُسَبِّحُ اللَّهَ وَ نُقَدِّسُهُ. فرمود ما خدا را تسبیح و تقدیس میکردم. فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى آدَمَ قَذَفَ بِنَا فِي صُلْبِهِ وَ اسْتَقْرَرْتُ أَنَا فِي جَنْبِهِ الْأَيْمَنِ وَ عَلِيٌّ فِي الْأَيْسَرِ. وقتی خداوند آدم را آفرید، نور من و علی را در وجود آدم قرار داد. ثُمَّ نَقَلَنَا مِنْ صُلْبِهِ فِي الْأَصْلَابِ الطَّاهِرَاتِ إِلَى الْأَرْحَامِ الطَّيِّبَةِ فَلَمْ نَزَلْ كَذَلِكَ حَتَّى أَطْلَعَنِي اللَّهُ تَعَالَى مِنْ ظَهْرٍ طَاهِرٍ وَ هُوَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ. این نور از صلبهای پاک و رحمهای پاک انتقال پیدا کرد، تا رسید به وجود مقدس عبدالله.

قبل از پرداختن به ولادت ائمه اطهار علیهم السلام، باید به خلقت نوری این بزرگواران بپردازیم. اگر هدف از خلقت ائمه را درست فهمیدیم، ولادت و ولایت و امامت ائمه و جایگاه این بزرگواران را هم درست و در جای خود خواهیم شناخت. وقتی میخواهیم به امیرالمومنین علیه السلام نگاه کنیم، اولا باید به این جایگاه بالا نگاه کنیم.

 

جایگاه ولایت را والا ببینیم

پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله اینگونه داستان ولادت امیرالمومنین علیه السلام را ادامه میدهد: عابدی 190 سال عبادت خدا را بجای آورده بود، و هیچ چیزی هم از خدا نخواسته بود. بعد از 190 سال از خدا دیدار یکی از اولیای خدا را خواست، و خداوند هم حضرت ابوطالب را به او معرفی کرد. بعد از آشنایی با هم، این عابد زاهد به ابوطالب گفت: أَبْشِرْ يَا هَذَا فَإِنَّ الْعَلِيَّ الْأَعْلَى قَدْ أَلْهَمَنِي إِلْهَاماً فِيهِ بِشَارَتُكَ. خداوند به من الهامی فرمود که در این الهام بشارتی برای توست. وَلَدٌ يَخْرُجُ مِنْ صُلْبِكَ هُوَ وَلِيُّ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى. خداوند پسری به تو عطا خواهد کرد که ولی خدا خواهد بود. بعد راجع به امیرالمومنین علیه السلام میگوید: وَ هُوَ إِمَامُ الْمُتَّقِينَ وَ وَصِيُّ رَسُولِ اللَّهِ. گفت فرزند تو امام متقیان و جانشین پیامبر خداست. فَإِنْ أَدْرَكْتَ‏ ذَلِكَ الْوَلَدَ فَأَقْرِئْهُ مِنِّي السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُ إِنَّ المثرم يُقْرِئُكَ السَّلَامَ وَ هُوَ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَنَّكَ وَصِيُّهُ حَقّاً بِمُحَمَّدٍ تَتِمُّ النُّبُوَّةُ. اگر او را درک کردی، سلام مرا به او برسان و بگو که من به وصایت او شهادت دادم. قبل از اسلام این مرد زاهد به وحدانیت خدا و رسالت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و امامت و ولایت امیرالمومنین علیه السلام شهادت میدهد. ابوطالب با شنیدن این بشارت خیلی خوشحال شد و از نام این مولود پرسید. آن زاهد پاسخ داد اسمش علی است. دومین نکته که در ولادت امیرالمومنین علیه السلام باید مدنظر داشته باشیم، جایگاه ولایت و وصایت ایشان است.

امیرالمومنین علیه السلام در بدو تولد شهادتین را به زبان جاری کردند: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلهَ إِلَّا ٱللَّهُ و أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ ٱللَّه أَشْهَدُ أَنَّ عَلِیًّا وصی رسول ٱللَّه. بعد از شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیغمبر صلی الله علیه و آله، به امامت و ولایت خودشان شهادت میدهند. جایگاه امامت و ولایت یک جایگاه شخصی نیست. حداقل ما شیعیان آنطور که باید به این جایگاه نگاه کنیم. این جایگاه را حق خدا ببینیم، نه فقط جایگاه امیرالمومنین و ائمه علیهم السلام. هرچه عظمت جایگاه امامت و ولایت را بالاتر ببینیم، بیشتر مراقب این جایگاه خواهیم بود، و برای احقاق این حق مبارزه و مجاهده خواهیم کرد. اگر مسئله را شخصی کنیم و به ائمه محدود کنیم، فقط برای مصیبتهای ائمه غصه میخوریم، و از کنار آنها عبور میکنیم. همانطور که راحت با غیبت حضرت حجت ارواحنا فداه کنار آمده ایم! خیلی ها حداقل صبح های جمعه همت خواندن دعای ندبه را ندارند. کسانی شایسته درک امام عصر ارواحنا فداه هستند که بفرموده پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله قبل از ظهور به امام زمان عجل الله تعالی فرجه اقتدا میکنند و با کفر و استکبار مبارزه میکنند. اینها لایق درک مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند، نه دیگران.

امیرالمومنین علیه السلام بعد از شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، به جایگاه ولایت و امامت خودشان شهادت میدهند! بِمُحَمَّدٍ يَخْتِمُ اللَّهُ النُّبُوَّةَ وَ بِي يُتِمُّ الْوَصِيَّةَ وَ أَنَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِين. بوسیله پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله نبوت خاتمه پیدا میکند، و بوسیله من وصایت تمام میشود، و من امیرمومنان هستم! خاتم الانبیاء یعنی هرآنچه انیبای گذشته داشتند، همه را پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله یکجا دارد. دیگر بعد از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله کسی برتر نخواهد آمد. اگر اینطور نگاه کردیم، برای احقاق حق پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام تمام تلاشمان را خواهیم کرد. براحتی از کنار حق ائمه عبور نخواهیم کرد.

 

ولایت فقیه احکام اسلام را از کتابها به متن جامعه آورد

باید به مقصد دین یعنی ایجاد حکومت جهانی برسیم

رهبرانقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان اشاره تازه و مهمی داشتند و گفتند کاری که انقلاب اسلامی کرد این بود که منظومه معرفتی اسلامی را به میدان عمل آورد. این را حضرت امام رحمت الله علیه از امیرالمومنین علیه السلام الگو گرفتند. معمار انقلاب نهضتش یک نهضت فاطمی و علوی بود. دین وقتی در جامعه تسری پیدا میکند که از کتابها بیرون بیاید، و در متن جامعه و حاکمیت به آن عمل شود. حضرت امام در نجف درس ولایت فقیه داشتند. حداقل 400 سال بود که در حوزه های علمیه ولایت فقیه تدریس میشد. اما حضرت امام ولایت فقیه را محدود به کلاس و درس و کتاب نکرد، بلکه روح ولایت فقیه را بصورت عملی در جامعه اسلامی پیاده سازی و اجرا کرد. حضرت سال 1323 قیام را آغاز کرد: أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى(سبأ 46). در سال 42 هم قیام را تجدید کرد. احکام اسلام باید از کتب استخراج و در متن جامعه جاری شود.

قیام حضرت امام رحمت الله علیه دعوت به حق بود. امیرالمومنین علیه السلام هم داعی به حق بود:  الْعَمَلَ الْعَمَلَ، دین بدون عمل فایده ای ندارد. ثُمَّ النِّهَايَةَ النِّهَايَةَ. باید به مقصد دین برسیم، یعنی ایجاد حکومت الهی در جهان: هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ(توبه 33). امروز برخی از جمله رییس جمهور میگویند انقدر از انقلاب جهانی دم نزنید. معلمها و فرهنگی ها را در دولت یازدهم جمع کرد و به آنها گفت مراقب باشید دانش آموزان سراغ اسلام انقلابی نروند. در یک تریبون رسمی! اسلام انقلابی یعنی اسلام علی علیه السلام که میگوید الشریعة سلطان تجب له الطاعة. این یعنی اسلام انقلابی. انقلاب اسلامی به تعبیر رییس جمهور یعنی ما چه کار به آمریکا و اسراییل و قدرتهای استکباری داشته باشیم؟ با تمام دنیا باید صلح و سازش کنیم، حتی با قدرتهای استکباری.

این شعار اسلام انقلابی علوی است: فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ(توبه 12).  سرکرده کفر امروز کیست؟ قرآن برای هر روز و همه عصرهاست. محکمات قرآن قابل تغییر نیست. باید با سرکرده کفر جنگید. علی بن ابیطالب علیه السلام شاهد بر این عالم است: شُهَدَاءُ دَارِ الْفَنَاءِ وَ شُفَعَاءُ دَارِ الْبَقَاءِ. امروز اگر علی بن ابیطالب علیه السلام در میان ما بود که هست، دستور به مبارزه با چه کسی را میداد؟

 

منافع مردم با اجرای دستورات الهی تأمین می شود

چرا در برجام به قانون اسلام عمل نکردید؟

ارزش یک حاکمیت به احقاق حق است

امر بمعروف و نهی از منکر با حاکمیت معنا پیدا می کند

به چه طمعی اینها آمدند برای امضای تفاهم نامه؟ در این تفاهم نامه چه موضوعاتی مطرح شد؟ وقتی مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد برای خروج ایران از تعهدات برجام، فرصت سه ماهه به طرف مقابل دادن چه معنایی دارد؟ به چه دلیل؟ بعد هم رییس جمهور بگوید که قانون که یک جمله حرف و یک خط نوشته بیشتر نیست؟! یادتان رفته حضرت امام فرمود باید قانون در این کشور حکومت کند؟ قانون اسلام میگوید وقتی عهد بستی محکم پای عهدت بایست. همین قانون اسلام میگوید وقتی طرف مقابل عهدش را شکست تو هم عهدت را بشکن. چرا به قانون اسلام عمل نکردید؟ چرا بعد از پاره کردن برجام، بفرموده رهبرانقلاب شما برجام را آتش نزدید؟ احکام اسلام باید در میدان عمل بیاید. قطعا عمل به قوانین الهی در حاکمیت بسیار بیشتر از زندگی فردی و شخصی است. اگر ما 250 هزار شهید دادیم، برای این بود احکام اسلام در حاکمیت جامعه اجرا شود.

امیرالمومنین علیه السلام میدانست با بدست گرفتن حکومت جنگهای پی در پی خواهد داشت، اما حکومت را قبول کرد. فرمود اگر نبود اینکه خدا از علما عهد گرفته که حق مظلوم را از ظالم بگیرند، این جایگاه را نمی پذیرفتم. ارزش این جایگاه به احقاق حق است. علی علیه السلام در مصدر امور قرار میگیرد تا احقاق حق و ابطال باطل کند. اگر ما در رأس قوای کشور احکام اسلامی را اجرا نکنیم، به علی علیه السلام خیانت کرده ایم. در تمام رنجها و غصه های علی علیه السلام سهیم هستیم. مسئله عملیاتی شدن امر حق است.

امیرالمومنین علیه السلام فرمود اگر میخواهی رسول الله صلی الله علیه و آله را بشناسی، با رسالتش بشناس. اما وقتی امام را میخواهی بشناسی، باید با امر بمعروف و نهر از منکرش بشناسی. اصل امر به معروف و نهی از منکر در حاکمیت است. تا قدرت نباشد، امر و نهی معنا ندارد. الان باید با کفر جنگید یا نه؟ لازمه این امر این است که امام جامعه صاحب قدرت باشد، تا بتواند تصمیم به جنگ یا صلح بگیرد. فقیه باید در قدرت باشد تا بتواند احکام الهی در جامعه پیاده شود. امر بمعروف و نهی از منکر با حاکمیت معنا پیدا میکند.

امروز که خدای متعال منت بر سر ما گذاشته و حرف حق این ملت را به همه عالم رسانده، و بصورت عینی حاکمیت امام عادل را در جامعه می بینیم، در همه دستگاهها همه مسئولین باید احکام اسلام را جامه عمل بپوشانند. با پررویی میگویید قانون قانون فقط یک خط نوشته است، و مهم منافع ملت است؟! منافع ملت با عملی شدن دستورات الهی تأمین میشود و لاغیر؛ اگر پیرو علی بن ابیطالب علیه السلام هستیم.

 

کسی را انتخاب کنیم که منافع مردم را ترجیح دهد

برجام درس عبرت بزرگی شد

ما پای قانون اسلام ایستاده ایم

اتفاقی که با این نهضت و انقلاب جهانی اسلام در این کشور اتفاق افتاده، مدل تازه ای از حاکمیت علی بن ابیطالب علیه السلام است که به جهان ارئه میشود. بله، ظلم و فساد هست، همانطور که در حکومت علی علیه السلام هم بود. زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله هم مسئولین حاکمیتی خیانت میکردند. منتهی مسئله این است که این نباید تبدیل به روال رایج بشود. مردم ما بلوغ کاملی پیدا کرده اند در پرتو انقلاب و دین و ایمان. باید در انتخابات بعد خیلی بیشتر مراقب باشیم. کسی را انتخاب کنیم که مصالح و منافع شخصی یا حزبی پیدا و پنهانش، بر منافع مردم ترجیح نداشته باشد. منافعش را بر قانون ترجیح ندهد. باید ملزم به اجرای قانون الهی باشد.

برجام درس عبرت بزرگی شد برای این ملت. رهبرانقلاب گفتند دشمن قابل اعتماد نیست، اما مسئولین اصرار کردند. در جامعه هم اینگونه تبلیغ کردند که برای احقاق حق ملت باید مذاکره کنیم. مردم را متوقع کردند که از مذاکرات نتیجه خواهیم گرفت. که با عهدشکنی طرف مقابل این احقاق حق صورت نگرفت. بیش از 1000 تحریم دیگر هم بر ما تحمیل شد! اسم تحریمهای هسته ای عوض شد، اما به اسم و شکل دیگری بیشتر هم شد. حکم خدا این است که به دشمن اعتماد نکنید: فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ(محمد 35). إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ (توبه 12). امروز کسی نباید بگوید قانون یک خط نوشته است و ارزشی ندارد.

اگر نجابت این مردم و حساسیت زمان و دستور امام مسلمین نبود که باید از حاشیه ها پرهیز کرد و بسمت وحدت پیش رفت، جواب شما را آنطور میدادیم که هیچ مسئولی تا آخر عمرش فراموش نکند! انقدر صریح مقابل قانون اسلام می ایستید؟! ما برای این که قانون اسلام در این کره خاکی عملی شود، صدها هزار شهید داده ایم. بالاتر از خون این شهدا خون ائمه هداست. خون فرق مبارک علی مرتضاست. خون حنجر سیدالشهداست. ما پای قانون اسلام ایستاده ایم. مردم از قانون اسلام پا عقب نخواهند گذاشت. قانون است که شیرازه نظام است. انقلاب اسلامی ایران برای عملیاتی شدن قانون اسلام برپا شد.

 

مردم مصمم هستند اشتباهشان را در انتخابات آینده جبران کنند!

ولادت امیرالمومنین علیه السلام شکرانه دارد، و شکرانه آن شناختن حق و شأن علی بن ابیطالب و تأسی به وجود اقدس ایشان در مبارزه و مجاهده، و صبر و استقامت پای امر حق است. قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي(یوسف 108). پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام همگان را به اقامه امر خدا دعوت میکنند. شیعه لایق فریب نمیخورد.

برخی در صحبتهایشان طوری القا میکنند که مردم نمیخواهند در انتخابات آینده شرکت کنند. به کوری چشم شما مردم با عزم راسخ شجره طیبه انقلاب را حفظ خواهند کرد. مردم مصمم هستند اشتباهشان در انتخاب شما را در انتخابات آینده جبران کنند! این انتخابات نشاندهنده قدرت حکومت اسلامی است.

امام حسین علیه السلام فرمود یکی از دلایل غصب حق علی علیه السلام این بود که مردم آنجا که باید به میدان می آمدند و در عرصه حاضر میشدند، حاضر نشدند. خواص و مردم پای امر امامت و ولایت نایستادند. اگر کسانی در صدد ایجاد یأس و ناامیدی بین مردم هستند، و فشار را میخواهند بر حاکمیت امام امت زیاد کنند تا امام جامعه از حکم خدا که استقامت در برابر استکبار است کوتاه بیاید، کور خوانده اند. این مردم شیعه علی بن ابیطالب علیه السلام هستند: کَالجَبَلِ الرّاسِخِ.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است