جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ساعت ۱۸:۰۳

ترسوها از نصرت حق فاصله می گیرند

جلسه هفتگی-3بهمن99: ترس باعث میشود امام حق تنها بماند. وقتی فاطمه سلام الله علیها کتک خورد، همه ترسیدند و عقب نشستند. هیچکس جلو نیامد لااقل از کتک خوردن فاطمه سلام الله علیها جلوگیری کند. فاطمه سلام الله علیها نمیترسد؛ ولی مهاجر و انصار ترسیدند. ترسوها از نصرت حق فاصله میگیرند. مردم کوفه هم از ترس لشکر یزید پشت مسلم را خالی کردند.

ایام هفتم شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علهیا جلسه هفتگی هیئت محبین اهلبیت علیهم السلام قم جمعه 3 بهمن ۹۹ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

نصرت امام بالاتر از اطاعت است؛ گاهی دستور نیست

وقتی شما از کسی اطاعت کردید، او را یاری هم خواهید کرد. این درست است، اما همیشگی و قطعی نیست. برخی موارد بحث محبت و اطاعت نیست، چون فرمان مشخصی از طرف امام نیست. در این موقعیتها مقام نصرت و یاری نقش خودش را نشان میدهد. ممکن است فرمان نباشد، اما نصرت لازم باشد. حضرت علی علیه السلام به حضرت زهرا سلام الله علیها دستوری ندادند، اما اگر نصرت حضرت زهرا سلام الله علیها نبود امروز دین به ما نمیرسید و حق نابود میشد.

انصروا االله و ابنة نبيكم و قد بايعتم رسول االله صلي االله عليه و آله يوم بايعتموه ان تمنعوه و ذريته مما تمنعون منه انفسكم و ذراريكم ففو لرسول االله صلي االله عليه و آله ببيعتكم. حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود خدا و دختر پیامبرتان را یاری کنید. موضع فاطمیه یاری خداست. فدک یک قضیه شخصی یا قومی و قبیله ای نبود. فدک حق الله است. دیون رسول خدا صلی الله علیه و آله دیون خداست. حقوق رسول الله صلی الله علیه و آله حقوق خداست. چه اینکه محبت اهلبیت و زیارت قبور ائمه علیهم السلام در روایات جزو حقوق خدا بیان شده.

نزول اولیای خدا به این دنیا و ایجاد علقه و محبت نسبت به ائمه، کار خداست. لِیـُخـرِجَ عـِبـادَهُ مِنْ عِبادَةِ الاَْوْثانِ إلى عِبادَتِهِ وَ مِنْ طاعَةِ الشَّیْطانِ اِلى طاعَتِهِ. ما اساسا به اهلبیت و انبیاء می پردازیم، و خدا این نعمت اتصال ما به اولیائش را داده برای اینکه اینها ما را از بندگی و استیلای انسانهای حقیر و پست و طاغوت و کفر رهایی ببخشند، و با بندگی خدا به ما رشد و تعالی ببخشند.

 

فدک جزو حقوق الله است

حضرت زهرا سلام الله علیها در خانه مهاجر و انصار میرفتند و برای احقاق حق امیرالمومنین علیه السلام از آنها طلب کمک میکردند. از جمله این حقوق بازپس گیری فدک بود. اگر کسی فدک را از حق الله جدا کرد، خطا کرده. فرمود خدا و دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله را یاری کنید، و هر آنچه را از خودتان دور میکنید و نمی پسندید، از رسول خدا صلی الله علیه و آله و خاندانش هم دور کنید و نپسندید.

هارون الرشید به امام کاظم علیه السلام گفت میخواهم فدک را به شما برگردانم. حد فدک چیست تا به شما برگردانم؟ حضرت فرمود از مرز عدن تا افریقا و ایران و حجاز حدود فدک است! این سخن یعنی اگر فدک در اختیار امیرالمومنین علیه السلام بود، کأن همه جغرافیای حاکمیت اسلامی در اختیار ایشان است. حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین علیه السلام تمام زندگیشان را وقف اسلام کردند.

وقتی شما از فدک صحبت میکنید، از حد و مرز حکومت اسلامی سخن میگویید. بعد از 1400 سال امروز میگویند اینکه حکومت اسلامی به کشورهای دیگر برود و بجنگد و انقلاب اسلامی را صادر کند، غلط است؛ حضرت امام رحمت الله علیه دنبال این موضوع نبود. داستان فدک احقاق حق حضرت زهرا سلام الله علیها فقط نیست. بحث بر سر حق خداست.

 

«الله» همیشه و همه جا محور است

بحث گفتمان دینی موضوع مهمی است. خدا همیشه و همه جا محور است. دشمنان اهلبیت هم از پرداختن به موضوع خدای متعال استفاده میکنند. حَسْبُنَا كِتَابُ الله. «الله» را نمیتوان حذف کرد؛ این مهم است. رسول خدا صلی الله علیه و آله خیلی قوی در امت صدراسلام کار کرده. این همان جامعه کور و جاهل و سیاه و تاریک است. در چنین جامعه ای فرهنگ جامعه انقدر عوض میشود که محور همه موضوعات میشود خدا. حتی دشمنان برای مقابله با ائمه، از خدا و قرآن میگویند. در هر صورت خدا محور است، و این مهم است. امروز برخی روشنفکر مآب ها صحبت از خدا را منع میکنند. میگویند «بر اساس عقل و منطق صحبت کنید». مگر دین جز دلیل و منطق است؟ این همه آیات و روایات در این باب موجود است. بندگی خدا در فطرت انسان قرار داده شده، اما با این حال خدا برای عبودیت خود دلیل و منطق بیان کرده.

دو دلیل برای بندگی و عبودیت در آیات قرآن زیاد تکرار شده: دلیل اول این است که از خدا اطاعت کنید چون شما را آفریده: لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ(اعراف 54). شما را آفریده، و سرنوشت شما را هم به دست خودش گرفته، به کسی دیگر نسپرده. این کاملا منطقی و عقلانی است. هم به خلقت و خصوصیات ما کاملا آگاه است، و هم سرنوشت و برنامه سعادت ما بدست اوست. بندگی چنین خدایی خیلی واضح و روشن است. دستورات دینی کاملا منطبق با عقل و برهان است.

اینک عده ای بگویند از خدا نگویید، قرآن و روایت نخوانید. چطور شما برای اثبات خودتان به حرفهای اندیشمندان خودتان تکیه میکنید؟ فوکویاما کیست که شما انقدر به آن تکیه کرده اید؟ فوکویاما باشد اما خدا نباشد؟! برخی بدشان می آید از دین اصلا حرفی بشنوند. فوکویاما بعد از سی سال گفته من اشتباه کردم که گفتم لیبرالیسم و سرمایه داری نسخه سعادت بشر است. بعد از این همه فاجعه! روی هوا و هوس و اوهام و خیالات فرضیه تراشی کرده، و یک نظام را در عالم پایه ریزی کرده. حال که ما ادعا میکنیم عالم باید بر اساس دستورات خدا بنا شود، تهمت تحجر و بی عقلی به ما میزنید؟

فکر قوه محرکه ای است که میتواند ما را به ژرفای عقل برساند، میتواند هم نرساند. فکر راحت در اختیار شیطان و هوا و هوس قرار میگیرد. اما عقل هیچگاه در اختیار شیطان قرار نمیگیرد. همانطور که انبیاء و ائمه در اختیار شیطان قرار نمیگیرند. عقل هم رسول درونی است. ما اصرار داریم که مردم پاک زندگی کنند، تا به دفائن العقول دست پیدا کنند و به سعادت برسند.

 

به حکم خدا تکیه نکنیم، به حکم چه کسی تکیه کنیم؟

برخی سیاستمداران داخلی ما فکر میکنند جو بایدن با دیگران فرق میکند. این غفلت و جهالت نیست. هشت سال داعش جنایت کرد. این داعش را همین دموکراتها ایجاد کردند. در طول تاریخ چنین جرثومه توحش و فساد و فسق ایجاد نشده بود. همه نوع جنایات را یکجا انجام دادند. غارت، تجاوز، مثله کردن، نسل کشی، برده داری، و... گوشت بچه را تکه تکه میکنند، کباب میکنند، میدهند به مادرش بخورد! این داعش را همین دموکراتها ایجاد کردند.

در مراسم تحلیف جو بایدن در خبرها دیدید که نمایش شیطان پرست ها را اجرا کردند. آدمهای جو بایدن اکثرا یا شیطان پرستند یا همجنس باز! برخی در داخل هنوز امیدوارند دولت جدید آمریکا پای میز مذاکرات بیاید. جو بایدن چطور رییس جمهور شد؟ هرچه نیروی نظامی داشتند در اطراف کاخ سفید جمع کردند، برای یک مراسم تحلیف. این ماهیت کهنه و همیشگی آمریکاست. کریستوف کلمب وقتی این سرزمین را گرفت، چقدر آدم کشت؟

به حکم خدا تکیه نکنیم، به حکم چه کسی تکیه کنیم؟ بشر یک عمر خودش را اسیر افکار پوسیده بشر کرد. بشریت را ببینید، به چه روزی افتاده؟ انقلاب اسلامی نهضتی را آغاز کرد که همه این معادلات را بهم بریزد: هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ(توبه 33).

 

دهه فجر را گرامی بدارید؛ کرونا دست و پای ما را نبندد

نصرت حضرت زهرا سلام الله علیها یعنی نصرت امام حق، و نصرت امام حق یعنی نصرت خدا. انصروا االله و ابنة نبيكم. این سخن حجت را بر همه تمام کرد. کسی نمیتواند بهانه ای برای یاری نکردن فاطمه سلام الله علیها بیاورد. چون «الله» در جامعه اسلامی صدر اسلام مسئله و مهم بود. انقلاب اسلامی هم خدا را برجسته کرد:  کَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيا(توبه 40). اگر محور «الله» شد جامعه روی سعادت را می بیند. اما اگر بت های شرق و غرب موضوع شدند، روی سعادت نخواهیم دید. «الله» یعنی آن جلوه عظمت و قدرت و حاکمیت مطلق الهی. جامعه ما باید به جایی برسد که آرزوی جوانان ما این باشد که حکومت الله در سرتاسر عالم مستقر شود.

دین یعنی قدرت، یعنی اقتدار، یعنی سلطنت، عزت، شرافت، کرامت. ما دین را اینگونه می بینیم. صد سال پیش چه کسی به دین اینگونه نگاه میکرد؟ حضرت امام رحمت الله علیه چشم ما را باز کرد. دین فقط برای مناسک فردی بود. چقدر از علما و روحانیون و مذهبی ها به امام گفتند مگر میشود انقلاب کرد؟ نکن، نمیشود. حضرت امام رحمت الله علیه فرمود این انقلاب مردم ایران سرآغاز انقلاب جهانی اسلام به پرچمداری حضرت حجت ارواحنا فداه است. حضرت امام رحمت الله علیه سفیر حضرت بقیه الله ارواحنا فداه بود.

دهه فجر را از همین الان تدارک ببینید. مراقب باشید کرونا دست و پای ما را نبندد. دهه فجر یوم الله است. به حرف برخی جاهلان توجه نکنید. دهه فجر سیاسی و جناحی نیست؛ دهه فجر پدیده الهی است. رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین. این انقلاب اراده حق بود و هست. برای این انقلاب کار کنیم. نسلهای جدید باید این پیام به آنها برسد.

 

آیا مردم مدینه می توانستند حضرت زهرا سلام الله علیها را کمک کنند و نکردند؟

آیا مردم مدینه میتوانستند حضرت زهرا سلام الله علیها را کمک کنند و نکردند؟ حضرت زهرا سلام الله علیها پاسخ این پرسش را داده اند: یا مَعْشَرَ الْفِتْیَةِ (النَّقِیبَةِ) وَ اَعْضادَ الْمِلَّةِ وَ حَضَنَةَ الاِسْلامِ! ما هذِهِ الْغَمِیزَةُ فِی حَقّی وَ السِّنَةُ عَنْ ظُلامَتِی؟ ای پهلوانان و جوانمردان چرا از حق من دفاع نمیکنید؟  اَما کانَ رَسُولُ اللهِ(صلى الله علیه وآله) اَبِی یَقُولُ : «اَلْمَرُء یُحْفَظُ فِی وُلْدِهِ»؟ مگر پیغمبر صلی الله علیه و آله نفرمود شخص با حفظ فرزندانش حفظ میشود؟  سَرْعانَ ما اَحْدَثْتُمْ وَ عَجلانَ ذا اِهالَة، وَ لَکُمْ طاقَةٌ بِما اُحاوِلُ. آنچه من از شما میخواهم، در توان شما هست. رهبرانقلاب همیشه به جوانان میگویند شما میتوانید. وای بحال جوانی که این توانایی بالقوه اش را بالفعل نکند. در این صورت همانند مردمی است که به حضرت زهرا سلام الله علیها جواب رد دادند.

لَکُمْ طاقَةٌ بِما اُحاوِلُ وَ قُوَّةٌ عَلى ما اَطْلُبُ وَ اُزاوِلُ. شما میتوانید از عهده یاری من برآیید و توانایی انجام آنچه من میخواهم را دارید. اِیْهاً بَنِی قَیْلَةَ! اَاُهْضَمُ تُراثَ اَبِیهَ وَ اَنْتُمْ بمرْأىً مِنِّی وَ مَسْمَع وَ مُنْتَدىً وَ مَجْمَع؟ تَلْبَسُکُمُ الدَّعْوَةُ وَ تَشْمَلُکُمُ الْخُبْرَةُ وَ اَنْتُمْ ذَوُو الْعَدَدِ وَ الْعُدَّةِ وَ الاَداةِ وَ الْقُوَّةِ، وَ عِنْدَکُمُ السِّلاحُ وَ الْجُنَّةُ. شما عِدّه و عُدّه و سلاح و لشکر دارید. اگر حضرت زهرا سلام الله علیها امروز به ما بگوید شما سپاه و ارتش و بسیج دارید، لبنان و فلسطین و غزه و یمن و سوریه و عراق دارید، حق مهدی مرا بگیرید، چه پاسخی داریم؟! اَنْتُمْ مَوْصُوفُونَ بِالْکِفاحِ، مَعْرُوفُونَ بِالْخَیْرِ وَ الصَّلاحِ، وَ النُّخْبَةُ الَّتِی انْتُخِبَتْ وَالْخِیَرَةُ الَّتِی اخْتِیَرَتْ. شما بهترین ها را دارید. ما هم امروز در همه حوزه ها بهترین نخبه ها را داریم.

چرا مردم مدینه حضرت زهرا سلام الله علیها را یاری نکردند؟ میفرماید: وَ اَشْرَکْتُمْ بَعْدَ الاِیمانِ؟ أَلاَ تُقَاتِلُونَ قَوْماً نَّکَثُوا أَیْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوکُمْ أَوَّلَ مَرَّة أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ کُنتُمْ مُؤْمِنِینَ. مهاجر و انصار، شما اول ایمانتان را از دست دادید. کسیکه میگوید اسلام نمیتواند درمان دردها باشد، ما باید به غرب پناه ببریم، این شخص اول شرک می ورزد. همینکه سراغ غیر علی علیه السلام رفتید، شرک ورزیدید و ایمانتان را از دست دادید.

 

ترسوها از نصرت حق فاصله می گیرند

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود شما شجاع بودید، اما ترسیدید. ترس مانع نصرت حق میشود. يَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ(مائده 52). منافقین آخرالزمان یکی از ویژگیهایشان این است که میترسند حق شکست بخورد و آنها به مشکل بخورند. همین ترس صدر اسلام هم بود. اراذل و اوباش مدینه را شلوغ کردند و خشونت و ترس ایجاد کردند. امروز هم داعش را آوردند تا با جنایتهای بی نظیر مردم را بترسانند. عده ای هم ترسیدند؛ میخواستند با داعش هم مذاکره کنند! همین حجاریان و تاجزاده ها گفتند «جنگ شما ماجراجویی است، خود را به کشتن ندهیم، کشورهای دیگر به ما چه؟ ما نمیتوانیم، نمیشود». رییس جمهور در نیویورک گفت ما راه حلمان برای برون رفت از نزاع خاورمیانه صلح و گفتگوست. به دروغ گفت قرآن در دفاع از صلح طلب ها گفته: وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ(حج 40).

ترس باعث میشود امام حق تنها بماند. در مدینه انسانهای حقیر را آورند، همان اول فاطمه سلام الله علیها را کتک زدند. وقتی فاطمه سلام الله علیها کتک خورد، همه ترسیدند و عقب نشستند. هیچکس جلو نیامد لااقل از کتک خوردن فاطمه سلام الله علیها جلوگیری کند. ترسیدند. انقلاب اسلامی یک معجزه است. حضرت امام رحمت الله علیه را تبعید کردند، مردم قیام کردند، جلو گلوله ایستادند و کشته شدند، اما کوتاه نیامدند. اما مدینه یک نفر جلو اراذل و اوباش را نگرفت تا فاطمه سلام الله علیها را کتک نزنند. اما فاطمه سلام الله علیها نمیترسد؛ ولی مهاجر و انصار ترسیدند. ترسوها از نصرت حق فاصله میگیرند. مردم کوفه هم از ترس لشکر یزید پشت مسلم را خالی کردند.

یکی از دلایل ترس مردم این است که میترسند دارایی هایشان را از دست بدهند. تعلقات دنیایی ترس می آورد. جوانان تعلقاتشان کمتر است. لذا اکثر لشکریان امام زمان ارواحنا فداه جوانان هستند. خدا از شهدا جانشان را قرض میگیرد: يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا(بقره 245). این جان را دوباره به شهدا برمیگرداند. شهدا دوباره به دنیا رجعت میکنند و زندگی میکنند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است