جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ساعت ۲۳:۱۹

قیام 19دی با محوریت مرجعیت دینی شکل گرفت

سالروز قیام 19دی مردم قم-19دی99: در قیام 19دی دغدغه دین و مرجعیت بود که مردم را به میدان کشاند. هرگاه حرکتی با انگیزه دینی و معنوی شکل گرفت و به پیروزی رسید، نشاندهنده نصرت و یاری خداست. هُوَ الَّذِی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ. خدا هم با نصرت خودش و هم بوسیله مردم و مومنین پیغمبرش را یاری کرد. این خداست که مومنین را هدایت کرد تا پیغمبراکرم را یاری کنند.

مراسم سالروز قیام 19دی سال 56 مردم قم در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 19 دی 99 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد جوادالائمه(علیه السلام) برگزار شد.

قیام 19دی با محوریت مرجعیت دینی شکل گرفت

نصرت یک حق متقابل است. همانطور که ما خدای متعال و ولی خدا را یاری میکنیم، خدای متعال هم ما را یاری میکند. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْکُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ(محمد 7). باور به این آیه روشن و بدیهی سخت است. در طول تاریخ کسانیکه اهل قیام و مبارزه و اقدام نبوده اند، نگران این بوده اند که وارد میدان و معرکه شوند، اما خدا آنها را یاری نکند و به موفقیت نرسند.

حضرت زهرا سلام الله علیها به معاذ فرمود من آمده ام مرا کمک کنی. معاذ پاسخ داد آیا کسی دیگر هم هست که مرا همراهی کند؟ حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود لا مَا أَجَابَنِی أَحَدٌ. هیچکس مرا یاری نکرده. معاذ که از اصحاب نزدیک پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله بود، باور ندارد که اگر حجت خدا را یاری کند، نصرت خدا شامل حالش خواهد شد.

بیانات رهبرانقلاب در سالروز قیام 19دی در دیدار با مردم قم همیشه مهم و اساسی بوده. قم همیشه و بخصوص در آخرالزمان مهم و مورد توجه بوده: سَيَأتي زَمانٌ تَكونُ بَلدَةُ قُمَّ و أهلُها حُجَّةً عَلَى الخَلائِقِ. حادثه و قیام 19دی با هدایت و عنایت الهی شکل گرفت.

لَا يَسْتَوِي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُولَئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذِينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَقَاتَلُوا(حدید 57). کسانیکه قبل از فتح و پیروزی مبارزه میکنند، درجه شان خیلی بالاتر از دیگران  است که بعد از پیروزی وارد میدان مبارزه میشوند. 19دی سال 56 به حضرت امام رحمت الله علیه توهین شد. رهبرانقلاب هم امروز گفتند که این حرکت با هدایت و رهبری یک مرجع دینی شکل گرفت. ایشان به نکته دقیقی هم اشاره کردند، که این اتفاق بعد از آمدن رییس جمهور آمریکا به ایران و حمایتش از محمدرضا پهلوی شکل گرفت. مردم نفرتشان نسبت به آمریکا با این حرکت سرباز کرد، و این حرکت به سایر شهرها سرایت کرد و تبدیل به حرکتی ملی شد، تا به پیروزی انقلاب ختم شد.

 

راز ثبوت قدم مردم ما در این چهل سال

19دی 56 دغدغه دین و مرجعیت بود که مردم را به میدان کشاند. هرگاه حرکتی با انگیزه دینی و معنوی شکل گرفت و به پیروزی رسید، نشاندهنده نصرت و یاری خداست. هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ(انفال 62). خدا هم با نصرت خودش و هم بوسیله مردم و مومنین پیغمبرش را یاری کرد. این خداست که مومنین را هدایت کرد تا پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را یاری کنند و پای مبارزه اش بایستند.

این یاری رساندن اول از ناحیه خداست. اصلا اینکه شما ولی حق را یاری کنید، همین نصرت خداست. 1400 سال از اسلام گذشت، چرا چنین اتفاقی که در انقلاب اسلامی ما رخ داد، اتفاق نیفتاد؟ چرا امت آخرالزمان سرزمین فارس و قم برگزیده شد برای قیام آخرالزمان؟ اگر نصرت الهی نباشد، شما نمیتوانید حجت حق را یاری کنید.

حرکت اولیه با اراده خدا بود که مردم به پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله جذب شدند و او را یاری کردند تا اسلام و حکومت اسلامی شکل گرفت. اما بعد از نعمت نصرت الهی، به این نعمت پشت کردند؛ و نتیجه اش 1400 سال محرومیت از امام عدل و مصیبتهای بسیار امت اسلامی بود.

خدا امت را یاری کرد، و اسلام مستقر شد. اما شرط تداوم این نصرت، نصرت متقابل امام عدل از طرف مردم است. 19دی مصداق «أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ» بود. انقلاب اسلامی شکل گرفت، از همین قم: رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ. اجتماع مردم حول یک محور دینی شکل گرفت، و انقلاب به پیروزی رسید. مردم در این چهل سال انقلاب از نصرت امامشان دست برنداشتند، لذا یُثَبِّت اَقدامَکُم. پای نظام اسلامی و انقلاب ثابت قدم ماندند. اگر این ثبات قدم نبود، این فتنه ها و سوءمدیریت ها و تحریمها و دشمنی ها کافی بود برای خسته شدن مردم از انقلاب.

 

تجلیل رهبرانقلاب از تجمعات سالگرد سردار سلیمانی

مردم ما به لطف الهی پای نصرت حق و نصرت امام حق ایستادند. اگر صدر اسلام مردم بعد از پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله صبر میکردند و پای امیرالمومنین علیه السلام می ایستادند، خدا به آنها ثبات قدم میداد. اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ‌.(بقره 45). الخاشعین. سخت است اما باید پای امر حق و امام عدل صبر کرد.

البته صبر بمعنای پذیرفتن هرچه پیش آمد نیست. رهبرانقلاب امروز شفاف موضوعات روز را روشن کردند. در ماجرای برجام گفتند «ما اصراری به بازگشت آمریکا به برجام نداریم». ماهها بود سر این مطلب و آمدن بایدن و بازگشت آمریکا به برجام بین مسئولین و سیاسیون بحث بود. رییس جمهور ما با نگاهی غلط میگوید «یک آدم در آمریکا آمده که با نگاه پوپولیستی آبروی کشورش را برده». مگر آمریکا قبل از ترامپ آبرو داشت؟! چرا دشمنی آمریکا را به یک شخص تقلیل میدهید؟ برای مردم ما آمریکای اوباما و آمریکای ترامپ تفاوتی ندارد. مگر اوباما داعش را ایجاد نکرد؟ چه دروغ بزرگی است که در هیئت دولت به مردم میگویید؟

قیام 19دی بر اساس یک خاستگاه ضدآمریکایی شکل گرفت. رهبرانقلاب بخوبی برای نسل جوان امروز این موضوع را بیان کردند. آن موقع که ترامپی در کار نبود. آمریکا حاکمیت طاغوت و کفر است؛ اشخاص مهم نیستند. وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ(بقره 193). وقتی در 19دی مبارزه با این طاغوت را آغاز کردید، باید تا انتها و نابودی آن مبارزه را ادامه دهید. این یعنی ادامه استمرار حرکت 19دی.

رهبرانقلاب امروز از کسانیکه در سالگرد سردار سلیمانی مراسمات باعظمت برگزار کردند، چه در ایران و چه در عراق و سایر کشورها تجلیل کردند. این اجتماعات لازم است. وقتی دستور سازمانهای جاسوسی دشمن این است که بسمت ترورهای خاموش برویم، بکُشیم و صدای مردم در نیاید، این تجمعات خودش جهاد است و لازم. کسانیکه در سالگرد سردار سلیمانی مراسم و تجلیل برگزار نکردند، از تکلیفشان شانه خالی کردند.

 

تحریفهای امثال تاجزاده کمتر از مفاسد اقتصادی نیست

رهبرانقلاب امروز از قدرتهای مغرض و دستهای خائن سخن گفتند که وقایع را تحریف و تحلیل غلط میکنند. تاجزاده گفته «اینکه شما از کشورهای همسایه دفاع کنید، زمان امام این حرفها نبود. کی امام گفت سوریه و عراق را کمک کنید؟ حتی وقتی دیپلماتهای ما به فلسطین و لبنان رفتند، امام به آنها دستور داد برگردند»! حضرت امام رحمت الله علیه که قبل از پیروزی انقلاب گفت اسراییل غده سرطانی است و باید از بین برود! حضرت امام به دیپلماتها دستور داد برگردند و با صدام بجنگند، و بعد از شکست صدام نوبت اسراییل هم میرسد؛ راه قدس از کربلا میگذرد. این چه مقایسه و تحریفی است میکنید؟ چه کسی گفته رفتن ما به سوریه و عراق برای نجات آن ملتهاست فقط؟ مقصد داعش ایران بود؛ همه این را میدانند. خیلی روشن است. ما دشمنان را خارج از مرزهایمان زمین گیر کردیم، با رشادت سردار سلیمانی و یارانش و مدافعان حریم اهلبیت.

رهبرانقلاب گفتند این یکی از کارهای مهم دستگاههای جاسوسی است که وقایع مهم تاریخ را به نفع خودشان تحریف و تحلیل میکنند. امثال تاجزاده دقیقا با سیاستهای سرویسهای جاسوسی غرب پیش میروند. هر روز دارند مطلب مینویسند. واقعا چرا دستگاه قضا با اینها مقابله نمیکند؟ نسل جوان ما تاریخ انقلاب را خوب نمیداند؛ دروغهای اینها را باور میکنند. این تحریفها کمتر از دزدی ها و فسادهای مالی نیست. این جریان باورها و اعتقادات جوانان ما را غارت میکند. این خطرش از کرونا خیلی بیشتر است. مستقیم هم رهبرانقلاب و جایگاه ولایت را نشانه گرفته اند. اصلا قیام 19دی در دفاع از جایگاه ولایت و مرجعیت بود. به همان دلیل که در 19دی قیام شد، به همان دلیل امروز باید از جایگاه ولایت دفاع کنیم.

فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَى مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ(آل عمران 52). خدای متعال یاران حضرت عیسی را مثال میزند؛ به حضرت عیسی گفتند ما انصارالله هستیم و آمده ایم فرستاده خدا را یاری کنیم.

قیام 19دی آیه الهی شد، بخاطر اینکه این خاستگاه دین بود، و مردم بخاطر مرجعیت دینی حرکت کردند. مردم گرسنه بودند، اما بخاطر فقر مقابل گلوله ها نرفتند. مردم تحقیر شده بودند، اما بخاطر این تحقیر دست به این مبارزه نزدند. وقتی به حضرت امام توهین شد، مردم دیگر ننشستند و مقابل توهین به مرجعیت سکوت نکردند. حکومت پهلوی فکر نمیکرد با توهین به امام، ریشه خودش را میخشکاند.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است