جلسه هفتگی - ۱۰ آبان ۹۸: ریشه استکبارستیزی تقوا و ایمان عمیق و تخلق به اخلاق سلامی است. لذا حضرت زهرا(س) در استکبارستیزی از همه جلوتر بود. حلقه اتصال ما به اماممان مبارزه و استکبارستیزی است. استکبارستیزی با یک سبقه سیاسی صرف تحقق نمی یابد؛ بلکه با تربیت عمیق دینی اتفاق می افتد. وامصیبتا اگر کسیکه استکبارستیزی در درونش نهادین نشده، دم از اخلاق بزند.
در آستانه سیزده آبان و روز استکبارستیزی جلسه هفتگی هیئت محبین اهلبیت علیهم السلام قم جمعه ۱۰ آبان ۹۸ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مقتل الشهدای فاطمیه سلام الله علیها برگزار شد.
اقتدا به ائمه در مبارزه و جهاد
وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباکُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْکُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبيکُمْ إِبْراهيمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمينَ مِنْ قَبْلُ وَ في هذا لِيَکُونَ الرَّسُولُ شَهيداً عَلَيْکُمْ وَ تَکُونُوا شُهَداءَ عَلَي النَّاسِ(حج ۷۸). ما بخاطر مبارزه باید به ائمه اطهار علیهم السلام اقتدا کنیم. زمان صدراسلام خلاف این امر اتفاق افتاد. مردم بخاطر مبارزات امیرالمومنین علیه السلام ایشان را تنها گذاشتند. فتنه زمان صدر اسلام فتنه واقعا عمیق بود و شرایط خاص بود. خود حضرت فرمود اگر تسلیم نمیشدم مردم به زمان بت پرست بازمیگشتند.
در انقلاب اسلامی هم همین فتنه را اجرا کردند، اما موفق نشدند. رمزش این بود که رهبر ما از روز اول در جامعه و میان امت تب مبارزه و جهاد را داغ نگه داشتند. رهبرانقلاب در تمام سخنانشان سبقه سیاسی داشته و دارند. برخی روحانیون خوب ما سخنان رهبرانقلاب را می بینند، اما خودشان در سخنرانی هایشان از سیاست و جهاد و مبارزه سخنی به میان نمی آورند.
گاهی اوقات ما از استکبارستیزی حرف میزنیم اما به آن عمل نمیکنیم. کسیکه واقعا روحیه مبارزه با طاغوت داشته باشد، ناخودآگاه متخلق به روحیه استکبارستیزی میشود. بجز شرکت در هیئت و جلسات، زندگی مان هم باید مبارزه و جهاد باشد. زندگی ما باید لِيَغيظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ باشد. برخی از ما در هیچ بخشی از زندگی بطور خاص به درجات و مراتبی نرسیده ایم که بوسیله آن علیه دشمن مبارزه داشته باشیم.
فَأَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلي وَ نِعْمَ النَّصيرُ(حج ۷۸). اعتصام بالله ائمه علیهم السلام بوسیله مبارزه و جهاد است. لذاست که به ما گفته اند: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا(آل عمران ۱۰۳). کانال و حلقه اتصال ما به امام مبارزه و مجاهده است. حلقه اتصال ما به پیغمبراکرم صلی الله علیه و آلیه و سلم و دین استکبارستیزی و کفرستیزی است.
امت معتدل یعنی امت مبارز
وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَي النَّاسِ وَ يَکُونَ الرَّسُولُ عَلَيْکُمْ شَهيداً وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتي کُنْتَ عَلَيْها إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلي عَقِبَيْهِ وَ إِنْ کانَتْ لَکَبيرَةً إِلاَّ عَلَي الَّذينَ هَدَي اللَّهُ وَ ما کانَ اللَّهُ لِيُضيعَ إيمانَکُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحيمٌ(بقره ۱۴۳). امت معتدل امت مبارز است. اعتدال در مبارزه است. چه راحت به دین دروغ نسبت میدهند. میگویند اعتدال یعنی تعامل با کفر. طبق کدام قاعده؟
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَي الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سيماهُمْ في وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجيلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوي عَلي سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغيظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً(محمد ۲۹). پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اطرافیان ایشان بر کفار شدید هستند و با مومنین مهربان هستند، برای اینکه دشمن را عصبانی کنند. تا وقتی کفر را عصبانی نکنیم، مردم از این کفر تبعیت میکنند. گمان میکنند کفر ناجی آنهاست.
فتنه عراق و لبنان را ببینید. فتنه عراق به ما کاملا مربوط است؛ لبنان و سوریه هم همینطور. نقطه ثقل مقاومت اینجاست. عراق مهم است. رهبرانقلاب در دیدار با ارتش اولین مطلبی که گفتند امنیت بود، و گفتند این امنیت با قانون بدست می آید نه با هرج و مرج. همان سخنی که در فتنه ۸۸ به مردم و مسئولین ما هم گفتند. دشمن عصبانی است. کفر کفرش درآمده، و از عصبانیت این فتنه را برپا کرده. در فتنه خوب و بد مشخص میشوند. وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً. کسانیکه دشمن را عصبانی میکنند و اهل مبارزه هستند، اجر عظیمی شامل حالشان میشود.
ما کانَ لِأَهْلِ الْمَدينَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ لا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ لا يُصيبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ في سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغيظُ الْکُفَّارَ وَ لا يَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنينَ(توبه ۱۲۰). عمل صالح یعنی عصبانی کردن دشمن. در برجامهای بعدی حرف دشمن این است که شما چرا رحماء بینهم هستید؟ با مردم فلسطین و میانمار و بحرین و یمن چکار دارید؟ چهل سال تلاش کردند اشداء علی الکفار را از ما بگیرند، نتوانستند. حال میخواهند رحماء بینهم را از مردم ما بگیرند. برخی هم این حرفها را باور میکنند. اتفاقا وقتی ما خودمان مشکل داریم و دیگران هم مشکل دارند، ابتدا باید مشکل دیگران را برطرف کنیم. چون شاخصه مسلمین ایثار است.
جای خالی ایثار در زندگی ها
ما کودکانمان را غالبا ایثارگر تربیت نمیکنیم. بیشتر فضای رقابت و حسادت و چشم و هم چشمی غالب است. میگوید چون او آن کار را برای من نکرد، من هم این کار را برای او انجام نمیدهم! بر اساس چه قاعده ی دینی این حرف را میزنیم؟ «چیزی که عوض دارد گله ندارد» را از کجا آورده ایم؟ پس اگر اینطور باشد توبه و بخشش گناهان معنا ندارد. اگر طرف مقابلمان اشتباهی کرد، ما چرا اشتباه را تکرار میکنیم؟ اکثر حزب اللهی های ما نمیتوانند مثل شهدا ایثارگرانه زندگی کنند. نمیتوانند از خودشان و زندگیشان بزنند برای هدایت مردم.
لایرغبوا بانفسهم عن نفسه. اگر ایثارگرانه زندگی نکنیم، پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم را هم بر خودمان ترجیح نمیدهیم. چون تمرین و عادت نکرده ایم کسی را بر خودمان ترجیح دهیم. مایی که در خانواده ایثارگرانه زندگی نکرده ایم، نمیتوانیم بعنوان عنصر انقلابی بخاطر خدا و ولی خدا از حقوقمان بگذریم. حاکم کردن فضای ایثار در خانواده نیاز به جهاد اخلاقی و معنوی دارد. سخت است.
لا يُصيبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ في سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغيظُ الْکُفَّارَ. اگر کسی پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم را بر خودش ترجیح داد، این شخص حاضر است برای پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و دین سختی و رنج بکشد. چنین شخصی دشمن را عصبانی خواهد کرد. استکبارستیزی با یک سبقه سیاسی صرف تحقق نمی یابد، بلکه با تربیت عمیق دینی اتفاق می افتد. وامصیبتا اگر کسیکه استکبارستیزی در درونش نهادین نشده، دم از اخلاق بزند. بعد میگوید به استکبار لبخند بزنید چون باید با او زندگی و تعامل کنیم. اسلام میگوید اخلاق برخورد با کفر عصبانی کردن اوست. با کفر که نباید رحماءبینهم بود.
منشأ استکبارستیزی ایمان عمیق و تخلق به مکارم اخلاق و ایثارگرانه زندگی کردن است. جامعه تا ایثارگر نشود، یا مبارز نمیشود یا در این مبارزه استقامت نخواهد کرد. لذا باید حرکتهای جهادی را در جامعه گسترش داد. چون مردم جهادگر استکبارستیز هم خواهند بود. کسیکه برای خلق ایثار میکند، برای خدا و تحقق دین خدا هم ایثار خواهد کرد.
وَ لا يَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ. ممکن نیست در دل مومن ایثارگر میلی باشد که اتفاقا دشمن هم به آن موضوع میل دارد. و الا مومن نیستیم. رییس جمهور طرح رفراندوم میکند. مردم به چه نظر بدهند؟ نظر بدهند که استکبارستیزی که دستور خداست صحیح است یا نه؟! وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ(بقره ۱۹۳). این حرف خداست. مردم نظر بدهند که این حرف خدا درست است یا غلط؟ میگوید طی این چهل سال ما هنوز نفهمیده ایم با دنیا تعامل کنیم یا مبارزه. شما چقدر نمی فیهمید!
ریشه استکبارستیزی تقوا و اخلاق اسلامی است
سیزده آبان روز ابراز و ظهور مسلمانی ماست. همراه بودن با اهلبیت را باید در این راهپیمایی نشان دهیم. ما پیرو اهلبیت هستیم بخاطر همین استکبارستیزی و مبارزه. امروز که میخواهند مردم را از تقابل به تعامل میل دهند، باید این راهپیمایی را هرچه باشکوهتر از سالهای قبل برگزار کنیم.
ریشه استکبارستیزی تقوا و ایمان عمیق و تخلق به اخلاق سلامی و دین مداری حقیقی است. لذا حضرت زهرا سلام الله علیها در استکبارستیزی از همه جلوتر بود. استکبار یعنی سرباززدن از دستور خدا. حضرت زهرا سلام الله علیها میخواهد جامعه بسمت استکبار پیش نرود و بلکه استکبارستیز شود. مردم تصمیم گرفتند دیگر از امر پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم اطاعت نکنند، و علی علیه السلام را تنها گذاشتند. این یعنی استکبار. وَ مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدي وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبيلِ الْمُؤْمِنينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّي وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصيراً(نساء ۱۱۵). میفرماید اگر راهت را از راه پیامبر برگردانی، حتما جهنمی هستی؛ با هر سابقه و کارنامه ای. حبط عمل برای همینجاست. ارتد الناس بعد رسول الله الا ثلاث.
حضرت زهرا سلام الله علیها تمام قد در برابر این خواسته مردم ایستاد، تا از امر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برنگردند. ما امروز نمیتوانیم نسبت به استکبار و اقداماتش در جهان بی تفاوت بنشینیم. مگر صدیقه کبری سلام الله علیها حجت الحجج نیست؟ خدای متعال صدیقه کبری سلام الله علیها را حجت بر حجج الهی قرار داد، برای اینکه الگو برای ما باشد. اگر این مقاومت صدیقه کبری سلام الله علیها در برابر انحراف مردم از امر حق نبود، ما امروز این انقلاب جهانی اسلام را نداشتیم. حضرت زهرا سلام الله علیها آن روز به موفقیت نرسید، اما امروز این مبارزه و مجاهده نتیجه داده است. خدای متعال به حق نصرت میدهد. خداوند در سوره مبارکه محمد میفرماید من اجازه نمیدهم جهاد و مبارزه شما ضایع شود؛ اثرش را حفظ میکنم. ما باید به خدا اعتماد کنیم. اگر امروز خط مبارزه و جهاد خالص و ناب به ما رسیده، بخاطر همین است.
حضرت زهرا سلام الله علیها با مبارزه و جهادش استکبار را عصبانی کرد. السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ. دشمن با قهر و غضب پهلو و بازوی فاطمه را شکست. امیرالمومنین علیه السلام هم هیچگاه فاطمه را از این مبارزه بازنداشت. اگر فاطمه سلام الله علیها با استکبار امت و ترک طاعت مردم مبارزه نمیکرد، ما امروز برای استکبارستیزی و مبارزه الگو نداشتیم. اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ. الگوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم فاطمه زهراست. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اگر ۱۴۰۰ سال در این راه مقاومت کرده است، چون الگوی ایشان مادرشان حضرت زهراست.
نام
پست الکترونیک
* کد امنیتی
* نظر